Cito-toets oefenen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ikke77, 9 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikke77

Ikke77 Lid

11 jul 2007
    53
    20
    8
    Mijn dochter van 6 zit in groep 3 en krijgt in januari voor de eerste keer een Cito-toets.
    Nu vroeg ik mij of of het verstandig is hiervoor te oefenen en zo ja: hoe doen jullie dat dan?

2. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het niet doen want dan krijg je geen eerlijk beeld van je kind. Waarschijnlijk zijn er ook al cito toetsen afgenomen toen ze een kleuter was.

Tevens zijn de cito's een extra check voor de leerkracht om te kijken of het kind op het niveau zit wat de leerkracht verwacht.

3. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Mijn dochter heeft vorig jaar in groep 1 de eerste cito's gehad, in januari en in mei/juni.

Niks geoefend, ook niet over het "toetsen" gehad, Het is dan nog gewoon uit een boekje werken met juf. Of een werkje doen met juf.

Groep 1 is hier sowiewo 1 op 1 met juf.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Nee joh niet oefenen...dat doen ze op school al en verder zou ik er niet te veel aandacht aan besteden. Hier krijgen ze in groep 1 al een cito maar het is net als een ander werkje

5. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet oefenen hoor, stel dat je kind iets achterloopt dan ontneem je de school de kans om daar achter te komen. Verder is het 'maar' een toets. Als je er meer van maakt dan het is heb je kans dat je kind er onevenredig zenuwachtig van wordt.
    Dat gezegt hebbende.... toetsen bij zulke jonge kinderen blijken vaak nog erg onbetrouwbaar te zijn omdat het een momentopname betreft. Als kinderen ouder zijn kunnen zich voor een toets goed concentreren en zich bijvoorbeeld niet meer druk maken over een ruzie die ze net hebben gehad met een vriendje. Voor jonge kinderen is dir anders en kan iets simpels als een ruzie of een slechte nacht grote invloed hebben op de toetsresultaten.
    Mijn tip: maak er niet meer van dan hetnis en ga het niet oefenen.

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    cito-oefenen.nl en website van taal-oefenen.nl van junior Einsteins;
    cito oefenen is ook leren toch? als ik naar de oefeningen kijk. als je alleen maar wil weten hoe de kinderen in de klas leren dan moet je niet oefenen. dan weet je hoever je kind komt met wat ze in de klas leert, je kinds succes wordt ook beoordeelt in verhouding met de lesuren die je kind krijgt. vanaf gr3 begint de klok van lesuren.
    ik zou zelf niet oefenen met mijn kind. tenzij mijn kind dat zelf wilt omdat hij bijvoorbeeld klaagt dat hij de les niet begrijpt of bang is voor toetsen of zoiets...
    heel veel succes!

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Is niet nodig. Misschien hoogstens als je een kind hebt wat toetsen heel eng vindt en je een keer zo'n toets maakt om te oefenen om het vertrouwd te maken met het soort vragen en weet wat het te wachten staat, anders zou ik het niet doen. Zoiets zou je dan met de juf of meester kunnen overleggen.
    Misschien heeft je kind al eerder Cito-toetsen gehad op de kleuterschool, niet elke school vertelt de resultaten of delen überhaupt mee dat er een citotoets aankomt.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ook hier een school die het niet vantevoren meldt... En de uitslagen krijg je enkel als je er om vraagt.

9. anitake

anitake Lid

16 feb 2014
    39
    1
    8
    NULL
    NULL
    Nooit oefenen voor Cito, die toetsen zijn er juist om te kijken in hoeverre een kindje voor- of achter loopt

10. Ikke77

Ikke77 Lid

11 jul 2007
    53
    20
    8

De meeste zeggen dus niet oefenen.
    De reden dat ik mogelijk aan oefenen dacht, is zoals hierbiven staat: dat mijn dochter nogal onzeker kan worden bij het doen van nieuwe dingen en ook bij toetsen.
    Ze heeft dat ook als ze iedere maand een toets heeft van het lezen, bij het einde van de kern. Ze legt zichzelf nogal wat druk om alles goed te doen en maakt daarom dan juist fouten. Dat vind ik sneu voor haar, want ze kan het juist zo goed.

Het is trouwens wel haar eerste cito-toets. De school doet het bewust niet in de kleuterklassen.

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Misschien dan JUIST niet oefenen.

Door het extra te oefenen leg je er misschien nog meer de nadruk op dat het spannend is :)

12. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik heb wel geoefend met mijn zoon. Maar dat komt omdat hij altijd alles heel snel wil doen. Bij de multiple choice vragen kiest hij dan gelijk voor het eerste antwoord wat er in de buurt komt. Ik heb het met hem gedaan om rust bij hem te vinden. Te laten zien dat je door de tijd te nemen en alles door te lezen een betere keuze kan maken. En dat snelheid daar niet mee te maken heeft.

Mijn dochter zit overigens in groep 3 en ik ga met haar niet oefenen.
    Ik ben dr wel blij mee dat ze het gaan doen want ik ben benieuwd hoe ze zit qua niveau.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Niet oefenen hoor, ze oefenen toch op school al constant? En thuis lezen (als je dat niet doet kan je dat wel gaan doen). We rekenen thuis ook wel een beetje spelenderwijs.

Hier noemen ze het geen toets, ze gaan gewoon even apart met de juf oefenen ;)

Deel Deze Pagina