Verwaarlozing? Wat te doen.

Discussie in 'De lounge' gestart door Robyn, 23 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ienieminie

Ienieminie Bekend lid

8 apr 2007
    727
    0
    0
    Leerkracht Basisonderwijs
    Even voor de duidelijkheid; bij het 'duitse' verhaal gaat het erom dat de autoriteiten wel op de hoogte waren, maar niets deden.

Dus jeugdzorg, AMK, school en dergelijke. Dan is er dus al door verschillende mensen melding gedaan, maar wordt er niets mee gedaan. En da's inderdaad erg.

2. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    @TS ik begrijp je bezorgdheid maar stel dat....
    -Ouders beiden keihard moeten werken in een snackbar om hoofd boven water te houden
    -Niet in de gelegenheid zijn om kindje iedere dag in bad te doen
    -Kindje goed eten geven
    -Kindje veel liefde geven
    Is het dan zo erg dat het daar moet slapen? Doe je een kind daar tekort mee? Wordt het er slechter van?
    Is het beter om daar een instantie boven op te zetten die in het ergste geval het kind uithuisplaatsen.
    Volgens mij gaat ouderliefde boven alles. Die moeder kwam toch maar mooi achter de balie vandaan om haar kindje op een oude stretcher met een dekentje te leggen. Volgens de meesten hier is dat onacceptabel en not done. Maar stel dat die ouders dat kindje niet meer materieele zaken te bieden hebben? Dan maar uithuisplaatsen?

Jij moet doen wat je goeddunkt, dat staat boven alles. Maar misschien als het je zo aan het hart gaat dat je eens vaker daar moet binnenwippen. Afstand mag dan geen rol spelen vind ik. Je doet het dan voor dat kindje.
    Als je het idee hebt dat het kind heel veel aandacht, liefde en basiszorg te kort komt kun je nog naar de instanties stappen.
    Maar op basis van wat je nu gezien hebt...Zorg ervoor dat je niet meer ellende aanricht dan dat je goed doet.

3. Angelina

Angelina Niet meer actief

Wie zegt dat dat hier het geval is :rolleyes:

Sorry hoor, maar ik vind het nogal ver gezocht. Ik denk dat we er echt wel vanuit mogen gaan dat de meeste kinderen zo niet eindigen ook niet als ze vet haar hebben en op een stretchbed in de speelhoek van een snackbar slapen.

Het is helemaal niet aangetoond dat het meisje daadwerkelijk verwaarloosd wordt.

4. sim

sim Niet meer actief

als al die "stel dat` waar zouden zijn, dan hebben deze ouders niks te vrezen als er instanties zouden komen kijken naar het welzijn van dit meisje, maar meiden, `stel dat` dat ts haar gevoel het bij het juiste eind heeft, en ze doet niks.....wat dan...

5. Lara11

Lara11 Niet meer actief

joehoe...alles hieraan riekt naar verwaarlozing. Waarop wachten dan? Robyn, good for you! Ik vind het geweldig dat je dit soort dingen niet 'negeert'.
    En van het verhaal springen de tranen me in de ogen, vooral het feit dat het kind niet eens tegensputtert, dan gaan alle alarmbellen al bij me rinkelen. En als je het niet bij het rechte end hebt, dat is dan alleen maar heeel fijn.

Amber

6. Lara11

Lara11 Niet meer actief

7. lieniej

lieniej Actief lid

24 mei 2007
    497
    0
    0
    Ik ben het helemaal eens met amber70! Mocht er achteraf niks aan de hand zijn dan is dat alleen maar goed! Maar ik vind wel dat we gewoon wat alerter moeten zijn met dit soort dingen, zeker met al die vreselijke berichten op tv de laatste tijd.
    Beter een keer voor niks aan de bel getrokken dan te laat, denk ik dan. Succes!

8. sim

sim Niet meer actief

precies, zo is het, en als we met zijn allen onze ogen blijven sluiten en er gebeurd straks weer wat dan is het...oeh aah wat erg, terwijl we juist in deze tijd allert moeten zijn..

9. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Er wordt gezegd je kindje op de 1e plaats komt en daar ben ik het absoluut mee eens maar het is ook zo dat je écht niet altijd 24 uur per dag je kind aandacht kan geven omdat je zelf ook weleens heel erg druk kan zijn. Verplaats je heel ff in die mensen..Stel je hebt een eigen zaak, klanten staan te wachten en je hebt ook nog eens een kindje die even vervelend is of moe of noem maar op. Ik kom binnen wandelen en wat ik zie vind ik dan zielig dus ik besluit dan wat instanties te bellen. S'avonds na een lange dag werken, kom je thuis, doe je je kindje in bad want jeetje zo'n hele dag in de cafetaria daar word je niet bepaald schoner op en dan is het ook nog een een kind en die kunnen echt niet spelen zonder vies te worden. Je brengt hem/haar na bed en geeft haar heel veel kusjes en knuffels en maakt het goed voor de tijd dat je ff wat minder tijd had met hem/haar en je bent de liefste moeder ooit. Ondertussen krijg je een telefoontje van eoa instantie omdat willen na een tip die ze dan binnen hebben gekregen willen controleren of je je kind idd niet verwaarloosd..Nou sorry hoor, maar wat zou zoiets met een moeder doen denk je? Ze proberen een zaak draaiende te houden, misschien voelt ze zich al schuldig over het feit dat ze niet constant bij haar kindje in de buurt kan zijn en dan wordt ze ook nog eens beschuldigd..Ik zou er kapot van zijn om maar te zwijgen over het feit dat ik me vernederd zou voelen.

Ik zie het al voor me dat ik strax iemand van zo'n instantie aan de deur krijg omdat iemand die mij even 10 min gade heeft geslagen vond dat mijn kindje er vies uitzag en ik eventjes geen tijd voor haar had..Pfff ik zou ze echt vriendelijk toch dringend (met een knuppel in mn hand) verzoeken om toch echt gauw een end op te tiefen! Denk dat je toch eerst zeker van je zaak moet zijn voordat je zo'n stempel drukt op iemand zn gezin.

10. Denise19

Denise19 Bekend lid

17 jul 2007
    632
    0
    0
    Ik neem aan dat de bewoners rondom die snackbar vaker friet halen dan 1x in de zoveel tijd, dus als er echt IETS gaande zou zijn, zou dat meisje er heus niet meer zo bijliggen, maar allang weg gehaald worden. Ik snap wel dat je je zorgen maakt, zou ik ook doen,maar ik zou niet meteen conclusies trekken!

ps. Een kdv kost altijd geld, ookal word het 90% vergoed! Stel dat die ouders de eigen de t**** werken om alleen al de vaste lasten te kunnen betalen, dan denk ik niet dat je 75 euro ( of wat zal het zijn ) in de maand uit kan geven aan een kdv! De ouders werken in een snackbar dat zegt al meer dan genoeg! Ik zie zoooo vaak kinderen lopen met vies haar, te korte broeken, uitgelubberde kleding, en een dun fladderig zomerjasje in de winter. Moet ik dan ook maar steeds instanties bellen? Niet iedereen kan hun kind elke maand nieuwe kleding geven,of naar de kapper of what so ever. Moet er niet aan denken als ik een keer met mn zoontje ergens loop en hij heeft toevallig oude kleren aan, omdat we in de blubber gespeeld hebben, en hij het in zn haar heeft hangen, dat ik de volgende deur de kinderbescherming op mn dak krijg!

Ik zou zeggen, als het je zo aantrekt, hou het dan in de gaten of laat het in de gaten houden door iemand die daar in de buurt woont.

11. Angelina

Angelina Niet meer actief

:-s :rolleyes:

Ik vind dat het hele verhaal een beetje zwaar overtrokken wordt.
    Dat TS haar twijfels heeft is nog tot daar aan toe, maar de meesten doen hier alsof er daadwerkelijk aangetoond is dat het meisje verwaarloosd wordt. En dat kunnen jullie opmaken uit een geschreven verhaal op een forum. Knap hoor. Ik vraag me af waarom TS het AMK nog moet bellen, iedereen hier weet het al 8)

12. Denise19

Denise19 Bekend lid

17 jul 2007
    632
    0
    0
    Euuh... mijn zoontje sputterd ook niet tegen als hij moe is, en slapen moet hoor! BEL DE AMK!

13. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Ik wil de TS niet aanvallen, maar zoals ik al eerder zei: je hebt een momentopname gezien. Het kan een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn geweest. Je baseert het verhaal op je gevoel en wat je voelt kan ik niet veranderen. Maar ik hoop echt dat je je hebt bedacht wat voor schade zo'n melding kan aanbrengen in een gezin.

Als je dit vaker zou hebben gezien kan ik me heel goed voorstellen dat je de kinderbescherming belt. Maar goed, je hebt gebeld en melding gemaakt, wie weet blijkt dat het echt foute boel is en dan kan ik alleen maar zeggen dat je het beste hebt gedaan.

Flientje

14. sim

sim Niet meer actief

:rolleyes:

ts heeft iets waargenomen, en maakt zich daar zorgen over, jemig zeg, vind deze reactie een beetje boel overtrokken hoor

15. Denise19

Denise19 Bekend lid

17 jul 2007
    632
    0
    0
    'T ging mij erom dat je DAAR geen conclusie's uit kan trekken. En dat Amber dit schreef : En van het verhaal springen de tranen me in de ogen, vooral het feit dat het kind niet eens tegensputtert, dan gaan alle alarmbellen al bij me rinkelen.

Is toch ook een beetje overdreven? :rolleyes:

16. sim

sim Niet meer actief

nee dat snap ik, maar als ik het hele verhaal lees, en ik zou dit ook zo voelen en zien, dan zou er bij mij iets gaan rinkelen...

17. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Als een van jullie een keer met een kind ergens zijn dat moe en vies is van het spelen, is het maar normaal dat iedereen die dat op dat moment jullie een uurtje ziet de AMK gaat bellen vanwege een sociaal gevoel? Kom op zeg. Er kan zeker wat mis zijn daar maar voor wat de meesten hier betreft is het een uitgemaakte zaak. Daar is verwaarlozing aan de orde.
    Dat beslissen jullie na het lezen van een stukje tekst.
    Hopelijk gebeurt het jullie niet dat jullie op een dag op die manier voor jullie kindje moeten zorgen. En ga nu niet roepen dat het jullie niet zal gebeuren. Dat eeuwige vingerwijzen hier. :(

18. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    oh er zou bij misschien ook een vraagteken rijzen maar om meteen melding te doen....vind ik persoonlijk veel te ver gaan. Eerst jezelf ervan vergewissen dat je in de goede richting denkt is ook een optie.

19. sim

sim Niet meer actief

nou sorry hoor, maar ik vind er wel een verschil zitten tussen een vies moe kind, en de hele situatie op dat moment (hoe ts het omschreef rezen er bij mij ook vraagtekens)

20. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Maar zou jij op basis van dat kleine uurtje , waarin je ziet dat een moeder haar kind te slapen legt op een gammele stretcher, de AMK bellen? Als ze nu door de zaak gemept werd vind ik het een ander verhaal. Dan had ik ter plekke ingegrepen. Maar niet iedere moeder heeft de luxe die wij hebben om een kind 's middags lekker schoon in bedje met matras te leggen. Dat is nu eenmaal het leven voor sommigen. Probeer eerst zeker te zijn van je zaak voor je zoiets doet.

Deel Deze Pagina