Ik doe dat nooit eigenlijk. Voordeel van geen auto bij huis hebben en ver buiten de bebouwde kom (en dus de winkels) wonen. Nu is het gewoon op is op en ineens ergens ongelooflijk trek in hebben wat niet in huis is, gebeurt niet vaak. Waarschijnlijk omdat ik weet dat ik het toch niet kan halen dan.
Vroeger ging ik er ook zo mee om en kocht ik constant tussendoor dingen die ik lekker vind. Nu doe ik 1 keer per week boodschappen en ga hooguit nog 1 keer extra voor wat verse producten terug. Het scheelt zoveel geld en voor dat geld gaan we liever een keer uiteten of spullen kopen. Wij zijn ook dol op lekker eten, maar we gaan ook graag handig met ons geld om zodat we er optimaal van kunnen genieten.
Fruit hebben wij meestal 1 soort in huis. We halen zeker in de zomer nooit teveel ineens, omdat het dan snel gaat ruiken vind ik. 3 bananen, als dat op is dan 3 peren, enz enz. Buurtsuper om de hoek, voor als iets echt op is. Wij gaan 1x per week op zondag naar de grote Jumbo aan de andere kant van het dorp. Ik eet zelf geen fruit ivm dieet en onze zoon krijgt fruit bij de gastouder. Verder kopen wij veel vriesproducten (groente, brood) en lang houdbare dingen (melk, kikkererwten, sauspoederpakjes). Wij besparen niet op gezond voedsel, wel op "luxe" producten. Snoep, chips, koek, wijn, frisdrank komt alleen als we geld over hebben in huis. Ook kopen we veel dingen in B-merk zoals deodorant, douchegel, koffie, pasta en broodbeleg huismerk. Als wij dan een keer echt iets lekkers op tafel willen zetten met een goede wijn erbij dan kan dat daardoor ook.
Als ik er 's avonds achter kom dat ik iets belangrijks mis ga ik het alsnog wel halen, vind ik vaak wel relax, een avondwandelingetje naar de buurtsuper
Ik probeer mijn leven te beteren.. We gooide zoveel eten weg! En nu probeer ik echt zoveel mogelijk te eten wat we hebben.
Het verhaal gaat een beetje een eigen leven leiden Ik koop idd waar ik zin in heb, en dat betekend idd dat ik ook wel eten weggooi. Het betekend echter niet dat eten weggooien mijn hobby is. Ik probeer alles op te maken, of ik maak idd een smoothie van het fruit dat overrijp dreigt te worden. Maar ik ben geen heilige die zegt nooit wat weg t gooien want dat is in mijn geval niet waar
Wauw wat een veroordelende post zeg... Ik noem het verwend omdat ik kan kopen waar ik zin in heb. Dat vind ik luxe. Ik koop geen druiven en gooi dan direct al het andere fruit in huis weg. Kom nou. Het kan echter wel gebeuren dat er iets ligt wat sneller weg is dan verwacht. Als we dat niet optijd merken gooi ik dat wel weg
Nou, ik vind het nog wel mee vallen eerlijk gezegd. Ik deed gewoon een constatering op basis van wat ik tot op dat moment uit je posts had opgemaakt. Daardoor had ik de indruk gekregen dat je vrij makkelijk denkt over het weggooien van eten. Beetje zo van: we kunnen het betalen, dus wat maakt het uit. Later nuanceer je dat beeld wat, door te zeggen dat je wel probeert alles op te maken en fruit soms door een smoothie gooit als het overrijp dreigt te worden. Maar dat is niet het beeld wat je tot op dat moment had gegeven. En een houding van: wat maakt het uit als we het kunnen betalen... daar zit ook een andere kant aan. Dat constateer ik, dat noem ik, en ja, ik vind er ook wat van.
Heb het nu alleen tijdens m'n zwangerschap. Heb zin in iets, koop of ik laat me man het halen. Ik eet 1 of 2 stuks, of met drinken 1 glas ofzo en rest lust ik niet meer en blijft staan totdat ik het weggooi.
Ja ik koop wel lekkere dingen waar ik zin in heb...vooral fruit in de zomer kan ik op los gaan. Maar we gooien amper iets weg, dat vind ik zo vreselijk zonde. Ik lees vaak dat sommigen daar heel makkelijk mee omgaan en daar heb ik behoorlijk moeite mee.
Ik heb dat niet, gewoon omdat dat financieel niet kan. Ook al zou dat wel kunnen zou ik dat nog niet doen. Ik haal bananen appels, peren, kiwi's druiven en mandarijnen. Daar heb ik een week genoeg aan om dan weer nieuwe te gaan kopen. En wij eten eerst op wat in huis is.
Hier geen milie geitenwollensok maar ik vind eten weggooien echt slecht. Het gebeurt wel eens dat er onderin de groentenla iets ligt wat we vergeten zijn of dat er fruit weggaat omdat het verrot is maar dat vind ik dan oprecht zonde. Eigenlijk bewaar ik ook alle restjes, behalve dat wat overblijft van de kinderborden. Neemt niet weg dat ik af en toe wel iets koop terwijl we al genoeg in huis hebben, maar dat zit hem dan meer in aanbiedingen of iets wat ik dan luxe vind waar ik zin in heb (zoals aardbeien of een bakkie kokosyoghurt of een biefstuk of een bak blauwe bessen ofzo)
Ik vind mezelf verwend qua boodschappen omdat ik ze aan huis laat bezorgen. Ik vind het zo lui maar zo handig! Voor verse groenten en fruit loop ik wel altijd even naar de supermarkt omdat ik die geen week in voren kan halen en ik haal dan ook wel eens iets extra's omdat ik daar dan zin in heb, of mijn man. Maar over het algemeen maak ik eerst op wat er in huis is. Als ik echt geen zin heb in wat er 's avonds op het menu staat vries ik het in (vlees) of ik maak het klaar als maaltijd voor mijn zoon (groenten) en ook dat vries ik dan in porties in. Dan ga ik wel iets anders halen want met tegenzin eten, daar hou ik ook niet van. 😄 Maar ik hoef bijna nooit iets weg te gooien.
Nee wij hebben simpel het geld er niet voor om te halen waar we op dat moment eventueel zin in hebben. Wij eten standaard elke week hetzelfde menu ( maandag dit , woensdag dit ect) en wij halen boodschappen om de 2 a 3 dagen om vers eten te houden. Snoep , chips ect word 1 keer per week gehaald en op is op. Mensen die wel gelijk wat kunnen halen..prima toch zou er ook van genieten denk ik als het finacieel zou kunnen!
Nee, dat doe ik niet, is eigenlijk ook nooit in me opgekomen dat je voor 1 dingetje naar de supermarkt kunt gaan, maf hè? Ik doe altijd grote boodschappen en dan tussendoor nog de verse en vergeten dingen, maar vergeten is vergeten.
Misschien scheelt het hoever de supermarkt weg is. Hier namelijk 50 meter lopen. Alsof je ff een bakkie gaat doen bij de buren
Ja dat denk ik ook. Wij hebben in de straat zo'n buurtsupermarkt en in een straal van 2 km 3 gewone supermarkten. Maar ik woon 4 hoog zonder lift en ik heb geen zin om met 2 kinderen te zeulen voor 1 ding. Als ik alleen was geweest zou ik dat ook gerust doen hoor.
Dat denk ik ook. In ons vorige huis zat de supermarkt letterlijk aan de overkant van de straat. Ik kocht maar weinig vooruit. Meestal ging ik rond vijf uur naar de supermarkt en dacht ik: "waar heb ik vandaag eens zin in?" (Ik had toen nog geen kind.) Ik ga nu echt niet meer elke dag naar de supermarkt.
ik ben wel verwend als het aankomt op boodschappen doen denk ik. Haal ook wat ik lekker vind maar wel binnen de grenzen. Ik vind het soms onzin om van dingen A merk te nemen als ik B merk net zo lekker vind. Op fruit en groente bespaar ik (zolang het kan) nooit. Mijn kindjes eten standaard elke week een bak blauwe bessen (momenteel zelfs 2 bakken per week). Maar vaak haal ik ook meerdere dingen zoals aardbeien, kersen, frambozen, mango, meloen, passievrucht of bramen.. Duurder exclusief fruit dus. Standaard hebben we appels, peer, druiven en banaan en dan aangevuld met bovenstaande. Groente voor mij hetzelfde, verse groenten en ik let eigenlijk niet op de prijs. mijn dochter is gek op sperziebonen en op snijbonen dus die eet ik altijd wel 1 keer per week. Daarentegen kunnen wij ook een makkelijke avond hebben en diepvries spinazie te eten. edit: om ongezonde dingen niet te vergeten, want die eten wij ook. Ik pak gerust lays chips als wij er zin in hebben en een lekkere milka chocolade. Probeer alleen wel een beetje balans te houden in uitgaves en de financiën.