gyn belgie

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door tbtje, 4 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tbtje

tbtje Fanatiek lid

10 sep 2012
    1.217
    0
    36
    NULL
    NULL
    hoi dames,

vroeg me eens af hoevaak dames in belgie naar gyn gaan/gingen tijdens zwangerschap.

krijg 20 feb termijn echo bij 12 weken en heb er een gehad met 7 weken.... nu ben ik benieuwd (als termijn echo goed is natuurlijk) wanneer je dan weer moet terugkomen....bij hoeveel weken.... hoevaak...enzovoorts....

en nog een vraagje: in belgie doen ze standaard nekplooimeting? want werd eigenlijk niet gevraagd maar meer verteld dat hij het ging doen.... lees hier nu vaak dat je daarvoor ''kiest '' in nederland.......

alvast heel erg bedankt!!!!!

2. MLkids

MLkids Niet meer actief

Precies hetzelfde als in Nederland.

tot 24 weken elke 4 weken;
    tot 30 weken elke 3 weken;
    tot 36 weken elke 2 weken;
    vanaf 36 weken elke week.

Ze doen de nekplooi inderdaad standaard.

Overigens is het niet zo dat je in elk ziekenhuis bij elk bezoek een echo krijgt, in ZOL Genk bijvoorbeeld krijg je maar 3 echo's.

3. tbtje

tbtje Fanatiek lid

10 sep 2012
    1.217
    0
    36
    NULL
    NULL
    stomme vraag: maar wat doen ze dan als ze geen echo maken? bloeddruk en gewicht en meer niet dan? alvast bedankt...

4. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    ik ga in knokke en ben geweest met 9weken,
    (11weken omdat ik in het ziekenhuis lag ivm uitdroging)
    12 weken (maar dat was omdat ik met 11weken geweest was 14weken)
    20weken
    29weken
    35weken
    en dan weet ik het niet.

ik krijg wel elke keer een echo. tussendoor ga ik naar de huisarts voor bloeddruk enz.

5. Stephanie20

Stephanie20 Fanatiek lid

6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    Tbtje: ze maken bij iedere controle een echo! Dus je kan je kindje lekker veel zien.

Bij 9 weken een echo gehad
    Bij 13 weken (nekplooimeting)
    17 weken
    22 weken (20 weken echo)
    28 weken
    32 weken
    35 weken

Best veel dus,ik klaag niet!!

6. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Belgje :)
    Hoi

Ik ben vanaf 6 weken telkens om de 2 weken geweest, t.e;m. 12 weken... maar dat is vanwege een eerder miskraam.
    Vanaf nu is het om de maand... en vanaf ergens in juli is het terug om de 2 weken, aangezien ik dan naar het einde nader.
    Denk dat nekplooi standaard gedaan wordt, heb hem vorige week gehad... samen met bloedprikken.

Groetjes!

7. tbtje

tbtje Fanatiek lid

10 sep 2012
    1.217
    0
    36
    NULL
    NULL
    brenjomi: hihi we zitten dan misschien wel bij dezelfde gyn??? wie heb jij? grappig hoe klein deze wereld is;)

8. MLkids

MLkids Niet meer actief

Na de 12 weken luisteren ze naar het hartje en vanaf dan gaan ze ook je buik meten dwv de stand van je baarmoeder te bepalen en later met een meetlint.

Vanaf een week of 28 zullen ze naar de ligging en grootte van het kindje gaan voelen, verder blijven ze ieder bezoek je bloeddruk meten, je gewicht controleren, vaak ook je plasjes controleren en soms trekken ze bloed.

9. tbtje

tbtje Fanatiek lid

10 sep 2012
    1.217
    0
    36
    NULL
    NULL
    oke, veel verschil soms nog daarin dus... ligt misschien ook aan je gyn zelf. ben benieuw kan niet wachten tot 20feb duurt nog lang voor me gevoel...

elke keer een echo:$ khoop het !!! zou heel erg fijn zijn...

10. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    van wat ik weet als je in knokke gaat krijg je elke keer een echo? was hier toch al 2x zo.
    ik zit bij m.estdach :)

hij heeft nog nooit met een meetlint ofzo gemeten. vanaf de volgende echo (volgende week) gaat hij ook 'voelen' of ik al ontsluiting ofzo heb.

de nekplooi is ook standaard. maar volgens mij als je die niet wil doen ze hem niet? er is nooit gevraagd of ik hem wel wilde? ze gaan er gewoon van uit.

11. tbtje

tbtje Fanatiek lid

10 sep 2012
    1.217
    0
    36
    NULL
    NULL
    brenjomi: oke, hier bouwens.... ben benieuwd, bedankt voor je heldere antwoord!!!

12. lisa123

lisa123 Fanatiek lid

16 jul 2008
    1.410
    0
    0
    Ik kreeg echo's om de 4 weken ongeveer, dus met 6,7,11,16,20,24,28,32,35,37,39 weken + daartussen zelf nog 2 pretecho's gedaan.

De eerste echo's waren inwendig, vanaf 12 weken op de buik aangezien er hier niet veel meer duidelijk was. Op de 12 weken echo een nekplooimeting gehad + bloed werd onderzocht om alles uit te sluiten.
    Tijdens de 20 weken echo een grondige controle van hartje, hersenen, bloedtoevoer, organen,... Héél interessant trouwens!

Daarna bijna altijd een echo gehad, behalve op 28 weken weken. Toen enkel bij de vroedvrouw geweest waarbij ik inwendig een controle kreeg ivm veel harde buiken. Maar voor de rest was dat een routinecontrole (bloeddruk, gewicht en hoe de zwangerschap verder gaat). Ook tijdens deze echo de suikertest gehad om zwangerschapsdiabetes uit te sluiten.

Vanaf daar ging het hier iets minder (weeenremmers, longrijping ivm vroegtijdige weeen) maar in een 'normale' zwangerschap verloopt alles gewoon verder zoals daarvoor.
    De laatste 4 weken meer controle gehad (om de 2 weken) wat normaal is. Vanaf die 28 weken ook telkens inwendige controle maar dan meer door mijn voorgeschiedenis.

Hopelijk allemaal iets duidelijker nu ;)

13. tbtje

tbtje Fanatiek lid

10 sep 2012
    1.217
    0
    36
    NULL
    NULL
    merci voor uitleg!!

14. natasha86

natasha86 Fanatiek lid

31 mei 2012
    1.848
    0
    0
    ik volgende controle bij de gyn + telkens echo

6 weken
    12 weken nekplooi
    16 weken
    20 weken
    24 weken
    28 weken
    volgende controle 32 weken, en dan wat vaker.
    ik krijg wel telkens een echo

Deel Deze Pagina