Omdat ik weet dat er op dit forum een aantal mama's zijn waarvan een of meerdere kinderen een vorm van autisme hebben hoop ik dat jullie mij kunnen helpen/adviseren. Onze zoon van 7 heeft 15 maanden geleden de diagnose PDD-NOS met ADHD gekregen. Voor ons niet verrassend want we hebben zelf de aanvraag gedaan om hem daar op te laten onderzoeken omdat we al langer dachten dat we het in die hoek moesten zoeken. Toen de diagnose gesteld werd hadden we besloten om op dat moment geen medicatie op te starten. Hij had regelmatig zijn buien maar die konden we nog goed handelen. Echter de laatste maanden loopt het erg de spuigaten uit. Bij het minste geringste ontploft hij letterlijk en is hij op dat moment niet voor rede vatbaar. Dit is zowel thuis als op school. Zijn jongere zusje (bijna 5) moet hierdoor vaak het onderspit delven en de laatste paar maanden ook op school komt het vaak tot vechtpartijen met schoppen slaan en obscene gebaren met vloeken. Regelmatig zit hij dus een pauze binnen en de juf zit aardig met de handen in het haar omdat ze niet meer weet hoe ze Sven kan helpen en ze ziet dat deze buien ook de weerslag hebben op de andere kinderen in de klas. Er zijn best wel wat middelen die ze kunnen voorschrijven. Ons is al Risperdal genoemd wat goed zou kunnen werken om deze buien te temperen en de onrust bij hem weg te nemen. Gebruikt een van jullie kids dit en werkt het en wat zijn de tegens hiervan? Mocht je een ander medicijn voor de kids voorgeschreven krijgen tegen dit soort zaken ben ik heel benieuwd wat en dan met name wat de nadelen er van zijn. Ik heb het erg moeilijk mee om deze stap te maken want het voelt toch alsof ik mijn kind vergif in zijn lijf stopt niet wetende wat de nadelige gevolgen zijn voor hem.
Ik heb zelf geen kind met PDD-NOS of ADHD maar wel een neefje die PDD-NOS heeft. Hij krijgt geen medicijnen, maar is bezig met een alternatieve therapie, dat echt goede resultaten geeft, waardoor hij erg is veranderd. Hij is echt veel rustiger geworden en heeft niet zulke 'agressieve buien' meer. Mede omdat ik begrijp, dat je er niet echt op zit te wachten, dat je zoontje medicijnen zou moeten slikken, wil ik je hier dus even op attenderen. De therapie heet BSM-de Jong therapie en je kunt het beste even kijken op BSM-deJong Therapie | Brain Stimulating Method Nederland / Belgi - home om te lezen wat het allemaal inhoudt. Ook wordt er op de website van Inleiding tot kindertherapie (van de therapeut waar ons neefje naartoe gaat) veel uitleg en achtergrond informatie gegeven. Het komt er op neer dat door middel van oefeningen gericht op het zenuwstelsel, bepaalde disfuncties in het lichaam worden aangepakt. Vaak ligt er namelijk aan het gedrag van kinderen een bepaalde lichamelijke disfunctie ten grondslag en moet je dus iets met de oorzaak doen. Medicijnen bestrijden namelijk alleen de symptomen, terwijl er niets aan de oorzaak wordt gedaan. Zelf gaan we met onze oudste dochter Anouk naar een BSM-therapeute in Emmen en Anouk is ook erg veranderd sinds ze de oefeningen doet. Met haar hebben we nooit hele grote problemen gehad, waardoor we hulpverlening nodig hadden en in die zin heeft ze dus ook geen 'etiketje' of 'labeltje' gekregen, maar ze is wel een 'ander' meisje dan de doorsnee kinderen en zou zeer waarschijnlijk als