Ik gaf je daarnet ook al een voorbeeld over mijn vriendin en haar gezin die dus geen bespoten groenten en fruit eten vanwege het feit dat ze Veganistische leven. Hebben die dan ook maar te doen met wat de school wilt?
Jij denkt dat de school echt onbespoten groenten en fruit gaat kopen. Die halen dan toch gewoon hun fruit in de supermarkten? Oftewel bespoten groenten. Maar goed, kan het nog 100x uitleggen waarom ik voor adviseren en niet voor verplichten ben maar er word toch niet gelezen ( algemeen bedoeld ) erg jammer. Nu ga ik lekker genieten van het zonnetje en de kids. Fijne middag allemaal
Ik heb het inderdaad een beetje verkeerd begrepen, ik dacht dat Tuc het had over het feit dat de school je verplicht groente en fruit te eten en dan als school zelf er voor zou zorgen dat dat groente en fruit geleverd word.
Interessante discussie dit. Bij onze school (waar ik werk en mijn kinderen zeker ook heen gaan) nemen kinderen geen eten mee. Een voedingsbureau verzorgt een gezond tussendoortje (fruit of groenten) en een gevarieerde (en biologische) gezonde lunch (buffet met keuze). Kinderen leren zo meer verschillende dingen eten (die ze thuis soms niet eens krijgen) en er is minder arm/rijk verschil. Snoep, koek en chips zijn dus niet aanwezig op school, wat ik erg prettig vind. Ik zou niet willen dat mijn kind (met gezond tussendoortje) op de vroege ochtend of tijdens de lunch met chips, repen en koek de ogen wordt uitgestoken. Ik vind dat een ongezonde leefgewoonte die ik mijn kind niet wil aanleren. Na school kun je altijd nog een koekje of snoepje geven. Het heeft ook een educatief tintje. Kinderen proeven veel (olijven, krab, baba ganoush, etc). En het is heerlijk om te zien hoe ze rustig samen zitten te eten en proberen. Het grappige is dat ouders vaak denken dat hun kind dingen niet lust en het kind het heerlijk vind en op school wel eet. De kinderen weten niet beter...
O ja, en inderdaad. In het kader van gezonde leefstijl komen de kinderen op een actieve manier naar school. Op een enkeling na die te ver weg woont. (De school heeft veel nieuwe kinderen uit andere regio's sinds ze dit nieuwe systeem hanteren, en dan is fietsen te ver weg)
Dan zijn ze sowieso flink in de war: Veganistisch betekent alleen maar dat je geen dierlijke producten eet (geen melk, vlees, eieren, vis etc). Dat is heel iets anders dan biologisch eten. Biologisch is overigens ook niet onbespoten, maar 'slechts' bespoten met natuurlijke middelen itt chemische.
Ik weet het verschil hoor, mijn vriendin heeft er echter OOK voor gekozen om dan geen bespoten groente en fruit te eten
Ja. Het is nu nog vrij uniek, maar ik denk dat er over een paar jaar wel meerdere scholen het systeem zullen gaan veranderen. Als er voldoende draagvlak is en de kosten zijn te dragen, kom je een heel eind. (En de andere scholen in de regio kijken argwanend toe omdat zij leerlingen verliezen.) Het kost nu minder dan dat je zelf thuis kwijt zou zijn aan boodschappen. Al zit er wel een kleine subsidie achter per kind. Omdat het een soort uitprobeersel is. Maar alle ouders zijn zo tevreden dat nu al zeker is dat we niet terug gaan naar het oude. Veel minder pesterijen ook. Heerlijk.
op de school van onze kinderen mogen er geen koeken of zoete dingen meegegeven worden voor het 10 uurtje. het liefst willen ze groente of fruit in de broodtrommels zien. nu zit er wel een kindje in de klas die het oraal allergie syndroom heeft. hij kan dus geen rauwe groeten en fruit eten. voor hem word er een uitzondering gemaakt en mag hij brood meenemen of gekookte groenten. ik vind het wel goed dat ze er op letten. in de tijd dat ik op de basisschool zat werd er enorm veel snoep en koek meegenomen voor in de pauzes.