Vragen over bv rond de leeftijd van 1 jaar.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Vollutto, 13 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Over 2 weken wordt mijn kleine meisje alweer 1 jaar.
    En.... ik geef nog heerlijk bv! Nooit gedacht dat ik het zou redden door alle 'problemen' die er waren... Maar het gaat nu zo gemakkelijk en soepel, waarom zou je dan stoppen?

Per dag geef ik nog 3 à 4 keer bv. Tussendoor drinkt ze af en toe wat slokjes diksap, maar echt dorstig is ze niet.
    Ik wil graag proberen om bv als belangrijkste drinken te blijven geven. Ik wil nog geen halfvolle melk gaan geven. 's Avonds krijgt ze wel een grote schaal yoghurt. Brood, fruit en groente eet ze prima en in behoorlijk grote hoeveelheden.

Even wat vragen:

Hoe doen/deden jullie dat rond de leeftijd van 1 jaar. Gaven jullie al wel veel ander drinken en zagen jullie de bv echt als iets extra's?

Zou het kunnen dat je kindje minder gaat eten van brood/warme maaltijden als je 3 bv voedingen geeft per dag?

Is het niet normaler om de bv af te gaan bouwen en het alleen te gaan geven als een klein drinkmomentje tussendoor maar niet meer als voedingsmoment? Krijg je niet teveel maaltijden als je bv geeft én volledig groente en brood?

'K Ben benieuwd naar jullie ervaringen en antwoorden! Veel buitenstaanders vinden het 'onzin' als je nog bv gaat geven terwijl je kindje brood en groente prima eet. Af en toe wordt ik dan aan twijfelen gebracht en doe ik het voor mijn gevoel dubbelop.

2. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    bij ons was het ook een probleempje: onze kleine dronk ook bijna geen ander drinken. wij zaten toen ook op 3 keer per dag (voornamelijk ook in de avond) maar toen hij 13 maanden was werd dat een keer: vroeg in de ochtend en dronk hij sap aangelengd met water en water gewoon. ook smoothie (veel dik fruitsap) vond/vindt hij lekker. veel fruit waar water in zit en zo kwam hij aan zijn vocht. ik deed wel 150 ml met pap. dat vindt hij nog steeds heerlijk. nu hij 15 maanden is ben ik onlangs gestopt met Bv (was dus nog maar 1 keer per dag) en drinkt hij ineens rustig een flesje melk! en verder is hij niet dol op thee, paar slokjes en dan is het genoeg. maar met yoghurt, sap/water en de melk komt hij aan genoeg vocht...dus ik gaf minder en hij is meer ander drinken gaan drinken.

3. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    o ja, als je beiden happy bent met de bv dan ga je gewoon door met voeden toch? laat buitenstaanders maar kletsen en ga op je gevoel af!

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.128
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zat er toevallig laatst aan te denken om precies hierover een onderwerp te openen. Er is weinig praktische informatie te vinden over borstvoeding na een jaar.

Ons zoontje drinkt 's ochtends vroeg bij mij en gaat daarna meestal nog even terug naar bed. Als hij weer wakker wordt krijgt hij ontbijt. Als ik werk, dan krijgt hij pas weer bv als ik thuiskom. Maar die voeding proberen we eraf te krijgen, want hij eet daardoor slecht warm. Het is alleen wel een lastige om te schrappen, want dat voedingsmoment wil hij zelf heel graag. Soms lukt het hem af te leiden tot het eten en dan eet hij goed warm. Maar andere keren raakt hij zo overstuur dat hij alsnog niks eet. 't Is een mama-melk-junkie!
    Dan drinkt hij bijna altijd nog even vlak voor zijn bedtijd. Dus op werkdagen drinkt hij drie keer. Als ik thuis ben vaak één of twee keer extra.

Verder drinkt hij sinaasappelsap en roosvicee. Soms cranberrysap. En hij krijgt van mij wel eens wat slokjes ijsthee of dubbelfris uit mijn glas. En 's avonds krijgt hij meestal yoghurt. We geven bijna nooit pap.

5. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    je kan proberen de ochtendvoeding eraf te halen. dat is vaak makkelijker dan die avond voeding omdat hij dan moe is en sneller overstuur als je hem dat onthoudt...ons mannetje was ook een mama-melk-junkie hahahaha! maar toch gelukt om alle voedingen (vooral de nacht thank God!!) eraf te halen en nu geef ik hem heel gezellig ook 's avonds een flesje. die ervaring had ik niet en nu dus wel! haha!vindt ie nu ook prima, lekker knus...(dicht tegen je aan)

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.128
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oh, maar ik wil die ochtendvoeding niet kwijt hoor! Ik vind het juist wel knus, die kleine man lekker tegen me aan in bed. Nee, alleen die voeding rond vijf uur is niet handig. Maar we proberen hem gewoon steeds vaker over te slaan. Vanavond vroeg hij er niet om, dus wie weet zijn we al op de juiste weg.

7. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Wij zijn eigenlijk automatisch naar melkmomentjes voor het slapengaan gegaan toen Simone echt goed ging eten (met 8 maanden ofzo). Even lekker aftanken en dan met een volle buik naar bed. Zo at ze vooral haar vaste voedsel goed en werd melk het extraatje dat het afmaakt zodat ze lekker kan slapen.