een ADD-kind (ze is rustig en dromerig) bestempeld worden. Ik heb haar echter altijd alleen als een zeer hooggevoelig kind gezien en ben ook altijd van mening geweest dat je dat niet als een soort 'ziektebeeld' moet zien. Ook door eigen ervaringen binnen de meer alternatieve wereld heb ik ook meer gedacht dat er waarschijnlijk lichamelijke problemen in het zenuwstelsel waren, die ten grondslag lagen aan haar gedrag. Ze is ook met een zware langdurige vaccuumbevalling ter wereld gekomen en dat heb ik ook altijd in verband gebracht met haar gedrag. En ik bleek er niet ver naast te zitten. Bij Anouk bleek, bij de BSM-therapeute, bijvoorbeeld o.a. dat ze problemen had met haar evenwicht, wat haar heel onzeker maakte. Zo kon ze bijvoorbeeld nog steeds niet goed fietsen , terwijl ze al 8/9 jaar was en ook bij gym vond ze heel veel dingen eng. Ze doet nu dus elke avond oefeningen gericht op het evenwicht en inmiddels kan ze goed wegfietsen en afstappen en durft ze steeds meer dingen die ze voorheen niet durfde. Dit was dus o.a. 1 van de problemen die bij Anouk speelde, maar er wordt bij de therapie bij elk kind gekeken wat de specifieke problemen zijn, zowel op lichamelijk als geestelijk gebied en daar worden de oefeningen dan op afgestemd. Al met al is Anouk op allerlei vlakken al enorm gegroeid en vooruit gegaan, sinds, ze vorig jaar april, met de oefeningen is gestart. Ik hoop dat jij iets hebt aan mijn verhaal en ik denk dat het zeker de moeite waard is om eens naar een dergelijke therapeute te gaan met je zoontje. Medicijnen zijn voor tijdelijk misschien wel een goede oplossing en zouden op dit moment misschien goed van pas komen, maar de oorzaak aanpakken maakt het voor hemzelf op de lange duur natuurlijk een stuk prettiger.
Bedankt voor je reactie ik ga dat eens nader uitzoeken. Wat je met Anoek beschrijft klinkt erg hoe onze dochter is.
Ik ken een ex-collega met zoontje van een jaar of 8,ook met pdd-nos en adhd.Hij kreeg eerst ritalin maar dat werkte te kort,hij krijgt nu een ander medicijn,ben ff de naam kwijt. Maar het gaat heel goed met hem,is zelfs een bovengemiddelde leerling op een (gewone)basisschool. Het medicijn heet concerta.
Ontzettend goed Senninha, ik hoop dat Sven er veel baat bij zal hebben. In eerste instantie wordt er een hele vragenlijst over hem ingevuld, waarin alles met betrekking tot de zwangerschap, zijn geboorte, zijn lichamelijke en geestelijke gezondheid en zijn 'gedragsproblemen' wordt besproken. Bij onze therapeute was het ook mogelijk om dat in eerste instantie in een consult met alleen de ouders door te nemen, omdat het soms wel vervelend kan zijn voor het kind dat er steeds over hem/haar gepraat wordt alsof er vanalles mis is met het kind. En ook moet het kind zelf wat testjes doen. Al met al is het niet heel belastend voor het kind, dus het zal voor Sven niet zo intensief zijn, denk ik, dan alle onderzoeken die hij al heeft gehad. Alleen het eerste consult duurt dus ongeveer 2 uur (of dus in 2 keer, eerst met de ouders en dan samen met het kind), maar daarna heb je om de 4 tot 8 weken een consult van een half uur, waarbij de vorderingen worden doorgenomen en de oefeningen worden bijgesteld of uitgebreid of sommige oefeningen worden weer vervangen door anderen, omdat op dat gebied de disfuncties zijn hersteld. Zoals het bij onze therapeute werkt is de frequentie van de consulten dus ook niet heel belastend voor het kind. De oefeningen zijn natuurlijk wel iets dat iedere dag gedaan moet worden, maar Anouk heeft 1 rustdag per week, waarop ze de oefeningen niet hoeft te doen en ze is elke avond nog geen 10 minuten met de oefeningen bezig en dan is ze al weer klaar. Bij haar bestaan de oefeningen uit o.a. wat massage oefeningen op het lichaam en de vingers die wij bij haar moeten doen, oefeningen op een wankelplank voor het evenwicht, oefeningen waarbij ze op een bal moet slaan, oefeningen waarbij ze moet touwtjespringen, kruip-oefeningen / elleboog naar de knie oefeningen en oogvolg-oefeningen. Maar het programma wordt helemaal afgesteld op de problemen van het betreffende kind, dus Sven krijgt misschien hele andere oefeningen. Ik ben zeer benieuwd, hoe het allemaal voor Sven zal uitpakken. Dus houd je met even op de hoogte? (eventueel via PB) En misschien dat je dochtertje er ook nog baat bij kan hebben, omdat je schreef, dat de beschrijving die ik van Anouk gaf, wel leek op hoe zij is. Toen Anouk een jaar of 6 was, ben ik op internet meer gaan opzoeken over hooggevoeligheid en daardoor kwam ik uiteindelijk op de website van bewustopvoeden terecht. In die tijd heb ik veel over de 'problemen' die we met haar tegenkwamen op hun forum geschreven. Zie Opvoeding Kernkind Kinderopvang Onderwijs opvoeden ouders nieuwetijdskinderen Destijds schreef ik op dat forum in mijn voorstel-tekst o.a. het volgende over Anouk: Samen zijn we de trotse ouders van onze mooie, lieve, hooggevoelige dochter Anouk van 6 jaar oud. Zij is een rustig, gevoelig kind met veel fantasie en creativiteit, dat zich altijd al prima alleen heeft kunnen vermaken. Ze is heel bedachtzaam en heeft veel moeite met groepen mensen / kinderen. Observeert dan heel nauwkeurig wat er allemaal gebeurt en wil niet altijd deelnemen aan de dingen, die kinderen samen doen. In kleine groepjes voelt ze zich het beste thuis en voelt feilloos aan, welke mensen bij haar passen en haar accepteren, zoals ze is. Ze heeft een hele sterke eigen wil en wil ook het liefst voor anderen bepalen, wat er moet gebeuren. Ze wil overal zelf de controle over houden. In haar handelen is ze ook vaak wat dwangmatig. Veel dingen moeten altijd in dezelfde volgorde gebeuren en als het anders gaat, raakt ze van slag. Ook heeft ze een bepaalde traagheid, ze kan niet verschillende dingen achter elkaar snel doen. We moeten haar altijd aansporen om op te schieten, maar het heeft weinig zin om dat steeds te zeggen, want het lukt haar gewoon niet om sneller te zijn. Eten doet ze bijvoorbeeld ook heel langzaam. Verder heeft ze ook veel angsten, bijvoorbeeld meedoen met gym op school. Al die rondrennende kinderen, dat vindt ze maar niets. Ook is ze heel bang voor honden (toen ze 1 jaar was, is ze een keer gebeten door een hond) en andere dieren zal ze ook niet zomaar aaien, alleen haar eigen konijntjes. Al met al is ze een meisje, dat in heel veel situaties anders reageert dan het gemiddelde kind en ik merk, dat daar, door anderen, toch wel vaak raar tegenaan wordt gekeken. Wij vertellen haar echter steeds, dat ze is, zoals ze is, en dat dat supergoed is. Ik ben dus heel benieuwd of je deze dingen ook in jouw dochter herkent.
