Verwend vriendinnetje...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Annemeis, 15 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.138
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij geven geen geld met rapport. Ik geef ze liever een compliment voor inzet. Zoon heeft bij afzwemmen A wel een cadeau gekregen. Maar dan benoemen we wel dat het niet voor het diploma op zich is, maar voor de weg er naartoe. Dan kijken we ook echt terug: dat hij de eerste lessen niet in het water durfde te springen en absoluut niet kopje onder wilde. En dat hij hier nu juist van geniet. En dat hebben we natuurlijk niet alleen bij het diploma besproken, maar ook als we in een les zagen dat hij zijn best deed en voor zichzelf een grens verlegde, hebben we steeds laten merken dat we trots waren. Dat vind ik belangrijk.

Bij verjaardag en Sinterklaas krijgen ze best grote cadeaus. In de zomervakantie krijgen ze ook altijd wel wat. Soms een kleinigheidje tussendoor. Verder krijgen ze zakgeld. Oudste kan zelfs wat extra geld verdienen door te stofzuigen. En beiden kunnen hun zakgeld aanvullen door spullen te verkopen op MP (doe ik voor ze en verdeel het geld.) Als ze iets willen hebben, kijk ik ook met ze of dat misschien goedkoper kan via Ali of MP.
    We zouden best alles nieuw voor ze kunnen kopen, maar zo zijn we zelf ook niet opgevoed. En dat is denk ik mede de reden dat we het nu zo goed hebben. Wij vinden hebt dus belangrijk dat onze kinderen ook besef hebben van de waarde van geld, al hebben ze rijkeren ouders dan wij hadden toen we kind waren.

Die opmerkingen van het buurmeisje zou ik ook niet leuk vinden. Van mijn eigen kinderen zou ik het niet accepteren. Maar in alle eerlijkheid... onze oudste is dus wel een type die dat zou kunnen zeggen. Is ook wel een stukje karakter, vrees ik. Wel iets waar we dus bewust aandacht aan besteden. Maar uit zichzelf hangt hij nogal aan het materialistische en is erg van het vergelijken enzo. En vooral als het in zijn voordeel uitpakt, zal hij daar zeker iets van willen zeggen. Inmiddels doet hij dat niet (meer) waar wij bij zijn. En ik kan alleen maar hopen dat hij ook snapt waarom je dat soort dingen niet zegt. En dat hij het dus ook voor zich houdt als wij er niet bij zijn. Maar mocht hij dat soort uitspraken toch doen, dan zou ik het alleen maar fijn vinden als een ander hem daarop aanspreekt en ons ook even een seintje geeft.

Onze jongste wordt op dezelfde manier opgevoed, maar heeft een ander karakter. Die is niet van het vergelijken. Hij is ook met kleine onbenullige dingen blij en kan ook veel beter delen, zeker als ik verslijk met zijn broer op diezelfde leeftijd. Het is dus niet altijd alleen maar ‘opvoeding’ of ‘verwend worden’ die dat met een kind doet. Karakter speelt ook echt een grote rol!

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik vind het heel apart dat je een kind van 6 al bewust maakt over geld, door haar 50 cent zakgeld te geven. Wat kan ze daar dan mee? Je kan er niet eens een ijsje van kopen.

Ook vind ik het zonde dat je het geld dat je hebt niet gebruikt. Allemaal oppotten en je kind leren handel te drijven via mp zou vast ergens goed voor zijn, voor mij is het niks. Geld moet je gebruiken. Ik vind het heerlijk om mijn kinderen te verwennen. En dat kan best zonder verwend gedrag. Mijn dochters kunnen zo blij zijn met een simpel cadeau, of een theatervoorstelling of een rondje speeltuin.

Ze zitten op dansles en de oudste gaat ook naar muziekles. Ik vind dat ze het aan niks mag ontbreken, op elk moment in de opvoeding. Dus niet alleen als ze gaan studeren of hun rijbewijs halen.

louan, SDonya, Gizzie1983 en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.231
    16.599
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Verwend vind ik pas wanneer een kind meer en meer wil en toch ontevreden blijft en ouders dit maar blijven voeden door nog meer te geven.

