De beste vriendin van onze dochter van bijna 6 wordt in onze ogen best verwend. Of zijn wij krenterig? Onze dochter moppert er weleens over. Voorbeeld; Vriendinnetje kreeg: iPad (weliswaar een gebruikte) Nieuwe fiets (want was nodig) Nieuw spel voor de Wii Geld voor rapport Nieuwe skeelers Skateboard Nieuwe schooltas (oude nog niet kapot of versleten) Zit op zwemles, dans en turnen Gaat bijna elke maand een hele dag naar pretpark oid Enz... Nu moeten ze dat helemaal zelf weten natuurlijk, maakt mij niet uit. Lastige is wel dat onze dochter erover moppert en als dat bewuste vriendinnetje hier speelt zegt ze dingen als dat de ‘nieuwe’ skeelers van onze dochter niet eens echt nieuw zijn en dat het raar is als spullen niet uit de winkel komen enz. Onze dochter: Krijgt voor Sinterklaas wat kleine cadeautjes (max 25 eur), krijgt voor verjaardag 1 groot cadeau van max 50 eur Verder Skeelers via Marktplaats waarvan ze de helft van spaarpot heeft betaald (oude waren echt versleten) Soms nieuwe stiften of pennen als met de oude niet meer te kleuren valt Soms nieuw kleurboek of stickers/stempels 50 ct zakgeld per week Af en toe een surprise ei Af en toe leuk dagje uit of naar het zwembad Haar fiets is echt te klein maar ze wacht maar mooi tot haar verjaardag over 3 maanden, dan krijgt ze een goede 2e hands fiets. In een schoolvakantie mag ze 5 eur uit haar spaarpot vrij besteden aan speelgoed of knutselspullen. Wil ze zomaar iets kopen? Dan help ik haar om oud speelgoed via Marktplaats te verkopen. Van het geld dat ze daarmee verdient mag ze zelf iets anders kopen. We hoeven zeker niet elke cent om te draaien maar het gaat echt tegen ons principe in om ‘zomaar’ cadeautjes te geven.... Geld voor een rapport daar beginnen we ook niet aan, ik ben blij dat ze haar best doet op school en ze krijgt een dikke knuffel voor haar rapport en we bakken samen een lekkere appeltaart. Pas vroeg ze of wij soms arm zijn? Heb daar erg om moeten lachen en uitgelegd dat we dat zeker niet zijn en dat ze altijd krijgt wat nodig is maar dat pappa en mama wel moeten werken voor hun geld en dat je slim met je geld om moet gaan. Heb gezegd dat wij vinden dat het het belangrijkste is dat je van elkaar houdt en dat druk je niet uit in cadeautjes maar in leuke dingen doen met elkaar. Ik verbaas me oprecht over wat kinderen soms zomaar krijgen.... Zijn we overdreven krenterig? Wat vinden jullie?
Dat lijkt mij echt ieder zn eigen keus, daar waar het ook echt kan natuurlijk. Als jullie het niet willen, vooral niet doen. Wij geven ook best veel uit aan onzin, daar hoeft niemand iets van te vinden. Wel wil ik dat mijn zoontje absoluut geen vervelende opmerkingen maakt zoals het vriendinnetje van jouw dochter. Ik vind persoonlijk een fiets iets wat nodig is, die zou ik gewoon kopen als het nodig is. Maar goed, dat is ook ieder voor zich.
Overdreven krenterig niet. Wij zijn zeker niet zoals de ouders van het vriendinnetje maar ook niet zoals jullie. Hier krijgen ze niet te pas en te onpas wat, maar een fiets die echt te klein is wordt direct vervangen en niet pas met een verjaardag. Wij geven wel eens tussendoor wat. Meestal iets als knutselspullen maar ook wel "nuttig" speelgoed zoals smartgames enz. In de zomervakantie idd ook iets nieuws, maar dat krijgen ze van ons, daar hoeven ze niet hun spaarpot voor te gebruiken. Overigens heb ik ook niks tegen mp. Skeelers en dat soort speelgoed komt hier ook vnl van marktplaats. Wij gaan niet elke maand naar een pretpark maar doen wel veel uitjes, dat zijn regelmatig gratis uitjes zoals het bos, kinderboerderij of natuurgebied. Maar we hebben ook een abbo op de dierentuin en museumjaarkaarten.
Ze hoeft er niet mee naar school te fietsen, enkel voor haar plezier in de buurt. Soms naar de winkelstraat als we zin hebben om op de fiets te gaan maar dan hebben we nooit haast. Wij vinden het dus niet echt nodig. Hij is wat te klein en trapt erg licht maar we hebben eens gezegd dat ze een andere voor haar verjaardag krijgt en daar blijven we bij.
Ik zou op die opmerking van vriendinnetje wat zeggen van niet iedereen maakt dezelfde keuzes en misschien gaan jullie elke week wandelen/ of vaak bij opa en oma op visite.. dat soort dingen kan je best benoemen. Ik vind een fiets geen verjaardags cadeau en zou dat gewoon zo kopen, een verjaardagscadeau is in mijn ogen echt speelgoed op die leeftijd. Ook mogen ze hier volledig zelf weten wat ze van hun zakgeld kopen, dat is nl hun geld . Maar hoe jullie iets inrichten is jullie eigen keuze hè.
Kinderboerderij, ijsje eten bij de Italiaan en dat soort kleine dingen doen we elke week wel. Zwembad of indoorpspeeltuin eens in de maand denk ik, als het echt een regendag is op zaterdag. Musea, dierentuin, pretpark 2x per jaar denk ik. 1x een grote dure vakantie en 2x per jaar een midweekje of weekend roompot/centerparcs...
Wat goed hoe jullie het doen! Wij doen het vergelijkbaar, willen de kinderen niet materialistisch opvoeden. We kopen bijna alles tweedehands en leren ze ook over het milieu en de enorme overvloed aan spullen die er is. Ze hebben ook wel eens opmerkingen gekregen van vriendinnetjes maar als ze zien wat iets nieuw kost en dat wij het vaak gratis of voor weinig geld tweedehands kunnen regelen vinden ze het raar dat mensen het nieuw kopen. Ze gaan net als wij liever iets leuks doen met het geld dan iets kopen. Ik zou in gesprek blijven met je kind hierover en dan komt het vast goed.
Oh en een fiets vind ik trouwens een prima verjaardagscadeau, hebben ze hier ook gekregen en vinden ze heel leuk. Kreeg ik zelf ook als kind, niets mis mee.
Iedereen doet zoals hij zelf wilt. Als je het omschrijft is onze dochter verwend. Heeft net andere fiets gekregen, weliswaar via mp, en is volgende maand jarig. De oude is echt te klein. We hebben een abbo op een dierenpark en ze zit op zwemles en ballet. Ook krijgt ze zo wel eens wat tussendoor. Van haar zakgeld mag ze kopen wat ze wil behalve snoep. Wel zou ik er wat van zeggen als ze zo zou reageren als dat meisje. We leren haar wel dat niet iedereen dit zomaar kan of wil. Maar mijn dochter is oprecht blij met alles wat ze krijgt.
