Vervoersdilemma basisschool

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door River87, 23 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.409
    12.089
    113
    Vrouw
    Hoe groot is de afstand naar school?
    Als lopen in principe wel kan maar te lang duurt, kan het niet heel ver zijn. Dus met de fiets ben je zo op en neer.

    Bedenk goed: als het regent gaan opeens heel veel ouders met de auto naar school. Gevolg: een lange file bij school of geen parkeerplek meer te vinden en alsnog een eind van school parkeren en lopen in de regen.

    Gewoon een regenpak kopen als hij niet nat wil worden, want ik vind het vreselijk verwend klinken: een auto kopen omdat je niet 1x per week een klein stukje wil fietsen.

    En wat betreft niet willen fietsen op jouw fiets: gewoon kinderzitjes voor op zijn fiets kopen, dan kan hij op zijn eigen fiets.
     
  2. Marti

    Marti Fanatiek lid

    18 apr 2014
    2.334
    843
    113
    Oh ik zou hem toch uitgelachen hebben. :roflmao:
    En hem veel succes wensen met fietsen.
    Voor de kids had ik regenponcho gekocht speciaal voor op de fiets.
    Die bestaan echt.
    En had voor de grap een extra set droge kleren klaargelegd voor de grootste pieperd:roflmao:

    #teamlopen
     
  3. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.628
    4.005
    113
    om kinderen een mini stukje in de auto naar school te brengen zou er bij ons geen tweede auto komen. met mooi weer zouden we fietsen. met slecht weer toch vroeger op en een stuk lopen, met de paraplu of regenpakken aan. maar om heel eerlijk te zijn, regent het relatief weinig precies op het moment dat je naar school gaat. natuurlijk heb je weleens een regenachtige dag, maar dan kan het dat uurtje sochtends toch nog droog zijn.
    Ik lees ook dat je man de hele dag vrij is en jij de auto dan mee naar je werk hebt. ik kan me dan wel voorstellen dat het fijn is om mobieler te kunnen zijn. maar aan de andere kant hebben jullie tot nu toe ook genoeg gehad aan 1 auto. dus is dat misschien niet een reden.

    een auto kost niet alleen geld in aanschaf, maar echt ook bakken in onderhoud, benzine, verzekering. allemaal dingen die je met een elektrische fiets deels ook wel hebt, maar wat een stuk goedkoper is.
    Als je naar je werk wil gaan fietsen, hoe ver is dit dan? is dat een beetje haalbaar? kun jij je eventueel omkleden, als je zeik nat van regen of zweet aankomt op je werk?
     
  4. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Jullie moeten het natuurlijk zelf weten. Maar ik zou eigenlijk best wel kwaad worden als mijn man om die reden een extra auto aan zou willen schaffen.
     
    spruitje80, Anna009, Liekje81 en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Ik heb hier een auto voor de deur staan, maar pak altijd de fiets of de benenwagen.
    Ben afgelopen schooljaar 1x echt net geregend en mn moeder ook 1x.
    Lopen is hier ruim 10 min, kinderen gaan dan op de fiets, werkt ook prima.

    Ik ga ze echt niet met de auto weg brengen omdat het regent. Beetje regen krijg je niks van. Evt regenjas oid aan en anders op school broek over de verwarming en uurtje later weer aantrekken, dat doen ze hier :D

    Een auto of elektrische fiets aanschaffen om naar school te brengen, terwijl het prima te fietsen is vind ik echt onzin.
    Zou dan investeren in een zitje op zijn fiets ;)
     
  6. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.409
    12.089
    113
    Vrouw
    Zou toch van de zotte zijn dat, als het regent, zij met de fiets het langere stuk naar haar werk fietst omdat haar man het kippestukje naar school niet wil fietsen?:roflmao:
     
    Syane, spruitje80, Anna009 en 9 anderen vinden dit leuk.
  7. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.704
    1.628
    113
    Vrouw
    Ik zou 5 minuten serieus naar zijn pleidooi hebben geluisterd en daarna huilen van het lachen en door gaan met mn eigen ding. Een tweede auto omdat hij eventueel nat kan regenen 1 dag in de week?!!!?

