hoi hoi, nu de bevalling eraan zit te komen zit ik steeds meer aan "straks" te denken als mijn mannetje er eenmaal is en hoe dingen dan eruit gaan zien. ik wil heeeeeeeel graag bv geven, lijkt me geweldig. ik droom er snachts over en kijk er echt naar uit. maar nadeel daarvan is dat mijn beeld waarschijnlijk iets te romantisch is wat kan ik nu echt verwachten straks? hoe pijnlijk is het geven van bv, lukt de eerste keer drinken uberhaupt wel, en hoe gaat dat als ik de deur uit wil zonder beebje? het plan is om zeker een half jaar volledig bv te geven, hoe gaat dat als ik bijv. straks weer ga sporten? ik kan het wel bedenken, maar wil graag ervaringen horen, zodat mijn beeld wat realistischer wordt en ik straks niet teleurgesteld word. groetjes Marieke
Hey Marieke. Ik kan een heel romantisch verhaal gaan ophangen, maar voor mij was dat het dus niet. Ik had dezelfde verlangens als jou, maar de waarheid was helaas niet zo mooi als in mijn dromen. Vanaf het eerste moment dat ik Esmee aan de borst had voelde het niet prettig aan. Ik ben in het ziekenhuis bevallen, en Esmee lag daar op de kinderafdeling, ze moest 48 uur blijven ter observatie. Ik lag op de kraamafdeling, op een hogere verdieping. We hebben dus voor BV geen leuk begin gehad. Ze hadden in het ziekenhuis niet echt tijd om het aanleggen goed door te nemen met mij, dus ging ik zelf maar oefenen. Ze keken soms eens even mee. Al gauw kreeg ik erge kloven, Esmee had zo'n zuigkracht, ze zoog mijn tepels echt kapot. Het was echt verschrikkelijk. Toch wilde ik vol houden, ook de kraamhulp hielp goed mee. Maar ik had twee hulpen, de laatste twee dagen een andere hulp. Het bleek dat ik in het ziekenhuis en met de eerste hulp verkeerd aanlegde. De laatste twee dagen ging het aanleggen beter en de kloven en wondjes heelden weer. Maar het BV geven had al zo'n deuk gehad voor mij. Ik vond het niet leuk meer. Esmee en ik hadden strijd in de nachten. Als ze honger heeft wil ze meteen eten, en als het aanleggen nog wat oefening nodig heeft, vooral in de nacht, ligt ze niet altijd meteen goed aan. Ze word dan zo boos, dan wil het helemaal niet meer. Ik lag soms echt te huilen van ellende en pijn. Ben voor de nachten uiteindelijk gaan kolven. Dit beviel zo goed.....!! Ben nu eigenlijk full time aan het kolven. Heb nog geprobeerd haar de borst steeds aan te bieden. Ze pakt hem ook nog wel en drinkt ook nog wel, maar ze lijkt nooit voldoende te hebben gehad. Als ik haar aan de borst voed, drinkt zo een uur aan 1 borst en heeft dan nog niet voldoende. Als ik kolf weet ik precies wat ze krijgt en dat voelt voor mij een stuk prettiger. Ik heb geen leuke start gehad. Als mijn start wat rooskleuriger was begonnen had ik er nu misschien meer plezier in gehad omdat de kloven niet zo heftig waren geweest. Kolven kost veel tijd, en dan nog de fles geven. Maar ik vind het geweldig mooi en bijzonder dat ik op deze manier toch BV kan geven , en daar heb ik alle tijd van de wereld voor over.
Ik vond borstvoeding geweldig.. toen het eenmaal liep. En dat het eenmaal liep heeft wel even geduurd en een bezoek van een lactatiekundige. We kregen last van spruw en toen heb ik ook een tijdje moeten kolven. Dat ging prima en daarna - met wat hulp - het voeden ook weer. Wel heeft het in de tussentijd echt wel eens goed pijn gedaan en zijn er heel wat gefrustreerde momenten geweest. Ik vond bv zeker niet altijd tof! Ik vond het de eerste paar weken wel zwaar. Het zoog bij mij energie weg (viel in 10 dagen 25 kilo af, waaronder veel vocht) maar het heeft ook iets heel bijzonders. Borstvoeding gaat meestal niet vanzelf maar als het eenmaal loopt dat is het meestal erg fijn en makkelijk. De regeldagen zijn vaak weer even zwaar maar die zijn niet zo vaak. Als je een goed beeld wilt krijgen van borstvoeding geven ga dan eens naar een bv cursus. Ziekenhuizen geven deze vaak. Ze geven meestal wel een realistisch beeld van bv (al zijn ze wel vaak erg pro bv). Ik ben trouwens na ruim 2 maanden gestopt met de bv. Mijn productie was bijna helemaal gestopt (om verschillende redenen) en ik had - omdat ik weer ging werken - geen behoefte om heel veel energie te besteden aan het op gang krijgen van de productie. We zijn toen overgestapt op de flessen en ook dat beviel me heel goed. Mijn stelling? --> Geef borstvoeding een echte kans en laat je goed voorlichten maar weet ook dat kunstvoeding een prima alternatief is.
Ik denk dat je het het beste gewoon op je af kunt laten komen, want de bv-verhalen verschillen net zo erg van elkaar als de baby's. Bij de 1 was het vanaf dag 1 heerlijk, de ander heeft weken of zelfs maanden moeten afzien. Maar je moet maar denken, dat is niet de bedoeling. In feite zou alles goed moeten gaan, en zou je ook niet al te veel pijn moeten krijgen. Misschien kun je het beste gewoon ervan uitgaan dat alles goed gaat, maar dan wel in je achterhoofd houden dat het soms een beetje lastig kan zijn in het begin. En over dingen als sporten zou ik me niet zo druk maken hoor. Tegen de tijd dat je weer kan sporten kunnen ze makkelijk een uur of 3 a 4 zonder voeding. En je kunt altijd van tevoren een reserve flesje kolven en dat thuis laten. Zo zit je altijd safe. Qua stuwing maakt een paar uur ook niets uit.
Ik dacht ongeveer net als jij, ik wilde enorm graag borstvoeding geven! Helaas dacht ik ook dat het allemaal vanzelf ging, ik had geen cursus bijgewoond en had er weinig over gelezen, ik dacht dat doe ik even. Toen mijn dochter geboren was kwam ik er wel achter dat ik er te makkelijk over dacht, voor mijn gevoel was ik haar altijd aan het voedden. De eerste paar dagen clusterde ze tot 04.00 in de morgen en de weken erna dronk ze rustig 2 uur per voeding. Ik vond het erg zwaar maar mijn doorzettingsvermogen en mijn enthousiasme zorgden ervoor dat ik doorging. De kick dat je kindje zo goed groeit alleen op jou melk is een super gevoel! Ik kan echt zeggen dat ik vind dat het steeds makkelijker word. Het word min of meer routine, je leert elkaar kennen, aanleggen gaat makkelijker, ze gaan steeds krachtiger drinken en zijn dus sneller klaar. Na 3 maanden ging ik er steeds meer van genieten, de 6 maanden waren al in zicht en het ging lekker, nu drinkt ze al 7,5 maanden bij me en ik kan je zeggen dat ik hoop dat we dit nog lang mogen volhouden! In het begin was het even doorzetten, je moet je doel voor ogen houden en als je er 's nachts wel 30x uitmoet dan moet je je verstand even op 0 zetten! Maar goed iedere moeder, ieder kind is anders, volg gewoon je gevoel hierin en als ik je een tip mag geven; volg een cursus! Heel veel succes!
Zelfs hier geen perfect borstvoedingsverhaal.. terwijl Jayro meteen goed kon drinken en alles perfect leek te gaan. We werden natuurtalenten genoemd en hadden eigenlijk geen hulp of begeleiding nodig. Het voegde gewoon. Tot een week of 3, het deed opeens zo'n pijn dat ik echt zat te janken van de pijn. Ik had al van alles zelf geprobeerd ook, helemaal leeg te kolven, borsten gemasseerd onder douche.. niets hielp en de pijn werd erger. Naar de huisarts geweest, zelf al opgezocht en ik had het idee dat het spruw was. Nou nee hoor, dit was het toeschietreflex wat gewoon in het begin nog even langer aanhoudt. Gewoon doorzetten en anders lekker flesvoeding geven joh. Ik eigenwijs en wilde toch echt nog niet opgeven dus bleef doorvoeden, af en toe kolven, leek iets te helpen.. en na een week of 3 was de pijn bijna weg!! Heerlijk en ik kreeg er weer plezier in. Vorige maand had Jayro spruw (duidelijk te zien) en na een behandeling bleef het terugkomen en opeens had ik diezelfde pijn weer... Ik weet nu 100% zeker dat het die eerste keer ook spruw was, met een middeltje was de pijn de 2e keer al na 2-3 dagen een heeel stuk minder. Nu gaat het dus weer prima... alleen ik hoorde altijd iedereen zeggen dat ze genieten van het voeden en een intiem momentje blabla.. nou dat heb ik pas de laatste week dat het zo begint te voelen. Maar dat komt, denk ik zelf, meer omdat mn postnatale depressie over begint te gaan. En al voel ik me nog zo kl*te.. zo'n stiekem, gelukzalig lachje van Jayro als hij aan de borst drinkt is zo'n lief en ontroerend gezicht... dan weet ik waar ik het voor doe
O ja, de eerste dagen/weken dronk Jayro ook heel veel. Minimaal elke 2 uur, ook 's nachts. Maar dat vond ik helemaal niet erg omdat hij gewoon tussen ons in bed sliep. Anders had ik dat waarschijnlijk ook heel wat zwaarder ervaren.
