Trouwen of geregistreerd partnerschap

Discussie in 'De lounge' gestart door janette, 14 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. janette

    janette VIP lid

    26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    hallo,

    Er is bijna geen verschil tussen bovenstaande...maar ik kan nergens terug vinden of je met geregistreerd partnerschap ook de naam van je man kan aanemen....en wissel je ook ringen uit?

    weet iemand dit toevallig?
     
  2. Suzanne75

    Suzanne75 Fanatiek lid

    8 mrt 2007
    1.662
    0
    0
    Volgens mij kun je geen andere naam aannemen. Ringen uitwisselen is iets waar je zelf voor kiest, als je dat graag wil, daar zijn geen regeltjes voor.
     
  3. Jee

    Jee Bekend lid

    17 aug 2006
    666
    0
    0
    Hoi Janette,wij hebben een geregistreerd partnerschap gedaan,omdat dan alles rondom de koop van ons huis geregeld was.Ik heb toen meteen de naam van mijn man aangenomen,voor eventuele kinderen.Dat vonden wij dan mooier staan.Dus dat kan gewoon.Inprincipe is alles hetzelfde als met een huwelijk,maar je kan het later om laten zetten in een huwelijk als je dat wilt.Dat kan gewoon via een krabbeltje op het gemeentehuis.Mochten wij nu graag willen gaan trouwen met alle toeters en bellen en voor het stadshuis,dan moeten we het eerst laten ontbinden bij de notaris.Voor een geregistreerd partnerschap loop je verder dezelfde weg als met een huwelijk.Je moet het ja-woord geven met getuigen en je kan dan er ook zelf voor kiezen om familie en vrienden mee te nemen naar het stadshuis en ofdat je ringen uitwisseld.Hoop dat je hier wat aan hebt!Groetjes!
     
  4. janette

    janette VIP lid

    26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    hier heb ik zeker wat aan...
    weet dat het gelijk is aan een huwelijk alleen evt bij ontbinden moet een huwelijk langs de rechter...
    een "groot"huwelijk wil mijn vriend niet, wel evt een geregistreerd partnerschap
    voor een huis kopen hoeft het niet want dat hebben we al gedaan en toen een samenlevingscontract gedaan Teun heeft hij erkent en draagt zijn achternaam

    Dus als we wat doen wil ik wel zijn naam kunnen aannemen en zijn ring willen dragen...of klinkt dit nu ouderwets ;)

    Maar dat kan dus.....

    Bedabkt voor je antwoord....ga het hem vertellen en wie weet zegt hij ja..... ;)
     
  5. MamaDenise

    MamaDenise Fanatiek lid

    21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Wij zouden eerst ook geregistreerd partnerschap doen en ik kon kiezen welke achternaam ik wilde hebben.
    En of we ringen namen enz...
    Uiteindelijk hebben we toch maar besloten te gaan trouwen,althans mn mannetje vond trouwens toch specialer haha dus vroeg hij me ten huwelijk.
    Maar in principe is het het zelfde alleen minder uitgebreid en je man moet dan als er bv een kindje wordt geboren het kindje alsnog erkennen en dat hoet bij een gewoon huwelijk niet meer.
    Das geloof ik t enige echte verschil.
    Verder is het gewoon trouwen maar dan net even wat anders ;)
     
  6. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Volgens mij zijn alle aspecten wel belicht.
    Het kan natuurlijk nooit dat het helemaal hetzelfde is want anders zou het er niet allebei zijn?

    TS wat wil je zelf eigenlijk? Wil jij liever trouwen? Want je maakt het natuulijk zo klein als je zelf wil :)

    Wat betreft anwtoord op je vraag. Ringen kan gewoon altijd. Achternaam aan nemen weet ik niet.
     
  7. inge75

    inge75 Actief lid

    12 jun 2006
    331
    0
    0
    Gelderland
    Wij hebben 2 weken geleden geregistreerd partnerschap gedaan. Ik heb zijn naam aangenomen en we hebben ringen gewisseld. Ik heb begrepen dat als we over een tijdje toch willen trouwen met toeters en bellen dat dit gewoon kan. Je hoeft alleen maar een krabbel te zetten maar het gemeentehuis doet dan de "ceremonie" voor de show.

