Maar waarom? Omdat jij dat beter vindt? Als jouw kinderen hun groente en fruit netjes opeten, waarom zou het dan een probleem zijn als een ander kind een broodje eet? Ik heb het niet over koeken etc. Als hij zich daar prettiger bij voelt, hij doet er niemand kwaad mee, waarom dan in hemelsnaam? Mijn dochtertje krijgt altijd fruit mee, ze vraagt er nooit naar waarom hij geen fruit krijgt, maar een boterham, ook op school wordt er nooit iets over gezegd. En zoals al gezegd, hij krijgt met regelmaat ook paprika mee, maar dan allebei.
Ja dat vraag ik me ook af... en in het andere topic wordt er verkondigd dat de kinderen dolgelukkig worden van een mandarijn. Dus eigenlijk zou het dan ook totaal niet uit moeten maken voor die kinderen dat een ander een koekje eet.
En voor diegene die denken. Kind lust vast wel iets van groente of fruit, hierbij een link met informatie over de eetstoornis waarvan het vermoeden bestaat dat mijn oudste dat heeft. Wat is een selectieve eetstoornis? | Mens en Gezondheid: Aandoeningen
In het algemeen: Alleen maar brood eten overdag is niet gezond eten. We eten veel te weinig groente en fruit. Daarom worden we steeds dikker en ongezonder. Meer hart/vaat/welvaartsziekten, etc. De overheid informeert hier over, scholen pakken het op, omdat gezond eten overdag bijdraagt aan een goede ontwikkeling van kinderen. Veel kinderen eten trouwens wel groente als ze zien dat vriendjes het ook doen. (Zo eet dl tot mijn stomme verbazing opeens rauwkost, omdat ze op school bij de lunch schaaltjes neerzetten waar de peuters uit mogen pakken.) Als je een uitzonderlijk kind hebt begrijp je vast wel dat ze alleen voor hem niet het beleid gaan aanpassen, en dat je dan soms even wat meer moet praten om gehoord te worden....
Ja, dat begrijp ik helemaal. Ik snap alleen niet waarom er andersom nooit eens begrip kan worden getoond.
Ik snap best dat je daar van baalt Jullie school reageert ook wel bot. Onze (peuter)school zet b.v. al geen jam op tafel als er 1 kindje in de groep een fruitallergie heeft. Gewoon voor de zekerheid & omdat de rest zich makkelijker kan aanpassen.
Het gaat nu prima hoor, hij heeft een andere juf en die snapt het wel, nadat ik een en ander heb uitgelegd. Het is bij hem gewoon niet zo simpel, gewoon aanbieden dan eet hij wel. Helaas.
Precies dit! Ik heb twee zoons met autisme en Adhd en heb het véél drukker dan de gemiddelde moeder die parttime werkt geef mij maar een baan, veel rustiger, minder geregel en geplan én je krijgt een salaris!
Serieus? Zeggen dat bij jullie op school? Nou hier ook een niet werkende moeder maar heb hier nog nooit gehoord dat de kinderen dan niet mogen overblijven. Als de kids van mij al eens sporadisch overblijven dan wordt er niet eens gevraagd waarom ze overblijven, gaat ze ooj verder niets aan vind ik.
Als je het tegen mij hebt? Dat was het beleid wel, ik heb er echt een strijd van moeten maken om mijn zoontje een broodje mee te mogen geven. Inmiddels een andere juf en volgens mij is er nog meer verandert, want ik hoor ook wel eens van mijn zoontje dat er een kindje is die stroopwafels mee krijgt.
Niet alles bij elkaar nee, maar wel op z'n langst tussen al het heen en weer geren door... Tijd om echt iets te doen is er niet...
Als een kind echt iets heeft: allergie, problemen e.d. dan vind ik het heel raar dat je er zo voor hebt moeten strijden. Bizar! Maar ik snap het verdere beleid op zich wel. Zo gingen de kinderen hier vaak ontbijten om 10, of kwamen er gevulde koeken en zakjes chips mee.. Tja, dan snap ik wel dat je probeert ouders en kinderen bij te brengen dat een kind voordat het naar school gaat in principe wat hoort te eten. Dat er op school fruit/groente gegeten wordt en dan tussen de middag thuis weer iets dat je zelf kunt bepalen. Het is een advies hier, alleen woensdag hebben ze fruit (of groente) en water-dag. Vanuit school is er 15% korting op fruit en groente bij de lokale Turkse supermarkt geregeld en bidons voor water: vind ik persoonlijk goede initiatieven.
Ik snap het ook, de initiatieven vind ik ook goed. Maar verder vind ik persoonlijk (en dat staat deels los van mijn zoontje) dat een school het bij adviezen moet houden en geen dingen moet gaan verplichten.