Hier krijgen de kinderen best regelmatig iets maar ze zijn zeker niet verwend.
    Hier hebben ze al redelijk vaak een fiets voor hun verjaardag gekregen. Prachtig kado want wat moet je anders geven?
    Geld voor een rapport geven heb ik nog nooit gedaan, die taak besteed ik uit aan de opa en oma’s.
    Ze krijgen bij een mooi rapport een compliment en bij een minder rapport een preek ;)
    De oudste is al 14 jaar en moet nu echt serieus mee gaan betalen.
    Nieuwe telefoon hebben wij deels bijgelegd maar de rest mag die zelf bekostigen , geldt ook voor zijn ps4 monitor, heeft die helemaal zelf betaald, verjaardagsgeld en twee bijbanen en je komt al een heel eind weg.
    Waar ik niet op bezuinig is mooie sportkleding. Een mooi trainingspak, mooie schoenen, een mooie tas of een mooi paardrijsetje, ik zie ze graag sporten en daarom mogen ze regelmatig iets moois uitzoeken.

4. Bailief

Bailief Niet meer actief

De opmerking van het vriendinnetje vind ik verwend, op basis van wat ze krijgt vind ik haar niet verwend. Dan zou mijn dochter ook verwend zijn :rolleyes: en dat valt reuze mee.

Afgelopen weekend heeft onze dochter een nieuwe loopfiets gekregen en een potje Slime. Met dat potje van 79 cent is ze net zo blij als met de loopfiets. En eigenlijk kan ze prima fietsen op haar gewone fiets, maar ze vond haar te kleine loopfiets zo leuk dat ze een nieuwe heeft gekregen. Je kunt je voorstellen dat bijvoorbeeld knutselspullen hier ook gewoon gekocht worden wanneer ik dat nodig vind of iets leuks tegenkom.
    Wij hebben ook een dierentuin abbo, is het dan verwend dat ze vaker dan gemiddeld in de dierentuin komt? Kan zelfs best leerzaam zijn ;)

Niet iedereen gaat hetzelfde om met deze dingen, als een ander kind meer krijgt is het niet gelijk een verwend kind.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.304
    36.168
    113
    Met 14 jaar al 2 bijbaantjes? Dat vind ik dan ook weer wat extreem. Gaat dat dan niet ten koste van school?

Nescio, Riverdale87 en Strandbal vinden dit leuk.
  6. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Je weet niet wat de bijbanen zijn...
    Hier moeten ze ook meebetalen aan de telefoon, nu wil mijn dochter (11) een iphone... succes!!
    (ze wilde eerst een samsung en ik zou 100 bijleggen, maar dat blijft dus echt 100 euro)

Dus ze zit op haar geld nu... helaas te jong voor bijbanen hahahaa anders had ze het wel geweten!!

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.304
    36.168
    113
    Daarom vraag ik toch ook gewoon of het niet ten koste gaat van school?

8. sydneys

sydneys Niet meer actief

De opmerking van het vriendinnetje vind ik wel verwend maar wat ze krijgt vind ik normaal.
    Ik als ouder zou wel willen weten als ons zoontje zo stoeft bij anderen.

Skeelers enz zou hij gewoon krijgen. Zou willen dat hij dat wil hebben. Hij is een seuteke :)
    Een fiets hoort de juiste maat te hebben. Over 3 maanden is ze jarig maar dan is het ook al midden zomer. Nu is het heerlijk weer om lekker veel te fietsen. In augustus begint het regenseizoen. :p

Hij krijgt hier niet vaak speelgoed maar met Sinterklaas en de verjaardag pakken we goed uit en in de lente dan meestal wat voor buiten. Af en toe tussendoor iets kleins maar het enige wat meneer wil is een echte drone. Euhm tja o_O
    Knutselspullen is hier niet aan de orde. Hij knutselt zo graag dat ik zijn kleurpotloden nog nooit heb moeten slijpen. :p knippen en plakken doet hij af en toe of prikken. Zou dat op zijn krijgt hij gewoon nieuwe.

Skeelers of skateboard zou hij ook gewoon krijgen als hij wil. Allee skateboard, eerst maar met skeelers beginnen.

Echte pretparken hebben we nog niet gedaan maar ik heb wel een abonnement van de valkenier. Heel klein pretparkje voor kinderen. En een abonnement voor het sprookjesbos.
    Zwemmen of naar de bioscoop gebeurd ook regelmatig.