    Groetjes Inge
     
  8. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Ik ben bijna een jaar geleden het geregistreerd partnerschap aangegaan met mn lief :)
    Ik heb niet zijn naam aangenomen trouwens en zou dat met trouwen ook niet doen.
    Als het om onze zoon gaat gebruik ik overigens wel zijn naam, maar dat is meer omdat ik mijn naam altijd moet spellen en heb daar niet altijd zin in.
    OOit willen we het nog wel om laten zetten in een huwelijk met een ceremonie en toeters en bellen enzo, maar vooralsnog is dit genoeg :)
     
  9. mariska72

    mariska72 Fanatiek lid

    25 apr 2006
    2.179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    Ik ben nu getrouwd maar met mijn ex had ik een geregistreerd partnerschap. Bij het geregistreerd partnerschap werd ons wel vertelt dat niet alles zo automatisch was geregeld wat betreft kinderen als bij een huwelijk. Dit was echter in het begin van het geregistreerd partnerschap en ik weet niet of dat in de loop van de tijd is veranderd. Bij ontbinding moet je langs een advocaat of notaris.
     
  10. Moesje78

    Moesje78 Fanatiek lid

    26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Mag ik vragen wat de reden is waarom je niet bent getrouwd?
     
  11. mijnimeel

    mijnimeel Fanatiek lid

    10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Bij alle andere samenlevingsvormen dan het huwelijk tussen een man en een vrouw ontstaan door de geboorte van een kind alleen familierechtelijke betrekkingen tussen moeder en kind. Familierechtelijke betrekkingen van het kind met de partner van de moeder kunnen er komen door erkenning of adoptie. De hoofdregels bij samenlevingsvormen anders dan het huwelijk van een man en een vrouw zijn als volgt:

    de vrouw die het kind baart, is volgens de wet de moeder van het kind;
    de man die het kind erkent, is volgens de wet de vader van het kind;
    wanneer een man het kind erkent van een ongehuwde vrouw waarmee hij geen geregistreerd partnerschap aan is gegaan, leidt dat niet automatisch tot ouderlijk gezag voor de vader. Daartoe is nodig dat beide ouders het gezag aanvragen;
    tussen een kind en een niet-ouder die het kind verzorgt en opvoedt, bestaan geen familierechtelijke banden. Die kunnen er komen door erkenning of adoptie;
    ouder en niet-ouder kunnen in gelijke mate verantwoordelijk worden voor de verzorging en opvoeding van een kind, door het uitoefenen van gezamenlijk gezag over het kind.

    Zie ook:
    http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Wat ... faultintro
     
  12. Lia

    Lia Bekend lid

    10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Hé Janette,

    Toen wij een huis kochten, hebben wij ook een geregistreerd partnerschap genomen om alles te regelen. Het gaat hetzelfde als een huwelijk, je kunt zijn achternaam aannemen en eventueel ook ringen uitwisselen.

    Wij hebben het later omgezet in een huwelijk en dat is dan echt een formaliteit: krabbel zetten aan de balie en het is gepiept. Ik had me dat persoonlijk niet zo gerealiseerd, want als je je geregistreerd partnerschap omzet in een huwelijk, dan betekent dat dat je bij je huwelijk dus geen getuigen meer hebt en je het partnerschap alleen kan omzetten in een huwelijk waar je het partnerschap hebt gesloten. Bij ons was dat er niet duidelijk bijgezegd (wij hadden bij het aangaan van het partnerschap wel aangegeven ooit te willen trouwen) en omdat wij wel in een andere gemeente wilden trouwen, was dat best een teleurstelling. Uiteindelijk hebben we het wel weten op te lossen, maar dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad. We hebben toen ons partnerschap een dag van tevoren om laten zetten in de ene gemeente en de volgende dag hadden we de ceremonie-met-alles-erop-en-eraan-min-getuigen in een andere gemeente. Maar zoals ik al zei, dat kostte aardig wat heen-en-weer gebel en geschrijf voordat ik dat voor elkaar had en je bent dan erg afhankelijk van de bereidwilligheid van de ambtenaren in kwestie. Uiteraard hadden we het partnerschap wel kunnen laten ontbinden en dan weer gaan trouwen, maar dat voelde toch een beetje vreemd.

    Maar van wat ik heb gezien van mijn eigen partnerschapsregistratie en het huwelijk van anderen is het vrijwel identiek aan elkaar. Je krijgt ook een trouwboekje waarin eventuele kinderen worden bijgeschreven.
     
  13. janette

    janette VIP lid

    26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    Bedankt allemaal voor de inlichtingen...

