In maart verwachten wij onze tweede dochter en komt er wat nieuw beddengoed omdat ze een heel ander kleur kamer krijgt dan haar oudere zus. Maar... nu zie ik dat er ook dekbedovertrekken bestaan voor ledikanten. Ik was in de veronderstelling dat dat niet (meer) mocht. Dat het te dik zou zijn en dat dus een risico zou zijn voor de wiegendood. Ik neig dus gewoon er naar om een laken en een dekentje te kopen en een slaapzak voor erbij als het koud is. Maar gewoon voor mijn eigen om het te weten: gebruik jij een dekbedovertrek voor jouw baby en vanaf welke leeftijd deed je dit? Het is dat onze oudste (nu anderhalf jaar) na de jaarwisseling overgaat op een groter bed en dus ook automatisch een dekbedovertrek krijgt (en het dus nu niet meer de moeite is om een overtrek aan te schaffen), maar anders zou ik het voor haar nog overwogen hebben. Ik ben even benieuwd!
Een dekbedje wordt inderdaad afgeraden. Wel kan je een overtrekje over een dekentje doen, indien deze precies dezelfde maat als het dekentje heeft, en je hem goed kunt instoppen.
5 jaar gelden heb ik bij onze eerste ook al dekbedovertrekjes gebruikt. Ik noem het liever hoesjes. Want eigenlijk is het een lakemtke dubbel gestikt waarin je het baby dekentje instopt. Een dekbed is veel dikker die doe je er dan ook niet in. Ik vond het ideaal, geen losse lakentjes meer. Destijds was er minder keus dus veel zelf gemaakt maar nu kun je veel meer krijgen. In maart uitgerekend van de 2e en zal wederom, ook voor in de wieg, dekenhoesjes gaan gebruiken en alleen losse lakentjes als afwisseling omdat ik dat schatting vind staan. Gr, Constance
Hier een deken in een overtrek, vond ik veeel fijner dan een los lakentje met losse deken. Maar ze lagen beiden al razendsnel in een slaapzak. Vanaf 2jr bij de oudste een dekbedje gebruikt in het ledikant.
Bij de eerste heb ik er zelf 1 gemaakt, zie er nu veel meer op internet staan! Maar wat een prijzen!! 90 voor een dekbedovertrekje voor in het ledikant. Belachelijk zeg! Ik dacht dat is makkelijk, hoef ik geen andere dekens te kopen omdat de kleur niet meer matcht... Maar ik denk er hard over om er maar zelf weer te maken.
Mijn dochtertje van 9 maanden ligt wel onder een dekbedje. Ze was gewend om bij mij in het grote bed te slapen en sliep dus eigenlijk altijd onder het dekbed. Toen ze paar weekjes geleden overging naar dr eigen bedje wilde/kon ze niet slapen onder een dekentje. Dekbedje voelt toch wat zwaarder aan. Wat ik weet is dat ze verder wel worden gebruikt bij kinderen die wat langer in een ledikantje liggen dus vanaf een jaar of 1,5 / 2.
Zoals de meeste dames al hebben geschreven: * Een dekbed mag pas vanaf 2 jaar, daarvoor is het gevaarlijk * Een katoenen dekbedovertrek kan voor die tijd wel gebruikt worden in plaats van een lakentje. In dat geval moet het dekbedovertrek wel goed aansluiten bij de deken die je er in stopt.
Onder een dekbedje kan een baby last krijgen van warmtestuwing met ernstige gevolgen, ik zou echt proberen of een slaapzak bv beter werkt.
Ik zou het niet gedurfd hebben met 9 maanden. Een deken is zwaar en warm genoeg lijkt mij. Mijn dochtertje is inmiddels 3,5 jaar en slaapt nog in haar babyledikantje zonder zijkant. Maar daarin zit nog steeds een babydeken in het overtrek. Zodra ze naar een groter bed gaat koop ik een dekbed. Vind het nu onzin om dat dubbel te kopen.
Hier hadden we leuke dekentjes en lakentjes nou ze was zo beweeglijk dat we al snel alleen slaapzakje gebruikte. Nu voor de 2de kopen we gelijk goede slaapzakken
Hier bij beide een schapenwollen dekbed in het dekbedovertrek met een jaar. Vierseizoenen dekbed en we doen hetzelfde erin als wij er op hebben liggen (nu herfst en als het echt koud is de zomer erbij zodat je het winterdekbed hebt). Schapenwol wordt aangeraden bij mensen met epilepsie als hun onder het dekbed terecht komen want het is ademend. Begrijp daarom niet zo goed waarom het nou echt bij kleine kinderen wordt afgeraden? Het dekentje van Jollein wat wij hebben is zwaarder en vind ik veel dikker. Of snap ik het niet goed??
Schijnbaar voelt het toch anders aan, als ze onder een dekentje ligt wordt ze continue wakker en onder dr dekbedje slaapt ze prima. Dus dan kies ik toch voor de nachtrust😊
Hier de uitleg van VeiligheidNL in een ander topic over veilig slapen, en het wel/niet gebruiken van een dekbed:
Ik zou vreselijk slapen als ik zo'n risico zou lopen... Er zijn zoveel alternatieven (slaapzak bv) die veilig zijn, een dekbed is echt een van de minst veilige opties. Ik zou veeeel liever hebben dat mijn dochter even een paar nachten wakker wordt omdat ze aan een deken of slaapzak moet wennen, dan dat ze op een ochtend onder het dekbed ligt en niet meer wakker wordt...
Gelukkig mag iedere ouder zelf kiezen hoe die zn kinderen laat slapen zeggen we dan maar, er zijn verder nog heel veel risico's die de kans op wiegendood vergroten zoals baby's op een eigen slaapkamer, daar hoor je niemand over.
tja, ik denk dat het een stuk veiliger is om een kindje alleen op een kamertje onder een lakentje en dekentje te leggen dan een kind bij je in bed wat sterk afgeraden word en ook nog eens onder een dekbed.... dat is echt het domste wat je kan doen. en een kindje van 9 maanden onder een dekbedje valt onder dezelfde categorie. echt, onbegrijpelijk dat mensen zoveel risico met hun kindje nemen. en dat alleen voor de nachtrust....
90 euro?? daar had ik er 4 jaar geleden 4 voor dekbedovertrekjes zijn gemiddeld tussen de 15-30 euro. voor 90 euro moet je wel een hele speciale hebben
Tja, daar hoor je niemand over omdat dit topic over dekbed(overtrekken) gaat For the record; hier sliepen beide dochters tot hun 1ste verjaardag bij ons op de kamer. Natuurlijk bepaal jij hoe je kind slaapt, maar ik vraag me sterk af of je het risico niet onderschat.