Van sport mag hij doen wat hij wil en zoveel hij maar wil als het mogelijk is. Hij is nu gestopt met judo om te gaan tennissen. Is beiden op hetzelfde tijdstip. Heb aan hem gevraagd of hij bij de judo bij het hogere groepje wil gaan zodat hij beiden kan doen maar hij wil alleen tennissen.
    Hij moet zelfs een sport doen. Is hier een soort van verplichting in ons gezin. Welke sport maakt niet uit maar hij moet wel sporten. Vooral vanwege teamwork, tegen verlies kunnen, omgang met anderen. Ik vind dat je wel merkt aan een kind of het sport of niet (op latere leeftijd dan hè)

Je doet het niet verkeerd vind ik maar je mag wel ietsje losser gaan worden.
    Soms denk ik ook dat ik hem teveel verwen maar hij heeft van die momenten dat hij ineens iedereen gaat bedanken. Vorige week bedankte hij ons nog met zijn verjaardagscadeaus van januari. ''mama en papa ik ben zo ik dat ik dat heb gekregen, dankjewel"
    En dit doet hij vaker.
    Zolang een kind nog blij is met een ballon of iets anders kleins doe je het niet zo slecht denk ik. :)

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.231
    16.599
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Haha nee hoor, op maandagmiddag 2 uurtjes folders lopen en op zaterdag 3 uurtjes vakkenvullen.
    Komt uit zichzelf en het gros van de kinderen op die leeftijd doet dat.
    In de vakanties wil die ook nog weleens werken in de tuin ( tomaten plukken) maar dat was die zat en daarom deze twee baantjes.
    Wij moedigen het alleen maar aan. Maandag is die al om 13 uur uit school en dan liever folders lopen dan de hele middag achter de ps4 en die zaterdag past prima en hij werkt dan samen met een aantal vrienden, vinden ze alleen maar leuk en hij leert er enorm veel van qua discipline en verantwoordelijkheid,
    Als die straks 15 is mag die zijn uren uitbreiden.

lies276, Riverdale87 en Annemeis vinden dit leuk.
  10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.304
    36.168
    113
    Oh ja, zo klinkt het al heel anders haha. Geen sport dan op zaterdag? Dat zie ik hier wel als een belemmering straks voor bijbaantjes.

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.231
    16.599
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Die bijbanen zijn inderdaad folders lopen en een aantal uren vakkenvullen, stelt niets voor ;)
    Zoon is daar zelf mee gekomen en dat vind ik alleen maar te prijzen. Als kind heb ik ook altijd bijbanen gehad, eerst kranten bezorgen en daarna supermarkt, kassa en vleeswaren en ook nog een periode in de tuin gewerkt.
    Om 7 uur tomaten plukken en daarna met zijn allen naar het strand.
    Kind komt niets tekort maar ze moeten ook leren dat niet alles vanzelfsprekend is, we hebben immers geen geldboom in de tuin.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.231
    16.599
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja hij doet wel voetballen op zaterdag maar dat is in de ochtend, begin middag en hij start ook pas om 4 uur dus dat komt tot nu toe goed uit.
    Schoolwerk komt sowieso niet in de knel want daar blijft voldoende tijd voor over en hier is de zaterdag altijd een huiswerkvrije dag.
    Hij heeft er gewoon schik in want na werktijd gaan ze een patatje halen met zijn allen en chillen nog wat na ;)

suus1983 vindt dit leuk.
  13. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.188
    823
    113
    Het is inderdaad onnodige stress, alsof ik de controle verlies als er zomaar iets uitgegeven wordt. Bij ijsjes en kleurboeken en kleding heb ik dat trouwens niet. Dochter en ik kopen samen haar kleding en als ze zich helemaal mooi voelt in haar nieuwe outfit dan ben ik ook super blij. Komt denk ik omdat kleding toch ook onder gebruiksvoorwerpen valt.
    Heb net het skeelergeld weer terug in despaarpot gedaan.
    Vanmiddag uit school gaan we eerst maar eens zomaar nieuwe gelpennen oid kopen met dochter en een dinoknuffel oid voor mn zoontje. Wie weet zie ik nog iets leuks voor mezelf.
    Wat betreft het vriendinnetje; ik ga haar moeder daar niet op aanspreken, ik zie het als een mooie kans om met dochter te praten over omgaan met geld en dat iedereen daar zijn of haar eigen keuzes in kan maken. Vriendinnetje kan er ook niets aan doen dat wij krenterig zijn, haha.
    Als ze echt de ogen uitsteekt met nieuw speelgoed zal ik proberen er op een tactische manier iets over te zeggen. Een kind van nog geen 6 wil ik ook weer geen schuldgevoel aan gaan praten...

Zara75, Marbloempje, Deliana en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.188
    823
    113
    Vanaf haar 4e krijgt ze zakgeld, ze vroeg daar zelf om. Rekenen is haar lievelingsvak en ze geniet ervan om haar eigen geld te hebben. Als er een collectant aan de deur komt wil ze weten waar het precies voor is en als ze het erg belangrijk vindt geeft ze wat uit haar spaarpot. Op die manier heeft ze het gevoel dat ze iets kan doen om de wereld te verbeteren.
    Ze vindt dat ze vanaf 6jaar wel 1 euro per week mag en dat is prima.

15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    De opmerkingen van het vriendinnetje vind ik wel verwend overkomen. Maar ze allemaal krijgt of mag niet per sé.

Mijn kinderen krijgen een nieuwe fiets als dat nodig is en dat is ook wel eens samengevallen met een verjaardag, zoals oudste dochters die een goede fiets kregen om naar het vo te fietsen voor hun verjaardag.

Ze zitten allemaal op maar 1 sport, maar wel meerdere trainingen per week. En omdat ik zo al dagelijks bezig ben met kinderen naar een sport te brengen/halen zijn meer sporten logistiek niet haalbaar. Als ik 1 of 2 kinderen had gehad, zouden ze wel meer mogen doen.

Ze krijgen in principe niet zomaar cadeaus tussendoor, maar als er iets nodig is halen we het wel in huis. En soms zie ik een leuk kleinigheidje en verras ik ze daarmee. Zoals middelste dochter die tussen neus en lippen door zei dat ze graag een notitieboekje had. Superblij was ze dat ik dat zomaar voor haar had gekocht. En wat doet ze ermee: een planning maken van haar huiswerk. Dus achteraf nog prima om haar dan zo te stimuleren met school. Als ze zelf gespaard hebben en ze willen het uitgeven dan mogen ze helemaal zelf weten waaraan.

Oudste dochter krijgt sinds ca. een jaar kleedgeld. En we hebben afgesproken dat ze daar alles voor moet doen, bv ook ondergoed of sokken. En dat gaat meestal goed. En als dat niet goed gaat bespreken we waar het mis ging en hoe we het oplossen. Het is tenslotte een leerproces.
    En ik betrek ze niet bij mp activiteiten. Dat vind ik niet nodig.

Mijn kinderen zijn ook wel eens thuisgekomen met verhalen over wat een ander allemaal heeft. Dat wordt dan gewoon besproken en ze zullen daarmee om moeten leren gaan, want er zijn altijd kinderen die meer mogen en meer hebben. Maar ik benoem dan ook dat er genoeg kinderen zijn die minder mogen/hebben maar dat dat vaak minder opvalt.

lies276 en Annemeis vinden dit leuk.
  16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bewust maken is goed, mijn dochter weet ook best dat papa en mama hard moeten werken en dat dingen niet zomaar kunnen. Maar ze zijn ook helemaal niet bezig met hebben, wat dat betreft heb ik misschien makkelijk praten.

Ik vind alleen dat zelf meebetalen heel apart op deze leeftijd en ik zie het nut er niet van in alles te sparen terwijl je geld hebt.

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Dat doen wij ook, grappig, mijn kinderen vragen ook altijd uitgebreid aan collectanten wat ze met dat geld gaan doen en als ze het een goed doel vinden, geven ze zelf ook wat van hun zakgeld.
    Vanaf 6 jaar krijgen ze zakgeld. Het Nibud raadt ook aan om zakgeld te geven om kinderen bewuster met geld om te leren gaan. Of je nu zwemt in het geld of niet.

En bijbaantjes voor oudere kinderen vind ik ook heel goed.

