Vitamine b6 bij prenatale depressie?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Ago, 8 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Hallo,

Na mijn vorige zwangerschap heb ik een PND gehad. Na het stoppen met de borstvoeding ging het heel snel beter.

Momenteel ben ik zwanger van ons tweede kindje, de eerste 20 weken gingen heel goed, maar sindsdien gaat het eigenlijk weer heel slecht. Vermoeden is dat ik nu een prenatale depressie heb (fijn die hormonen...). Ben momenteel 27 weken zwanger).
    Ik ben inmiddels bij de huisarts geweest en ik zou anti depressiva mogen gaan slikken. Maar daar ben ik gezien de risico's niet echt een voorstander van, zeker niet tijdens de zwangerschap...

Nou heb ik gelezen op internet dat vitamine b6 zou kunnen helpen bij een prentale depressie. Maar ik kan nergens vinden in welke dosering je dit dan moet slikken.

Kunnen jullie me hierover meer vertellen?

Groetjes,
    Ago

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

je kunt wel vitamine B6 nemen, maar als je echt een depressie hebt zal dat niet voldoende helpen.
    Ik zou nog eens met je huisarts praten, misschien kunnen gesprekken met een coach of psycholoog ook heel veel voor je betekenen. Echter, als je huisarts denkt dat medicatie nu verstandig is, dan zou ik dat toch serieus overwegen, eventueel ondersteund door vitamine B6 en gesprekken.
    Je kunt gewoon een multizwangerschapsvitamine nemen, daarin zit vitamine B6. Je mag een ook een vitamine B complex nemen, vitamine B is een wateroplosbare vitamine, dus je krijg niet snel te veel. Toch is het raadzaam om de ADH niet te overschrijden. Die is bij vitamine B6 voor zwangeren 1.9 mg per dag.
    Succes!

Mirjam

Deel Deze Pagina