We doen het nog steeds zo, ik geef alleen geen bv meer overdag dus het is een flesje kv (of 2 als ze 2 keer slaapt). rond 13 maanden ging ze de voeding na het avondeten weigeren, dan zat ze gewoon al vol en had ze het niet nodig. Deze geven we dus nu niet meer.
    De 'ontbijtvoeding' krijgt ze nog wel van mij, die kan er wat mij betreft nog wel even in blijven, gezellig hoor!

8. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Hier is het ook voornamelijk 's ochtends vroeg nog, dat is de enige voeding die hij nog vol overtuiging drinkt. Voor het slapengaan wil hij wel aan de borst, maar drinkt hij niet echt, meer sabbelen, denk dat hij dan meer op zoek is naar wat warmte, lekker knus.

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier bood ik haar vanaf 8 maanden standaard thee en water overdag aan. Dit dronk ze ook prima maar niet ten koste van de bv. Dus dat regelde ze zelf prima.
    Rond 13 maanden ben ik gestopt met kolven onder werktijd. Dat deed ik nog 1x. Thuis vroeg ze toen ook al snel niet meer om de middagvoeding.
    Rond 14 maanden gestopt met de nachtvoeding.
    Kwamen toen nog op 3 voedingen uit: 's morgens, 's avonds en 's avonds laat en dat doet ze nog steeds.
    Wel begint ze minder te drinken. 's Avonds voor slapen gaan en 's morgens drinkt ze wat wisselend. Soms niet, soms paar slokken en soms beide leeg. 's Avonds laat drinkt ze meestal beide leeg.
    Hier krijgt ze geen andere zuivel ivm allergieen.

Wat ze hier wel eens had dat als ze honger of dorst had, ze om de borst vroeg.
    Na een jaar probeerde ik dan buiten de 'standaard' voedingen om of ze niet iets anders wilde. Vaak had ze dan gewoon dorst en had ik geen beker klaar staan.
    Als ze echt de borst wilde, kreeg ze die.

Tot 1 jaar vond ik de bv het belangrijkst en de rest bijvoeding al regelde ze dat hier gewoon zelf prima.
    Ze dronk tot haar 1e verjaardag dan ook 5 á 6x per dag (incl. 2 nachtvoedingen).
    Nu is de bv er om haar van zuivel te voorzien buiten natuurlijk alle andere redenen om bv te geven.

10. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik heb het gewoon aan haar overgelaten. Ze drinkt nu nog 's avonds echt een voeding voor het slapen, en dan 's ochtends of 's nachts. Ze is nu ruim 20 maanden :) Gewoon lekker kijken wat voor jullie samen prettig is, een kindje overeet/drinkt zichzelf echt niet zo snel hoor (ik ga er vanuit dat je haar geen snoep of koek enzo geeft ;))

11. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Eerst even een antwoord op het dikgedrukte. Nee, dat lijkt mij niet normaler. Een kind speent zich prima zelf, dat hoef jij niet te bepalen (al zou dat natuurlijk wel kunnen).

Ik denk eigenlijk niet zo ver na over die vragen. Ze krijgt gewoon borstvoeding en bijvoeding. Nu is het ook wel zo dat mijn dochter nog niet super veel eet. We rapley-en en ze begint nu pas wat meer te eten. Dus melk is voor haar echt nog het belangrijkste.

Na het eten laat ik haar af en toe een klein beetje uit een bekertje drinken (water of thee), maar dat is puur om te oefenen. Als ze zelf aan gaat geven dat ze graag drinken uit een bekertje wil, dan kan dat. Tot die tijd is bv het belangrijkste.

12. Karoke

Karoke Niet meer actief

Het meest "normale" is om, met een beetje sturing van mama ;), het kind te laten bepalen hoe vaak het nog voor een voeding komt.

Ons ventje drinkt nog steeds vrijwel niets anders dan bv. Ik bied het hem wel aan, ook om netjes te leren drinken uit bekers en dergelijke :D, maar als hij dorst heeft komt hij naar mij.

Verder krijgt hij niets anders qua melkproducten, daar zie ik geen reden toe. Als ik of mijn man iets van vla of yoghurt (is dan wel "nep" :D melk) eten, dan krijgt hij wel een beetje, maar hoort niet bij zijn vaste eten.

13. babyke

babyke Bekend lid

30 aug 2009
    901
    0
    0
    thuis blijf mama
    Brabant
    Mijn dochter krijgt 3 voedingen overdag.Ik bied haar wel regelmatig wat anders te drinken aan maar daar heeft ze zelden behoefte aan.

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Laat het maar gewoon op z'n beloop hoor, dit stuurt zichzelf, tenzij jij er last van hebt oid, maar dat klinkt niet zo!

Mijn zoontje drinkt nog steeds 3a4 volledige melkvoedingen bij mij en krijgt geen andere zuivel, behalve een boterham met jonge kaas en soms een paar lepeltjes volle yoghurt.

Je moet niet denken dat een kind dat mm drinkt, geen behoefte zou hebben aan ander eten. Vergelijk het met een kind dat koemelk drinkt.
    En je kan ook met een gerust hart naar behoefte ander drinken aanbieden. Dat gaat echt niet ten koste van de bv, je productie is ook allang gestabiliseerd (neem ik aan).

Deel Deze Pagina