Ik zal je zeker op de hoogte houden. Ze gaat eerst een gesprek met alleen ons doen voor de anamnese en daarna een gesprek over hoe zij denkt wat ze voor Sven kan betekenen. Ik herken een heleboel van jouw dochter in mijn dochter. Maarit is bijna 5. Is is heel lief en sociaal en erg knuffelig. Daarnaast heeft ze een hekel aan het feit dat ze nog maar 4 is en zou het liefste net als Sven 7 willen zijn. Ze is heel snel emotioneel. Soms hoef je maar "boe" te zeggen en ze huilt al, echt overgevoelig. Daarnaast heeft ze faalangst. Ze legt de lat voor zichzelf zo hoog dat ze regelmatig faalt omdat het te hoog gegrepen is. Ze wil ook dat alles gaat zoals zij het in haar hoofd heeft en niet anders. Mja wij zijn de baas thuis dus zal ze zich toch moeten schikken. Dat gaat vaak gepaard met boze buien en dan moet ze ook echt met rust gelaten worden. Gelukkig draait ze binnen redelijke tijd weer bij en past ze zich aan. Ze heeft ook bepaalde volgordes met dingen en als het kaartje van de dagritmekaartjes op school niet op de juiste dag staat nou dan staat ze voorin de rij om de juf te corrigeren. Kan ze ook niet nalaten, anderen corrigeren en zeggen dat ze het niet goed doen. Ze luistert verder vaak slecht omdat mevrouw liever doet waar zij op dat moment zin in heeft. Waar ze ook moeite mee heeft is met kiezen. Hoe meer keuze hoe moeilijker. En waar ze een kei in is, is het lezen van mensen. Zij kan aan je ogen en gezicht zien wat je bedoelt en daar ook antwoord naar geven. Is vaak niet het antwoord wat zij zou geven maar meer het antwoord wat wij als volwassenen willen horen. Ze is heel veel met cijfers en letters bezig en ik hoorde van de juf op school dat ze op de pc al wat woordjes kan lezen. Krijg soms echt het idee dat ze in haar hoofd al veel verder is dan dat ze in haal kleine lijfje kan uiten en daarom steeds gefrustreerd raakt en tegen muren oploopt. Moet nu afsluiten want de jongste moet naar bed en Maarit moet over een 1/2 uur in het water liggen van het zwembad. Vandaag heeft ze privé les want het andere kindje is er niet. Wij spreken elkaar vast nog wel.
hoi, heb ook een zoon waar we pas van weten dat hij PDD-NOS heeft met ADHD, al jaren was de diagnose ADHD er, maar wist dat hij toch ook iets anders moest hebben. dit hebben we eind vorig jaar laten onderzoeken en is er dit uitgekomen. Hij zat dus al aan de ritalin en medikinet. Maar of dit dus nog wel de juiste samenstelling is of uberhaut de juiste medicijnen zijn weet ik hopenlijk 25 maart, dan heb ik een afspraak met de kinderarts. de ritalin onderdrukt wel het drukke gedrag maar niet het contactgestoorde (om het maar een naam te geven). Hiervoor geven ze idd risperdal. maar er zitten daar zeker wel bijwerkingen aan vast!! Deze weet ik nog niet, heb de medicijnen wel gekregen van een andere arts, maar ik wil hieraan nog niet beginnen, wil eerst het gesprek met de arts op 25 maart afwachten. Het liefst geef ik m ook niks, maar dan is hij helemaal niet te houden. Heb nog 2 andere kids en reageren weer heel erg op hem, dus ik moet wel. nu moet ik zeggen dat hij van de ritalin geen bijwerkingen heeft. In het begin wat buikpijn, maar dat is al lang niet meer. Het is mischien niet DE oplossing, maar het maakt het denk ik wel wat dragelijker en ik denk dat het voor je zoon ook fijner is. Las dat je de de 24ste een afspraak had en al iets wijzer geworden?
Ik heb de 24e dus de intake gehad en heeeeeeel veel vragenlijsten moeten invullen. Ze zei dat ze al heel veel kinderen gezien heeft als onze zoon en dat die enorm zijn opgeknapt. Wel de kanttekening erbij dat het niet voor iedereen werkt en dat zou moeten uitwijzen. Woensdag moeten we er weer heen en dan ook met Sven en dan hopen we meer te weten te komen en welke behandeling zij denkt dat goed voor Sven zou werken. Mochten de resultaten nou niet het gewenste effect hebben dan hebben we nog een alternatief waar we naar willen kijken. Zit niet echt in de buurt maar als het werkt en hij hoeft daardoor niet aan de medicijnen heb ik het er best voor over. Dit is de link mochten jullie interesse hebben: Gezin & Omgeving - MagicMaker.nl Wordt ook vanuit het PGB vergoed dus dat is erg fijn.
