Verwend vriendinnetje...

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Annemeis, Apr 15, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

Dec 22, 2016
    4,773
    3,116
    113
    Female
    Zie je @Annemeis het zijn de kleine dingen die het doen. Knap dat je wat leuks bent wezen kopen met je kinderen! En ook dat je wat voor jezelf hebt gekocht.

Ik hoop dat je zo doorgaat, het lijkt me heel vervelend om krenterige ouders te hebben. Maar zo te horen ben je al minder krenterig.
    Zoals ik al eerder zei, je hoeft ook geen dure dingen voor ze te kopen.
    Maar het is toch stiekem wel fijn als je kind zo dolgelukkig is met iets van een paar euro. ❤

Ik heb dit topic expres nog een keer aangeklikt. Want in het begin vond ik het eigenlijk heel erg zielig voor je kinderen. Maar je bent gelijk al wat losser! Super!

2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,998
    6,748
    113
    zuid-holland zuid
    Wat fijn @Annemeis dat je er zo goed mee omgaat en probeert minder zuinig te zijn!

Ik kom uit een heel zuinige familie. Toen mijn opa op sterven lag vertelde hij me dat hij spijt had dat hij niet meer van zijn geld had genoten. Nu was het te laat voor hem, maar hij wou mij nog op het hart drukken niet teveel te sparen en aan later te denken. Maar ook nu te genieten en geld uit te geven aan reizen en mooie dingen.
    Ik voel me nu nog steeds soms schuldig als ik geld uitgeef, maar dan denk ik aan mijn opa en dan gaat het beter :)

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Wij geven geen fietsen, kleding en rugzakken etc met verjaardagen. Dat hoort bij ons bij de opvoeding en krijgen ze wanneer nodig.
    Hebben pasje van de efteling
    Kinderen sparen zelf voor games etc en eenmaal op de helft leggen wij rest bij.
    Hebben ps3, ps 4 en switch. Ook nog ds en ipad en een laptop en ieder eigen tv op de slaapkamer
    Kleding nieuw maar ook 2e hands. Schoenen gewoon 2 / 3 paar. En dan sneaker, zomerschoen en laars. Kapot is nieuwe

Rapport is 5 euro, verjaardag 50 euro, sinterklaas 100 euro per kind. (zit vaak overheen)
    Kinderfeestje is tussen de 100 en 150 euro. Varieerde van binnen speeltuin tot bowlen maar okk vorig jaar efteling. Hebben abonnement en dus met vriendenkaartjes en maar kind of 6 (waarvan de eigenste abbo) prima te doen .
    Hebben gewoon modaal inkomen maar door keuzes te maken kunnen we dit.
    Om het jaar op vakantie, geen dure auto, koop zelf zelden iets voor mezelf en geef geen geld uit aan dure kappers, nagels etc. Boodschappen probeer ik te beperken tot 80 euro per week maar zit er vaak overheen. Toch probeer ik dat te beperken zodat we geld overhouden voor leuke dingen. Zo kopen we geen bier of frisdrank maar wel lekker snoepje.
    Ook gaan we naast de efteling elke maand wel keer wat leuks doen. Zwemmen, binnenspeeltuin, beekse bergen etc en met minder geld lekker naar bos fietsen, picknicken en ijsje eten bijv. Vinden ze bijde prima.

Dochter 10 (groep 7)heeft sinds dit school jaar mobiel met beltegoed ivm vaak alleen naar school gaan en naar huis. Zoontje zit op andere school. Vind dat veilig gevoel.. Wel mijn oude maar vrij luxe toestel nog.

Tja verwend, nee niet echt. Verwende kinderen accepteren geen nee en krijgen alles wat ze willen omdat ze anders ontploffen. Hebben ook wel is tegenslag en het geld niet. Tja dan is het nee en vinden ze prima. Vorige week kocht ik doos stoepkrijt, wat nieuw klein buiten speelgoed en zitten al 2 wk buiten van alles te doen en was nog geen 15 euro krijg bij de action.
    Regelmatig zoeken we spullen uit voor een goeddoel om weg te geven aan kinderen die het minder hebben. Zijn ze ook niet gierig in.

