Ik ben nu bijna 30 weken zwanger. Graag zou ik aan de ramadan mee willen doen, maar ik ben zo bang dat dit niet goe dis voor het kind. Als dieeten al verboden is tijdens je zwagerschap hoe zit het dan met vasten? Daarnaast zijn het hele lange dagen, want je mag pas weer om 20:30 s' avonds eten. Ik hoop dat er iemand is die mij wat advies kan geven
Zwangere vrouwen doen in de Islam niet mee aan de Ramadan... zelfde als vrouwen die ongesteld zijn, die halen de tijd erna in...
Ja, dat heb ik ook altijd begrepen. Vrouwen die ongesteld of zwanger zijn, moeten niet meedoen en mogen het later gewoon inhalen. Want het is echt slecht voor je kleintje!
je hebt toch zo`n vrijstellingsrecht, als je het zo noemt? Dit zou je dan toch als een moslim weten... Je kunt ECHT NIET gaan vasten!
De moslims die ik ken en zwanger waren die deden wel mee. In overleg met de vk. Het mag wel. Doen ze het niet dan moeten ze de tijd daarna inhalen wat ze niet gevast hebben. Dat is soms nog zwaarder omdat ze er dan alleen voor staan dus doen ze het liever wel. Bij mij op het werk tenminste.
Nou, voor zover mijn informatie strekt, hoe je het heus niet in te halen... Het lijkt mij ook niet zo lekker voor je algehele gesteldheid om 's ochtends retevroeg je bed uit te moeten, wat te eten en dan de heel dag niet meer tot 's avonds laat... Word je aardig slap van, denk ik, en je bent vaak al zo fit als je zwanger bent, NOT Ik zou het dus niet doen als ik jou was...
Nee inderdaad een zwangere vrouw hoeft niet in te halen hoor... een vrouw die ongesteld is daarintegen wel.. En dat die vrouwen op je werk meedoen vind ik dan echt niet normaal!
hier is al een topic over, misschien heb je er wat aan, http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... highlight= knuffel conny
zwangere vrouwen moeten niet gevaste dagen wel inhalen hoor! een zwangere vrouw heeft uitstel van het vasten gekregen. dit geld ook voor vrouwen die borstvoeding geven. In principe is het een verplichting voor een zwangere vrouw om mee te doen met de ramadan mits ze vreest voor de gezondheid van haarzelf of die van haar kind. dus als er geen gevaren zijn voor moeder of voor kind is het verplicht om mee te doen ik wil mensen ook aanmoedigen om eerst even uit te vinden wat de islaam erover zegt voordat men dingen claimt die niet waar zijn.
ben het helemaal met sakinah eens, er worden hier dingen geroepen die helemaal niet kloppen. als je er geen weet van hebt, houdt dan beter je mond.
Jeetje en weer vriendelijke reacties! Ik heb zelf 2 jaar in een islamitisch gezin gewoond en daar was het ZEKER wel zo dat een zwangere vrouw NIET mee hoefde te doen met de Ramadan en dit NIET in hoefde te halen.. dit in tegenstelling tot vrouwen die ongesteld zijn, die moesten het wel inhalen!
Voor zieken, zwangere vrouwen, vrouwen tijdens de menstruatie, soldaten in oorlogstijd, jonge kinderen, reizigers en alle anderen voor wie het vasten een bedreiging vormt voor de gezondheid of vertragend werkt op herstel van een ziekte, wordt een uitzondering gemaakt. Zij hoeven niet te vasten, hoewel het inhalen ervan voor wie dat mogelijk is wel wordt aangemoedigd. ZO staat het aangegeven... het MAG dus ingehaald worden en je MAG meedoen maar NIKS is verplicht!
@Sakinah en Meryem85: blijkbaar zijn er dan verschillende opvattingen, want ik ken ook die moslims waarbij zwangere vrouwen niet hoeven te vasten of inhalen. Moet zeggen dat ik het ook nogal wat vind: in principe ben je zo wel een jaar bezig met zwanger zijn en borstvoeding en als je een beetje lang voedt, nog wel langer. Dat is toch niet te doen om in te halen? Dan moet je dus 2 keer achter elkaar een maand vasten? Gaat het niet om het principe erachter, in plaats van het vasten zelf: solidariteit met de armen en hongerigen? Dat kan toch ook zonder vasten?
