vervroegd zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door aylioun, 27 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aylioun

aylioun Bekend lid

10 feb 2011
    529
    0
    0
    zuid-holland
    Goedemorgen,

Als ik bij mijn werkgever aangeef een maand eerder met vervroegd (onbetaald) zwangerschapsverlof te willen gaan, kan de werkgever mij dan dwingen toch te komen werken?
    Even ervanuit gaande dat het geen probleem is qua planning.
    En als ik dat dan toch zou weigeren, zou dit dan (toch) een reden zijn om mij te ontslaan tijdens mijn zwangerschap met verlies van zwangerschapsverlof?

En bouw je vakantiedagen op als je in de ziektewet zit en een 0 uren contract hebt?

bij voorbaat dank

mvg

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Aylioun,

Het zwangerschapsverlof (WAZO) moet 6 tot 4 weken voor je uitgerekende bevallingsdatum beginnen. Je kunt niet eerder of later met zwangerschapsverlof. Wil je een aantal weken voor je verlof vrij nemen, dan kun je vakantiedagen opnemen en laten uitbetalen. Tijdens de ziektewetuitkering bouw je geen vakantiedagen op bij UWV.

Uit je eerdere berichten blijkt dat je een nulurencontract hebt. Wanneer je je de laatste weken niet laat inroosteren, heb je geen inkomsten in die periode. Aangezien je WAZO-uitkering over de laatste vierwekelijkse of maandelijkse loonaangifteperiode voor het verlof wordt berekend, heeft dit tot gevolg dat je WAZO-uitkering lager wordt.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je alvast een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. aylioun

aylioun Bekend lid

10 feb 2011
    529
    0
    0