Ik vind dat hele schoolgebeuren zo'n gezever. Als een kind van huis uit een slecht eetpatroon mee krijgt dan gaat dat echt niet veranderen door groente of fruit en een gezonde traktatie op school. En als een kind juist heel gezond eet thuis dan zal een koekje of snoepje op school ook weinig kwaad doen. Ik snap dat ze één lijn moeten trekken in de pauzes maar dat hele traktatiegedoe vind ik zo overdreven. Hier krijgen ze bijna nooit chips dus als ze ooit een zakje chips zullen krijgen dan zal ik daar echt geen probleem van maken, hetzelfde met een fruittraktatie, ook prima. Het wordt steeds gekker zie ik wel door dit topic, zelfs een boterham is al te gek. Als iedereen zich eens wat meer richt op zichzelf ipv andermans keuzes te veroordelen dan zal het er waarschijnlijk ook een stuk gezelliger aan toe gaan op het schoolplein.
Ja, in het andere topic ook al gezegd, maar ben het er helemaal mee eens. Je verandert mensen ook niet door de kinderen een stuk fruit te laten op school.
Als je trakteert op snoep, dan zeg je daarmee dat dit dus het lekkerste, , feestelijkste, bijzonderste etc. is wat je kon vinden. Die boodschap wil ik dl niet meegeven. En ze krijgt thuis regelmatig een hapje chips en chocola hoor, maar we maken het niet groot & belangrijk en dat gebeurt wel als je het presenteert als traktatie.
Maar als het verplicht is krijgen de kinderen tenminste wel fruit (de kinderen die het thuis dus niet zouden krijgen). En de kinderen leren fruit misschien wel waarderen en zullen het daardoor later ook blijven eten.
Hier op school wordt er op aangedrongen met de fiets of lopend te komen. Vind ik prima. Tis niet verplicht maar snap het wel. Ook uit veiligheid voor de kinderen. Het is nu zo dat school in overleg met gemeente heel de weg rond om de school gaat aanpakken. Er is een groot plein voor de school waar nu geen auto's mee kunnen komen door paaltjes die geplaatst zijn en politiediensten regelmatig bekeurd voor autos die op de stoep staan omdat ze nog geen meter willen lopen waardoor kinderen ipv over de stoep over de weg moeten. 10 uur is fruit verplicht, ook prima. Er waren kinderen die hadden zelfs mars of twix bij of gewoon 2 liga als tussendoortje ( zijn gewoon 2 boterhammen kwa koolhydraten). Nu is er duidelijkheid. Fruit of groente. Het zijn regels en daar heb je je aan te houden. Niet mee eens zoek jé een andere school. Mijn zoon was echt slechte fruit eter. Heeft na deze regel weken niks gegeten om 10 uur. op Den duur half appeltje en na 6 maanden pas at hij goed fruit. Nu eet hij druiven, groene appel, komkommer, aardbeien. Zelf moet ik ( ff gekeken) 1.2 km heen en weer 1.2 terug. Met dit weer gaan we lopen, fietsen, step of met skeelers. Fietsen lukt bijna niet meer met Zware zoon achterop dus dan maar met de step ofzo. Moet ik daarna meteen weg neem ik de fiets mee in de hand. Probeer als ik alleen ben met afstanden onder de 5 km toch wel te fietsen. Auto, ja soms. Als ik veel pijn heb of echt flinke stortbui. Moet kunnen. Er zijn echt ouders die nog geen 500meter hoeven te lopen en elke dag met de auto komen. Zelf al werk je en moet je meteen door dan is 500 meter prima te doen om.ff terug te lopen om in de auto te springen
Dat zeg je toch ook als je fruit trakteert. Smaken verschillen en daarbij maakt zoiets toch helemaal niets uit. Een kind wat gezond eet thuis komt niet extra aan door een zakje chips als traktatie en een kind wat ongezond eet thuis wordt niet gezonder omdat hij als traktatie een mandarijntje krijgt. Laat iedereen het lekker zelf bepalen. Over een traktatie doe ik absoluut nooit moeilijk, het zal mij een worst wezen als een ander graag een snoepje of chips wil trakteren, als hij/zij dat toch als een traktatie ziet en zoiets het allerlekkerst vindt dan is dat toch prima, net zo goed als dat een lekkere fruittraktatie gewaardeerd wordt. Ik vind dat je er juist te veel nadruk op legt en daardoor snoep en chips als een uitzonderlijk iets behandelt, als je zoiets niet eens als traktatie kunt zien dan vind ik dat eerlijk gezegd wel een beetje doorgedraafd. Op een verjaardag is een stukje taart toch ook iets wat er bij hoort en als traktatie wordt gezien.