Tandjes poetsen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kathy, 24 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Sinds 12 oktober zit Serjenka haar eerste tandje erdoor en het ziet ernaar uit dat het tweede tandje ook niet zo lang meer op zich zal laten wachten. Maar nu vroeg ik me af, hoe het zit met die tandje(s) poetsen. Vanaf wanneer begin je daar eigenlijk mee en moet je dan ook tandpasta gebruiken? Of hoe gaat dit eigenlijk in z'n werk?

2. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Vanaf het 1e tandje poets je 1 keer per dag, je kunt hierbij een speciale peutertandpasta gebruiken..

3. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Zal dan maar eens op zoek gaan naar zo'n tandpasta. Kun je die gewoon in de supermarkt kopen of moet dat bij de apotheek? Zijn er ook dingen waar ik op moet letten bij de aankoop van zo'n tandpasta?

4. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Heb even een stukje tekst voor je gezocht bij het online consultatieburo, hoop dat je hier wat aan hebt.

"Als de eerste tandjes doorbreken, begin je gelijk met de tandverzorging. Vanaf de eerste melktand tot twee jaar bestaat dit uit één keer poetsen voor het slapen met een heel klein beetje peutertandpasta. Je hebt ook speciale gaasjes te koop, waardoor het poetsen wat makkelijker gaat. Vanaf twee jaar poets je ?s morgens en ?s avonds, nog steeds met een klein beetje tandpasta. Peutertandpasta bevat een aangepaste hoeveelheid fluoride. Je kind mag het doorslikken en naspoelen hoeft niet. Bij juist gebruik zijn fluoride tabletjes, dat vroeger doorgaans gegeven werd, niet meer nodig. Soms wordt het op advies van de tandarts nog gegeven.

Om gaatjes te voorkomen, is het van belang om de hoeveelheid zoetigheid die je kindje eet, binnen de perken te houden. Laat je kind dus niet de hele dag op een flesje/beker met een zoet drankje zuigen. Geef zoete hapjes bij voorkeur aan het eind van de maaltijd in plaats van tussen de maaltijden door. Kaas aan het einde van een maaltijd helpt om het zuur tegen te gaan wat de tandjes aantast. Probeer je kind zo min mogelijk te wennen aan het eten van zoetigheid. Plan niet meer dan zeven eet- of drinkmomenten per dag in verband met de zuuraanval op de tanden van je kind, als hij eet of drinkt. De tanden zijn na het poetsen het meest kwetsbaar. Geef je kind vlak na het poetsen dus niet te eten of te drinken."

5. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Bedankt voor het stukje tekst, ben er iig toch een beetje wijzer van geworden.

6. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Peutertandpasta hebben ze gewoon bij de supermarkt hoor ;)

7. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    daar wil ik even op inspringen :)

van de week naar CB geweest en daar rade ze me aan vanaf 1 jaar 2x per dag tandjes poetsen

zo zie je maar weer ze zitten weer fijn op 1 lijn , not dus :(

8. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    hmm vreemd..ik mag idd ook tot 2 jaar , 1x per dag tandjes poetsen en vanaf 2 jaar ook 2 x per dag...

9. Sjalleke

Sjalleke Fanatiek lid

21 okt 2005
    2.158
    405
    83
    toen ik nog op het CB werkte was vanaf 2 jaar 2 x poetsen het advies

10. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Volgens mijn tandarts is 1 keer per dag voldoende en mag het gewoon met water. Verder meten wij de kleine meteen mee nemen op controle als hij een tandje heeft en dan zouden we nog meer tips krijgen.

11. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Tandpasta hoeft dan niet meteen als ik het begrijp?

12. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hier nog één waarbij ze zeggen tot 2 jaar is 1x per dag poetsen goed. Wel met peutertandpasta, want dan is het niet erg dat ze het inslikken. Ik poets ze zelf bij isa twee keer per dag, want ze vindt het helemaal geweldig. Zodra er weer een kies bijkomt (ja ja mevrouw net 1 jaar heeft al 8 tanden en 2 kiezen) is het juist fijn voor ze dat je op het tandvlees drukt. En ze wennen zo gelijk aan de smaak van tandpasta.

Kwebbel

13. Niet meer actief

Onze dochter heeft ook al twee tandjes en die doe ik een keer per dag poetsen.
    Een klein erwtje op mijn vinger en dan ff over de tandjes heen en dan slikt ze het door.

Een tandenborsteltje durf ik nog niet echt want ze is pas 4 maand. En ze zeggen dat je met een tandenborstel op die leeftijd het tandvlees kan beschadigen.

14. Mirna

Mirna Bekend lid

6 mei 2005
    908
    0
    0
    Je hebt hele kleine tandenborstels. Ik gebruik zelf deze:
    Die is voor 0-2 jaar en dan is dit stap 1.
    Hij heet: Jordan Step-by-step 0-2

Er zit een heel klein zacht borsteltje op en hij is makkelijk in de hand te houden. Op dat gat doe je je vinger en dan poetst het wat beter.

15. Mirna

Mirna Bekend lid

6 mei 2005
    908
    0
    0
    O, ja, hij is gewoon bij de drogist te koop!

16. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    ik heb ook zo een tandenborstel voor Valentino en Elmex tandpasta voor kleintjes...
    Ik poets nu voor t slapengaan zijn tandjes en ik heb ook t advies gekregen om vanaf een jaar 2x te gaan poetsen..och wel zullen zien, tot dusver vindt hij t reuze interessant.

Deel Deze Pagina