vervolg autostoel

Discussion in 'Baby en dreumes' started by wheelie, Jul 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Storm

Storm Niet meer actief

Nee, een voorwaarste stoel is zo onveilig als het maar kan. Dat die dingen nog verkocht mogen worden, echt hoor, onvoorstelbaar! ;)

Ik geloof dat het met veiligheid allemaal nog wel een beetje meevalt. Als jij je kind van vijf maanden met een gewicht van 7 kilo overzet in een vervolgstoel moet je jezelf misschien es achter het oor krabben.
    Ik hoorde dat het inmiddels verplicht zou zijn je kind tot 15 maanden in de groep 0 te vervoeren, nou dat zou voor mijn jongens echt 'mishandeling' geweest zijn. De oudste is met 7 maanden overgegaan omdat hij te lang was en gelukkig zwaar genoeg. De tweede is met een maand of 10 overgegaan omdat hij helemaal klem in de mc zat, schouders helemaal rond en dus inelkaar gedrukt, omdat hij te breed was. Met ruim 11 kg, was hij gewoon te lomp voor de stoel. Hij is nu net 2, ruim 95 cm en bijna 18 kg, dus volgens de richtlijnen die het allemaal veilig zouden moeten maken, mag hij straks niet meer in de TOBI zitten omdat hij te zwaar is, terwijl hij er verder nog prima in past.

Gebruik naast de hysteriebacterie die vele zwangeren tijdens de zwangerschap oplopen ook gewoon je gezonde verstand!

2. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48

In mijn ogen is een voorwaartse stoel niet veilig nee
    zodra je een botsing krijgt met een snelheid vanaf 50km per uur knalt je kind zo hard naar voren dat hij/zij de nek breekt en gehandicapt word of overlijd.
    Bij mijn oudste wist ik deze info niet en zij zat ook in een voorwaartse stoel vanaf 10mnd maar bij de jongste heb ik deze info wel gelezen en me erin verdiept en de jongste heeft tot 18mnd in de maxi cosi gezeten en heeft nu een achterwaartse stoel.
    En qua kosten maakt het niks uit, de voorwaartse stoel van mijn oudste kost 350,- en die van de jongste nu ook.
    Het is ieders keuze maar ik vind wel dat heel veel ouders "de kop in het zand steken" is er dan nooit iets wat in je knaagt "wat als je een botsing krijgt" en je kind overlijd of raakt gehandicapt dan voel je je toch je leven lang schuldig.
    Als je dan steeds meer krijgt te horen dat achterwaarts vervoeren veiliger is dan ga je je er toch in verdiepen, iets wat wij wel hebben gedaan, en ook had gedaan als ik de info had gehad bij de oudste.
    Maar helaas werd er toen nog niet zo over gesproken als nu.

3. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48
    www.achterwaartsvervoeren.nl
    lees maar eens het kopje "waarom achterwaarts vervoeren"

Roken is ook slecht maar ook dat word verkocht.

Ga maar niet beginnen over gezond verstand want als jij je zou inlezen in het achterwaarts vervoeren met je "gezonde verstand" dan zou je hopelijk andere keuzes hebben gemaakt dan je kind als zo vroeg over zetten in een voorwaartse stoel.

4. Snowy82

Snowy82 Actief lid

Apr 19, 2012
    354
    0
    0
    Studeer
    Zweden
    Je hebt ook stoelen vanaf ongeveer 6 maanden, liggen ook ietsjes naar achter leunend en is (zoals de meeste hier in Zweden) achterstevoren.

5. Snowy82

Snowy82 Actief lid

Apr 19, 2012
    354
    0
    0
    Studeer
    Zweden
  6. Pomm

Pomm Fanatiek lid

Nov 23, 2010
    4,554
    116
    63
    Mijn zoontje zit vanaf 9 maanden in de vervolgautostoel. Het was van de winter zo'n geprop met het winterjasje erbij.

7. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant

Ik steek mijn kop niet in t zand, heb genoeg gelezen over dit onderwerp, achterwaarts vervoeren is veiliger maar voorwaarts is ook veilig. Daarom ga ik voor nr twee ook geen nieuwe stoel aanschaffen..

En dat jouw mening anders is prima, maar ga niet andere ouders die niet zo'n stoel aam kunnen/willen schaffen bestempelen als slechte ouder...

8. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48
    dat staat nergens dat ik mensen slechte ouders vind met een voorwaartse stoel.
    nadat je je hebt ingelezen dan snap ik je keuze niet maar dat moet jezelf weten.

9. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Ow dat zou echt super zijn.
    175 euro is een mooie prijs :)
    Zeker voor een achterwaardse stoel tot 25 kilo :D

Ik ga gelijk ff lezen :D
    Ik heb er wel interesse in voor mijn grote meid :)
    Heeft ze meer ruimte om te groeien :)
    En zit nog veilig vervoerd ook :D

10. Biancamv2

Zweeds of niet hij is heel duidelijk en je word met je neus op de feiten gedrukt waarom een achterwaardse stoel echt veel veiliger is.

11. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Wij hebben nu ook een groep 1 stoeltje gekocht, dat ding kan voor- en achterwaarts neergezet worden. Vanaf 9 kg.

