Joh, mijn dochter is 2. Vind je dat echt normaal, om peuters zakken snoep en chips te geven? Kinderen eten op school na de traktatie nog fruit en brood. Heb liever dat ze dit dus opeet, ipv dat ze vol zit na een zak chips. En dat vonden alle ouders gelukkig, daarom die schoolregel. Veder zijn voor ons snoep en chips ook geen dagelijke kost en dus uitzonderlijk inderdaad. Bij verjaardagen vind ik zelf taart normaal. geen zakken gummibeertjes. Maar goed, ieder zijn ding.
Hier op onze basisschool geld een 1 richtingsverkeer route tijdens de school haal en breng momenten. In het verleden stond iedereen tegen elkaar inte draaien wat een drama. Verder staat er gewoon in de school regels welke straten verzocht worden lopend of met de fiets te komen. Straal van zn 400 meter denk ik. Dit voorkomt een hoop ergernis en de meeste houden zich hier ook aan.
Hier op de basisschool ook wel strikt beleid. Elke dag om 10 uur groente of fruit, brood is niet toegestaan. In de middag brood met drinken. Wijk je af, dan doen ze daar moeilijk over. Had dl een keer een chocolade broodje meegegeven en die mocht ze dus niet opeten en kwam weer mee naar huis. Dit vind ik persoonlijk wel ver gaan omdat ze het zelf nooit meeneemt. Verder is er een (japans)jongetje in de klas die sushi en japanse salade etc meeneemt. Ook dat is niet toegestaan ondanks dat het super gezond is. Ik vind dat er wel onderscheid gemaakt moet worden tussen gezonde dingen en ongezonde dingen. Het hoeft niet alleen perse brood te zijn.
Joh, ik kan toch niet ruiken dat je dochter 2 is. Op die leeftijd hebben we het ook nog niet over schooltraktaties aangezien je dochter nog niet naar school gaat. Zakken snoep vind ik zelf nogal overdreven. Een snoepje of een zakje chips voor een schooltraktatie dus vanaf 4 jaar, daar heb ik geen moeite mee, ik zelf vind het lichtelijk overdreven als iemand hier wel problemen van maakt.
Rond onze school zijn meer dan genoeg parkeerplaatsen en er is altijd plek. Denk dat de meeste kinderen te voet komen ondat veel ouders gewoon geen auto hebben. Ik ben daarin tegen wel afhankelijk van de auto omdat ik of door moet naar mijn werk of haar direct vanuit werk ophaal. Op vrije dagen ga ik wel vaak te voet. Is 10 minuutjes lopen voor ons. Dus prima te doen. Hier zijn geen vaste regels door school opgelegd en ook echt niet nodig!
Echt van de zotte! Klinkt als een communistisch bolwerk die school, daar zou ik mijn kind echt niet naar toe willen sturen. Een aanmoedigingsbeleid voor 'gezond' ben ik op zich wel voor, maar dit gaat veel te ver weer. Laat ouders zelf bepalen wat goed en 'gezond' is voor HUN kind.
Precies dit! Het adviseren van ouders over wat wel en niet gezond is op zich niet zo'n punt maar waarom moet een school gaan beslissen voor jou wat jij als gezond moet zien. Toch? Er is niemand die voor mij gaat bepalen wat mijn kinderen wel of niet te eten krijgen. Gelukkig zijn ze hier op school alleen van het adviseren en niet van het verplichten. Word het wel zo'n school dat ze het mij gaan verplichten dan zal ik er voor de volle 100% tegen in gaan, niet om lekker dwars te liggen maar puur om het principe.
Ik vraag mij af hoe sommigen dat voor zich zien. Het is de realiteit nl dat wanneer er geen verplichting is er op genoeg scholen kinderen met marsen en chips komen. En ik snap dat wel. Waarom wel een liga (gewoon suiker in een vorm gegoten) en geen chips. Beweren dat liga gezonder is is echt onzin. Daarnaast moet dus elk kind aangesproken worden wat dus iets buitensporigs meeneemt. Continue door de juf/meester en de overblijfkrachten...dat is echt niet haalbaar. Die mensen hebben wel wat beters te doen. Dan maar accepteren dat een kind frikandelbroodjes als lunch heeft of chips om 10 uur? Nee veel makkelijker is dus een verplicht gezond beleid. (Waar wat mij betreft ook een boterham met hartig beleg oid onder valt)
Helemaal eens. Dat zie ik hier ook gebeuren (ik woon precies achter een lagere school). Belachelijk hoe sommigen hun auto neerzetten! En dan je kind roepen vanuit de auto met de deur open, terwijl je midden op het fietspad staat...:x Vroeger had onze school niet genoeg plek voor fietsen, dus ook daar werd gevraagd of kinderen zoveel mogelijk lopend wilden komen. Zo is er wel plek voor kindjes die we van ver kwamen. Wij hebben er nooit bij stil gestaan dat we dan niet naar een school zouden willen..
Ik denk dat juist het verplichten tegen gaat werken, ik ken hier veel ouders die vaak zat fruit / groenten als tussendoortje mee geven maar die zelfde ouders geven ook echt wel eens een liga tussendoor en ik vind dat dat ook gewoon moet kunnen. Waarom gaat iemand voor mij bepalen dat ik mijn kind geen liga mag geven? Sorry hoor. Ga dan inderdaad maar lekker die kinderen/ouders aanspreken die dus continue het '' verkeerde '' voedsel mee nemen. Weet je wat het is, ik weet dat een liga niet gezond is maar ik zie er geen probleem in als je dat eens in de zoveel tijd mee geeft. Dat dan een juf of meester dat als wereld probleem ziet dat is dan niet mijn probleem, het zijn MIJN kinderen en IK bepaal wat ze eten en drinken. Een school naast onze school is er heilig van overtuigd dat Melk gezond is en iedereen krijgt daar standaard ( verplicht dus ) iedere dag een pakje melk bij het 10 uurtje. Ik ben van mening dat iedere dag melk niet hoeft, waarom zou ik mij dan aan school aanpassen? Het zijn toch mijn kinderen? Laatst las ik iets over een Engelse school waar ze iedere dag 2,5km moesten rennen voor de school begon en dat ze dat in Nederland ook in willen brengen. Dan denk ik, waarom moet je dat nou weer verplichten? Mijn oudste zoontje ( spreek nu even voor mijzelf ) traint twee keer per week voor de voetbal 1,5 uur en heeft 1x per week een wedstrijd, ik zou het dus niet nodig vinden dat hij dan ook nog eens iedere dag 2,5km zou moeten rennen omdat de school dat als gezond ziet. Teveel sporten is ook niet goed voor kinderen ben ik van mening. En ik vind dat dat met eten ook zo is, je moet mensen niet dwingen en verplichten om het op de school manier te doen, adviseer de ouders, geef af en toe speciale info avonden maar verplicht het de ouders niet.
Ja en dat vinden de ouders die frikandelbroodjes meegeven ook. Zo kom je nergens. En niemand bepaald wat jij je kinderen te eten geeft. Na school en in het weekend maak je dat toch helemaal zelf uit? Het gaat om 5 ochtenden een stukje fruit of groente of brood Ja ik vind het heel gek dat iemand daar moeite mee heeft. Dat is dwarsliggen om het dwarsliggen.
Ik vind ook best dat er verzocht mag worden dat je je kind wat gezonds meegeeft. Meer bewegen vind ik overigens ook niet verkeerd, 2,5km rennen hoeft voor mij dan niet zo, maar standaard dagelijks een wandeling van 45min oid (als dat mogelijk is natuurlijk) lijkt me prima, of iets meer sport op school, ook oke! Er zijn zoveel kindjes die dat van huis uit niet meekrijgen...je kan niet de helft van de kindjes meer laten bewegen en de andere helft niet.