Roanna en lies276 vinden dit leuk.
  18. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Heel eerlijk vind ik jullie ook wat krenterig. Ik herken precies mijn ouders in jullie qua opvattingen en regels. Mijn ouders hadden best geld, maar die waren ook heel erg van het principe zuinig en niet materialistisch.
    Als ik er nu op terugkijk, vond ik het niet 'leuk' om zo op te groeien.
    Ik was altijd jaloers op andere kinderen die soms een cadeautje kregen tussendoor, of dagjes weggingen. Wij kregen ook altijd een 2e hands fiets op onze verjaardag, en omdat een fiets zo'n groot cadeau was, kregen we er misschien nog iets kleins naast (een boek ofzo).
    En als tiener durfde ik nooit te vertellen dat ik bijvoorbeeld gezellig een ijsje had gegeten met vrienden. Ik wist precies hoe mijn ouders zouden reageren: "Zó heb jij ijs gekocht! Tjonge jonge hoor, wat luxe!"

Het heeft ook echt z'n sporen nagelaten.
    Ik koop bijna nooit iets voor mezelf. Ik ga bijna nooit uit eten. Als we uit eten gaan, kies ik altijd het goedkoopste van het menu. Gewoon omdat het slecht voelt en ik de stemmen van mijn ouders hoor nagalmen in mijn hoofd.
    Ik probeer nu dus juist losser te leven. Heel moeilijk, ik kan echt geen geld uitgeven. En heel eerlijk? Ik schaam me ervoor. Ik schaam me ervoor dat mijn ouders zo krenterig waren en ik schaam me dat ik ook zo ben geworden.

Ik merk dit ook bij mijn broers en zussen. Wij moeten echt tegen ons zelf zeggen: het is maar geld! Koop gewoon iets leuks en geniet ervan. Je kan wel alles op de spaarrekening gooien, maar je leeft nu en als je dood bent heb je er niets meer aan. Het leven is al zwaar genoeg, als je het geld hebt, mag je er best weleens van genieten.

Goed, lang verhaal. Heb je misschien niets aan.
    Maar ik wilde het even kwijt ;)

Overigens zou ik tegen dat vriendinnetje zeggen dat tweedehands beter is voor het milieu, dat er zo veel bomen gekapt worden, rommel in de oceaan, etc. Dus door tweedehands spulletjes te kopen, ben je goed voor de wereld.

Caithy en cowgirl80 vinden dit leuk.
  19. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.188
    823
    113
    Jij hebt dus last van hetzelfde... verschil is misschien alleen dat mijn ouders het geld niet hadden. En ijsjes eten wij wel vaak met de kids hoor, lekker even naar de Italiaan op woensdagmiddag.

Maar het is lastig je elke keer schuldig te moeten voelen als je iets zomaar koopt...
    Vanmiddag hebben de kids allebei iets uitgezocht in de speelgoedwinkel, iets van 5 euro. Dochter zag iets wat ze heel graag wilde en dat was net een euro duurder. Heb gezegd dat dat ook wel mocht. Ze waren er erg blij mee en hebben er heerlijk mee gespeeld.
    En ik ga vanavond voor mezelf iets bestellen wat ik al lang graag wil hebben :)

Het is denk ik precies wat Zohra zegt: oefenen met geld uitgeven en ervan genieten....

Marbloempje, chrystel73, louan en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. SDonya

SDonya Niet meer actief

Wow dat er gewoon ouders zijn die hun kinderen op zo'n jonge leeftijd laten mee betalen aan spullen. Ik vind dat eigenlijk echt ontzettend zielig..... Ik breng mijn kinderen behoorlijk verwend groot. Zelf ben ik ontzettend arm opgegroeid en ik wil mijn eigen kinderen nooit zo laten bikkelen voor hun spullen of toekomst. Ja ik vind jou manier van opvoeden echt ontzettend gierig maar jij zal mijn kinderen daarintegen weer ontzettend verwend vinden. Gelukkig heeft iedereen zijn eigen manier van opvoeden. Ik zou er alleen doodongelukkig van worden als mijn kind zich 'minder' of rot zouden voelen om datgeen wat haar vriendin wel krijgt en zij niet. Vooral om die nutteloze dingen zoals een nieuwe schooltas. Dat is een slecht humeur van mijn dochter echt niet waard dus zij had 1000% ook een nieuwe tas van mij mogen uitkiezen. Die dingen kosten bijna niks.

2littlemonkeys en Riverdale87 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina