Verhuizen naar Friesland?

Discussie in 'De lounge' gestart door Amarens, 30 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Het onderwerp zegt het al. Wij wonen nu in de Randstad en denken erover na om te verhuizen naar een nieuwbouw huis in Heerenveen. Maar ik vind het best eng om eerlijk te zijn. Zijn er misschien hier moeders die ook verhuisd zijn richting Friesland en hoe bevalt het?

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik woonde ooit in Hoogeveen (niet echt een big town ofzo) en ben verhuisd naar Steenwijk. (Tegen de provincie grens) beste keuze ooit.

Nu wonen we sinds enkele weken in Oldemarkt, nog dichter bij Friesland. En ik wil niet anders. Friesland is veel rustiger, rust en ruimte, heerlijk !
    Heerenveen heeft ook alles wat je wil, ik kom er vaak en lijkt me heerlijk wonen.

Ik zou zeggen, ga er eens heen. Kijk er rond. Praat met mensen. Ik zou het zelf zeker doen :)

Blijdorp en mamabri vinden dit leuk.
  3. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Voordat ik kinderen had heb ik een tijd in leeuwarden gewoond.
    Ik was toen 17, ik woonde in een instelling daar.
    Maar ooh ik vond het verschrikkelijk. Ik voelde me daar echt niet thuis. Ook toen ik daar werk zocht voelde ik me wel gediscrimineerd en de mensen vond ik ook niet leuk.
    Ik kom zelf ook uit randstad gebied en woon inmiddels in een andere provincie maar nog steeds in de randstad.
    Ergens anders kan in gewoon niet aarden.
    Ik woon liever hier in mijn flatje dan in een mooi vrijstaand huis in friesland.

Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders, misschien vind jij het daar wel helemaal geweldig.

Blijdorp en puzzelstukje vinden dit leuk.
  4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Ik stuur je een pb. Vergelijkbare situatie maar andere provincie.

5. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Waarom wil je naar Heerenveen?

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    @Strandbal Mensen uit de Randstad worden hier echt niet gediscrimineerd, hoor! Ook hier hebben we mensen in alle kleuren en maten, niet alleen maar wereldvreemde boertjes.;) En weet je: er zijn hier ook steden, en we hebben zelfs electriciteit, stromend water en internet!:roflmao:

mama079, Appeltje85, Louise11110 en 16 anderen vinden dit leuk.
  7. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Dank voor je bericht, ik heb je een pb teruggestuurd met wat uitleg.

8. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Op papier lijkt het ons een centrale plek met voorzieningen. Wij hebben kinderen die straks naar een middelbare school moeten, moeten studeren etc. Daarnaast vinden wij fijn dat het treinverbinding heeft. Ook loopt daar nu dat nieuwbouwproject. A.s. Weekend gaan wij rondkijken. Echter is het voor ons een grote beslissing. Helaas blijven wonen waar wij nu wonen is geen optie meer, wij moeten keuzes maken.

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou eerder kiezen voor een plaats in Drente of Groningen.
    Vriendin van mij is voor de liefde verhuisd naar Friesland.
    Ondanks dat ze er nu al 6 jaren woont zijn haar sociale contacten echt nihil.
    Zij geeft aan dat friezen erg op zichzelf zijn.
    Ze komt zelf uit de provincie Groningen, dus je zou verwachten dat het niet echt een overstap is.
    Ook heeft ze nu pas, na 4 jaar sollicteren een baan in friesland.
    Tot die tijd werkte ze in de provincie Groningen.
    En ook op de crèche en nu op t schoolplein vind ze erg weinig aa sluiting.
    Snap er echt niks van, want het is een hele leuke sociale meid.
    Ze zegt zelf dat je als import er gewoon heel erg moeilijk tussen komt.

10. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Uuuh zoals je kon lezen was ik ook in een stad. Maar toch voelde ik me daar niet op mijn plek. Dat kan toch??
    Ik zeg nergens dat er alleen maar wereldvreemde boeren wonen.
    En ja, toen ik daar werk zocht was dat bijna onmogelijk te vinden.
    Ik snap niet waarom je zo lollig moet doen terwijl ik gewoon vertel hoe ik het ervaarde. :rolleyes:

ElizaR, blossom85, Eefje00 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Voor de Friezen: is het dan ook achterhaald dat men in Friesland het liefst in het Fries praat wat je als buitenstaander nauwelijks kunt volgen? Heb bijvoorbeeld een Facebookkennis die in Friesland woont. Haar Facebookposts gaan allemaal in het Fries!
    Dat TS daar niet op het schoolplein staat en het merendeel van de ouders praat daar Fries. Voel je je al gauw buitengesloten denk ik.

Heb ooit een tijdje in Drachten gewerkt. Maar ook daar op het werk sprak men het liefst Fries. Wat ik dus niet kon volgen.

Volgens mij hangen de Friezen nogal aan hun taal of heb ik dat verkeerd?

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik vind dat dat tot heerenveen heel goed te doen is. Maar daarboven word ik ook minder enthousiast. Leeuwarden en drachten was mij ook een brug te ver ;)

13. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Dat klopt. Ik heb een stageplek gehad in Friesland. Allemaal aardige en leuke mensen maar zodra je een stel Friezen in eem ruimte zet zullen ze overstappen op het Fries. Mijn man werkt ook al een hele tijd in Friesland en hij vindt hetzelfde. Je voelt je dan toch buitengesloten. En soms is het erg irritant omdat iets werkgerelateerds niet meekrijgt.

@Amarens Mijn man komt oorspronkelijk ook uit de randstad en zou niet meer terug willen. Hoe en wat precies zet ik hier liever niet meer ivm herkenbaarheid, pb mag.

14. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    En qua werk? Is dat goed te doen?

15. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Overigens, ik kom uit de regio Rotterdam.
    Wegens scheiding 10 jaar geleden verhuisd naar een Zeeuw dorpje. Voelde me redelijk snel thuis, maar je blijft import.

Nu woon in Middelburg, en gaat het een stuk beter.

Maar als je naar een nieuwbouw wijk verhuist, is iedereen nieuw. Dan moet je in principe makkelijker contact maken, hopelijk ook voor je kinderen.

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Er wordt wel veel Fries gesproken ja, maar mijn ervaring is dat heel veel gewoon in het Nederlands over gaan.
    Ik ben geboren in Friesland, praat geen Fries, en mijn man in de Betuwe. We woonden eerst 4 jaar in de Betuwe en nu bijna 9 jaar in Friesland. Waar wij nu wonen is ongeveer 25 minuten bij mijn familie vandaan en wij konden hier allebei niemand. We zitten aan het IJsselmeer, behoorlijk toeristisch, en zijn eigenlijk direct ‘opgenomen’ hier in het stadje ( want dat is het officieel haha ).
    Mijn man werkte eerst echt IN de provincie en kwam hij mensen tegen die amper Nederlands spraken. Maar hij zelf heeft ook z’n best gedaan om Fries te leren en binnen een paar maanden verstond hij het.

Ik denk dat het ook bij jezelf ligt. Hoe ben je, ga je dingen in de ‘mienskip’ doen, sporten, vrijwilligers werk, heb je kinderen waardoor je snel contacten legt etc.
    Mensen gaan natuurlijk niet aanbellen en vragen om eens gezellig een bakje thee te drinken. Als je bereid bent om te investeren dan kan je overal iets opbouwen vind ik.
    Ik, en mijn man, ervaren het hier alles behalve bekrompen. Vooral gastvrij, betrokken en wij hebben vriendschappen voor het leven gevonden.

17. Poro

Poro Actief lid

5 feb 2011
    396
    177
    43
    Ik woon als niet Fries al heel wat jaren in Sneek en herken niks van bovenstaande. Ik heb juist hele leuke contacten en hier in de buurt praat er niemand Fries en op school ook niet. In de dorpen wordt wel meer Fries gesproken.

Wij zijn twee jaar geleden verhuisd binnen Sneek en ook in onze nieuwe straat hebben we hele leuke contacten.
    Misschien hebben wij het gewoon getroffen maar ik woon hier heel graag.

Loeki82, Ysabella en bosi333 vinden dit leuk.
  18. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Wij hebben als niet Friezen in Franeker gewoond!
    Ik heb daar heel fijn gewoond en gewerkt. Heb nooit het gevoel gehad dat ik gediscrimineerd ben.
    Ik heb ook nooit gemerkt dat ik geen contact kreeg met Friezen. Ik kwam uit west Vlaanderen en daar zijn de mensen meer op zichzelf dan in Franeker!
    Wij hebben daar 4 jaar gewoond en vrienden voor het leven gemaakt.
    Ik vond de mensen echt heel vriendelijk, gedag zeggen op straat enz....
    Inderdaad is de taal wel een dingetje, daar zijn ze nou eenmaal mee opgegroeid. Maar als ik erbij was schakelde ze over op Nederlands. Dat ze dan onbewust weer over gingen op fries, vond ik wel grappig.
    Ik denk dat je het los moet zien van willen, maar eerder zien als een moedertaal.

Ik heb daar ook gewerkt als kraamverzorgende, dus kwam ik ook in de hele kleine dorpjes! Ook daar was ik welkom, alleen zagen de mensen daar het als een missie om mij binnen een week friespratend de deur uit te laten gaan. Kon ik alleen maar om lachen! En sommige opa's vonden mijn roze sneakers wel wat Hollands. Dan antwoorde ik dat zalando toch echt in Friesland bezorgde. Bij een kraamzorgorganisatie daar kunnen mensen aangeven dat ze een voorkeur hadden voor een fries sprekende verzorgende. Ik heb wel eens gehad dat het kantoor mij aangaf dat de mensen een voorkeur hadden. Maar je hebt nou eenmaal niet altijd evenveel mensen op wacht. Dus gaf ik al snel aan, dat de Friezen op waren. Dat ze konden kiezen uit mij of een Spaans sprekende, dan was het ijs gebroken!

Kortom ik denk dat je zelf ook een aandeel hebt in het geheel!

19. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Wij gaan hetzelfde doen al hebben wij inmiddels al een huis gekocht, alleen niet in Friesland. Wij gaan verhuizen naar Beneden-Leeuwen, centraal in het land, nieuwbouw en inmiddels via fb weten we ook al wie er bij ons in het project komen te wonen en velen komen niet uit het dorp zelf. Wij kennen er ook niks of niemand maar hebben toch de stap genomen voor de rust en ruimte die daar is, kleiner dan hier in de stad maar wel alle voorzieningen in de buurt.
    Wij vinden het allemaal een erg leuke stap maar ook wel heel spannend hoor!

Succes met het maken van een keuze!

20. beccie

beccie Niet meer actief

heerenveen is best een hele leuke plek om te wonen, echt heel anders dan leeuwarden,
    ik ben zelf een echte fries maar heb ook niks met leeuwarden.
    ik woon zelf in een klein dorpje maar hier komen steeds meer mensen uit oa rotterdam en die willen hier nooit meer weg,
    en ja wij spreken gewoon nederlands met hun hoor.
    het is maar net waar je terecht komt denk ik.
    ook wonen hier nu een paar vluchtelingen, en die zijn helemaal ingeburgerd, iedereen is hier welkom.
    ik zou gewoon even een paar keer kijken, en dan voel je vast wel of je er kan wennen of niet.

Deel Deze Pagina