Je zou het wel denken. Alleen als ik hier de helft uitzet draait de ketel net zo lang (heb op dat metertje staan kijken) als dat ze allemaal open staan. Nu hebben wij maar 4 radiatoren door heel het huis dus misschien dat het wel opvalt als je er tien of meer hebt. Dank voor je reactie
Als je een radiator uitdraait in een ruimte die je niet gebruikt dan hoeft de verwarming daar geen warmte af te geven en blijft dus het water in het leidingsysteem van de verwarming langer warm tbv van de radiatoren die wel open staan. De ketel hoeft dus minder hard zijn best te doen. dit scheelt dus gas
Oke ... maar het is toch een gesloten systeem ... en het water wordt toch rond geduwd door alle buizen ... of heb ik dat mis?
als je een radiator dichtdraait stroomt er in die radiator geen warm water. ( en geen koud water) Als je alleen in de huiskamer de radiator open hebt staan en de thermostaat daar hebt hoeft de cvketel alleen water op te warmen wat door die radiatoren stroomt, zodra de cv ketel gaat branden gaat hij ook water doorpompen in alleen de radiatoren die open staan . Op het moment dat de cv ketel brandt dan gaat de gasteller lopen maar omdat 100 liter ( als voorbeeld) veel eerder opgewarmd wordt dan 400 liter ( als je overal de verwarming open hebt) en zal dus eerder stoppen met branden. Je gebruikt dus als je de kamerdeur een beetje dichthoud met die kou veel minder aanslaan . Alle extra warmte in andere ruimtes kost dus gewoon meer gas. Inderdaad 's nachts de termostaat op 16 a 17 graden zetten anders duurt het veel langer voor dat de kamer weer is opgewarmd. Als je het uit wil testen zou je gewoon de gasmeterstand 's morgens moeten noteren met alle radiatoren open en een dag later weer de stand opnemen op dezelfde tijd en dan in de ruimtes die je weinig gebruikt de radiator dicht doen en weer precies dag later weer de meter bekijken. Vooral op koudere dagen zul je het verschil merken.
Het water gaat alleen door de buizen die verbonden zijn met een radiotor die open staat. De dichte stroomt geen water door waardoor de aanvoerleiding vol blijft en het water dus niet dus kant op gaat. Het scheelt denk ik wel iets al je niet alle radiatoren open zet. Je thermostaat 's nachts heel laag zetten heeft geen enkel nut. Alle spullen in je huis worden dan koud en dan duurt het veel langer voordat je huis warm is. Lager dan een graad of 16/17 is niet aan te bevelen.
Je hebt gelijk, behalve dat het wel langer kan duren om je kamer met minder radiatoren te verwarmen. Dus is je ketel juist weer langer bezig met water opwarmen. Wij gaan hier 1 radiator vervangen door een grotere, omdat we het met vrieskou niet eens 20 graden krijgen in de huiskamer. De ketel is dan de hele dag maximaal aan het draaien. In ons geval zal het goedkoper zijn als we een grotere radiator hebben, omdat de kamer dan sneller warm is.
Volgens mij heeft chrystel het goed uitgelegd. Ik zou als ik jou was de meterstand opschrijven en een week lang alle radiatoren open zetten en een week alleen die in de woonkamer. Dan heb je een redelijk beeld hoeveel gas je extra verbruikt.
Wij hebben geen thermostaat in dit huis. En beneden hebben we zo'n lange radiator van volgens mij 2,5 meter hoog. En die staat in de winter 24 uur op dezelfde temperatuur aan. Zodra we iets lager zetten is het ijskoud. Boven nergens verwarming aan. Eigenlijk is dit de enige in hele huis die aanstaat. Wij slapen allemaal beter in een koude kamer zelfs met raam op kiertje. En we betalen niet gek veel omdat we nu 24 uur radiator open hebben. Volgens mij 150 pm
Kijk daar heeft dit blondje wat aan. Eindelijk snap ik het helemaal. Ik denk dat het voor ons niet veel uit gaat maken ... maar ik ga het inderdaad eens bijhouden twee dagen of misschien een week. We hebben namelijk maar 50M2 te verwarmen dus denk dat het daardoor bij ons misschien niet uitmaakt of we de twee (slaapkamer en douche) uit zetten. Daar nog gelaten dat als we ze uitzetten en een van de deuren open maken (hoe vaak ga je naar de wc en de slaapkamer wij hier regelmatig) dan komt er weer een stoot koude lucht binnen. Graag zouden we een grotere radiator hebben ... helaas een huurhuis dus dan loont niet om die zelf te gaan vervangen. En we zullen maar niet over de huisbaas spreken ... JEZUS daar kan ik een boek over schrijven! Super dank voor jullie duidelijke uitleg. Fijne dag
Precies dat! Als er toevallig een vlaag koude lucht langs de thermostaat komt, slaat je verwarming weer aan terwijl het eigenlijk niet nodig is. Ik kan erover meepraten, want wij hebben vorige herfst nieuwe kozijnen gekregen met dubbel glas. Dat het nu niet meer tocht scheelt echt enorm! 282 kuub minder gas verbruikt! Scheelde toch weer een euro of 15 per maand. Afgelopen maart hebben we ook nog een nieuwe ketel laten hangen, dus ik ben benieuwd of dat ook scheelt.