Vervroegde overgang?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rizzoli, 27 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Sinds enkele maanden loopt mijn cyclus niet meer zoals die eerst netjes op 28 dagen liep.
    Nu ook weer 4 dagen te laat. Ik kan niet zwanger zijn, maar voor de zekerheid toch een test gedaan, negatief.

Elke keer is mijn cyclus zo 32-34 dagen of ineens weer stipt 28. Ik heb gelukkig weinig bloedverlies meer. Maar dat is voorheen wel eens anders geweest.
    Nu was ik eens er naar aan het google-en en zag ik bij vervroegde overgangsklachten ook nachtelijk zweten staan. Toevallig dat ik al een paar weken met een hydrofiel op mijn kussen slaap en die elke dag samen met mijn pyjama shirt moet verschonen, zo veel zweet ik 's nachts.

Ik heb bij mijn moeder nagevraagd en die kreeg rond mijn leeftijd haar eerste opvliegers.
    Ik ben nu 37.

Is er iemand bekend met vroege overgangsklachten?

2. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.234
    1.891
    113
    Vrouw
    Hier ook een vermoeden dat de "pre" overgang is begonnen.
    Ben 41.

Sinds een paar maanden menstruaties die een week te vroeg beginnen en veel minder heftig zijn.
    Ook zweten id nacht en overdag niet echt opvliegers maar wel ineens een rood hoofd.
    En waar ik normaal gesproken niet te genieten was vlak voor de menstruatie, is dat nu niet meer zo maar wel gedurende de hele maand van die ellendige dagen tussendoor. Ik herken die hormoondagen door angstklachten die ineens opspelen.

Mn cyclus is gewoon een zooitje....

Mn huisarts vindt het onzin. Volgens haar kan ik op 41 jarige leeftijd niet al id overgang zijn en de fase daarvoor, dus de "pre" overgang bestaat niet volgens haar.

3. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.277
    1.440
    113
    Volgens mij kunnen ze dat met bloedonderzoek vaststellen. Hebben ze bij mij ook een x getest.

4. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Zou je aan de hormonen (vervangers) willen, omdat de symptomen zo vervelend zijn? Of heb je nog een kinderwens?

Als het antwoord op beiden nee is, zou ik het gewoon zo laten en het desnoods tijdens een andere afspraak een keer tegen de HA zeggen. 37 is ook weer niet piepjong (sjorrie :p) en de perimenopauze kan zo 10+ jaar duren.

Ik ben wel wat ouder, maar inmiddels denk ik zo'n 2 jaar in de perimenopauze. Soms is t irritant, meestal valt het wel mee. M'n tienerdochter is aan 't puberen en de puberteit vind ik tot nu toe nog altijd vervelender dan de perimenopauze. Dankzij mijn kwaaltjes kan ik empathischer met m'n dochters nukken omgaan denk ik maar ;)

5. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik kwam deze pas tegen, lijkt me wat laagdrempeliger en als die negatief blijkt kun je altijd nog een bloedonderzoek doen. Bekijk bijlage 752211

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Zo'n test zegt volgens mij heel weinig helaas.
    Verder herken ik de klachten wel, hier ook steeds onregelmatiger. Was altijd rond de 28 en nu soms 25 en dan ineens 34 dagen. Verder nog weinig klachten. Wel vaker ineens chagrijnig. Heel irritant. Ik heb dit sinds ik 38 ben.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Dit slaat natuurlijk nergens op.

8. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Ik ben ook een beetje bang om zo'n reactie te gaan krijgen van mijn huisarts. Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt, maar ben benieuwd....

9. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Als je moeder in de vervroegde overgang kwam, dan loop je daar zelf ook risico op. Een goede vriendin zat ook al voor haar 40e in de overgang, ze had daar ook rekening mee gehouden, omdat haar moeder ook zo vroeg was.
    Ik zit nu in de overgang, ik ben bijna 48. Mijn cyclus werd juist korter in de paar jaar voor de overgang (en na beide bevallingen, voor mijn zoon had ik een cyclus van 5,5 weken, na mijn zoon van 4,5 weken en na mijn dochter 4 weken.), niet schrikbarend veel, maar voordat het vorig jaar een compleet zootje werd (na covid, dus ik wist in eerste instantie niet of het daarvan kwam of dat ik nu echt in de overgang zat ;)), zat mijn cyclus dichter bij 3,5 weken dan 4 weken.

10. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Die test heb ik dus vanmiddag gedaan en hij was positief. Geweldig, maar nu weet ik eigenlijk nog niks. Wil het toch eigenlijk graag door een arts bevestigd hebben.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

Dan nu verder voor bloed onderzoek!

Rizzoli vindt dit leuk.
  12. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Ik heb even wat meer gelezen in ziekenhuis folders en op internet, maar wat vallen er puzzelstukjes op z'n plek zeg!
    Dit verklaart voor mij een hele hoop.
    Ik heb gezien dat ons ziekenhuis een menopauze spreekuur heeft. Ik ga bij de huisarts daar een verwijzing voor vragen.

Mocht er iemand nog ervaringen of tips hebben, kom maar door!

13. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Ik zou inderdaad vragen om een bloedonderzoek, als je fsh waarde boven een bepaalde waarde is (volgens mij 25) dan kan je opvliegers en alles hebben.

Ik ben 35 en heb pof (pre ovarieel falen)
    Mijn waardes zijn al jaren verhoogd.
    Bij mij werden mijn cyclus ineens veel korter en zit nu in de periode dat ze veel langer duren.

Heb niet echt tips, het is echt uitzitten tot je er door heen bent en dat helaas echt jaren duren.

14. mamaK79

mamaK79 Actief lid

15 feb 2012
    394
    8
    18
    Belgisch Nederland
    Op de site waar GG de printscreen van had was zo'n 80% van de mensen die hebben getest in de overgang. Zou mij daar niet teveel op baseren.

15. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Wat stom dat zo’n test dan aangeboden mag worden eigenlijk zeg

16. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Mag ik vragen hoe ze er bij jou achter zijn gekomen dat je pof hebt?

17. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Tja of mensen gaan 'm pas gebruiken als ze overgangsklachten hebben en dan klopt het dat 80% in de overgang is. Bij de overige 20 heeft het dan een andere oorzaak.

Zeebra en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  18. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Ja dat kan natuurlijk ook

19. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.936
    113
    Waarom wil je de overgang bevestigd hebben door de huisarts en vervolgens een verwijzing naar het ziekenhuis? Wat wil je daarmee bereiken?

Juul75 en chrystel73 vinden dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

Ja en dat er 99% betrouwbaar op het doosje mag staan! Ik was ook van plan volgende week zo een test te doen om wat klachten die ik heb uit te sluiten.

Deel Deze Pagina