Precies en zo werkt het dus niet.. Maar idd ook zoals Rozemarijke al zegt, tussen alle moslims bestaan zoveel verschillende denkwijzen/opvattingen.. het is echt zowat overal anders!
wat bedoel je met vriendelijke reacties? het enige wat ik ermee bedoelde is dat het verwarrend/vervelend is als er dingen gezegd worden die islamitisch gezien niet kloppen. verder niets persoonlijks hoor het klopt inderdaad dat vrouwen het mogen uitstellen, ze zijn echter wel verplicht om dit later in te halen, als ze hier wel tot in staat zijn. het is niet zo dat je 2 maanden achter elkaar hoeft te vasten, je kan het ook 1 of 2 dagen in de week doen of wat dan ook. dit is wat in de geschriften staat en het is wat de islam ons leert. Het kan wel zijn dat mensen het anders doen, maar dat betekend natuurlijk niet dat het correct is. het gaat erom wat de religie zegt, niet wat mensen zeggen. Moslims doen in eerste instantie niet aan de ramadan om solidair te zijn met de armen en de hongerigen. dit is slechts een bijkomstigheid. er zijn heel veel verschillende voordelen die voortkomen uit de ramadan daar is die solidariteit er dus een van. de 1e rede voor een moslim om te vasten is omdat Allah ons dit voorschrijft. we doen het om dichter tot god te komen en hiermee onze zielen te reinigen. maar even terug naar ts, ik zou kijken hoe jij je voelt. als je denkt dat je het niet aankan, dat het te zwaar voor je is, dan zou ik het uitstellen tot een later moment. verder kan je vast met je verloskundige overleggen of het schadelijk is voor je kindje. als dit niet het geval is en je je goed voelt dan moet je natuurlijk wel meedoen. ik wens jou en iedereen die meedoet in ieder geval een hele fijne ramadan!
JsztD: Ik ben zelf moslima Alhamdulillah, dus weet ook redelijk wel wat van mijn eigen geloof af. Ik weet niet welke site je geraadpleegd hebt maar dat klopt dus niet helemaal wat er staat. En in je eerste post schreef je nogal zeker dat zwangere vrouwen niet meedoen aan de Ramadan, daar viel ik een beetje over. Ook 2 berichten daarna dat iemand zegt dat je niet mee MAG doen aan de Ramadan en iemand die zegt dat je ECHT NIET kan gaan vasten. Waarschijnlijk zijn deze mensen zelf niet eens moslims en waar halen ze dan die praatjes vandaan? en idd wat Sakinah zegt, die verschillende opvattingen horen er niet te zijn. en de opmerking: Jeetje en weer vriendelijke reacties! Is dat ook weer tegen moslims bedoelt? Dat we opvliegerig zijn? In dit geval vind ik dat we ons mondje wel open mogen doen, ik probeer de ts te beschermen tegen praatjes die niet kloppen. Daarom raad ik haar ook aan voortaan zulke vragen niet meer op deze site te stellen aangezien iedereen maar zijn of haar 'gedachte en of mening' neerkwakt over onderwerpen die best gevoelig zijn.
Volgens mij had deze opmerking niets te maken met het moslim zijn hoor...! maar het kwam er fel uit, omdat je zegt houdt dan gewoon je mond dicht.... en hoezo WEER trouwens...? Heb hier niets anti-moslim ofzo gelezen, toch...? TS Je moet zelf maar kijken of het voor jou in jouw situatie te doen is.... Je mag meedoen, maar hoeft het dus niet..... (of je het nu moet inhalen of niet, zal ik maar in het midden laten).... Zelf zou ik er als zwangere niet aan moeten denken om zolang niet te eten en zou het ook niet volhouden.... ik moet altijd al heel de dag dooreten,omdat ik snel mn suikers verbrand en dus snel flauwval.... misschien kun je een paar dagen aankijken hoe het gaat?
jeetje, het valt mij wel op dat mensen zich persoonlijk aangevallen wordt. als ik het zo lees met mn nuchtere blik, is dit totaal niet nodig. Ik denk dat zulke vragen zeker wel op deze site thuishoren en de logische reactie hierop hoort er dan ook bij. Mijn eerste reactie zou ook zijn, vast liever niet, je baby voelt danwel niet of jij wel of geen honger heb (voorzover ik begrepen heb) maar ik heb bijvoorbeeld echt de energie nodig van voedsel om de dag door te komen. kleinere maaltijden op de dag omdat je maag in de verdrukking komt. Want ik hoor van een vriendinnetje is dat ze door het vaste bijna niets eet als dit wel mag omdat ze simpelweg geen echte honger heeft, voor je kindje moet je wel de juiste vitamine binnekrijgen. Er zijn tientallen opvattingen over geloven, dat geldt niet alleen hier maar zo n (toch wel) pittige disussie hoeft denk ik niet te ontstaan..Volgens mij geeft ieder zijn mening en uit zijn gevoel op deze site dat is volgens mij ook het doel..andersmans mening en gevoel vragen...