Verwachtingen van de sportvereniging

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mamafiets, 7 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Hier wordt dat idd ook per kind/gezin bekeken.
     
  2. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Mee eens! Zonder vrijwilligers geen vereniging. Mijn dochter zit op voetbal en ondanks dat ik zelf nooit gevoetbald heb, ben ik hulptrainer. Een vader is hoofdtrainer, maar hij kan niet altijd en met z´n 2en training geven (aan 16 meiden) is sowieso veel handiger dan in je eentje. Omdat verder niemand zich geroepen voelde, heb ik me maar aangemeld. Daarvoor was ik leider. Wassen is hier verplicht om en om, al proberen sommigen er nog wel onderuit te komen. Rijden wordt ook altijd wel opgelost, maar zijn ook altijd dezelfde die wel/niet komen.
    Ik snap best dat niet iedereen alles / altijd kan, maar er is altijd wel genoeg te bedenken wat wel kan lijkt mij.
    Er zitten twee meiden bij mijn dochter in het team (al zeker 3 jaar), waarvan ik de ouders nog nooit gezien heb, dat vind ik wel apart (en ik ook niet netjes tegenover de ouders die wél hun steentje bijdragen).
     
    Catou, Cin85, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    ik heb bij vechtsport de kinderen ook getrained.

    Het is niet zo dat het niet kan maar dr zijn wel wat dingen waar je op moet letten. Als je de sport zelf enige tijd beoefent en voldoende techniek/kunde in hebt is dat wel wat makkelijker.

    Voor een inval lesje kan je overigens nog wel wat dingen lenen die je hebt geleerd allicht in andere sporten.

    Zo had ik elke les een onderdeel balans, ademhaling en coordinatie ook in mn lesplan opgenomen. Kwam gewoon bij dansen, turnen en atletiek vandaan. Je moet alleen niet bij jonge jongens vertellen dat t bij dansen of turnen vandaan komt, atletiek mag nog nét. Als je wilt kan je daar zowat een dagvullend programma mee maken. Zo ontzettend belangrijk en vaak zo onderbelicht.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik snap beide kanten van het verhaal. Ik heb 1,5 jaar trainingen verzorgd bij de oudste. Maar bij de jongste deed ik dus niks. Gelukkig is / was dat ook niet nodig omdat daar al trainers waren. Maar goed: bij de ene club lijk ik dus misschien de ouder die 'niks' doet, terwijl ik bij de andere wel actief was als trainer + coach bij wedstrijden. En dat ene uurtje trainen per week, daar ging toch wel veel tijd inzitten. Want het was een sport die ik zelf nooit heb gedaan. Dus het voorbereiden kostte echt wel tijd. (Had ik gelukkig een app voor, met beschrijvingen en filmpjes.) En je moet natuurlijk al voor de training er zijn i.v.m. klaarzetten, na de training toezicht houden bij douchen en omkleden. En dan geregeld ook nog wachten op ouders die te laat zijn met het ophalen van hun kind. :mad:

    Nu heb ik een andere baan en doe er een opleiding naast. Toen ben ik ermee gestopt. Het is nu gewoon even niet meer haalbaar. Dus ben ik op beide clubs een moeder die niks doet. Het is niet te doen om dit structureel te doen. En aan een soms wel soms niet trainer heb je niks.
     
  5. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Ik doe vrij weinig voor de sporten van mijn kinderen. Ze zitten bij twee verenigingen. Bij de ene hoef je ook niets te doen, daar hebben ze opgeleide vrijwilligers voor. Af en toe eens rijden bij een uitstapje of zo, maar dat is prima.

    De andere club draait echt op vrijwillige hulp van ouders en oudere leden. Dat komt vooral op conto van mijn man voor ons gezin, hij sport er zelf ook namelijk.
    Mijn man is jaren coach geweest van een jeugdteam, dit jaar voor het eerst niet. Hij rijdt vaak met uitwedstrijden. Inmiddels zitten onze kinderen in verschillende teams, dus ik zal ook nog wel eens moeten rijden, vrees ik. Hij helpt ook met activiteiten voor de club om extra geld te verdienen. Hij is ook meegeweest als leiding op het jaarlijkse kamp voor de jeugd. Gelukkig is er geen bar met bardiensten.
    Ik doe niet zoveel voor de club. Ik zit zelf niet op die sport en ben ook niet zo'n clubmens. Ik wil best eens rijden voor een uitwedstrijd en kom ook wel eens kijken bij de thuiswedstrijden, maar verder vind ik het wel prima. Ik ben ooit gevraagd als penningmeester, vanwege mijn werkachtergrond, maar daar begin ik ook niet aan. Ik weet wel dat de club in zwaar weer zit, ik wil best hogere contributie voor de jongens betalen als het nodig is om de boel in stand te houden.
     
  6. Pinac

    Pinac Fanatiek lid

    13 jul 2014
    1.131
    417
    83
    Ik vind het soms ook best veel, ik rij elke week naar wedstrijden, shirtjes wassen zou ik best willen doen. Maar kan met meerdere kinderen niet uren daar omhangen en dat vind ik ook echt niet leuk. Beide kinderen andere sport en daarnaast school die best vaak ouders vraagt om ergens heen te rijden, te helpen etc. Ik kan niet overal helpen.
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Dat is juist het hele punt, dat hoeft ook niet, maar als er steeds meer ouders zijn die helemaal niks doen, komt er wel steeds meer bij dezelfde terecht. Als iedereen wat doet, dan is het ook niet zoveel.
     
    TotalBella, tuc en Linda86 vinden dit leuk.
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Bij voetbal zijn ze maar 'boetes' uit gaan schrijven aan ouders die dus gewoon niet kwamen opdagen voor bardienst etc., want het liep de spuigaten uit.
    Nou ja, blij dat we geen voetbal meer hebben, maar wij zijn wel plichtsgetrouw en doen de dingen die erbij horen. Daarnaast geven we ons ook regelmatig op voor andere klusjes. Even een groepje begeleiden, spullen klaarzetten, helpen met de computer, zulke dingen.
     
  9. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    Bij beiden kinderen hebben we bardiensten en moeten we rijden voor wedstrijden. Bij de oudste is het tijdens het zaal seizoen ook dat je om de week naar de training moet rijden, zaaltraining is in een ander dorp. Bij haar moeten er ook af en toe shirtjes gewassen worden.
    Bij M is het alleen de bardienst en rijden met wedstrijden. Vooral dat laatste vindt niemand een probleem, ze zijn met MO8 pas net begonnen met wedstrijden. Er worden wel coaches gevraagd en mensen als scheidsrechter. Daar worden ook vanuit de club trainingen voor verzorgd.

    Ik vind het niet erg om te helpen, dat weet je van te voren. Q wilde een tijdje op ijshockey. Bij de informatie van de club stond dat er veel van ouders wordt verwacht. Dat was voor ons niet haalbaar, dus ze heeft iets anders uitgezocht.
     
  10. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Ik begrijp nooit zo goed dat er ouders zijn die niet naar de wedstrijden komen. Je hebt toch interesse in je eigen kind? Trainingen ben ik niet bij. Maar een wedstrijd of uitvoering echt wel. En als je daar toch staat kunnen er prima wat kinderen meerijden in de auto. En kan je vast helpen met wat klaarzetten of in de rust de limonade ophalen etc.
     
    Youtan en suus1983 vinden dit leuk.
  11. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.577
    3.804
    113
    Natuurlijk kunnen er dan kinderen meerijden, maar dan zijn niet alle ouders er om te kijken;).
    Bij de thuiswedstrijden ben ik eigenlijk altijd aanwezig. Gewoon omdat ik het zelf leuk vind, maar ook voor mijn kinderen die het leuk vinden als ik kom kijken. Ik vind het ook altijd wat vreemd als een ouder gewoon thuis is en uitslaapt als hun kind een thuiswedstrijd heeft. Zou ik niet kunnen
    Uitwedstrijden kijk ik alleen als ik moet rijden. Wij carpoolen altijd dan en rijden met volle auto's. Maar de wedstrijden van onze oudste zijn allemaal 35 min tot 1 uur bij ons vandaan, dus elke keer mee zou ook gekkenwerk zijn en niet best voor het milieu als iedereen dat zou doen.
     
