Zoonlief is nog geen drie en sluit de deuren keurig netjes, als wij de deur vergeten of bewust openlaten doet meneer wel even de deur dicht en legt ons haarfijn uit waarom de deur dicht moet. Denk dus echt wel dat een bijna vier jarige kan leren dat speelgoed en de lampen uitgezet moeten worden en waarom. Jong geleerd is oud gedaan zoals meerdere hier hebben verteld.
Toch is het hier wel echt mijn ervaring dat waar je het bij het ene kind eeeeeiiindeloos moet herhalen, het andere kind het makkelijk oppikt.
Nou het lijkt me juist handig als je erbij vertelt waarom je wilt dat ze het doet Nee ik vind dat een 4 jarige dit echt heel goed kan snappen.
Denk ik ook. Dat ze het vervolgens alsnog regelmatig vergeet, dat kan op die leeftijd, regelmatig herhalen en de batterijen gewoon pas na een tijdje vervangen als ze leeg zijn.
Tja ik ben dan zo'n rot-moeder dat ik na 2 keer waarschuwen de batterijen eruit haal, of de lamp losdraai oid. En daar komen ze dan vanzelf wel achter Dat heeft hier moet ik zeggen toch wel meer effect dan het alleen maar blijven zeggen.