4. lies276

lies276 Niet meer actief

Mijn zus en zwager zwemmen in het geld en hun kinderen krijgen ook altijd " zomaar" iets.
    I pads in de aanbieding bij de Makro? Hup, allemaal een i pad.
    In de kast staan ongelogen wel 10 grote dozen playmobil die nog nooit uitgepakt en in elkaar gezet zijn.
    Ze hebben alle spelcomputers, een jaccuzi in de tuin, enz, enz.
    Op verjaardagen zijn ze heus blij met de cadeaus die ze krijgen, maar het beland vaak in de kast om daar ook te blijven.
    De oudste van 15 taalt niet naar een bijbaantje, want als hij iets wil, krijgt hij het toch wel.

Mijn kinderen zijn daar weleens een beetje jaloers op, maar ze beginnen wel steeds beter te snappen dat zulke dingen niet vanzelfsprekend zijn en dat het voor hun neefjes en nichtje later weleens heel lastig kan worden om diezelfde levensstandaard vol te kunnen houden.
    Vooralsnog zijn het geen hoogvliegers op school, dus zie dan maar eens op dezelfde manier te kunnen blijven leven.
    En dat terwijl ze het vanzelfsprekend vinden en geen flauw idee hebben dat 350 euro voor een paar schoenen echt heel veel geld is!
    Die kunnen het straks dus financieel heel taai gaan krijgen!

Wij zijn zeker wat losser dan ts, maar zijn ook al met 6 jaar begonnen met zakgeld, kopen ook best af en toe iets tweedehands, ze krijgen hier niet " zomaar" iets en de oudste 2 hebben inmiddels een bijbaantje.
    De oudste bekostigt hier zijn rijbewijs van. Trots dat hij is dat hij dat zelf bij elkaar verdient!
    De tweede is dol op merkkleding, maar ik vind het echt onzin om 60 euro voor een tommy hilfiger polo uit te geven. Ik betaal dan 25 euro en hij de rest.
    Niks mis mee, wat mij betreft.

5. Deliana

Deliana Niet meer actief

Hier mogen ze helemaal zelf weten wat ze doen met hun zakgeld (behalve snoep kopen of speelgoed onder de noemer "gevaarlijk"). Op = op.

Zo heeft mijn dochter (8.5 jaar) vorig jaar een Hatchimal gekocht... heb haar van te voren op YouTube laten zien wat hij kon, gezegd dat ik het duur vond en uitgelegd dat het misschien wel erg snel saai zou zijn.... nou ze moest en zou zo'n ding hebben. Uiteindelijk heeft ze heeft er 1 dag mee gespeeld, toen kwam ze tot de conclusie dat het toch niet zo leuk was. Geld op, maar ze heeft er wel wat van geleerd ;) Sindsdien koopt ze alleen nog maar "nuttig" speelgoed (topmodel potloden, make-up achtig spul en samen met 2 vriendinnen een gekke logeer-onesie...).

Denk persoonlijk dat ze op deze manier beter de waarde van geld leren kennen, ipv dat ik voor ze zou gaan bepalen hoeveel ze wanneer (aan waaraan) mogen uitgeven.

6. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,248
    4,480
    113
    Iedereen maakt hierin verschillende keuzes, kan nu niet echt zeggen of het dan goed of fout is.

Zo zouden wij niet snel naar de Efteling gaan , buiten de prijs (die ik echt hoog vind ongeacht of ik het kan betalen of niet) zijn mijn kinderen niet echt pretpark kinderen, wij gaan dan liever naar een dierentuin, daarvan koop ik de kaartjes meestal met de air miles.

En zo gaan we wel vaker naar goedkopere alternatieven.

Vriendinnetje zit inderdaad ook op 2 sporten en muziek les, gaan regelmatig een dagje naar een pretpark en maken hierin andere keuzes dan wij doen. Niets mis mee. Toch vind mijn dochter het ook moeilijk als ze vol enthousiasme is over het schoolreisje en haar vriendin zegt er niets aan te vinden omdat ze er al zoooo vaaak is geweest. Tja dat komt dan best verwend over.

Aan de andere kant heeft haar vriendin 1 paar schoenen per seizoen terwijl ervoor kiezen om 2 paar te hebben ivm zweetvoeten en het dan kunnen luchten van het andere paar. Ik heb ook de voorkeur voor 2 winterjassen zodat er altijd een droge is. Als ze ergens vanaf gegroeid is zoals fiets, step, skeelers etc, dan vervangen wij dit gewoon (al dan niet tweede hands). Dat vind het vriendinnetje dan weer raar , dat je zomaar een "nieuwe" fiets krijgt terwijl je niet eens jarig bent.

Waar ik wel heel erg op waak is dat wanneer iets door eigen toedoen kapot gaat ik dit niet vervang, dan mogen ze hun eigen spaarpot aan gaan spreken. Wil ook graag dat ze zuinig zijn met hun spullen maar laten we het erop houden dat hun zuinig een ander zuinig is dan ik voor ogen heb;)

7. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Ik vind dat je goed bezig bent @Annemeis. Je staat open voor andere meningen. Dat is heel goed, kritisch durven kijken naar jezelf. Ik heb het zelf trouwens ook lang gehad. Mijn ouders waren best streng met geld en voor niks ging de zon op. Eerst uit noodzaak, later uit principe. Maar merk nu dat zowel mijn ouders als ik zelf veranderd zijn. Voor mij was het al heel wat om klei, knutselspullen en kleurboeken te kopen zonder aanleiding. Dat deed mijn moeder niet; viel onder kadotje. En die kregen we alleen met verjaardag en Sinterklaas. Ik ben nog steeds geen over de balk gooier. Maar het dingen kopen voor de kinderen gaat al heel lang prima nu. En sinds een jaar of 2 durf ik ook dingen voor mezelf te kopen, gewoon zomaar. Heb best wel pittige jaren achter de rug en hard gewerkt. Dan moet je ook wel kunnen genieten!

Overigens snap ik niet goed dat er hier dames zijn waarvan de kinderen het zakgeld moeten sparen. Dat ze er geen snoep van mogen kopen, dat snap ik. Maar verder? Zakgeld is toch juist bedoeld om van te leren. En leren doe je nou juist door fouten te maken. Anders leer je nog steeds het op=op principe niet. Je kunt bijv wel sturen door te zeggen dat je gaat aanvullen als ze een bepaald bedrag gespaard hebben voor iets groters. Maar verder toch echt aan hun zelf overlaten vind ik.

Annemeis, Madeliefke and suus1983 like this.
  8. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,199
    1,056
    113
    Female
    Wij doen beide. Dochter krijgt €1 per week (ze is 6) daarvan doet ze de helft in de ene spaarpot en de ander helft in een andere.
    De ene mag ze uitgeven aan wat ze wil, de andere helft spaart ze voor Lego.

9. Roanna

Roanna Bekend lid

Aug 24, 2015
    880
    395
    63
    Leuk om te lezen hoe verschillend iedereen hierin staat!

Vergeleken met veel hier zijn wij ouders die niet veel 'zomaar' geven. Met hun verjaardag krijgen ze cadeautjes (van elk gezinslid 1;) geen vast bedrag); daarnaast iets met Sinterklaas (iets nuttigs geen vast bedrag; iets leuks tot 30 euro ongeveer) en vaak in de lente/zomer nog een keer iets (beide kinderen zijn in de winter jarig, dus krijgen van anderen ooit buitenspeelgoed ;)). Als er een keer een actiemarkt is voor een goed doel, krijgen ze daar ook nog wel eens iets.
    Verder niet. Als ze iets in de winkel zien wat ze mooi vinden, onthouden we dat voor de verjaardag.

