Wie oh wie heeft ervaring? Na een gunstige uitslag vd vlokkentest werd vandaag een cyste van 10mm bij 12mm ontdekt in het hoofdje van ons kindje. Niet in de hersenen, maar ernaast. We moeten nu afwachten of het gaat slinken of verdwijnen. De hersen ontwikkeling is nog normaal, maar dan moet het niet groter worden. Positieve ervaringen gevraagd! Liefs van mij!
Jeetje, wat zullen jullie geschrokken zijn! Ik heb geen ervaring, maar ik wil je graag veel sterkte toewensen. Hopelijk wordt het de komende tijd kleiner en gaat het uiteindelijk helemaal weg!
Oh wat enorm schrikken! Gelukkig geen ervaring dus kan je er helaas niet mee helpen, maar wil je wel veel sterkte wensen. Ik hoop voor jullie dat het snel kleiner wordt, knuffel!
Mijn dochter had er twee bij de voorhoorn. Die zijn uiteindelijk weggeslonken en hebben geen schade gegeven. Ze is super pienter! Ik weet alleen niet hoe groot ze waren, maar het was wel abnormaal waardoor ik ook een GUO kreeg. Ze dachten zelf aan trisomy 18. Gelijk een NIPT gedaan in Belgie (€500!!!) maar gelukkig was er niets. Succes
Ik niet, maar een collegaatje van mij wel. Ook zij moest een week later dacht ik op controle komen, maar de cyste was niet gegroeid. Toen werd een tumor ook uitgesloten. Na een tijdje bleek de cyste ook gewoon weg te zijn (geslonken vermoed ik). Het is killing hè? Wij werden ook doorgestuurd voor een GUO van het hoofd omdat de omtrek buiten alle marges lag. Kon ook een waterhoofd of tumor zijn. Uiteindelijk heeft ons kereltje gewoon een groot hoofd net als zijn grote broer.
Hier bij de 20 weken 2 cystes in de hersenen en groei vertraging, vermoeden trisomie 18. 2 weken later waren de cystes verdwenen. De groei achterstand is gebleven maar ze is gezond geboren. Succes met wachten.
Ik denk dat een aantal dames hier het hebben over plexus choroideuscystes; die zitten bij de hersenkamers en kunnen idd voorkomen bij bepaalde syndromen (oa trisomie 18), maar hebben vaker geen betekenis. Mijn dochter had ze ook met 20 weken echo (combinatietest was goed en verder geen afwijkingen dus geen vervolg gehad), en nu vorige week bij de 20 weken echo heeft deze baby ze ook (NIPT was goed en verder geen afwijkingen dus ook weer geen vervolg). Maar de cyste die ik op jouw foto zie is wat anders; groter en niet op de plek van plexus choroideuscystes. Wanneer gaan ze weer kijken?
Klopt. Hij is groter en zit ook niet in de hersenen. Over 4 weken pas weer terug. Maar heb een afspraak gemaakt bij een ervaren echoscopiste in de buurt, die voor ons vast gaat kijken of het geslonken is. Anders duren die 4 weken wel erg lang!