Hallo, Daar ben ik weer Ik werk nog steeds als oproepkracht, en de komende 2 maanden is het nog erg rustig op mijn werk.. Vanaf half november gaat het weer druk worden, dus vanaf dan ga ik weer veel uren maken. Nu wil ik per 1 januari met verlof gaan, 5 weken voor de uitgerekende datum. Ik las dat de werkgever dan een aanvraag moet indienen voor mijn zwangerschapsverlof, 4 weken voor de ingang van mijn verlof, dus begin december. Kijkt het uwv dan naar mijn inkomen van november, of van december? Want de eerste 2 weken van november werk ik waarschijnlijk nog weinig, ik zou het wel zonde vinden als ik dan minder uitkering krijg terwijl ik de 2e helft van november en heel december erg veel uren maak. Hoe gaat dat nu precies in zn werk, want ik lees op internet dat er gekeken wordt naar de 4 weken voor het verlof in gaat, maar als de aanvraag 4 weken ervoor wordt gedaan, hoe weet het uwv dan wat ik die 4 weken na de aanvraag nog gedaan heb? Mvg, Foxter
Beste Foxter, UWV neemt je aanvraag voor een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering in behandeling vanaf de ingangsdatum van je verlof. De beoordeling duurt vier weken, waarna je per post bericht ontvangt over de hoogte en duur van je uitkering. De hoogte van je uitkering wordt berekend over de laatste maand of vier weken voor de ingangsdatum van je verlof. Daarbij gaat het om de laatste volledige periode. - Als je per 1 januari 2012 met verlof gaat en per maand salaris ontvangt. Gebruikt UWV de maand december 2011 om de hoogte van je uitkering te berekenen. - Ontvang je per 4 weken salaris dan kun je op je loonstrook nazien wat dan de laatste volledige (salaris)periode voor je verlof is. UWV gebruikt dan die periode voor de berekening. Actuele informatie over de hoogte van een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare