ik rook niet, mijn partner wel :(

Discussion in 'Zwangerschap' started by Vlindertje86, Jan 29, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vlindertje86

Vlindertje86 Actief lid

Dec 17, 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Canarische Eilanden
    En dit vind ik heel erg moeilijk.
    Toen we elkaar leerde kennen rookte ik ook nog, maar ben na een jaar (rook al drie jaar niet meer) gestopt. Hij niet. Ik ben zelf nu echt een fanatiek niet-roker, kan me niet meer voorstellen dat ik ooit gerookt heb en zal er ook nooit meer mee beginnen. Voor de zwangerschap had ik er al moeite mee (intiem zijn, kleren en haren stinken) maar nu de baby op komst is vind ik het nog rotter. Ik denk dan aan dingen als dat baby´s graag op je vinger zuigen. Nou heb ik dus liever niet dat mijn man dat zou doen met die sigaretten smaak en eventuele nicotine resten. En wat als hij met de baby op stap is of bij zich draagt en hij wil een sigaret roken?
    Vind het moeilijk om hierover tegen hem te beginnen, we hebben het al vaak genoeg over stoppen gehad en dat is gewoon iets wat (nog niet) haalbaar is voor hem. Vinden jullie dat ik te ver ga met mijn redeneringen?
    Hij rookt omwille van mij ook al jaren niet meer in huis, gaat altijd het balkon op (word hier niet zo koud, haha) en ben bang dat ik een beetje te ver ga wat betreft mijn zorgen om de baby.
    Zijn er meer hier waarvan de partner rookt en jijzelf niet? Hoe gaan jullie daar mee om?

2. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Mijn vriend rookte vroeger wel, al was ik toen nog niet zwanger. Ik wil niet dat hij rookt, en gelukkig was voor hem dat het zetje wat hij nodig had om te stoppen. Ik heb teveel gezien in mijn omgeving waarmee ik geconfronteerd werd met het feit wat roken met een mens kan doen. Mijn vriend beseft dat en is daarom ook gestopt.

Ik weet niet of je te ver gaat. Zelf vind ik van niet, anderen vinden misschien weer van wel. Ik vind, als je een kind hebt, je je verantwoordelijkheden moet nemen. Heel veel anderen vinden dit onzin, dat besef ik maar al te goed. Maar ik heb gezien hoe een vader van een kennis van mij op 49 jarige leeftijd overleden is aan longkanker omdat hij zoveel gerookt heeft. Ik wil niet dat mijn vriend ooit komt te overlijden zo vroeg omdat hij zo dom was om te roken. Als hij op het balkon rookt heeft het misschien geen effect voor je kind, maar wel voor hem..

Ja ik ben gewoon absoluut geen fan van roken, laten we t daar maar op houden. Ik vind het onverantwoord.

3. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ben het met bovenstaande eens... helemaal...

4. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

Jun 16, 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Hoihoi,

Mijn vriend rookt en ik niet, maar ik heb daar eerlijk gezegd niet zo heel veel moeite mee. Hij rookt niet meer in huis sinds ik zwanger ben en zelfs als er bij andere mensen thuis gerookt wordt gaat hij ook naar buiten (lief vind ik dat, want het maakt dan toch niet echt meer uit als de rest wel blijft zitten). Ik zou het toch bespreekbaar maken. Mijn vriend wil zelf ook niet dat onze baby met sigaretten in aanraking komt. Hij wast bijvoorbeeld direct zijn handen na het roken en hij rookt zo min mogelijk. Ik heb er zo wel vrede mee.

Liefs, Suus

5. Trees

Trees Niet meer actief

Toen ik zelf stopte met roken, vond ik het eigenlijk niet meer dan normaal dat mijn vriend ook stopte. Kinderen krijg je samen en daar mag je ook beiden de verantwoordelijkheid voor dragen. En een rokende, stinkende en zieke papa wens ik onze kinderen niet toe. Gelukkig dacht hij er exact hetzelfde over en is hij ook gestopt. Ik ben het eigenlijk helemaal met cherrylein eens. Als ouders moet je ook je verantwoordelijkheden nemen en heb je ook een plicht naar je kinderen toe om gezond te leven en dus te stoppen met roken.

Ik zou je vriend op zijn taak als papa wijzen en wat daar allemaal bij komt kijken!

6. diaantje1984

diaantje1984 Actief lid

Jan 17, 2008
    298
    0
    0
    Hier ook nog zo'n situatie, ik rook niet (nooit gedaan ook) mijn man wel. Nou doet hij 2 1/2 dag met een pakje dus op zich valt het nog wel mee. En hij rookt niet in mijn bijzijn. Dus ook buiten op het balkon. Hier heb ik verder geen problemen mee.
    Maar net als wat er gezegd wordt, als straks de kleine geboren is en hij heeft net gerookt en neemt de kleine op schoot. Dat vind ik dus smerig, de lucht blijft in alles hangen, kleren, handen etc. Ik vind dat echt niet kunnen.

Ik heb al een aantal keer aangegeven dat ik het wel prettig zou vinden als hij zou stoppen. Dan zegt hij altijd jaja, of heeft hij weer een smoes dat hij het druk heeft op zijn werk. Het is altijd wat met die rokers. ( ik ben erg anti namelijk) Dat anti komt ook door mijn schoonmoeder, die rookte in het begin in mij bijzijn, terwijl als me schoonzus langs kwam met de kinderen er niet gerookt mocht worden. Hier heb ik toen wat van gezegd dat ik het niet prettig vind als er gerookt wordt. Nu roken ze bij de afzuigkap, nee of je dan niets ruikt :(

Maar al met al blijft het moeilijk, vooral door dat rookverbod voelen ze zich erg achtergesteld. En de niet rokers dan? Die hebben altijd in de stank moeten zitten..
    Sorry hoor, moet het even kwijt ;)

7. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

ik ben zelf sinds 28/10/08 gestopt na meer dan de helft van mijn leven gerookt te hebben.
    Mijn vriend rookt ook nog steeds, maar hij heeft een datum gesteld 09/02/09 dat hij stopt.
    Hij begint dan met zijn nieuwe baan, en wil daar zo naartoe leven.
    Ik zal zo blij zijn als het hem lukt! Smoesjes van stress etc. hoeft ie dan niet meer mee aan te komen, belooft is belooft. :)

Ik mis het lekker samen hangen op de bank, lekker zoenen etc.
    Dat is nu gewoon smerig omdat hij naar de shag ruikt en smaakt. :cry:

8. lizzie123

lizzie123 Actief lid

Sep 23, 2008
    223
    0
    0
    mijn vriend rookt ook, ik niet. Hij rookt ook buiten,me schoonouders en ouders ook. Hij weet gelukkig zelf wel als de kleine er is dat er helemaal niet meer gerookt mag worden.(als ik in bed ligt rookt hij nog wel binnen)

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik vind het onverantwoordelijk; ik hoop dat hij in het belang van de baby EN dat van jou EN dat van hemzelf gaat stoppen!

10. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Ja! ze doen net of ze nu enorm zielig zijn. Ja mensen hebben altijd al in de rook gezeten, ze snappen niet waarom er nu dan ''ineens'' een rookverbod komt...haha simpel hoor :D

11. zogelukkig

Ik ben ook anti hoor, zo'n fanatieke ex-roker :evil:, maar zullen we het on-topic houden voordat het weer zo'n wekelijks welles-nietes topic wordt waar na 15 pagina's een slotje op gaat? ;)

12. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    mijn vriend rookt en ik niet...maar het is me eigenlijk om het even...ik heb er geen last van...hij rookt niet binnen en betaald het (meestal) van zn eigen geld. Even een pepermuntje na het roken en het valt allemaal best mee...
    Hij zeurt ook niet over het rookverbod...hij kan wel even zonder.

Ik moet wel zeggen dat dat me ook om het even is hoor...we waren vandeweek in WatT bij een concert en het stonk toch naar vieze mensen! VRESELIJK! dan rook ik liever een avondje mee! want hier werd ik gewoon misselijk van!

Maar zolang ik er dus geen last van heb mag hij gewoon blijven roken hoor...ik kan geen keuze's voor hem maken en hem ook niets verplichten!

13. Vlindertje86

Vlindertje86 Actief lid

Dec 17, 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Canarische Eilanden
    Hoi Meiden,

Nou, fijn te lezen dat er toch een paar het met me eens zijn wat betreft met de baby in aanraking komen etc. Misschien ga ik het toch maar aankaarten over een tijdje. En idd, het is niet alleen de baby. Ik ben ook bezorgd om hem. Hij is al een stuk ouder dan ik ben en gaat dus sowiezo al eerder dood dan ik waarschijnlijk en dan rookt ie er ook nog eens flink bovenop :( Maar hij rookt ook al heel erg lang en snap wel dat het erg moeilijk is om in ene te stoppen. Toch hoop ik van harte dat hij in het belang van ons alledrie er toch op z´n minst eens heel erg over na gaat denken.
    Handen wassen na het roken als de kleine er is, is idd al een goed tip, die ga ik zeker proberen 'in te voeren' haha
    Ik weet niet eens hoe zijn eigen lichaamsgeur ruikt. Je ruikt altijd rook. Het zit ook in je zweet, haren, echt klote...
    Naja, hopelijk ziet de toekomst er positief uit voor mijn nu nog roker en gaat ie stoppen!

14. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Ach hoe lang hij ook rookt, als hij echt wil, lukt het hem wel. Mijn vriend heeft 13 jaar gerookt en is cold turkey van de 1 op de andere dag gestopt. Wat een genot, nooit meer een stinkend vriendje.. :)

15. valentijn1980

valentijn1980 Actief lid

Dec 13, 2008
    329
    0
    0
    rotterdam
    ik heb 15 jaar gerookt en ben ook cold turkey gestopt, voordat ik zwanger was.

16. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    ik vind dit allemaal wel een beetje overdreven hoor.... mogen jullie mannen dan ook geen biertje meer drinken... is net zo slecht als een peukkie.... kijk dat je partner solidair met je is omdat je bent gestopt en ook stopt dat is natuurlijk leuk.. maar mijn man is echt geen minder goede of minder verantwoordelijke vader omdat hij rookt... en dat je niet stinkend naar rook je baby hanteerd en je handen wast na het roken en natuurlijk absoluut niet binnen rookt met een baby in huis dat vind ik allemaal niet meer dan normaal... maar om nou te zeggen dat je hem moet wijzen op zijn taak en op zijn verantwoordelijkheden meot wijzen.... nou dan mogen er een hoop papa,s

- de nodige kilo,s wel verliezen.
    -stoppen met drinken
    -gezonder eten.

etc..... niet om hier een rel te starten hoor... ii ben zelf ook gestopt... maar om nou te zeggen dat het echt niet kan een rokende papa nee dat gaat me echt te ver...

een papa rokend achter de kinderwagen gaat me wel weer te ver... of met een peuk in z,n mond en een kind op z,n arm.... dat vind ik ook niet kunnen..

maar als papa buiten af en toe een sigaretje rookt... ach...

gr Jose

17. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ben ik dus helemaal met je eens!

Ik heb liever dat ie even naar buiten gaat om een sigaretje rookt...dan dat ie heel de avond op de bank bier aan het hijsen is! Dat is ook geen goed voorbeeld!

plus wat ik al eerder zei...zolang ik er geen last van heb! Hij stinkt niet...het zit niet in zn zweet...en ook niet in zn haar (helaas heeft ie dat van zn vader...hij heeft geen haar :) )
    Maar dat ie er dus niet naar ruikt zal komen omdat ie echt alleen buiten (in de kou :) ) staat...hij staat er nooit echt helemaal midden in.

En dat je idd niet rookt terwijl je je kindje op je arm/in de wagen hebt en even je handen wast e.d. vind ik ook niet meer dan normaal hoor!

18. San79

San79 Fanatiek lid

Apr 10, 2008
    2,212
    0
    0
    Den Haag
    Mijn man was altijd zijn handen na het roken.

Als hij dat niet doet en Luca sabbelt op zijn vinger dan krijgt hij nicotine binnen, hebben we straks een baby met nicotinevergiftiging... nee bedankt!

Verder vind ik het jammer dat hij niet tegelijk met mij gestopt is, maar ik kan ergere dingen bedenken. Mijn man is een lieve, goede, betrokken en verantwoordelijke vader.

19. zogelukkig

Daar wou ik gisteren niet over beginnen, maar je hebt wel een punt.
    Roken is niet gezond, dat weten we allemaal.
    Als je het hem eens rustig zo voorlegt; dat je bang bent om samen met jullie kind jong achter te blijven, hoe zal hij dan reageren? Ik kan me niet voorstellen dat hij voor dat soort argumenten geheel ongevoelig is?
    Sterkte ermee! ;)

20. Trees

Trees Niet meer actief

Als mijn partner een alcoholverslaving heeft zal ik ook eisen dat hij stopt, net zoals bij een rookverslaving. Maar ik neem aan dat je het hebt over een paar biertjes per week? Lijkt me totaal niet vergelijkbaar en is al helemaal niet zo slecht als een serieuze rookverslaving.

Share This Page