Ik geef Bas sinds een paar weken bijvoeding en dan met name uit potje (Olvarit) Ik heb dit gedaan om eerst te proberen wat hij lekker vindt. Maar nu merk ik dat hij geef verse groente/fruit wil eten. Op het kdv krijgt hij ook fruit en dat is dan vers. Ze zeggen dat hij het niet zo lekker vind en dus maar een paar hapjes eet. Thuis, met potjes, is dat helemaal niet zo en kan hij er geen genoeg van krijgen. Heb ik hem nu met potjes voeding verwend? OP zich lijkt mij potjes helemaal niet zo verkeerd. Als het niet gezond was zouden ze het voor baby's niet ontwikkelen en goedkeuren. Tuurlijk is vers gezonder blablabla, maar dat is ook zo met borstvoeding. Dat heeft Bas ook maar 4 weken (afgekolfd) gehad, omdat hij niet aan de borst dronk. Wat denken jullie? Zal ik gewoon verder gaan met potjes totdat hij wat groter is of af en toe thuis ook wat vers geven? Als ik fruit vers geef heb ik echt geen idee welke appelsoort ik zou moeten nemen.
Potjes zijn idd net zo gezond als vers. Maar ik zou wel wel regelmatig vers aanbieden. Dit omdat later de overgang naar vers lastig kan zijn. Mijn zoontje heeft ook altijd potjes gegeten, fruit eet hij al een tijdje vers, maar warm eten alleen potjes, vers krijg ik er niet in. Ik zou dus combineren. Als appelsoort nam ik meestal jonagold of cox orange. Die zijn zoeter van smaak.
Net wat mamavanukkie zegt: potjes zijn net zo gezond als vers. Maar ook ik zou toch wat vaker vers geven. Hij zal er toch langzamerhand aan moeten wennen. Wij hebben van 6 tot 8 maanden potjes gegeven en daarna nooit meer potjes.
Ik denk niet dat het met verwennen te maken heeft. Mijn zoontje heb ik met 6 maanden vers aangeboden van fruit en groente, maar hij moest het niet, potje wel. Toen dus gewoon potjes gegeven. Nu zo af en toe neemt hij het ook vers ( is bijna 11 mnd). Op kdv eet hij wel vers fruit en zelfde soorten als wat ik hem aanbied en manier van bereiden, maar het volgens mij vind mijn knul stiekem een fles melk het lekkerst van al het eten dat er is.
Potjes zijn niet minder dan vers maar... er is wel een heel hardnekkig gerucht dat kindjes die vers leren eten makkelijke eters worden dan kindjes die alleen potjes eten. Dit zou te maken hebben met de varieteit die ze aangeboden krijgen als ze vers eten. Die is veelal groter dan als potjes worden aangeboden. Soms heb je geen keuze..er zijn kindjes die geen vers eten maar als je de keuze wel hebt zou ik vers geven. Dit is smakelijker dan potjes. Uiteindelijk smaken alle potjes bijna hetzelfde. Dit heeft te maken met het bindmiddel wat gebruikt wordt. Het voordeel van vers is ook dat je zelf de structuur kan bepalen. Ook hoor ik minder dat kinderen die vers gewend zijn moeilijk doen met stukjes e.d... PS; wat betreft fruitsoorten? Je kunt gewoon gebruiken wat jij lekker vindt
Gelukkig eet mijn dochter wel vers fruit. Maar geen verse groenten...maar goed wij eten eigenlijk ook vaak dingen die ze nog helemaal niet mag hebben. Ik eet eigenlijk nooit aardappels groenten en vlees. Dus haar avondeten krijgt ze gewoon uit een potje. Fruit krijgt ze soms uit een potje, soms vers. Ligt er net aan of bv de banaan of de peer etc al rijp zijn. Het is helemaal niet erg als je potjes geeft, maar probeer inderdaad wel wat vers aan te bieden. Misschien kan je half vers/half potje doen? Zodat hij er toch een beetje aan went?
Ja, ik zou ook gewoon wat mengen, wat van je zelfgemaakte verse fruithap en een half potje. Je kunt er vanalles voor gebruiken hoor, soms gooide ik appels die erg hard en zuur waren heel even in een pannetje met kokend water, dan kon ik ze wat makkelijker prakken. Rijpe peren zijn hier altijd een succes en nu kun je steeds meer zachte fruitsoorten kopen als frambozen of aardbeien. Om te wennen zijn dat wel goede soorten. Potjes zijn net zo voedzaam als vers fruit, maar inderdaad, sommige kinderen lusten alleen nog maar potjes op het laatst. Dus gewoon afwisselen, dat scheelt weer. Hier ook wel gehad hoor dat ze een tijdje liever avondetenpotjes at dan wat ik klaar maakte, maar na een paar weken at ze weer gewoon met de pot mee.
Heb je hem thuis ook al eens vers gegeven? Het kan best zijn dat hij op het kdv zo druk heeft met om zich heen kijken, dat hij "vergeet" te eten... Jelle heeft hier ook zo'n periode gehad. Thuis at hij prima, maar op het kdv nog niet de helft... Veel te veel te zien om hem heen, andere kindjes die eten zijn veel interesanter om naar te kijken, dan om zelf te eten. Jelle heeft ook vanaf het begin potjes gekregen, en af en toe een stuk groente zo in de hand als wij zaten te eten. Hij heeft zelfs nog af en toe een potje gegeten tot hij ruim anderhalf was... Hij eet nu alles (nou ja, bijna) wat je hem voorzet...
Ik geef eigenlijk voornamelijk vers... Ik voel me een beetje een suffe miep nu, maar wij hebben afgelopen zaterdag een hele lading groente gekocht en voor drie weken hapjes gemaakt en in de vriezer gedaan. Het is even wat werk, maar het is gezonder, goedkoper en ik zou het zelf ook eten (die potjes durf ik bijna niet te proeven... - ook een erg slecht voorbeeld, weet ik!). Fruithapjes geef ik al een tijdje (meneer is nogal groot, vandaar) en ook die maak ik zelf. Alleen op vakantie hebben we potjes gebruikt en soms voor een dagje weg gebruik ik dat. Ik kan het iedereen aanraden, echt! De hapjes smaken en ruiken heerlijk en meneer vindt het ook lekker. Natuurlijk niet alles, maar het gaat er ook om dat hij alle smaken leert kennen. En ja, ik vind ook niet alles altijd lekker. Wij hebben trouwens een 'kookboek' gekocht bij de appie met allemaal recepten voor baby- en peutergerechten. Allemaal supersimpel en je kan het ook zelf verzinnen, maar het helpt wel bij de variatie.
ik denk ook zeker niet dat potjes slechter zijn hoor maar ik denk wel dat je kindje makkelijker en sneller met de pot mee eet als je zelf kookt. hij raakt dan ook gewend aan hoe jij kookt en dat hetzelfde eten niet persee elke keer precies hetzelfde smaakt. bovendien vind ik de potjes zelf ook echt vies smaken, zelfs de fruithapjes.ook een reden voor mij om vers te koken. ik denk niet dat je je kind er mee verwent. je moet doen wat bij jou past. mijn kindje lust de potjes niet.. laatst geprobeert omdat ik nog boodschappen moest doen en de banaan die ik hem wilde geven er niet meer helemaal goed uitzag. hij vond het echt niet lekker. ik heb meteen vanaf het begin zelf gekookt.. zoveel werk is het niet en ik heb nog steeds in mijn hoofd met 1 jaar eet hij mee met de pot en daar werk ik naar toe. tot nu toe eet hij alles wat ik hem voorzet. hij eet nu al grofer dan de potjes voor 8 maanden. ik kook 1 keer in de 2/3 weken en stop alles in de diepvries ik ben dan 1,5 uur bezig. inmiddels heb ik er wat handigheid in gekregen. ik maak het fruithapje in de blender. heerlijk. aarbeien, banaan, mango, peren, appels, perzik. als het te zuur is doe ik er een stukje banaan door of bij de appel ook wel eens gedroogde abrikoos. ik denk ook zeker niet dat potjes slechter zijn hoor maar ik denk wel dat je kindje makkelijker en sneller met de pot mee eet als je zelf kookt. hij raakt dan ook gewend aan hoe jij kookt en dat hetzelfde eten niet persee elke keer precies hetzelfde smaakt. bovendien vind ik de potjes zelf ook echt vies smaken, zelfs de fruithapjes.ook een reden voor mij om vers te koken. ik denk niet dat je je kind er mee verwent. je moet doen wat bij jou past.
tja het is wat je zelf wilt, als jij het belangrijk vindt dat hij ook vers leert eten gewoon vaker vers maken en anders gewoon lekker de potjes....
Vers bevat wel meer smaak en structuur dan potjes. En dit is dus beter voor de smaakontwikkeling en dergelijke van je kleintje. Wat dat betreft heeft vers dus een voordeel tov een potje. Je schijnt er sneller makkelijkere eters van te krijgen. Maar een potje is verder wel gewoon gezond hoor. Maar aangezien je kleintje op het KDV vers krijgt, zou ik overstappen naar vers.
hoi, ik heb van het begin af aan dat het mocht potjes gegeven, moet zeggen dat me dat goed beviel, ik ben op een gegeven moment begonnen moet ook fruit zo aan te bieden, in het begin wilde ze er niks van weten, maar nu eet ze zelf een banaan, tomaat, druiven, meloen en van de week voor het eerst een appel, ik denk dat het vanzelf wel komt hoor, het heeft gewoon wat tijd nodig maar je kunt dat denk ik niet afdwingen. groter probleem heb ik met de warme hap, neem nu gisteren ik had heerlijk vers gekookt, aardappels bloemkool lekker kaassausje er over (ze is dol op kaas) wil ze het niet, draait direct haar hoofdweg een potje warm gemaakt met bloemkool, aardappels en ham, en ja hoor eet ze wel nou ja zeg!!! Ach ik maak geen drama's van het eten, komt vanzelf goed (hoop ik) jette