Vraagje over de gbs-bacterie. Kan het zijn dat ik de eerste en tweede zwangerschap geen draagster was en nu ineens wel? Kans lijkt me erg klein of niet? Eerste twee kindjes allebei iets te vroeg en toen is er nooit gesproken over gbs bacterie, ik denk dat het wel onderzocht is. Gewoon even nieuwsgierig!
Zeker kan dat. Je weet nooit wanneer je het krijgt, maar als je het eenmaal hebt, ben je altijd draagster. Volgens mij kan GBS wel een reden zijn voor vroeggeboorte.....maar als je toen onderzocht bent en er niks is gevonden, lijkt me dat je het toen niet had....
Ik ga ervanuit dat het toen onderzocht is. Ik weet dat er toen urine is onderzocht en bloed en ook een kweek dus dan hebben ze daar vast voor gekeken. We gaan het nu gewoon weer laten testen maar wist niet of je het later ook nog kon krijgen maar dat is dus wel zo! Controleert de huisarts bij urine onderzoek ook standaard op gbs?
Vier weken terug had ik blaasontsteking (wat achteraf geen blaasontsteking bleek te zijn). Mijn huisarts heeft de urine toen op kweek gezet en daar kwam tien uit dat het geen blaasontsteking was. Zal er toen misschien toch naar gbs gekeken zijn, gezien mijn geschiedenis?
Dat kan ik je niet zeker zeggen.... weet niet waar ze dan wel en niet op testen... Weet wel dat bij mijn vorige zwangerschap de urine op kweek werd gezet omdat ze wilde weten wat er aan de hand was (had namelijk ook geen blaasontsteking) en toen is er uitgekomen dat ik wel GBS had. Nu is mijn urine weer op kweek gezet omdat ik weer geen blaasontsteking had, maar wel veel last van harde buiken...... en omdat ik bekend ben met GBS wordt er nu daarop getest. Ik zou het eens vragen aan de HA waarop er is getest en mss ook eens met je VK bespreken?