Vandaag is het inmiddels 18 dagen en 14 werkdagen geleden dat ik het bloed voor de NIPT test heb laten afnemen. Zoals sommige misschien weten heb ik al eerder een topic aangemaakt met de vraag of de uitslag langer duurt in verband met de nevenbevindingen. Nadat ik gister zelf de verloskundige heb gebeld met de mededeling dat ik ongerust werd dat er nog geen uitslag bekend was, heeft zij actie ondernomen en gemaild naar het laboratorium van het VU. Echter vanochtend een mail van haar terug ontvangen dat zij nog niet gereageerd hebben en zij vandaag contact met het VU als het ziekenhuis (waar de bloedafname is gedaan) op zou nemen. Net gebeld met het enigszins verlossende woord: ze zijn nog bezig met mijn test en het VU verwacht woensdag of donderdag de uitslag te hebben. Kortom dan zitten wij op 23 dagen 18 werkdagen. Wat is er nou precies aan de hand? Er worden twee buisjes bloed afgenomen voor de NIPT test. Normaliter wordt enkel alle informatie en DNA gehaald uit slechts het eerste buisje. Mochten zij daar iets niet uit kunnen vinden, dan pas wordt er gebruik gemaakt van het tweede buisje. Kortom: zij zijn nu bezig met het andere buisje te onderzoeken omdat zij enige/veel informatie niet uit het eerste buisje bloed konden halen. Volgens het VU geen reden tot bezorgdheid en het zegt niets over de uitslag. Zij hebben nog enkele dagen nodig om dus een uitslag te kunnen geven en te sturen naar de verloskundige. Hoewel het VU aangeeft dat dit geen reden is tot bezorgdheid zit het mij niet lekker. Hoezo kan er niet alle informatie uit één buisje gehaald worden? Is het niet goed genoeg aanwezig of is er meer aan de hand? Kortom dit worden nog 5/6 slopende dagen vol onzekerheid. Want zekerheid dat alles goed is heb ik nog steeds niet.. Zijn er meer vrouwen geweest die dit hebben meegemaakt?
De 10 werkdagen grens die ze aangeven is een indicatie he. Ik snap dat je op hete kolen zit en de uitslag wilt weten maar je bent natuurlijk niet de enige die deze test doet. Als je in een drukke periode zit kan het wat langer duren hoe vervelend dat ook is voor jou. Misschien zat er gewoon te weinig bloed in het eerste buisje. Kan van alles zijn. Zou inderdaad ook niet gelijk uitgaan van het ergste. Probeer wat leuke dingen te gaan doen de aankomende dagen.
Zoals gezegd zijn die 10 werkdagen een indicatie. Als half NL bloed laat onderzoeken dan duurt het gewoonweg even. De kans dat de nipt niet lukt is aanwezig. Waarschijnlijk daarom voor de zekerheid 2 buisjes bloed. Ze wagen gewoon nog een poging, fijn toch. Je krijgt je uitslag vast komende week
Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje als jij. Alleen woon ik in Duitsland, hier krijg je de uitslag van de NIPT na 4-6 werkdagen. Mijn bloedtest is vandaag precies 6 werkdagen geleden. Net gebeld door de praktijk; in het eerste buisje werd onvoldoende foetaal DNA ontdekt, daarom testen ze nu het tweede buisje bloed. Met een beetje geluk krijgen we maandag de uitslag. Meestal gebeurd ditbij vrouwen die te vroeg hebben laten testen (maar ik was 12+5, dus niet te vroeg) of vrouwen met overgewicht (BMI van 22, dus daar ligt het ook niet aan). Ik maak me dus ook flink druk en ben bang dat de uitslag slecht was en ze daarom het tweede buisje eerst testen, voordat ze een uitspraak willen doen... Echt vervelend...wij hebben de NIPT laten doen omdat de uitslag van de combinatietest 1:240 was, terwijl ik pas 29 ben! Maar het kindje en de nekplooi zagen er goed uit, alleen mijn bloedwaardes waren niet zo goed. Dus ik duim voor ons allebei, meestal komt het toch goed
Geloof me, ik lees dit nu zo vaak de afgelopen dagen. Volgens mij is het gewoon onwijs druk. Je kan je verloskundige bellen om te vragen of ze het al kunnen zien. Ik begrijp je nerveusiteit. Ik zat een week geleden precies zo.
Pff enigszins fijn dat er herkenning is maar daarnaast vervelend dat jij precies hetzelfde doormaakt momenteel. De afgelopen echo's zagen er zo goed uit en als bij jou ook het kindje en de nekplooi er goed uit zagen moeten wij maar positief blijven denken toch? Mijn gevoel zegt immers dat het goed zit! De bevestiging van een goede uitslag is gewoon fijn. Ik ga heel hard voor onze kleintjes duimen! Als we maar positief blijven toch? Laat je het weten als je meer weet?
Hebben jullie de uitslag inmiddels gekregen? Wij werden vanmorgen gebeld dat alles in orde is! Er waren technische problemen in het lab van Lifecodexx (de aanbieder van de Nipt in Duitsland), daarom duurde het wat langer.
Ik heb eind oktober bloed laten prikken voor de NIPT-test, bloed is ook naar het VU gegaan. Uitslag heeft 2,5 week op zich laten wachten, maar was helemaal prima. De 10 werkdagen zijn een indicatie
Benieuwd of jullie de uitslag inmiddels hebben! Ik ben onder behandeling van het VUmc en heb daar ook nipt laten prikken. De gemiddelde tijd daar ligt nu bijna op 15 werkdagen, in de twee andere centra in Nederland 8 werkdagen. VUmc is nou eenmaal het ziekenhuis in het drukste deel van NL vergeleken met de twee andere nipt-centra. En voor de mensen die deze week nog gaan prikken: het lab heeft halve bezetting tussen kerst en o&n dus de uitslag kan langer duren! Het komt vaker voor dat ze het tweede buisje nodig hebben (overgewicht, te vroeg). Als ze te weinig DNA kunnen vinden volgt er geen uitslag maar krijg je een oproep om nogmaals te prikken. Dus de tijd zegt niets over de uitslag!
Nou "10 werkdagen is een indicatie" is wel heel gemakkelijk gezegd wanneer je letterlijk 4 weken (!!!!) op een uitslag moet wachten. Geloof me dat is echt slopend wanneer je elke dag hoopt op een telefoontje of een mailtje voor iets meer duidelijkheid. In plaats van 10 dagen in spanning hebben wij bijna 30 dagen in spanning gezeten! Gelukkig kwam daar eindelijk vanochtend het verlossende telefoontje dat ons kleintje helemaal gezond is! Zo ver er natuurlijk getest is op de 3 syndromen en de nevenbevindingen. Onze verloskundige was heel lief en betrokken en heeft vaak bij het VU aangeklopt voor meer informatie. Waarom het zo lang heeft geduurd weet niemand, wel hebben ze dit nog nooit eerder meegemaakt. Hoe dan ook, wij zijn onwijs blij en gezegend en gaan het aankomende week met ruim 15 weken zwangerschap eindelijk aankondigen! Ik hoop voor andere aanstaande papa's en mama's dat dit voor jullie niet zo lang duurt. Hoewel je er geen invloed op hebt, is het stukje bevestiging van een goede uitslag toch heel fijn en zijn die dagen naar de uitslag, hoe kort of hoe lang ook, toch heel spannend!
Jeetje, wat heeft het lang geduurd! Maar fijn dat jullie een goede uitslag hebben gehad. Gefeliciteerd!
Ja zoals gezegd het is een indicatie. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom het nu langer heeft geduurd. Het is inderdaad heel erg vervelend als je moet wachten. Been there, done that. Maar je bent niet de enige die die test heeft laten doen. Gelukkig een goede uitslag! Nu lekker genieten.
Hallo! Wij hebben de NIPT vorige week dinsdag laten uitvoeren en mochten vrijdagavond om 20:00 uur al bellen voor het resultaat: alles OK! (wel in België, gyn zei dat de bloedonderzoeken elke woensdag plaastvonden en ik er dus nog bij kon op woensdag). Ik zou gek worden van 10 dagen, laat staan 30! Wat geweldig nieuws dat alles in orde is! Genieten maar nu!!