Pittige kleuter en opvoedondersteuning

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mol81, 4 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mol81

mol81 Niet meer actief

Dames, even mijn verhaal kwijt.
    Wij hebben een pittige dame van ruim 4 jaar oud. Ze is altijd al pittig geweest. Een sterke eigen wil, alles zelf willen doen, geen hulp accepteren, ver voor op haar leeftijd, enorm welbespraakt, veel behoefte aan structuur. Vooral als de structuur weg valt, zoals nu in de vakantie, hebben we bij tijden echt een draakje in huis. Miepen, huilen / boos zijn bij het minste of geringste, ze ziet er oprecht sip / depri uit, komt niet meer tot spel en kan enorm boos zijn. Afgelopen maandag gingen we bijvoorbeeld een midweek weg. De maandag was ze van slag, toen we naar het zwembad gingen wilde ze zelf haar badpak aan doen. Dit lukte niet, de bandjes zaten scheef. Ze werd zo enorm boos, echt gieren en tieren en het duurde me zeker tien minuten om haar stil te krijgen. Na een half uur zwemmen waarbij ze sip was, zijn we maar weer vertrokken uit het zwembad. Manlief en ik allebei kapot en verdrietig en dochterlief ook. Ze roept dan ook regelmatig dat we stom zijn. Het doet pijn om onze dochter zo te zien, ongelukkig en boos.

We willen kijken of Triple P via Centrum voor Jeugd en Gezin ons kan helpen. Wie heeft ervaring of tips?

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    cognitief stimuleren, uitdagingen creeren.helpt dat wel?

3. mol81

mol81 Niet meer actief

We doen niet anders... Ze heeft alle kenmerken van hoogbegaafdheid en vanuit ons vak weten we hier alles van maar dat neemt niet weg dat we graag zouden willen dat we om kunnen gaan met haar boze buien/machteloosheid/verdriet en dat we weer een vrolijk meisje zien dat speelt.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    himmm. hoe ver is ze dan met leren? weet jij haar nivoo?
    kan ze al lezen?wil ze dat?
    wat hier heel goed werkte was taal-oefeningen.nl rekenen-oefeningen.nl

ik was ooit zelf aan het kijken toen kwam zoontje langs en wilde oefeningen doen. (maar hij was 2 jaar 10 maande oud. zo begonnen we.elke dag n paar keer 5-10mn. maar let op dit is echt leerstof van school; als je kindje daar niet klaar vr is kan nog meer verwarring geven.

1 week zoiets, alleen op verzoek van zoontje gaat dan die slechte buieen weg. zo hebben wij door de peuter puberteit gegaan zonder problemen. we zijn ermee gestopt nu sinds n paar maanden(omdat zoontje er ni meer nr vraagt)

maar ik herken wel t gedrag, hier duurt t ni lang gelukkig. n paar dagen. dat is omdat hij echt iets wil bereiken maar zonder oefenen niet meteen lukt.

verantwoordelijkheden geven: als je nr buiten gaat moet t kindje alle lichtjes uitdoen(energie sparen, papier recyclen etc)

maar t kan ook zijn dat zij genoeg aan cognitive uitdaging heeft gehad.misschien was iets teveel vr haar?

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ook hier... Leren, leren, leren.. En dan gaat het beter.
    Gaat het goed op school? Krijgt ze aangepast werk of laten ze d'r freewheelen?

Hier als dochterlief op school niet genoeg wordt uitgedaagd hebben we thuis het probleem.
    Nu het op school beter gaat kan ze ook beter om gaan met dingen die niet helemaal gaan zoals het hoort.
    Toen het op school slecht ging.. Was ik elk weekend JufMama en doordeweeks vaak ook nog. En dan nog steeds regelmatig woedeaanvallen en huilbuien om "niks".
    Doe het nog steeds wel.. Maar wel veel minder. En op dit moment enkel samen lezen en informatieve boeken lezen. Dat is weleens anders geweest. En de buien zijn nu ook veel minder.

En ik vraag me af of triple P werkt bij hoogbegaafde kinderen :)
    Wat ik er van heb gehoord.. Is het een beetje A la Martin Gaus.
    Juist bij zelfstandige, zelf nadenkende kinderen.. Vraag ik me af of dat nuttig is :)
    Maar goed.. Als je vanuit je vakgebied dit probleem vaker tegen komt.. Is het toch altijd anders dan bij je eigen kind hè :)
    Dat is op de een of andere manier altijd lastiger.

Hoe ging het voordat ze naar school ging? Was ze toen wel altijd het zonnetje in huis... Dan kun je je afvragen of het probleem daar zit :)

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Ze komt erg gefrustreerd over en wat wij hier zien bij onze zoon (syndroom van asperger) is dat juist wanneer hij op school/buitenwereld veel aangepast gedrag laat zien/doet, hij juist thuis de ergste buien heeft.

Bij onze eigenwijze, ik wil alles zelf doen, ik kan dat heus wel dochter helpt het als we gewoon weglopen en zeggen roep je me als je hulp nodig hebt. Juist erbij blijven (alleen al de aanwezigheid van ons in haar kamer) wekte bij haar alleen maar meer ergenis op.

En wij maken echt een einde aan situatie's. Dus in jullie geval gewoon , je badpak is nu aan klaar, wil je nog boos doen (huilen etc) is dat prima dan mag je dat daar doen (plekje appart) en als je klaar bent dan kunnen we gaan en is het klaar. Dan gaan we naar het zwembad gezellig met elkaar plezier hebben

7. Saskia78

Same here dus.. Het moet er toch een keer uit en waar beter dan thuis ...
    Thuis ben je veilig.

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    sorrie maar ik weet ni wat T P is.

9. mol81

mol81 Niet meer actief

Herkenbaar Saskia. Onze dochter is op school een engel en ze uit haar onmacht, frustraties etc, etc thuis. We proberen haar ook thuis een rijke leeromgeving te bieden en, zoals nu in de vakantie, structuur in de dag te houden. Wat ik het meest lastig vind is dat ze kan exploderen om, in onze ogen, niets. Een tekening waar ze lang aan heeft gewerkt en waarvan ze een aantal keren heeft gezegd dat ze hem mooi vindt, kan ineens verkreukeld worden en alles is dan stom. Ik denk dat het onmacht is, een verschil tussen denken en kunnen uitvoeren. Gisteren hebben we vier huisregels visueel gemaakt en samen besproken. Vanmorgen liep ze er als eerste naar toe en de dag verliep wat beter dan bijvoorbeeld afgelopen woensdag. Ik heb ook geen idee of Triple P iets is, ik denk zelf meer dat begeleiding voor silmme kleuters beter is (ik noem haar niet hoogbegaafd, ze heeft geen onderzoek gehad). Na de meivakantie willen we met de juffen om tafel.

10. Jale

Jale Fanatiek lid

8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    Herkenbaar... hier ook een meisje die na schooltijd bijna iedere dag een woede/huil uitbarsting heeft.

Ze zit nu in groep 1, maar doet de oefeningen die op taal-oefenen.nl en rekenen-oefenen.nl voor groep 2. Echter op school is ze heel onzeker.

Wij hanteren hier eigenlijk ook Triple P, maar die woede/huil uitbarstingen na school blijven. Nu het vakantie is gaat het goed en heeft ze eigenlijk geen aanvallen.

11. Saskia78

12. mol81

mol81 Niet meer actief

Saskia, hebben jullie ook begeleiding (gehad) vanuit een instantie of school voor jullie zelf en/of jullie dochter wat betreft haar intelligentie en de boze buien?

13. Saskia78

Ik stuur je even een Pb...
    Lang verhaal enzo :)

14. mol81

mol81 Niet meer actief

Top!dank je

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wij wel over intelligentie.ik stuur je ook een pb!

16. Tamio

Tamio Niet meer actief

Oh heel erg herkenbaar! Mijn dochter is ook heel erg temperamentvol i.c.m hoogbegaafdheid. Alleen vertoonde ze op school ook extreem gedrag. Daarom heb ik vorig jaar met schoolmaatschappelijk werk wat gesprekken gehad en wat geleerd over tripple p (heb er een video van gekeken) Daar heb ik wat dingen uit gehaald maar het is niet zo dat ik volgens die methode ben gaan werken.
    Inmiddels is ze net 5 en gaat het nog steeds niet goed. Haar gedrag is wel hanteerbaarder geworden maar ze is niet gelukkig. Daarom gaat ze na de grote vakantie naar het Leonardo onderwijs. Ik hoop dat ze dan eindelijk goed in haar vel gaat zitten.

17. Saskia78

Ik hoop het ook voor jullie tamio ;)

Wij proberen het thuis leren ook niet enkel te focussen op lezen en rekenen trouwens... Mijn voorkeur is dat ze dat op school leert.
    (Ik heb er duidelijk niks op in te brengen hoor want beiden lukt echt al aardig)
    Maar er zijn. Zoveel andere interessante dingen om te leren ook... :)
    Klokhuis, musea, boeken.. Altijd leuk :)

18. Belle1978

Belle1978 Niet meer actief

Het is jammer dat het CB eigenlijk alleen maar Triple P gebruikt sla methodiek. Ik heb wel eens van de Opvoedpoli gehoord. Ik weet niet of zij a)de geschikte plek zijn voor deze "problematiek" B) of zij ook in basis Triple P hanteren, maar misschien eens op hun website kijken?
    Veel succes in elk geval, het lijkt mij heel lastig om hierin de juiste weg te vinden!

19. mol81

mol81 Niet meer actief

Dank voor de PB's dames. Het is erg fijn om even mijn ei kwijt te kunnen. Echt, alle scenario's zijn al gepasseerd in ons hoofd: stoornissen, 'hoort bij de leeftijd en het is een fase', het ligt aan ons, hb, etc etc. We worden zo heen en weer geslingerd door emoties. Manlief knapte van de week doordat hij zijn eigen kind niet meer herkende; zo boos, neerslachtig, niet meer tot spel kunnen komen, angst om te plassen (opeens!). Wat voelden we ons machteloos. En nu, met jullie tips en adviezen, kunnen we weer verder. Ik heb trouwens via taal-oefeningen.nl en rekenen-oefeningen.nl gekeken wat ze kan en alle stof van groep 2 en 3 zijn een makkie. Ze leest zichzelf nu lezen. Ik wil inderdaad proberen om thuis thuis te laten zijn en geen school. Maar wel uitdaging zoeken en blijven aanbieden.

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nou het is eigenlijk wel een fase, maar een fase van 3 jaar helaas! kleutertijd is aller moeilijkste vr de slimme kids zeggen de deskundigen.

Deel Deze Pagina