Mijn dochter wordt begin februari 4 jaar en gaat dan dus naar school. Dat is dus over 3 maanden en dat lijkt wel een eeuwigheid, want men wat is ze er aan toe. Ik heb begrepen dat vervroegd instromen op de basisschool alleen in uitzonderlijke gevallen wordt gedaan (ook te maken met verzekering etc), maar ik wil het toch gaan aankaarten. Heeft iemand hier ervaring mee? Ze is trouwens mijn middelste kind, oudste zit al op school, is ook van februari en voor hem is het juist perfect om 2,5 jr te kleuteren.
Ik denk dat er wel echt een gegronde, aanwijsbare reden moet zijn om het voor elkaar te krijgen, want ik denk dat alle kinderen van 3,5 er heel erg aan toe zijn . Heb je al gepeild hoe de school erin staat? Is er geen mogelijkheid dat ze meer dagdelen naar de psz gaat of een dag extra naar het kdv ofzo?
Bij mij gingen ze vanaf 3 jaar extra dagdeel naar de psz. Eerder naar school kan bijna nergens. Volgens mij zijn ze er wel mee bezig om 3+ klassen te maken, maar dat is nog maar op enkele scholen in nl.
misschien kun je informeren dat ze vanaf januari wat meer gaat oefenen, dus gelijk 2 dagen of 3 dagdelen, die eerste 4 weken voor ze fulltime gaat. De meeste meesters en juffen zitten nu ook niet te wachten op nieuwe/extra kinderen omdat het zo'n drukke en chaotische periode wordt komende tijd op school voor de kindjes.
Mijn dochter is met 3,5 naar school gegaan, zonder enig problem trouwens. Zij is van mei en is medio januari gestart. Ik zou er voor kiezen om je kind niet in deze periode naar school te laten gaan. Hooguit in te laten stromen na de vakantie (hou er rekening mee dat er dan vaak weer meerdere kinderen instromen die in December jarig zijn maar pas in januari naar school gaan). Je 'wint' dan hooguit een maandje.. waarom moeilijk doen? Ze komt in groep 0 en in principe moet je er vanuit gaan dat ze dan 2,5 jaar zal kleuteren.
Ik denk niet dat je dat voor elkaar gaat krijgen. Bijna elk kind van 3,5 is toe aan school. Is extra peuterspeelzaal geen optie?
Eens met bovenstaande. En nu instromen is idd geen handige periode op school met alles 'stress' rondom de feestdagen. Mijn dochter is ook van februari en vanaf 3 jaar waren we er allebei ook aan toe Maar helaas, jaartje nog moeten uitzitten, net zoals (bijna) iedereen. Apart was wel dat ze na sinterklaas opeens veel rustiger was, beter zelf kon spelen.. Was uiteindelijk nog een leuke periode waar ik bewust toch nog veel van genoten heb (maar was ook blij toen het eenmaal zo ver was dat ze echt mocht beginnen). Mijn dochter heeft overigens maar krap 1,5 jaar gekleuterd, maar als ze eerder was ingestroomd, had dat ook weinig uitgemaakt..
Herkenbaar vorig jaar zelfde met mijn dochter. Die was echt toe aan de basisschool. Ze is ook van feb. Ze had de pech gelijk voorjaarsvakantie. Pas maart school. Ook ik was er aan toe.
Mijn zoon is 2 maanden eerder gestart. Dit zodat hij nog 3 maanden op school kon zitten voor de zomervakantie. Ook was het een kleine groep 1 die in januari pas gestart was, dus een hoop jonge kleuters. Maar ik moet er wel bij zeggen dat mijn zoon er echt aan toe was, hij kon al lezen en rekenen. Ook was ik in die tijd ernstig ziek dus het gaf mij wel wat extra rust. Het was overigens een idee van de school zelf om eerder te starten gezien de leergierigheid van mijn zoon.
Thanx voor de antwoorden! Extra dagdeel PSZ (ze gaat nu 2 ochtenden) vind ik zelf geen optie, er zitten daar erg veel 2-jarigen, ze is daar echt een vd grootsten en het duidelijk aan het ontgroeien. Ik heb morgen intake op school, ik hoop dat ze wellicht al wat eerder kan gaan wennen of wat vaker van te voren. Idd na de kerstvakantie, scheelt toch alweer een maandje. We will see.
Mijn kinderen mochten een maand voor ze 4 werden beginnen met wennen. In beide gevallen was dat toevallig direct na een schoolvakantie. Misschien dat je daar naar kunt vragen, dat ze gelijk na de kerstvakantie een of twee ochtenden per week mag komen wennen (naast de peuterspeelzaal dus).
Hier is het echt geen optie. Helaas. Oudste was er echt enorm aan toe (maar bijna ieder kind van > 3,5 jaar wel denk ik zo). Vanaf 4e verjaardag pas halve dagen. Was vooral verzekeringstechnisch aldus school en 4 is niet voor niets 4. Ze kunnen niet ieder kind apart gaan beoordelen of het alvast eerder kan beginnen, want waar leg de grens dan? 3,5? 3 jaar en 9 maanden? Denk ook dat de tijd zo in ene heel hard gaat. Sint Maarten, Sinterklaas, kerstvakantie en dan is het zo al half januari. Zou zelf mijn kind liever niet laten starten in de hectiek van deze maanden (ons januari kindje gaat dus ook echt pas half januari naar groep 1).
Mijn oudste is 3 maanden voor ze 3 werd gestart, direct met 5 dagen per week, zou ik nooit niet weer doen als ik de keus opnieuw moest maken