Ideeën met sinaasappels

Discussion in 'De lounge' started by Poolvos, May 12, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Poolvos

Poolvos VIP lid

Jan 9, 2016
    6,875
    12,390
    113
    Female
    Momenteel liggen er drie grote sinaasappels op de fruitschaal die maar blijven liggen omdat ze niet lekker zijn.

Al na aankoop bleken ze vrij droog van binnen. Ik heb geprobeerd er een paar te persen, maar er komt echt weinig vocht uit. Eentje ging in een smoothie, leverde vooral veel vieze velletjes op.
    Eentje heb ik de schil van gebruikt in cake: maar je kunt ook niet onbeperkt cake bakken en eten.

Nu zijn er dus nog drie.

Weggooien is zo zonde!
    Iemand met een goed idee?

2. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Schilletjes drogen en gebruiken voor de thee of als geurzakje?

Poolvos likes this.
  3. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,265
    25,723
    113
    Dun schillen (zonder wit) en drogen in de oven. Daarna eventueel vermalen tot poeder en gebruiken als smaakmaker in gebak, toetjes, sladressing, marinades en sauzen. Zo is de schil ook heel lang houdbaar.

Of de sinaasappels in dunne plankjes snijden en konfijten, of alleen de schil konfijten (https://www.foodiesmagazine.nl/recepten/gekonfijte-sinaasappelschijven/)

Poolvos likes this.
  4. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,669
    18,733
    113
    Female
    Crumble met sinaasappel en noten.
    Sinaasappel taart.
    Sinaasappel cake.

Poolvos likes this.
  5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Salade met sinaasappel, wortel en/of venkel

Poolvos likes this.
  6. Poolvos

Poolvos VIP lid

Jan 9, 2016
    6,875
    12,390
    113
    Female
    Ahh bedankt voor de goede ideeën! @bonnie1 en @Adje
    Ik had ook google gecheckt; maar kwam er echt even niet uit. :D:oops:

Ik ga inderdaad de schil drogen en dan later weer gebruiken. Het vruchtvlees was echt droog en meh, dus geen sallade nu @citroenrasp - maar wel zin in, dus die maak ik binnenkort met lekkere sinaasappels ;)
    De binnenkant ga ik denk ik konfijten zonder schil dan! :thumup: @Neuzeke dat lekkers is voor een andere keer :o:

citroenrasp and Adje like this.
  7. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

In schijfjes snijden en thee van maken? Met een stukje verse gember en wat munt ofzo?

Vitamientjuh, Poolvos and citroenrasp like this.
  8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    En aangezien ze toch al zo droog zijn: gewoon in z'n geheel drogen? Voor in stoofgerechten. Dat doe ik vaak met citroen (ook wel bekend als black limes, wordt veel in het Midden-Oosten en Azië gebruikt) maar met sinaasappel vast ook heerlijk.

9. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,688
    2,387
    113
    Female
    Broek
    Noem mij maar een verspiller maar bij mij hadden ze direct een enkeltje groenbak gekregen.

10. Poolvos

Poolvos VIP lid

Jan 9, 2016
    6,875
    12,390
    113
    Female
    Ja zo was ik “vroeger” ook, maar ik probeer m’n leven echt te beteren wat dat betreft ;) We hebben nu ook (alweer ruim n jaar) kippen, dus veel afval hoeft dan niet echt verspilling te zijn. Maar sinaasappels krijgen ze niet :rolleyes:
    Vind het trouwens bij sinaasappels (die zéker niet lokaal geproduceerd en dus getransporteerd zijn) nóg erger dan de aardappels die van de boer om de hoek komen. Stom he? :$

@citroenrasp ik ben geïntrigeerd door het idee van in zn geheel drogen. Kun je dat dan in de oven?
    Dat heb ik laatst gedaan met een paar bakken kerstomaatjes. Was een inkoopfoutje (nulletje teveel bij gewicht met online boodschappen :roflmao::o:). Maar zooo lekker geworden. Ik ga het wederom googlen :)

owly likes this.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Ik laat citroenen weken in zout water voor een paar uur, haal ze eruit en droog ze af. Daarna gewoon een paar weken laten liggen, dat kan in de zo'n maar ik doe het gewoon in huis. Of het in de oven kan geen idee omdat ik dat nog nooit geprobeerd heb, maar ik denk dat het wel moet kunnen eigenlijk. Ik zag net (ben even gaan googlen) dat sommigen ook plakjes citrusvruchten drogen in het droogapparaat of lauwe oven.

Poolvos likes this.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    De zon* dus... autocorrectie.

13. Poolvos

Poolvos VIP lid

Jan 9, 2016
    6,875
    12,390
    113
    Female
    Ik snapte ‘m ;)
    Ik ben de schijfjes aan t drogen in de oven en de schillen apart voor sinaasappelpoeder

citroenrasp likes this.
  14. suikerfee

suikerfee Fanatiek lid

Jan 13, 2010
    1,700
    361
    83
    In plakjes snijden en drogen. En ze met kerst in de boom hangen.

Poolvos likes this.
  15. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

May 13, 2019
    1,934
    2,777
    113
    Female
    Ik zou de schil raspen en in een cake of taart verwerken en die invriezen of weggeven, en de rest lekker weggooien ;) Confijten kan ook

Poolvos likes this.

Share This Page