    cowgirl80, Jo79 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  12. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    #32 Damay77, 11 nov 2022
    Laatst bewerkt: 11 nov 2022
    Ik kom ook alleen maar bij thuiswedstrijden kijken. Kom alleen een enkele keer bij een uitwedstrijd kijken wanneer ik moet rijden.
    Mijn kinderen vinden het prima dat ik niet bij elke wedstrijd kom kijken. Ze weten dat ik er iig altijd bij de thuiswedstrijden ben.
    Ik ben alleen en. Heb 2 kinderen op hockey die vaak overlappend een wedstrijd hebben of te gelijk. Houd dus 1 van de 2 alleen naar huis zou moeten en thuis zou moeten zijn omdat ik dan bij de ander ben om mee te rijden. Dat gaat helaas niet dus ik rij sporadisch.

    Bardiensten koop ik o.a. om bovenstaande reden af en ook omdat ik ivm autisme en add niet tegen de prikkels en vreemde mensen kan.
    Hetzelfde met coachen van het team, spelbegeleiding of fluiten. Dit kan ik niet ivm teveel prikkels, geen overzicht hebben, geen namen en spelregels kunnen onthouden. + Je moet dit leuk vinden. Ik vind hockey niets aan en andermans kinderen en zeker een hele groep al helemaal niet :oops:
    Ieder zn ding. Ik kan doe dus weinig op de club en hier wordt gelukkig rekening mee gehouden. Ik begrijp echt dat een club vrijwilligers nodig heeft maar soms kunnen dingen gewoon niet en ik zou het prima vinden wanneer het extern geregeld werd en ik meer zou moeten betalen.
    Oh en bovenstaande taken waren bij start van de hockey niet bekend. De trainer gaf alleen aan dat er af en toe bardienst was wat je af kon kopen en dat je af en toe moest rijden. Rest hoorde ik later pas toen ze er al op zaten:rolleyes: als ik dit had geweten dan hadden ze er waarschijnlijk niet op gegaan.
    Jongste zit ook nog op paardrijden en daar worden geen dingen van ouders verwacht.
     
    citroenrasp en cowgirl80 vinden dit leuk.
  13. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Mijn man gaat eigenlijk elke wedstrijd mee (thuis, uit en ook rijden dan en dan inderdaad vaak mensen meenemen en thuis is hij meestal ook scheidsrechter) ik denk dat hij 2x niet geweest was dit jaar maar toen was ik er 1x en 1x ging de oudste met een vriendje mee.

    Maar goed IK kijk dus zelden. Vooral omdat ik nog een kleuter en een baby heb waar het wel heel lastig van wordt om ze om 830 op dat veld hebben en die dat ook niet leuk vinden.

    Maar goed, mijn man is er dus dat is voldoende lijkt me, maar ik kan me voorstellen dat als de kleuter straks gaat sporten het allemaal nog complexer wordt en er ook zeker momenten zullen zijn dat we ergens niet kunnen kijken doordat broer/zus iets heeft of werk ofzo.
     
  14. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik vind het een beetje dubbel. Bij de voetbalclub van onze kinderen valt het heel erg mee hoeveel je moet helpen
    Wel af en toe bardiensten en inderdaad limonade halen tijdens de wedstrijd maar ja dat vind ik niet niet zoveel. Verder zijn er drie ouders die de twee trainingen verzorgen.
    Voor mijn persoonlijk zou het ook prima zijn om naar betaalde waarde instant en betaalde trainingen gaan. Maar dan wordt het heel kostbaar ik zou het op deze leeftijd over je prima vinden als er gewoon een training per week was en daar blijft het bij. Ik vind persoonlijk dat heel veel clubs al op heel jonge leeftijd de kinderen vragen om twee keer te trainen en 1 wedstrijd te spelen en vervolgens de ouders verplichten tot allerlei hulp. Wie heeft eigenlijk bedacht dat dat zo moet? Waarom niet veel langer een keer per week trainen en vervolgens meer betaalde dingen zodat de contributie wel acceptabel blijft?

    Ps. Moet gaan. Moet nu weg voor Uitrijden...;)
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  15. Sammie85

    Sammie85 Bekend lid

    22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Bij de sport van onze dochter (kunstschaatsen) gelukkig geen extra dingen te doen voor de ouders. Maar dat is ook al een vele duurdere sport dan de gemiddelde sport.
    Als je kind meedoet met een wedstrijd rij je zelf en er is geen bar. Zit in een groot sport gebouw.
    Alleen tijdens de grote show 1x per 2 jaar vragen ze hulp maar dat is dan ook prima.

    Ik zou er ook niet aan moeten denken om zoveel te moeten doen. Dat vind ik ook het grootste nadeel aan zulke sporten. Maar ik snap wel dat het nodig is. Vroeger jarenlang gevolleybald en mijn vader was ook lid. Hij was meer daar in de avonden dan dat hij thuis was.
     
  16. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    #36 cowgirl80, 12 nov 2022
    Laatst bewerkt: 12 nov 2022
    Wij kunnen niet bij alle wedstrijden zijn omdat we 2 sportende kinderen hebben, die wedstrijden altijd tegelijk/overlappend zijn en we maar 1 auto hebben. En bij mensen met 3 of 4 kinderen kan dat al helemaal niet natuurlijk.
    Daarnaast speelde zoon een poosje in de selectie en die trainer wou altijd ruim een uur voor aanvang aanwezig zijn en daarna ook nog een halfuur nabeschouwing en uitgebreid douchen…plus nog heel veel reistijd want die wedstrijden waren vaak niet naast de deur… dan ben je dus echt een groot deel van je zaterdag kwijt. Kan best een keertje, maar ik heb ook nog andere verplichtingen. Iedere zaterdag is me teveel van het goede. Maar bij onze vereniging is dat ook heel normaal, er zijn heel veel grote gezinnen ook, dus we snappen allemaal dat we er niet altijd zijn.

    Ik vind het wel grappig trouwens dat je in alle andere topics altijd schrijft hoe vroeg jij stopte met de Bso en hoe belangrijk je het vindt dat je kinderen vroeg zelfstandig zijn. Voor mij is de sport van mn kind vooral “zijn” sport en niet de mijne. Dus bij uitstek iets waar hij zelfstandig dingen in kan regelen. Belangrijke wedstrijden kom ik zeker kijken. Maar zoals vandaag een oefenwedstrijd , dat regelt hij dan maar lekker zelf.
     
    citroenrasp, Havermout, Jo79 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Ja eens! Dat roep ik ook altijd! Voor die kleintjes is 2x trainen ookal best heftig naast school en bso.
    Ik denk dat je ook veel meer trainers kunt vinden als je de jongste teams maar 1x laat trainen. Mijn man traint het team van ons jongste zoontje en op woensdag is hij vrij, maar de training van maandag is altijd stressen of hij niet in de file staat.
     
    Havermout en julia80 vinden dit leuk.
  18. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.156
    601
    113
    Zo zit ik morgen weer uren achter de 'kassa' bij een turnwedstrijd :roflmao: Totaal buiten mijn comfortzone, maar als ik zie wat de vaste club 'vrijwilligers' allemaal doet is bij zoiets helpen wel het minste wat ik kan doen. Want onze turnvereniging is geweldig en betekent heel veel voor dochter.

    Leuk? Nee, tijd voor? Mwa niet direct, maar het hoort wel beetje bij een vereniging in stand houden naar mijn idee.

    En uiteindelijk zijn zulke dagen toch best gezellig en ik werk zo weer aan uit mn comfortzone stappen :cool:
     
  19. Ringeling

    Ringeling Bekend lid

    2 mrt 2012
    864
    111
    43
    Vrouw

    Kijk, dat laatste kan ik mij helemaal in vinden. Als dat ook meteen goed gecommuniceerd wordt. Dan dikke prima.
    Bij ons, wordt er elke keer last minute wat in een app gegooid en moet het maar onderling worden opgelost. Ja doei, ik wil echt wel helpen. Maar sommige dingen doe ik niet of lukt met niet door een peuter in ons gezin. :D
    De laatste actie was: elk kind krijgt 4 lelijke sjaals mee van de club en er moesten min 2 verkocht zijn. Krengen kosten €15. Niemand die ze wil, dus 3 keer raden waar ik €30 aan heb uitgegeven …. o_OIk had met liefde geld voor de club willen overmaken, maar het gedoe eromheen..:confused:
     
  20. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.577
    3.804
    113
    Wat een stomme actie zeg met die sjaals. Wie bedenkt zoiets:|
     

Deel Deze Pagina