    Teun is door mijn vriend erkend en heeft ook sinds kort het gezag dus dat is geen probleem...Het huis staat op beide namen dus ook geen probleem
    Nu gaat het alleen om het evt huwelijk of geregistreerd partnerschap....klinkt vreemd hoe ik het nu opschrijf... maar ik kon dus nergens terug vinden over evt de achternaam aannemen en dan de ringen uitwisselen...maar dat kan dus :D
    kon wel vinden dat men niet echt naar het ja woord vroeg....en dat je ook getuigen "moest"hebben.....
    nu maar ff informeren wat het beide bij de gemeente gaat kosten.....

    Nogmaals bedankt ben een stuk wijzer
     
  14. inge75

    inge75 Actief lid

    12 jun 2006
    331
    0
    0
    Gelderland
    We zijn niet getrouwd omdat ik op dit moment niet met een dikke buik wilde trouwen en als ik ga touwen wil ik het ook met alles er op en eraan, en dat is op dit moment ook financieel niet haalbaar. Omdat ik straks wel alles voor de kleine (c.q. partner) geregeld wilde hebben, hebben we besloten het op deze manier te doen.

    Groetjes Inge


     
  15. mandy80

    mandy80 Actief lid

    2 apr 2006
    485
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    deventer
    hoihoi,

    mijn man en ik hebben ook een ger.partsch. Wij hebben dit gedaan op 2jan 06 om 9 uur! lekker gratis alleen de adm. kosten van 56 euri en het 'trouwboekje' 7,50 euri moesten wij betalen.
    De reden dat wij voor dit hebben gekozen is als je uit elkaar gaat heb je lang niet zoveel rompslomp en je hoeft geen alimentatie voor je partner te betalen, hahah
    Verder is alles hetzelfde als bij een gewoon huwelijk, anders hadden wij dit ook niet gedaan.

    liefs mandy
     
  16. inge75

    inge75 Actief lid

    12 jun 2006
    331
    0
    0
    Gelderland
    Wij hebben officieel een ja-woord moeten geven. Alleen de vraag is anders,.....
    Neemt gij tot uw wettige echtgenoot,......(huwelijk).
    Neemt gij tot uw wettige partner,.......(geregistreerd partnerschap).


    Groet Inge


     
  17. mandy80

    mandy80 Actief lid

    2 apr 2006
    485
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    deventer
    hahah ja wij ook! staan elkaar de rechterhand geven het hele ritueel hahah!

    liefs mandy
     
  18. Wicjuh

    Wicjuh VIP lid

    14 apr 2006
    6.700
    0
    0
    MeiTaiverkoper
    Harderwijk
    Dat is niet waar hoor. Zoals eerder al gezegd, moet een kindje eerst erkend worden door de partner, voordat deze als vader wordt aangemerkt.


    Ook dit klopt officieel niet.

    Bij een Geregistreerd Partnerschap hoef je geen jawoord te zeggen, daar is de handtekening op de akte bindend. Dit in tegenstellling tot bij het huwelijk, daar is het jawoord wel bindend.
    Voor de vorm vindt men het echter vaak toch leuk om een jawoord in de ceremonie te laten zeggen bij een GP.



    Ik kon het niet laten, verkeerde voorlichting over mijn werkgebied kan ik niet laten gaan ... :rolleyes:
     
  19. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Hoezo heb je dan niet veel rompslomp? De boel zal nog steeds verdeeld moeten worden hoor. net als alimentatie voor kinderen.
    En w.b. alimentatie voor je partner, dat bestaat al lang niet meer.
    Alle huwelijken die na een bepaald jaar (ergens begin jaren 90 dacht ik) zijn gesloten vallen buiten die regeling.
     
  20. inge75

    inge75 Actief lid

    12 jun 2006
    331
    0
    0
    Gelderland
    Ook dit klopt officieel niet.

    Bij een Geregistreerd Partnerschap hoef je geen jawoord te zeggen, daar is de handtekening op de akte bindend. Dit in tegenstellling tot bij het huwelijk, daar is het jawoord wel bindend.
    Voor de vorm vindt men het echter vaak toch leuk om een jawoord in de ceremonie te laten zeggen bij een GP.



    Ik kon het niet laten, verkeerde voorlichting over mijn werkgebied kan ik niet laten gaan ... :rolleyes:[/quote]




    Toen de ambtenaar van de burgelijke stand bij kwam gaf hij aan dat hij de vraag zou stellen en dat wij daar op moesten antwoorden. hij heeft er niet bij gezegt dat het officieel niet hoeft.

    Groet Inge
     

Deel Deze Pagina