Het verbaast mij eerlijk gezegd dat er moeders zijn die een kind van 6 a 7 mnd al in een vervolgstoel zetten terwijl er ook mc's zijn t/m 18 kg. Ook al kunnen ze dan zitten, het lijkt mij niet veilig.

12. Biancamv2

Zoals je al weet zijn mijn kids een uitzondering omdat ze erg/extreem lang zijn en al erg snel met hun hoofd boven de rand uit kwamen.

Ik heb trouwens alleen maar maxicosies zien staan tot 13 kilo en niet tot 18 kilo groep0+ stoel.
    Van mij mogen ze die wel gaan maken hoe langer een kindje in de maxicosi kan hoe beter het is.
    Op een gegeven moment laat je het stoeltje toch in de auto staan en hoeft je de stoel niet meer met kind te tillen.

Als mijn kids niet zo groot waren geweest hadden ze er veel langer ingezeten en was het ook niet zo duur in mijn portomonee ;).

13. adi

adi Niet meer actief

#33 adi, Jul 2, 2013
    Last edited by a moderator: Jul 2, 2013
    Dit geldt alleen als je een frontale botsing krijgt.. Bij een zijwaartse botsing ( de meest voorkomende) is er geen verschil tussen voor of achterwaarts.
    aangezien bij botsingen meestal auto's op elkaar botsen, zijn dus bij een botsing ZOWEL een auto van achter geraakt, ALS een auto die daar frontaal tegenaan botst.
    als jij in jouw voorbeeld dus die voorste auto bent vliegt jouw kind in een achterwaartse stoel met zn hoofd naar voren. Met precies dezelfde kracht als het kind dat in de auto achter jou zit. Vrij logisch allemaal, alleen werkt de commercie natuurlijk net anders, daarbij wordt enkel vanuit gegaan dat auto's een frontale botsing krijgen (met wie dan?)

En ik heb laatst die reclametopic over deze stoelen gelezen en foto's gezien. Wat me opvalt is dat grotere kinderen heel hoog zitten achterwaarts, met hun gezicht recht vóór het achteruit. Zij vliegen dus met een flinke botsing van achteren niet met hun hoofd naar voren, maar krijgen de uitgesprongen achterruit recht in hun gezicht...

14. kwebbel86

Nou oke 13kg dan. En dat jouw kinderen uitzonderingen zijn lees ik regelmatig want nu krijgt ze nutridrink om aan te komen. Nogmaals: er zijn een hoop groep 0 stoeltjes. Dat jouw kind met 5 mnd 9 kg is, kan je niks aan doen (volledige bv dacht ik?) Maar dat neemt niet weg dat jij je kind dan maar in een groep 1 moet stoppen omdat het anders te duur voor je is :( vind ik geen goede reden.

15. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Er zijn wel maxi cosi s die tot 18 gaan....

16. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ok, verkeerd gelezen. Je had het over de groep 0 autostoel.

Verwarrend als die groep 0 stoelen steeds maxi cosi's gnoemd worden. Zelfs van andere merken. Maxi cosi is geen type stoel maar een merk.:)

Groep 0 stoel van maxi cosi is inderdaad maar tot 13 kg.

17. Biancamv2

#37 Biancamv2, Jul 2, 2013
    Last edited by a moderator: Jul 2, 2013
    Mijn meisje is met 8 mnd in een achterwaartse autostoel gegaan groep 0/1 van 0 tot 18 kilo :)
    Ze kwam met haar hoofd al bijna 2 cm boven de rand dus moest over.
    Ik had een achterwaardse autostoel aangeschaft.

Hier was de reden dus dat hun hoofd boven de rand van de groep 0+ stoeltje kwam ;) en niet de prijs.
    Je leest ook nergens dat ik ze in de 1 zette vanwege de prijs.
    Maar puur omdat ze alle 3 met hun hoofd boven de rand uitkwamen.

18. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36

Amen;)

19. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48
    Als je een zijwaartse botsing krijgt dan hebben ze zowel bij voorwaarts of achterwaarts vervoeren zij bescherming.
    Bij een botsing van achterop is het meestal dat jij stil staat en dan is de klap voor de kinderen veel minder.
    De kans op een frontale botsing is veel groter en met meer snelheid.
    Dat van gesprongen ruiten of het nou het voor raam is of het achter raam, wij hebben een zafira dus dan is die afstand voor beide evenveel. En er zit nog een hoofdsteun voor, net als wanneer ze voorwaarts zitten.
    Verder moeten jullie het vooral zelf weten, wij hebben deze keus gemaakt omdat het gewoon de veiligste is en heeft niks met commercie te maken maar met al jaren lange onderzoeken zoals in zweden waar het achterwaarts vervoeren al vanaf de jaren 60 een norm is.

20. kwebbel86

Jij schrijft in je vorige post dit: "Als mijn kids niet zo groot waren geweest hadden ze er veel langer ingezeten en was het ook niet zo duur in mijn portomonee."
    Vandaar dat ik daar weer op inhaak. Nu lees ik pas (goed) dat je ze in een andere groep 0 stoel had gezet en dus niet in de groep 1 stoel.

Share This Page