Nou als je het zonder medicijnen kunt doen, dan zou ik dat zeker doen hoor, die medicijnen zijn ook niet alles en zoals hun al zeggen, ieder kind reageert er gewoon anders op, voor de 1 is het een uitvinding en krijg je er een heel ander kind voor terug en bij de ander werkt het niet en heeft alleen maar last van bijwerkingen. dat PGB heb ik nog niet aangevraagd, ga ik as maandag eens over informeren. Heb wel het TOG, maar dat gaat dus ook veranderen, hier moet je dus straks een AWBZ indicatie voor hebben. Baal, baal, is wel lekker hoor die vergoedingen. maak jij ook gebruik van die logeerweekenden? Zo ja bevalt dit?
die link die je hebt gegeven, waar ligt dat, waar moet je dan heen? volgens mij is dat te ver voor mij, zag bij contact de plaats Groet staan!!
Groet ligt bij Alkmaar. Wij hebben voor Sven ook de TOG-regeling en die gaat idd op de schop. Wij hebben een PGB voor 4 t/m 6,9 uur per week. Je moet een gemiddelde hebben van 10 uur per week wil je de TOG kunnen houden. En daar komen wij dus niet aan. We zijn wel meer dan 10 uur per week zelf bezig in het begeleiden maar dat telt blijkbaar dus niet meer.:x PGB moet je aanvragen bij Bureau Jeugdzorg. Wij maken geen gebruik van die logeerweekenden. Wel gaat Sven in de grote vakantie mee op een kamp voor kinderen met een autistische stoornis.
Hoi, Ik heb zelf PDD-NOS. Gebruik geen medicatie en heb ook geen therapie nodig, maar ik ken wel een aantal ASS'ers die dit wel gebruiken/nodig hebben (en inderdaad, meestal kom je dan uit op risperdal). Mijn tip: Kijk eens op fora van en voor mensen in het autistisch spectrum, vaak zijn daar ook ouder-subfora. Veel succes en sterkte.
Alkmaar, wel te ver ja.. Dat pgb is toch ook een soort rugzakje, dus als je iets wil gaan doen, dat je het daarvan kan pakken?? Ik dacht dat ik dus bij jeugdzorg zat, maar dit is nog iets van ggz, dus die doen geen pgb aanvragen. dus nu moet ik het mischien via internet aanvragen. dat logeren lijkt mij ook wel wat voor hem, alleen heeft hij wel moeite met het van huis weggaan. Spelen ergens anders gaat nog net, maar als hij er moet gaan eten of slapen, dan raakt hij in paniek, dus hoop dat hij dat wel eens een keer wil. Lijkt me voor hem leuk en voor ons wel even lekker.
Ik denk dat Sven daar ook erg veel moeite mee zou hebben. Hij kleeft enorm aan me. Nu waren we een weekend weg geweest (1 nacht) en dat was eigenlijk al lang genoeg voor hem. Gelukkig had hij oma om door vermaakt te worden en hij was gewoon thuis dus dat scheelt een hoop. Heb je je boek al vol? Leuke banner heb je zeg!
Heej Senninha, Hoe gaat het met de BSM-therapie? Is Sven al begonnen met de oefeningen? Ik ben even benieuwd.
We gaan vanavond voor het eerst met de oefeningen beginnen. Het zijn er een hele hoop. Daarnaast moet Sven een heleboel extra's aan vitamines gaan slikken om zijn hersenen optimaal te laten functioneren en hij moet naar de Osteopaat. Daar hebben we op 31 maart een afspraak staan. Ben heel benieuwd. We gaan dit traject in voor een 1/2 jaar en als er dan nog geen verbeteringen zijn in zijn gedrag dan is de BSM methode voor hem niet de juiste zei ze. Maar voor alsnog gaan we vol goede moed er tegenaan. Na hoelang begon jij verschil te merken?
dus jou Sven heeft dat dus ook en hoe gaat dat dan als hij in de vakantie's meegaat? Gaat dat dan wel goed? haha nee me boek is nog niet vol, wacht nog op post en dan hoef ik er denk ik nog maar een paar, dus moet nog even afwachten. dank je voor het compliment!
Dat is voor hem anders. Dan gaat hij met mensen die hij kent en voelt het niet als logeren. Weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.