    Come on, fietsen of lopen hoor. De hersenen van kinderen gaan lekker aan door beweging in de ochtend en al die auto’s rond school leveren gevaarlijke situaties op.
     
    Syane, Liekje81, Zxcvb en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.542
    6.233
    113
    zuid-holland zuid
    Gewoon op marktplaats fietszitjes erbij halen voor weinig lijkt me de goedkoopste optie.
    Ik heb wel een tweede auto, maar ik gebruik deze echt nooit voor school. Parkeren is bij onze school al zo’n probleem en helemaal als het regent moet je er niet aan beginnen. Tegen de tijd dat je een parkeerplaats hebt gevonden moet je zover lopen dat je alsnog natgeregend bent.

    Ik vind het ook erg verwend klinken van je man. Ik zou zeggen dat hij eerst een half jaartje gaat proberen te fietsen en als hij dan nog steeds grote bezwaren ziet kun je het er nog eens over hebben.
     
  9. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.663
    1.832
    113
    De keren dat ik de auto pakte ivm regen, waren we zeiknat. Het is druk, je kunt nooit dichtbij parkeren, eer je die jonge leeftijd in en uit de auto hebt met de kinderzitjes... drijfnat en chagrijnig.

    Optie; een derde fiets. Bakfiets, met zeiktje. Wordt alleen papa nat:roflmao:
     
  10. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.674
    1.025
    113
    Mijn oudste zit op speciaal onderwijs, 7 km verderop en breng en haal ik op de fiets, inmiddels al ruim 4 jaar. En echt, de keren dat we natgeregend zijn, zijn echt op 2 handen te tellen.
    Ik kan me herinneren dat ik bij een storm in 2020 niet op de fiets ben gegaan en de eerste schooldag na de tweede schoolsluiting (was dat 8-9 februari?), was ruim een halfuur bezig en toen waren we nog maar 2 km verder. Natuurlijk zijn we wel vaker met de auto gegaan dan deze 2 keer, maar deze herinner ik me nog heel goed.
    Gewoon regenpakken mee en gaan. In de winter lekker warme kleren en skipakken/broeken tegen de kou.

    En als je man niet wil dat de kinderen zeiknat op school komen, misschien een fietskar of bakfiets (met huif)? Kunnen ze ook droog zitten.

    Ik heb een paar keer de kinderen met regen naar school met de auto gebracht, maar het is qua verkeer geen doen. Ik ben met de fiets sneller, geen parkeerproblemen bij school.

    Wel één heel groot verschil, ik ben een fietser en je man niet. Maar ik kan er weer absoluut niet tegen om "opgesloten" te zitten in een auto, ik erger me kapot aan de andere bestuurders, aan de stoplichten die veel te lang op rood staan, etc.
     
  11. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.901
    7.623
    113
    Mijn man fietste dan gewoon op mijn fiets, niet eens extra zitjes.
     
  12. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.542
    6.233
    113
    zuid-holland zuid
    Ja maar TS zegt dat haar man niet op haar fiets wil… hij vindt misschien zn eigen fiets fijner?

    Als compromis ipv meteen voor de auto te gaan:)
     
    Athina en Juul75 vinden dit leuk.
  13. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.628
    4.005
    113
    je highlight dit, maar ik probeer aan te geven als zij het wil overwegen om 1 x per week met de fiets te gaan, of ze die mogelijkheden heeft.
    We weten ook helemaal niet hoe ver haar werk weg is, is dit 30 km of is het maar 7 km bijv. dat zou ik ook nog wel belangrijk vinden in de afweging. netzoals of je man bijv. op die vrije dag dan boodschappen kan gaan halen met de auto of niet.
    ik denk dat het een breder plaatje kan zijn dan alleen de kinderen naar school brengen en halen in de regen.
     
