Momenteel liggen er drie grote sinaasappels op de fruitschaal die maar blijven liggen omdat ze niet lekker zijn. Al na aankoop bleken ze vrij droog van binnen. Ik heb geprobeerd er een paar te persen, maar er komt echt weinig vocht uit. Eentje ging in een smoothie, leverde vooral veel vieze velletjes op. Eentje heb ik de schil van gebruikt in cake: maar je kunt ook niet onbeperkt cake bakken en eten. Nu zijn er dus nog drie. Weggooien is zo zonde! Iemand met een goed idee?
Dun schillen (zonder wit) en drogen in de oven. Daarna eventueel vermalen tot poeder en gebruiken als smaakmaker in gebak, toetjes, sladressing, marinades en sauzen. Zo is de schil ook heel lang houdbaar. Of de sinaasappels in dunne plankjes snijden en konfijten, of alleen de schil konfijten (https://www.foodiesmagazine.nl/recepten/gekonfijte-sinaasappelschijven/)
Ahh bedankt voor de goede ideeën! @bonnie1 en @Adje Ik had ook google gecheckt; maar kwam er echt even niet uit. Ik ga inderdaad de schil drogen en dan later weer gebruiken. Het vruchtvlees was echt droog en meh, dus geen sallade nu @citroenrasp - maar wel zin in, dus die maak ik binnenkort met lekkere sinaasappels De binnenkant ga ik denk ik konfijten zonder schil dan! @Neuzeke dat lekkers is voor een andere keer
En aangezien ze toch al zo droog zijn: gewoon in z'n geheel drogen? Voor in stoofgerechten. Dat doe ik vaak met citroen (ook wel bekend als black limes, wordt veel in het Midden-Oosten en Azië gebruikt) maar met sinaasappel vast ook heerlijk.
Ja zo was ik “vroeger” ook, maar ik probeer m’n leven echt te beteren wat dat betreft We hebben nu ook (alweer ruim n jaar) kippen, dus veel afval hoeft dan niet echt verspilling te zijn. Maar sinaasappels krijgen ze niet Vind het trouwens bij sinaasappels (die zéker niet lokaal geproduceerd en dus getransporteerd zijn) nóg erger dan de aardappels die van de boer om de hoek komen. Stom he? @citroenrasp ik ben geïntrigeerd door het idee van in zn geheel drogen. Kun je dat dan in de oven? Dat heb ik laatst gedaan met een paar bakken kerstomaatjes. Was een inkoopfoutje (nulletje teveel bij gewicht met online boodschappen ). Maar zooo lekker geworden. Ik ga het wederom googlen
Ik laat citroenen weken in zout water voor een paar uur, haal ze eruit en droog ze af. Daarna gewoon een paar weken laten liggen, dat kan in de zo'n maar ik doe het gewoon in huis. Of het in de oven kan geen idee omdat ik dat nog nooit geprobeerd heb, maar ik denk dat het wel moet kunnen eigenlijk. Ik zag net (ben even gaan googlen) dat sommigen ook plakjes citrusvruchten drogen in het droogapparaat of lauwe oven.
Ik zou de schil raspen en in een cake of taart verwerken en die invriezen of weggeven, en de rest lekker weggooien Confijten kan ook