Krenterig? Nee, vind ik niet. Hier zijn geen tablets in huis, geen tv, geen WII en dat soort dingen. Mijn oudste zoon had een DS, een afgedankte van mijn zus, ik heb oude spelletjes van haar gekocht, daar heeft hij er voor zijn verjaardag een paar van gekregen, 2 jaar terug. Tot hij er een paar weken terug mee onder de douche ging staan speelde hij er dagelijks op. Nu heeft hij er dus geen een meer en ga ik die ook niet aanschaffen. Wil hij er nog een dan zal hij er zelf voor moeten sparen... Kadootjes tussendoor worden hier ook niet gegeven, is iets nodig, zoals een fiets, dan schaffen we die wel aan, maar zoek ik eerst op MP naar een goede 2e handse, of kijken we bij de fietsenmaker voor een 2e hands fiets. Kleding probeer ik ook 2e hands aan te schaffen. Mijn oudste doet geen 3 maanden met een broek, want dan zijn de knieën door, mijn peuter net zo en mijn jongste draagt de kleertjes van zijn broer. Alleen schoenen koop ik wel altijd nieuw. 1 paar voor netjes en 1 paar voor naar school/buiten. Dagjes uit doen we zelden, hooguit in de vakantie en we gaan nooit naar een pretpark. Een dagje uit is dan naar de dierentuin, een speeltuin, leuk museum, zwembad, zoiets. Van zijn zakgeld moet hij sparen, dat mag hij niet zomaar uitgeven. Alleen in de zomervakantie, dan mag hij 5 euro uit zijn spaarpot halen om 'vrij' te besteden. Daar proberen we wel in te sturen, want 5 euro zijn snel op als je er 2x een ijsje van koopt bijvoorbeeld. En dan heb je daarna niets meer... Afgelopen Kerstvakantie mocht hij van zijn zakgeld een doos Lego kopen waar hij lang voor gespaard had, hij was blij met de doos, maar vond het ook jammer dat hij nu bijna geen geld meer had (doos van 45 euro) Gisteren wilde ik nog even een paar 'çrocs' voor mijn peuter halen en ging mijn oudste mee. Het was lekker weer dus dan halen we samen wel even een ijsje en genieten daar heerlijk van.
Ik vind je niet krenterig, maar als ze een nieuwe fiets nodig heeft zou ik die zomaar kopen. Maar als het jullie principe is om het pas met der verjaardag te geven dan is dat jullie keus toch?
Ehh nee ik vind haar niet verwend. Wel vind ik de opmerking die ze maar naar jouw dochter wel verwend gedrag. Overigens vind ik bepaalde dingen die aan slijtage onderhevig zijn, gewoon bij de opvoeding horen. Dus skeelers prima tweedehands maar dat betaal ik gewoon (hoeveel kunnen ze sparen en begrijpen met 6 jr). Ook stiften en knutselspullen, tas horen er gewoon bij de opvoeding, dus hoeven ze dit niet zelf te betalen (beetje van de zotte met 6 jaar). Hier krijgen ze ook een aardigheidje voor hun rapport en einderapport wel iets meer dan dat. Ik vind jullie wel een beetje krenterig.
Dat is precies hoe ik er over denk! Qua spullen niet verwend, maar qua gedrag inderdaad wel. Hier best veel gekregen dingen (skeelers, rolschaatsen, spacescooter) of tweedehands (fietsen), maar ook genoeg dingen nieuw (tas, stiften, knutselspul, enz.). Die dingen krijgen ze allemaal, meestal 'gewoon' tussendoor als het nodig is (en ja, wat is nodig...?). Met 50 cent en een euro zakgeld per week gaat dat al traag genoeg...laat ze daar maar de dingen van kopen die ik niet zo nodig of zinnig vind (LOL suprise ballen en slijm en putty ed ). Hun zakgeld is van hun, daar mogen ze dus mee doen wat ze willen; al probeer ik ze af en toe wel een beetje te sturen, maar uiteindelijk bepalen ze toch zelf hoe en wat. Ze zitten allebei op drie sporten, dat vind ik zelf wel verwend, maar ze vinden zoveel leuk en we kunnen het betalen, dus waarom niet? Ik sportte vroeger zelf ook vier/vijf keer per week (wel twee sporten overigens, geen vijf ) en dan nog twee keer per week muziekles/orkest. Heb ik ook niets van gekregen. We gaan regelmatig een dagje weg, maar niet overdreven vaak. Suprise eieren krijgen ze dan weer nooit, dat is ook iets wat voor mij onder ´niet zo zinnig´ valt. Voor hun rapport krijgen ze dan weer niets, want ik vind dat je op school je best 'moet' doen voor het leren zelf en niet omdat je er wat voor krijgt. Bovendien, als je je best doet en je rapport is niet zo goed, wat dan?
