2 keer een buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by MiriamKlaas, Mar 15, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MiriamKlaas

Mar 10, 2008
    63
    0
    0
    hallo,

ik heb nu 2 keer een bbz gehad :cry: ik maak me nu een beetje zorgen of ik nu nog wel zwanger mag worden. ik heb 20 april een gesprek maar het duurt zo lang.
    weten jullie wat ik kan gaan verwachten?

alvast bedankt!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

wat naar dat je dat twee keer is overkomen. In principe mag je zeker wel weer zwanger worden.
    Ik kopieer uit de NVOG folder bbz:

Een nieuwe zwangerschap
    Als u opnieuw zwanger wilt worden, zal de arts meestal adviseren minstens één menstruatie af te wachten. Na behandeling met methotrexaat is het meestal beter om de eerste drie maanden niet zwanger te raken.

Wanneer u bij zo'n nieuwe zwangerschap ongeveer twee weken over tijd bent, kan er een vroege vaginale echo worden gemaakt om te zien waar de bevruchte eicel zich heeft ingenesteld. Het risico dat de innesteling weer buiten de baarmoeder plaatsvindt, is ongeveer 15 tot 20 procent hoger.

Wanneer er een eileider is verwijderd en de andere eileider beschadigd lijkt te zijn, is de kans op een spontane zwangerschap klein. Dan kan de arts u eventueel IVF adviseren. Bij IVF kan echter ook een EUG ontstaan.

Mirjam

3. MiriamKlaas

Mar 10, 2008
    63
    0
    0

Share This Page