Dat is helemaal niet dwars liggen om het dwarsliggen. Ik hou er niet van als mensen mij dingen gaan verplichten en ik vind dat ik daar best wat van mag zeggen. Een vriendin van mij is samen met haar gezin Veganistische omdat dat dat hun kijk op gezond eten is, eten ook geen fruit en groenten dat bespoten is enzo. Dat soort gezinnen kan je dan toch ook niet verplichten om dan op school wel gewoon alles te eten wat de school als gezond ziet? Iedereen heeft nu eenmaal een andere kijk op wat wel en niet gezond is. Ik zeg het nogmaals, het gaat mij er echt niet om dat mijn kinderen 5 dagen per week fruit zouden moeten eten, geen enkel probleem mee maar het gaat mij er om dat een school mij gaat verplichten wat mijn kinderen wel en niet mogen eten. En dat is net zoals met het rijden met de auto of met de fiets. Als mijn zoontje op zijn fiets wilt dan mag hij gewoon op zijn fiets ook al wonen we er maar 1km vanaf. Het is gewoon het woordje '' verplicht '' wat mij tegen staat.
Debaky, ik ben het met je eens dat cultuur en geloofsovertuiging wel meegenomen moet worden in wat een kind gegeven wordt. Er zijn ook kindjes die geen melk verdragen, die kun je ook niet verplichten melk te drinken.
Nou dan hebben wij daar echt een andere kijk op. Ik ben blij dat ik daar geen last van heb. In dit geval weet ik dat de school gewoon het beste met de kinderen voor heeft en dan schik ik mij daar graag naar. Ik heb geen autoriteitsprobleem. Ik hou van regeltjes en voel mij daar heel prettig bij. Lastig lijkt mij dat als je zo allergisch voor het woord verplicht bent.
Ik zeg toch ook niet dat een school niet het beste met de kinderen voor heeft? Volgens mij lees je echt niet wat ik schrijf. Maar hoe zou jij het dan oplossen met inderdaad cultuur, allergieën, of andere overtuigingen om bepaalde dingen wel of niet te eten? Jij vind dus dat die zich ook maar moeten houden aan de regels die een school stelt? Waarom kan er niet gewoon geaccepteerd worden dat we met zoveel mensen op een school zoveel verschillende meningen hebben? En waarom kan dat niet gewoon gerespecteerd worden? Waarom kan men elkaar niet gewoon informeren en adviseren maar waarom moet het meteen weer verplicht worden? Mijn kinderen zitten op een school waar veel verschillende nationaliteiten zitten, erg leuk maar ik vind niet dat je al die mensen kan verplichten om het op een manier te doen zoals de school dat vind. Dat wat school een goede manier vind kan iemand anders weer als geen goede manier vinden. Godzijdank zitten wij hier op een school waar we goed geïnformeerd worden over het gezond eten maar worden wij absoluut niet gedwongen te doen zoals de school vind hoe het moet. Onze directrice zegt altijd '' Zoveel mensen zoveel meningen, sta open voor elkaar maar leg je mening of overtuiging niet op aan anderen ''
Je quote nu echt weer een stukje waardoor het net lijkt alsof ik anti gezond eten ben Heel kinderachtig maar goed.
Het gaat hier om groente en fruit toch Ik ken geen enkele cultuur waarbij groenten en fruit verboden zijn. Ook heb ik nog nooit gehoord van een kind of volwassene die voor elke soort groente en fruit allergisch is. Maar mocht dat voorkomen (ik schat het 1 op de miljoen) dan mag daar best een uitzondering voor gemaakt worden. Allergieën is zeker iets om rekening mee te houden. Maar geen enkele groente en fruit soort eten dat bestaat volgens mij niet.
Bij mijn dochter op school werd bij de ouderbijeenkomst begin van het schooljaar verteld dat ze meededen met dat fruitproject van de EU ofzo en ze 3 dagen in de week fruit of groente kregen. Mijn man en ik hadden zoiets van 'prima, hoeven we het zelf niet mee te geven', maar tot onze verbazing werden een aantal ouders echt boos na deze mededeling. Hun kinder hielden niet van fruit en dan moesten ze dat zeker verplicht eten etc. Op haar huidige school wordt sowieso meer gezonds getrakteerd en meegegeven naar school. Daar zeggen ze ook altijd elk schooljaar dat kinderen vaak gewoon geen uitzondering willen zijn en als iedereen dus koeken enzo mee naar school neemt en op snoepgoed trakteert, ze daar zelf ook eerder voor gaan kiezen. Nu zijn ze ook geen uitzondering met hun fruit mee nar school en je bent ook geen uitzondering als je ongezond trakteert, eerder andersom. Verplicht is het niet, maar ze verzoeken je het wel.