Ik vind het vriendinnetje van je dochter niet verwend en jullie wel een beetje gierig ja. Een fiets is hier gewoon een nuttig gebruiksvoorwerp, als het samenvalt met een verjaardag is dat mooi meegenomen. Maar als de fietsen tussendoor te klein zijn krijgen ze gewoon een nieuwe. Dat je dochter moet meebetalen aan tweedehands skeelers vind ik echt wel heel raar eigenlijk. Net als dat ze maar heel af en toe nieuwe stiften krijgt. Knutselspullen krijgen ze ook gewoon van ons. En we kopen ook af en toe tussendoor een kleinigheidje wat speelgoed betreft. Zakgeld mogen ze later uitgeven wanneer ze willen. Als het maar niet aan snoep is. Is namelijk hun geld Mijn dochters zitten op ballet. We hebben een abbo op de dierentuin en in de winter zitten we gemiddeld 1x per week bij de binnenspeeltuin. Later met rapporten krijgen ze ook een centje als het een goed rapport is. Kreeg ik vroeger ook en ik weet nog hoe trots ik daar altijd op was. In mijn ogen zijn mijn kinderen niet verwend. Ik vind je verwend als je je er ook vervelend/verwaand bij gedraagt en dat doen ze niet. Ik geef namelijk wel altijd mee dat ze dankbaar moeten zijn voor alles wat ze krijgen, wij werken er namelijk hard voor.
Hier krijgen ze altijd wel iets! En maken we een afspraak wat er beter kan of waar ze aan moeten werken. (bij mijn zoon is het rapport altijd maar zo zo.. en mijn dochter alleen maar zeer goede cijfers)
Ik vind haar niet verwend en jullie niet krenterig. Zolang een kind niets te kort komt, ben je in mijn ogen niet te krenterig. En wat het vriendinnetje krijgt vind ik niet extreem veel, als de ouders dat kunnen betalen moeten ze dat zelf weten. Wel vind ik het kattig dat ze opmerkingen heeft over de spullen van je dochter, daar mag je echt wel een mooi weerwoord op verzinnen samen met je dochter.
Mijn dochter haar rapport was op lezen, aardrijkskunde en geschiedenis na heel slecht. Maar ik geef ook geen geld voor de cijfers maar voor de inspanning. Dus het stukje wat niet in cijfers beoordeeld wordt en waar de juf een stukje schrijft. Daarvoor verdiend ze een dikke tien en daarom krijgt ze een centje voor haar rapport.
Beetje krenterig vind ik jullie wel. Hier krijgen ze regelmatig iets nieuws of tweedehands ter vervanging van iets wat stuk is of te klein is geworden. Zo vind ik een fiets of skeelers of knutselspullen geen echte cadeau's maar meer echte gebruiksvoorwerpen die ze krijgen wanneer het nodig is. Zakgeld is van hun, daarmee mogen ze doen wat ze willen. Dat is leergeld en het is juist goed als ze merken dat het maar 1 keer kan worden uitgegeven en dat daarbij ook geldt dat het op=op is. (daarbij kopen ze daar geen snoep of ijs ofzo van, op vakantie betalen wij dat soort dingen gewoon. Net zoals entree voor vanalles en het overige eten en drinken) Voor de rapporten krijgen ze wel degelijk iets, soms geld of soms een cadeautje. Ze krijgen dat (zoals al eerder gezegd) voor hun inspanning. Ik wil dat ze hun best doen en die inspanning en inzet beloon ik, of het rapport in cijfers nou goed, minder goed of slecht is. Daarnaast krijgen ze voldoende knuffels en complimenten en nemen ze allebei school heel serieus en doen ze ook echt hun best. Dat telt. Mijn dochter wil al heel lang een drumstel, eerst gezegd dat ze dan daar maar zelf voor moest gaan sparen. Maar bij nader inzien is het een uiting van haar creativiteit en helpt het haar om haar hoofdje leeg te maken en dus staat er sinds een paar weken een door ons tweedehands gekocht drumstel en kan ze er (net als papa en broer) op los trommelen. We kunnen dit betalen en als zij het moet sparen heeft ze met haar zakgeld over 2 jaar nog geen drumstel.... Soms is het voor zowel ouder als kind gewoon fijn om kleinere of grotere wensen uit te kunnen laten komen, soms volledig op onze portemonnee soms samen. Ik ben blij dat we dit kunnen doen en ze daarnaast ook echt wel de waarde van geld kunnen leren.