  14. MamaAlice030

    MamaAlice030 Fanatiek lid

    6 sep 2021
    2.854
    3.050
    113
    Vrouw
    Hier het zelfde, ik durf geen auto te rijden en breng onze kleine vent al 4 jaar naar het kdv voor ik naar mn werk fiets. En de keren dat we in al die tijd echt drijfnat zijn geregend kan ik nog op 2 handen tellen, in 4 jaar tijd dus he. Kleine vent heeft een mooi Ielm pak die hem warm en droog houd en hij smelt echt niet van een beetje regen haha.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  15. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.409
    12.089
    113
    Vrouw
    Begrijp ik wel hoor.
    Als je eenmaal een auto voor de deur hebt staan zal je die idd vaker gaan gebruiken dan alleen voor het ritje naar school.
    Kan uiteindelijk voordeel opleveren, maar dat was mijn eerste gedachte toen ik las bij jou over natgeregend aankomen op je werk.;)
     
    mamameer vindt dit leuk.
  16. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    #36 IkbenTess, 24 aug 2022
    Laatst bewerkt: 24 aug 2022
    Pfff wat een onzin van je man. Wij hebben 3 jaar zonder auto gedaan met 2 kinderen, waarvan eentje op speciaal onderwijs op 5,5 km afstand. Geen taxi vervoer, dat kon pas vanaf 6 km. Vioollessen op flinke afstand, zwemlessen etc...Goede regenpakken en gaan hoor! Heb ze weleens nodig gehad maar niet vaak. Mijn conditie en gewicht waren geweldig die drie jaar ;):p

    Wat trouwens niet wil zeggen dat ik het weer nooit heb vervloekt hoor. Maar het was goed te doen.

    Als je voor een auto gaat kies dan een goedkoop dingetje. Wij hebben na die 3 jaar autovrij een oude suzuki swift bijv gehad. Kostte 800 euro aanschaf, weinig brandstof en weinig wegenbelasting. Ding zag er niet uit maar reed geweldig en nooit problemen mee gehad. Op de site van de anwb kun je prima uitzoeken welke goedkope modellen betrouwbaar zijn en (het meest) geschikt zijn voor zulke korte ritjes. 2e hands auto's zijn wel schaars nu en relatief duur.

    Kijk uit met elektrische fietsen. Weet niet waar je woont, maar ze worden gejat bij het leven.

    De vraag is: in hoeverre wil je er een punt van maken? Ook in een relatie geldt: pick your battles.
     
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.990
    7.913
    113
    Vrouw
    Ik zou de zitjes eerst over zetten om hem te laten fietsen. Die hoge stang is helemaal niet zo handig met een achter zitje. Dan kan je de zitjes daarna misschien wel gewoon op de jouwe laten zitten.
     
    Athina vindt dit leuk.
  18. Prjbt

    Prjbt Bekend lid

    28 jun 2022
    897
    964
    93
    Vrouw
    Gewoon lopen of fietsen idd. Een extra auto ben je gek nergens voor nodig.

    Ik heb het afgelopen jaar mijn jongste zoon 3x per week met de (elektrische) fiets naar de behandelgroep 15km verderop gebracht en hem weer opgehaald.

    Nu gaat hij naar de basisschool maar moet nog steeds 2x naar logopedie op 15km afstand. Ook dit wordt gefietst.

    Mijn man heeft de auto nodig voor werk. Op de dag dat de oudste zoon behandeling heeft 15km verderop in de nabij gelegen plaats werkt man thuis. Die jongen is 9 dus te oud voor achterop maar zelf fietsen is nog net te pittig.
     
  19. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.409
    12.089
    113
    Vrouw
    Jazeker, maar een meningsverschil over iets wat je een paar duizend euro gaat kosten vind ik toch wel een battle waard hoor.
     
    NiVa0230, Sado, spruitje80 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Ik ben nog steeds benieuwd hoe ver het naar school is.
     
    spruitje80 en Zxcvb vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina