Kort vraagje, Mijn oudste stiefzoontje is 8 en zit in België in het 3e leerjaar, geen idee welke groep dit is sorry Nu in de eerste klas kreeg hij regelmatig mee dat hij wat snel afgeleid is, logisch het is een kind, geen robot. De juf was ook een beetje een zuurpruim. Vorig jaar ging het super! Nooit commentaar, cijfers waren goed. Nu sinds enkele weken staat er constant in zijn agenda dat hij niet oplet enzo. Nu heeft hij blijkbaar een vervanger. Na een gesprek op school is nu 'voorgesteld'dat hij relatine ofzo moet voorgeschreven krijgen door de HA???? Ik bedoeld mijn broertje heeft hele zware adhd, die had dat nodig maar met mijn stiefzoontje, daar merk ik echt niks aan. Zijn cijfers zijn naar onze mening oke? Niet altijd 10en maar ook nooit onvoldoende. Hier werkt hij gewoon gericht aan zijn schoolwerk. Dus de vraag: Merken meer (stief)ouders dat er zoveel gevraagd wordt van een 8 jarige? Ik bedoel niet iedereen wordt dokter later hoor..
Ooo dus als een kind nog korte aandachtsboog heeft.stoppen ze hem maarnvol met ritalin? Wat een onzin.
Mijn eerste gedachte: wat? Kan dat zo maar in België zinder enige vorm van onderzoek? Misschien is het wel dodelijk saai in de klas Misschien vindt ishij het allemaal wel moeilijk Of misschien is het gewoon een jochie van 8 dat niet lekker in z'n vel zit en of misschien baaf hij later wel met zijn handen gaat werken in een vak dat echt z'n roeping is. Vakmensen zijn ook nodig en echte vakgenoten doen hun werk met liefde. (Bij hogeropgeleiden heb ik soms het idee dat werk vooral werk is en dat het de huur betaalt. )
Dat het zo makkelijk gaat, zomaar door de huisarts ritalin voor laten schrijven! Als hij het verder goed doet op school zie ik het probleem niet. Mijn zoon heeft ADD en dus wel echt medicijnen nodig om mee te komen op school, maar dat is echt niet zomaar voorgeschreven.
Verveeld hij zich niet? Wat zegt hij zelf over die opmerkingen. Kan hij jullie vertellen hoe het komt dat hij snel afgeleid is? Ik zou hem niet zomaar vol stoppen met medicijnen alleen omdat ze op school vinden dat het moet. Hebben ze al genoeg gedaan om hem bij de les te houden?
Het is inderdaad zo simpel Je kan 1x een doosje door de HA laten voorschrijven en als dat werkt kan je naar een kinderarts voor verdere opvolging. Hij zegt dat de juf gewoon stom is.. Vorig jaar was er geen enkel probleem en nu opeens wel, toch maar raar. En de mama verlangt ook gewoon altijd 10en. Dan leg je druk op een kind met faalangst, want dat heeft hij wel. Hier krijgt hij ook complimentjes als hij maar een 7 heeft want hij heeft wel zijn best gedaan Ook huiswerk en leren gaan hier echt een stuk beter, hij mag dat hier op zijn tempo doen gewoon. Hij heeft nu in ieder geval die retalin sinds gisteren terwijl wij het niet eens waren. Voor de kinderarts moeten wij meetekenen en dat gaan we dus niet doen. Enkel als we zelf met hem kunnen gaan. Vind dit gewoon absurd. Mijn broetrje nam maar een half pilletje meer als hem nu. En mijn broertje was echt niet te houden zonder. Lijkt er meer op dat juffen en meesters nietmeer met kinderen kunnen omgaan dan dat kinderen 'druk' zijn.
@bambi: bizar dat ze dat zo kunnen geven... Van wie heeft hij het dan gehad? (E je kunt het altijd niet geven natuurlijk) Las trouwens in NL dat ritalin met een beetje pech over 2 jaar niet meer wordt vergoed door de verzekering. Typisch.. 2 landen zo docht bij elkaar en zo verschillend.
Maar me hebt toch gewoon zeggenschap over je kind? Kom als ze hier zo zouden doen is het echt heel snel afgelopen ik ga mijn kind echt geen medicatie geven omdat hij snel is af geleid . Een beetje je kind drogeren omdat de leraar hem niet snapt. Nou ik had hem mooi van school af gehaald
OMG... ritalin is een heel fors middel. Als het nodig is, dan is het nodig, maar zonder gedegen onderzoek zou ik nog geen half pilletje daarvan aan mijn kind geven. Ik heb geen idee welke mogelijkheden je hebt, qua onderzoek doen en schoolkeuze, maar het lijkt mij dat jullie als ouders altijd het laatste woord hebben over medicatie.
Ik neem aan dat hij de Ritalin dan van zijn mama heeft? Ik vind het volslagen absurd trouwens. Maar ik herken wel wat in je verhaal. Mijn stiefdochter is dromerig en vrij snel afgeleid, zeker in het lager onderwijs. Ze heeft ook vrij veel meegemaakt, o.a. scheiding van haar ouders, gestorven grootvader(s), babyzusje nooit mogen leren kennen waar ze erg naar uit keek. Juist in een heel moeilijke periode toen zei de school ook dat ze te dromerig was, en we niet moesten kijken of ze autisme had ofzo? Toen had ze dus nét haar babyzusje verloren. 6 ongeveer was ze toen. Ze proberen tegenwoordig zo snel een 'stempeltje' op kinderen te drukken, heb ik de indruk. @Saskia; het is -vind ik- vrij simpel om hier een school uit te kiezen en/of van school te wisselen.
@lucia: ik hoorde ooit dat dat niet een geheel vrije keuze was? Maar diegene woonde in Antwerpen.. Misschien scheelt dat? Nouja, als inwoner zul je het wel weten lijkt me Dan heb ik niks gezegd
Hmm ik besef net dat het zijn stiefmoeder is... Dat doet vermoeden dat hij het van z'n eigen moeder heeft gehad waarschijnlijk (En als je het bij de huisarts kan halen... Hoeven vast geen 2 ouders toestemming te geven EN ligt de schuld niet puur bij school )
Ik zou niet weten of het per gemeente scheelt... ik woon wel in de provincie Antwerpen, dus kan me niet voorstellen dat het veel verschil maakt. Wel hebben jullie meer 'types' lagere school volgens mij. (bijv. Jenaplan e.d. hebben we hier niet.)
Nouja jij zal het weten Belangrijkste hier is dato dankzij alle officiële verschillen het uiteindelijk toch per school nog weleens wil schelen in hoeverre de idealen goed in praktijk worden gebracht
Zijn mama gaat inderdaad mee in het verhaal.. Voor de HA moet ze inderdaad niet overleggen. Nu dit weekend komen ze, en moeten we die rotzooi ook geven om hem te helpen wennen. Dus NIET. Ik ga hem in het weekend niet drogeren omdat zij niet met hem omkunnen. Hij heeft ook gewoon al zijn vriendjes daar op school.. het ligt gewoon aan de juf. Volgende week is oudercontact, zal ik eens even mijn gedacht zeggen
Lijkt me heel lastig als je het als gescheiden ouders niet eens bent over zulke dingen Zeker als het zo makkelijk gedaan kan worden.
Ik weet niet of dit handig is... Bij jullie niet/ thuis wel... Misschien toch slim als vader en moeder even om tafel gaan zitten. School kan alleen maar onderzoek/medicatie adviseren. Het is aan de ouders wat ze ermee doen. School biedt geen ritalin aan, daar moet als je ouders voor naar een arts en dat is gebeurd. Ik denk dus echt dat de ouders wat beter zouden moeten overleggen. Lijkt me voor de kinderen ook alleen maar fijn.
Als wij zeggen wit zegt zij zwart, al is het maar om ons dwars te zitten. Zo gaat het al 2.5 jaar dus daar ben ik allang aan gewend. Vroeger zouden wij gewoon inbinden. Nu dus nietmeer. En wij gaan hem echt niet drogeren hier. En hare HA is nu niet echt het voorbeeld van een prof.. volgens die vrouw heeft vl al 4x kanker gehad ofzo. Die is ook gewoon kerngzond. Ik weiger die pillen te geven in het weekend. Dan doen we leuke dingen en hoef ik geen zombie naast mij te hebben. Weet perfect wat de pillen doen mijn broertje heeft ze 12 jaar genomen.
@bambi: op zich werken ze natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde... En als hij als een complete zombie door het leven gaat ziet z'n moeder dat toch ook wel zou je denken? Want om nou te zeggen dat ze hem permanent aan de ritalin te zetten gewoon om jullie een hak te zetten lijkt me een beetje ver gaan.