Ik had van te voren goed ingelezen bij verschillende sites en ben naar cursus geweest. Ik was dus voorbereid, en dat scheelt in mijn optiek de helft. Mijn motivatie was goed, en stond vierkant achter mijn keuze. Na een moeizame keizersnede kwam de BV na een dag of 4 goed op gang. Ik heb nooit geen kloof gehad, geen spruw, geen spugend kind, niets van dat alles. Ik wist hoe ik aan moest leggen, ik had een goede kolf gekocht, mijn man goed geinstrueerd. De eerste weken dronk mijn kind 7x overdag en 2-3x ´s nachts. Na 12 weken sliep hij van 20-04.00 om na 20 weken weer fanatiek te komen ´s nachts. Ik heb nachtvoedingen gehad t-m maand 11 toen was het opeens over. Kortom als je goed voorbereid en gemotiveerd, kom je een eind, ohja, ik had het tel.nr. van een LK in mijn portomonnee zitten, in geval van nood. Voor mij is KV geen goed alternatief voor BV, er kan in mijn optiek niets tippen aan BV. Alleen in sommige uitzonderingen zeg ik van, ok KV is een alternatief, het kan niet anders.
Hier de eerste tijd ook zwaar geweest. Achteraf zijn de opstartproblemen allemaal gekomen doordat Thirza last had van het kiss-syndroom, maar dat duurde dus even voordat we dat met zekerheid herkenden... Thirza hapte wel goed aan, maar kreeg mijn borst niet vacuum gezogen. Gelijk kloven dus en ze kreeg gewoon niets binnen, de voeding kwam niet op gang doordat ze niet goed dronk en door behoorlijk bloedverlies bij de bevalling. OP advies van mijn kraamhulp zo snel mogelijk gestart met kolven om de productie op gang te brengen en dan vingervoeden, om de borstvoeding niet in de weg te zitten. Vanaf dag 4 of 5 met tepelhoedje gaan voeden, omdat de productie toen goed liep, en dat pakte ze wel goed. Toen ging het voeden ook wel relaxter, op het geklooi met dat tepelhoedje na. Ik had wel een hele sterke tsr, en dat voelde echt niet zo fijn. Was dus wel even doorbijten af en toe. Door die sterkre tsr spoot het er ook gewoon uit en verslikte Thirza zich erg ind e voeding, (versterkt door de kiss). Hierdoor kreeg ze veel lucht binnen en had ze extreem veel last van krampjes. Dat tepelhoedje versterkte het lucht binnenkrijgen natuurlijk ook nog, maar uiteindelijk hielp Infacol daar erg goed tegen, samen met anders voeden, (voeding in tweeen hakken: tussendoor even verschonen en laten boeren). Sinds een week of 6-8 kon Thirza zonder tepelhoedje drinken en ging het steeds beter. Ze dronk al snel heel vlot door en heeft in 5 minuten een borst leeg nu. Vanaf de 19 weken ging ze ineens ;s nachts weer komen, en ws ik zo'n 3-5 keer aan de bak Inmiddels begint dat net een beetje beter te worden, alhoewel er nachten zijn dat ze nog wel spookt. Voornamelijk het begin van de nacht nog. Maar, het is wel heel erg gemakkelijk, borstvoeding. Altijd bij je, en wat ik dus nooit gedacht had: ik voed gewoon overal. Kan me echt niks (meer) schelen, Hoe overstuur ze ook is, ze wordt altijd rustig van drinken bij mij, (kostte soms wel even wat moeite ). Ik geniet er uiteindelijk wel echt van! Ik heb nooit meer een bv-cursus gedaan omdat ik met bekkeninstabiliteit kwam te zitten, maar ik zou ej wel aanraden dat te doen, al was het maar voor je eigen zelfvertrouwen,
Zo, ik ben de enige met een minder leuk verhaal . Als ik de verhalen zo lees, had ik ook best kans op slagen gehad, maar had gewoon door moeten zetten. Het voordeel is wel, aan de borst drinkt ze nog wel. De pijn is ook niet zo erg meer, eigenlijk zelfs weg. Alleen als ze een tijdje drinkt voel ik weer steken opkomen. Ik heb de pijnlijke ervaringen nog zo vers in mijn geheugen, dat heeft voor mij de lol en het plezier eraf gehaald. Ook al zit in kolven veel meer tijd. Heb me erg schuldig gevoeld hoor, wilde mijn meisje veel liever de borst geven, maar vind het nu niet eens leuk meer. En als je het niet leuk meer vind, kun je het beter niet doen. Na haar flesje borstvoeding knuffelen we lekker samen, zing ik liedjes voor haar en klets lekker tegen haar, daar hecht ik nu gewoon veel meer waarde aan. Ook dan zie ik tevreden lachjes en haar oogjes stralen. Geweldig om te zien, smelt dan helemaal weg
Hoi! Ook hier een vliegende start: kuikentje dronk direct goed aan de borst en de voeding kwam goed op gang. Maar ook hier de eerste twee weken echt wel flinke kloven. Kuikentje hapte wel goed, maar toen er eenmaal een klein kloofje zat, genas het voor geen meter met al dat gesabbel om de 2/3 uur en groeide het al snel uit tot een flinke kloof. Zeer pijnlijk, vooral 's nachts zat ik me echt te verbijten en baalde soms echt als kuikentje na een uurtje of twee alweer wilde drinken... Maar... ik vond het voeden wel direct al heel bijzonder. De kloven genazen met een week of twee (en de hulp van een tepelhoedje) en ik geniet nu heel erg van de borstvoeding. Vooral nu ze wat groter is en tussendoor ook zo echt naar je kan lachen van 'lekker he'! Het is dus denk ik realistisch om jezelf er op voor te bereiden dat het inderdaad in het begin wat moeite kost, maar dat het ook veel oplevert.
Ik lees overigens altijd dat de meeste kinderen om de 2 a 3 uur drinken, en dan 9 of 10 voedingen de eerste weken. Nou, met mijn zoontje had ik moeite om er 7 te halen! Hij wilde echt niet eerder drinken dan om de 4 uur, en zelfs dan moest ik hem vaak nog een beetje overtuigen... We zijn dan ook binnen een week over gestapt op 6 voedingen. Hij dronk blijkbaar meteen al zo krachtig en zo veel, dat hij toch genoeg binnen kreeg en de bv flink op gang kwam. Zo zie je maar weer dat elk kind anders is.
Hoi Marieke, Ik had van te voren de instelling, lukt het dan is het mooi, zo niet, dan niet, ik ben zelf ook groot geworden op KV. Ik wilde wel goed voorbereid zijn en ben dus naar 2 info-ochtenden van de vereniging Borstvoeding Natuurlijk geweest. Dat vind ik wel echt een aanrader. Na de bevalling begon Thije meteen te happen en te zoeken. Gelijk aangelegd en dat ging prima. En eigenlijk gaat het nog steeds prima... hij is nu 4,5 mnd en is inmiddels al 8,5 kilo. Niemand die had gedacht dat ik zo'n BV'er zou worden. De eerste week/weken ben je wel heel veel bezig met BV, maar dat is ook juist wel een rustmoment voor jezelf, althans zo ervaarde ik dat. Heb nooit kloven of andere ongemakken gehad. Ook sliep Thije al met 2 mnd door, dus ook dat kan bij BV (al gebeurt dat vaker niet dan wel, maar het kan wel!) Je vroeg ook nog over sporten, ik ben met een week of 6/7 weer gaan sporten. Gewoon zoogcompressen in zodat je niet doorlekt en veel water drinken. Deur uit zonder beeb: met 10 weken ben ik weer gaan werken (2 dg per week) en dat moet dan dus wel zonder baby. Op die dagen kolf ik en geeft de oppas Thije een flesje met afgekolfde melk. Succes alvast met je bevalling en het geven van BV!
bedankt voor al jullie reacties! ik heb ze goed gelezen en denk wel dat het helpt om er wat beter bij stil te staan. een cursus ben ik te laat voor jammer genoeg, die worden (voor zover ik de afgelopen 2 weken heb kunnen vinden) in mijn omgeving niet meer aangeboden tot na mijn bevalling. wel heb ik het nummer van een lactatiedeskundige in mijn telefoon staan en ik krijg haar vergoed van de verzekering. (heb al eens contact met haar gehad) heb met de vlos en de kraamvpk ook afspraken gemaakt over de eerste keer voeden na de bevalling. ik hoop heel erg dat het lukt en alles goed gaat. pijn ben ik op voorbereid maar op eventueel overstappen op kolven of kv (nog) niet. bedankt voor de verhalen en ik hoop hier over een paar weken lekker met jullie mee te kunnen kletsen
als jij zegt ik heb geduld dan moet je het doen. Ben je een type die ook graag doorslaapt dan is het handiger om gewoon fles te geven. Ik vind dat je voor bv geduld moet hebben maar OOK je omgeving. Je man zal dus andere dingen voor jou moeten doen. Ik zit tussen geduld en niet geduld in. Ik had eerder moeten beginnen met flesjes en borstvoeding. Dan maar kolven onderweg ofzo. Maar ik moet wel zeggen nu ze sneller drinkt gaat het wel een stuk leuker oja ik heb dus het boek eten voor kleintjes gekocht en daarin staat ook fijne info over borstvoeding. Komt van het forum www.borstvoedingsforum.com af
Ik weet niet waar jij gezocht heb maar op de site van de VBN www.borstvoedingnatuurlijk.nl vind ik: 22, 29 juli '09, 5 augustus, woensdagen (Gestel) (nog 2 plaatsen vrij) Tijdens de informatiebijeenkomsten hebben we onder andere over: het waarom van borstvoeding; hoe werkt borstvoeding; hoe leg ik mijn kindje goed aan; hoe voorkom ik problemen en kan ik ze oplossen als ze toch ontstaan; kraamtijd en de tijd daarna; borstvoeding en weer aan het werk etc. Mischien dat je die laatste niet haalt maar dan heb je in elk geval 2 avonden gehad. Weet je vast al een hele boel ! Je kunt zoeken op www.borstvoedingnatuurlijk.nl dan rechts bij zoek een contactpersoon provincie Noord Brabant, dan bij selecteer een plaatsnaam Eindhoven. Als je dan op een naam van 1 van de contactpersonen klikt krijg je meer info. Mocht je het toch niet kunt vinden op de site van de VBN geef dan even een gil.
En dan bij de LLL in Geldrop (volgens mij ook bij jou in de buurt) 7 juli Cursus 1e avond: Voorbereiden op borstvoeding; borstvoeding in de kraamtijd 14 juli Cursus 2e avond: Problemen voorkomen en oplossen 21 juli Cursus 3e avond: Borstvoeding en werken Borstvoedingorganisatie LLL - Geldrop
die eerste had ik ook gevonden, maar op woensdag kan ik niet. de tweede had ik zelf niet gezien, zal eens bellen of het nog kan aangezien die al begonnen is. dank je!
Ik had van tevoren ook 2 avonden bij de VBN bijgewoond en dat scheelde aardig wat, want de begeleiding in het zogenaamd borstvoedings gecertificeerde ziekenhuis waar ik bevallen was, was zo'n beetje nihil. Het kwam totaal niet op gang, ik heb dagen met een krijsend speenvarken gezeten, kloven en na een kleine maand borstontsteking. Gelukkig had ik wel een gemotiveerde kraamhulp die goed hielp. De lactatiekundige heb ik nog eens gebeld, maar dat was zo'n snauwerige, stom mens dat ik het daar bij gelaten heb en vooral maar zelf mijn plan ben gaan trekken, aangezien ik zoveel tegenstrijdige adviezen kreeg. Ik heb tot 6 weken volledige bv gegeven, mijn dochtertje dronk heel goed en dat ging prima, alleen had ze reflux en spuugde daarna zoveel uit dat ze amper nog aankwam. Toen ben ik gaan kolven en het mengen met johannesbroodpitmeel om het dikker te maken. Dat heb ik tot 3 maanden volgehouden. 's Nachts kreeg ze tot die tijd nog wel bv, omdat ze dan heel rustig was en het meeste binnenhield. Ik ben ook zeker weer van plan deze baby bv te geven. Hopelijk houdt deze het wat beter binnen.