Een fiets, skeelers of een step vind ik een prachtig verjaardagscadeau. Ja, het is ook nuttig maar ik vind dat een cadeau niet alleen maar speelgoed hoeft te zijn. Ze krijgen wel altijd iets om mee te spelen, maar niet alleen maar. Wij houden ervan om ook bijv. een paar mooie regenlaarzen te geven (en: iedereen kan dan ook een cadeau geven, het is zo leuk als de jarige mag kiezen wie als eerste z'n cadeautje mag geven). Wij houden van kwalitatief goed speelgoed (zoals Kapla, duplo, playmobil, regenboog Grimms). Dat is relatief duurder, maar daar kan een kind ook eindeloos mee spelen.
    Verder vind ik persoonlijk dat veel kinderen in die zin verwend zijn, dat ik regelmatig vragen langs hoor of zie komen: wat moet ik nu weer geven? Hij/zij heeft alles al...

Wij gaan wel regelmatig naar de Dierentuin (abonnement, voor verjaardag :)), of naar het bos, de kinderboerderij etc. Soms kopen we 'zomaar' een ijsje, maar dat doen we echt niet elke week. Het is echt een feestje als ze dat krijgen.
    En de bieb, dat is ook een uitje..

Zakgeld krijgen ze hier nog niet (oudste 4 jaar). Ik denk rond 6 jaar ermee te beginnen. En ik vind dan een bedrag van 1,00 niet gek. Je wilt toch juist leren aan je kind dat het zinvol is om te sparen, zodat je echt iets moois kunt kopen?
    Ik wil het net zo doen als mijn ouders: je mag zelf weten wat je koopt, maar moet het wel eerst overleggen. Dan kun je evt. wat voor en tegenargumenten noemen en leert een kind ook nadenken over waarom wel of niet.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Je zal merken dat als je kinderen ouder worden, ze al veel hebben. En ook dat het voor oudere kinderen gewoon steeds lastiger wordt, ze hebben minder behoefte aan speelgoed maar ja wat geef je dan ;). Mijn oudste van 10 vindt het echt wel lastig om iets te bedenken.
    En als ze ouder worden is de bieb ook geen uitje meer. Zeker niet bij onze kinderen die op school een schoolbieb hebben.
    Met zakgeld proberen wij ook wel een beetje te sturen wat ze kopen, of in ieder geval goed na te laten denken. Nu wilde mijn jongste schoenen kopen (kreeg ze niet van ons omdat ze al goede schoenen heeft), dat heeft mijn man uit haar hoofd gepraat. Dat vond ik wel een beetje jammer... vond het juist zo leuk dat ze dat wilde doen!

11. Roanna

Roanna Bekend lid

Aug 24, 2015
    880
    395
    63
    Dat begrijp ik hoor ;) Maar ik zie het ook vaak langskomen voor kinderen die de leeftijd hebben van mijn zoontje (of iets ouder). Hier mag er iets te wensen overblijven... Ze krijgen absoluut iets wat ze erg mooi vinden en waar ze graag mee zullen spelen, maar misschien niet alles wat ze op hun verlanglijstje hadden gezet. (en bijv. niet de volledige toet-toet collectie in 1 keer). En ik vind het juist niet nodig om alleen maar speelgoed te geven; dus ik ben het helemaal met je eens. ik kan me voorstellen dat het lastiger wordt als ze ouder worden.
    Haha, ja dat soort zakgeldissues zullen we hier vast ook nog wel krijgen.

12. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Wij doen dat af en toe ook. Zo had Q nog skeelers die paste en heel waren maar vond ze niet meer mooi. Ze heeft van haar verjaardagsgeld nieuwe gekocht.

Andere dingen, fiets, kleding, schoenen, knutselspullen, ‘nuttig’ (buiten) speelgoed, etc, krijgen ze eigenlijk altijd gewoon.

