Verwarrende bloedarmoede

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Aegyo, 17 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Voorouders hoeven geen mediterrane achtergrond te hebben hoor ;) Wel komt het dan meer voor. Ik heb zelf namelijk ook een verwante bloedafwijking (erfelijk) waardoor mijn hb vaak erg laag is, maar voorouders zijn allemaal Nederlanders. Ijzer tabletten werken hier niet, dus vorige zwangerschap heb ik een ijzerinfuus gehad. Dit keer gelukkig nog niet nodig geweest. Klopt wel dat de kans zeer klein is dat je een erfelijke bloedziekte hebt wanneer je voor je zwangerschap geen bloedarmoede oid hebt gehad. Zolang je hb niet echt heel laag wordt, kan het geen kwaad en is het gewoon vervelend.

2. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Dit is niet helemaal waar. Soms zit iemand normaal gesproken op de grens en is de zwangerschap net een zetje.

Het hoort inderdaad bij de zwangerschap dat je hb-gehalte omlaag gaat, maar in principe hoort het dan wel zo te zijn dat als je trouw je ijzersuppletie slikt dat het dan ook weer stijgt. Als je echter een anemie hebt die niet gerelateerd is aan ijzergebrek dan is het logisch dat ijzersupplementen geen effect hebben.

3. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.334
    113
    Amsterdam
    Over het algemeen heb je tijdens de zwangerschap geen anemie door een ijzer te kort maar juist doordat je 1,5 tot 2 liter meer volume aanmaakt.
    Daarom bepaal je altijd hb, ht en mcv, wanneer hb plus een van de andere 2 verhoogd dan wel verlaagd zijn kan je gaan kijken of er een andere oorzaak is. Ik weet het vanuit de vk wordt er altijd over ijzersupletie gesproken via floradix, echter kijk even naar de ingrediënten daar zitten ook bijna alle vitamine b en foliumzuur bij, welke ook allen onder andere een oorzaak voor anemie kunnen zijn.

Maar goed dat allemaal terzijde ik hoop wel dat ts verder vervolgd wordt, omdat je namelijk niet met een te laag hb je bevalling in moet gaan zoals iemand anders al aanduidde in het topic.
    Ts heel veel sterkte in ieder geval en hopelijk ga je wat minder klachten ervaren en gaat je hb ook niet nog verder dalen!

4. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Daarom denk ik juist dat het goed is om naar de minder voor de hand liggende dingen te kijken. Maar goed, daar zijn we het over eens volgens mij.

5. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.801
    8.470
    113
    Vrouw
    Een ferritinewaarde van 21 is nog steeds niet zo hoog.. wel goed genoeg maar niet ruim.

Ik zou toch vragen of ze de b12 waarde willen controleren. Je mcv hoeft niet perse heel afwijkend te zijn bij een tekort.

Deel Deze Pagina