Ts ik vind het wel meevallen met het verwend zijn van het vriendinnetje. Het gedrag is wel wat verwend. Hier waren in groep 2 ook een paar meiden die het maar raar vonden als je geen echte UGG had, gelukkig vond Q dat maar stom gedrag. Ik vond dat ook behoorlijk verwend gedrag..

lies276 likes this.
  13. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,069
    3,862
    113
    Zo’n gezin ken ik ook al heel wat jaren. Ging net zo. Ondertussen zijn die kinderen zo aan deze levensstijl en dit uitgavepatroon gewend dat ze nu halverwege de twintig zijn en al diep in de schulden zitten.

lies276 likes this.
  14. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Heel eerlijk, ik vind je absoluut niet krenterig hoor!
    Wij hebben dan wel een veel lager inkomen (eenverdiener, modaal) maar ik verbaas me ook weleens wat kinderen krijgen. En ik heb daar geen problemen mee hoor, zolang ze zich normaal gedragen en niet pochen of neerkijken op ons.

Een grotere fiets kopen omdat je die nodig hebt klinkt normaal maar ik vind dat luxe. Als mijn auto kapot gaat koop ik ook niet zo even een nieuwe terwijl ik hem wel nodig heb. Soms moeten ze dus wachten, pech dan. Dochter wilde een nieuwe, maar kreeg een tweedehands van mp (niet voor verjaardag dit keer). Ik leg dan wel uit wat het prijsverschil is en wat we allemaal kunnen doen voor dat geld.

Voor hun verjaardagen dit jaar mochten ze kiezen, een normaal kado of een klein kadootje (a 10 euro) en 1x naar de Efteling met zijn vieren. Als we van huis zijn oid gaan we best wel eens een ijsje met ze halen of uit eten. We leggen ze uit dat dat ook geld kost en hoeveel. Het komt niet aanwaaien.

Er is hier thuis 1 tablet en die word door beiden gebruikt. Dan maar niet tegelijk erop, ik zie de meerwaarde daarvan gewoon niet. We hebben ook geen spelcomputers.

Skeelers is speelgoed dus een kado of van het zakgeld.
    Zakgeld krijgen ze beiden en mag vrij worden besteed. Soms zien ze iets erg leuks en komen net wat geld tekort, dan leg ik het wel bij.

Voor het rapport wisselt het. Ze hebben weleens een kadootje gekregen hoor. Een andere keer een ijsje gehaald omdat ze goed hun best hadden gedaan.
    Een belevenis is soms meer waard dan een stuk speelgoed.
    Ik bezuinig niet op goed schoeisel en goede jassen en goed passende kleding.

Ze zitten beiden 1x per week op een sport/activiteit. Anders word het ook gewoon te duur.
    Wat ik wel wil aangeven is dat wij het vroeger thuis ruim hadden. Sinds ik met mijn man samen ben is dat veel minder en daar heb ik heel erg aan moeten wennen. Ik vond dat vreselijk in het begin. Hopelijk gaat het bij onze kinderen andersom!

15. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,188
    823
    113
    Over de schooltas; haar tas was niet kapot oid, ze wilde gewoon een nieuwe omdat ze de oude niet leuk meer vond. Dat vind ik prima maar dan van haar spaarpot...
    en mijn kinderen krijgen zeker niet iets omdat een ander het ook heeft gekregen. Het leren uitstellen van iets hoort erbij vind ik. Je kunt best even wachten tot je verjaardag en je kunt best teleurgesteld zijn als je vriendinnetje wel een eigen iPad hebt en jij niet. Omgaan met (kleine) teleurstellingen moeten kinderen ook leren. Mijn zus is net als ik best arm opgegroeid en gaf haar kinderen ook veel en maakte geld altijd op. Op den duur kwam ze hierdoor wel in de problemen. Ze heeft geld moeten lenen en moeten leren met geld om te gaan. Het was voor haar kinderen erg moeilijk dat ze ineens niet meer van alles kregen en een hele winter met 2 paar schoenen moesten doen. Haar conclusie: mijn kinderen waren inderdaad verwend...

Share This Page