Bevallen met of zonder ruggenprik/pijnstilling? Waarom?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Imona, 16 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Hoi dames.

Zoals de titel al zegt willen jullie bevallen met of zonder ruggenprik en waarom.
    En als je zonder ruggenprik bevalt dan wel andere pijnstilling?

Eerst riep ik heel hard dat ik sowieso een ruggenprik wil. Maar ga nu twijfelen.
    Ten eerste lijkt het zetten me pijnlijk.
    Ten tweede ben ik allergisch voor morfine. Dan krab im me helemaal open.
    Ten 3e heb ik gelezen dat door een ruggenprik de bevalling langer kan duren en het ook effect kan hebben op de baby. Dat hij wat slomer is.

Dit weegt allemaal op tegen 1 voordeel.. Geen.. pijn..

Dus. Wat zouden jullie doen of hebben jullie gedaan en waarom?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb beide (thuis)bevallingen zonder pijnstilling gedaan. Waarom, tja gewoon omdat het kon ;). Heb vrij vlotte bevallingen gehad en wilde heel graag thuis bevallen. En waarom meteen voor pijnstilling kiezen als het zonder ook gaat? Bij mijn eerste bevalling op zich wel aardig wat pijn gehad, maar was te doen. Bij de tweede eigenlijk geen pijn gehad. Ik was ook heel relaxed.

nizzie86 en Imona vinden dit leuk.
  3. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Ik heb ook geen pijnstilling gehad ( 2 thuisbevallingen en 2 ziekenhuisbevallingen)

In eerste instantie wilde ik geen pijnstilling ivm de negatieve aspecten die eraan zitten.
    Daarnaast had ik geen idee hoe de bevalling zou lopen. Mocht het echt niet meer gaan, was er altijd nog de optie om naar het ziekenhuis te gaan c.q. Te kiezen voor pijnstilling.

Uiteindelijk dus niet nodig gehad. Het was pijnlijk maar te doen. En het scheelt dat ik geen lange bevallingen had.

Imona vindt dit leuk.
  4. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Ik heb aangegeven dat ik in eerste instantie geen pijnstilling wilde tenzij ik er op een gegeven moment zelf expliciet om zou vragen (wilde wel de optie open houden). Ik heb wel een hele korte bevalling van 3,5 uur gehad waarin ik de pijn echt te doen vond. Het enige lastige vond ik toen de weeën zo snel op elkaar kwamen, maar dan ben je er al bijna. Geen pijnstilling uiteindelijk gehad dus.

Maar mijn schoonzus heeft er 36 uur over gedaan en die heeft toen wel om een ruggenprik gevraagd. Heel begrijpelijk, anders had ze het niet vol gehouden.

Ik zou het gewoon insteken dat je het zonder wilt doen, maar de optie open houden.

Imona vindt dit leuk.
  5. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik wou bij de eerste geen pijnstilling, na 15 uur rugweeen heb ik toch om een ruggenprik gevraagd. Wat een heerlijkheid was dat, ik heb daarna echt heel bewust mijn bevalling en de geboorte van mijn kind meegemaakt. Bij de tweede sowieso gekozen voor een ruggenprik. Na de ruggenprik bevallen in 5 uurtjes, van gezonde levendige dochter ;)

Imona vindt dit leuk.
  6. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik kreeg een ruggenprik toen ik ging bevallen van onze dochter die snel daarna zou komen te overlijden.
    Ik wil er nooit meer een. De pijnstilling werkte maar aan 1 kant, de medicatie zorgde ervoor dat de weeën stilvielen en er dus ook nog opwekkers bijgegeven moesten worden.
    Mijn bloeddruk werd er gevaarlijk laag door, dus ruim anderhalve liter vocht in korte tijd toegediend gekregen.

Ik vond dat er een hoop toeters en bellen bijkwamen zonder het gewenste effect.

Imona vindt dit leuk.
  7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik ben twee keer bevallen zonder pijnstilling, wilde dat ook niet. Ben zelf heel bang voor naalden en het zetten joeg me meer angst aan dan het idee van de weeën.

Mijn ervaring was dat de eerste 4 cm ontsluiting echt lastig waren, daarna kom je in een soort 'flow'. De weeën worden dan steeds heftiger, maar op het moment dat je denkt: nu gaat het niet meer, ben je er en mag je gaan persen.

Ik hoop bij de derde weer op een bevalling zonder pijnstilling. Gewoon omdat het zetten alleen mij teveel angst aanjaagt.

Imona en nizzie86 vinden dit leuk.
  8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Tja, mijn filosofie was dat bevallen een natuurlijk proces was dat vrouwen al duizenden jaren doen en dat het in beginsel wel zonder pijnstilling te doen zou moeten zijn. Ik ging proberen zonder, maar ik had ook niet krampachtig gevoel dat ik het ten koste van alles zou moeten kunnen zonder. Ik heb tijdens opleiding op stage veel bevallingen van dichtbij meegemaakt en ook gezien wat voor 'natuurgeweld' een bevalling kan zijn, hoe uitputtend, en hoe pijnstilling dan toch een positief effect kan hebben.

Mijn eerste bevalling begon meteen pittig en ik weet dat ik bij het eerste inwendige onderzoek dacht: als ze nu zeggen 2 cm dan ga ik gillen, want dit hou ik niet uren vol. Dan gaat er wel een prik in! Maar ja. Toen zei ze 8 cm en was pijnstilling eigenlijk geen echte optie meer ;) en na een heftige uur mocht ik gaan persen. En dat was ook zo gepiept. Dus eigenlijk zonder veel drama zonder pijnstilling gedaan.

Met die ervaring in mijn achterhoofd ging ik er vanuit dat ik ook geen pijnstilling nodig zou hebben bij de tweede, geen seconde over nagedacht. Toen de pijn heel heftig werd dacht ik alleen maar: mooi, het schiet dus goed op en dan is het ook zo weer voorbij :rolleyes:. En dat was ook zo. In iets meer dan 2 uur thuis bevallen.

Bij de derde kreeg ik een heftige weeenstorm. Dat deed zoveel pijn dat ik acuut om pijnstiller gevraagd zou hebben als het makkelijk voor handen was geweest. Maar ja. Ik was thuis en was tevens een teken dat er schot in de zaak zat, dus vervoer naar ziekenhuis alleen voor pijnstilling was al een hele onderneming, wat VK ook niet zomaar zou aandurven met mijn snelle bevalling in het achterhoofd. Na 45 min kreeg ik ook al heftige persdrang en bleek ik op 10 cm te zitten. Dus tja. Pijnstilling is dus ook nooit een reële optie geweest.

Imona vindt dit leuk.
  9. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.372
    113
    Bij beide ruggeprik gehad. Halleluja voor het feit dat wij een keuze hebben!

Oceanna en Imona vinden dit leuk.
  10. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Twee keer ruggenprik gehad, geen probleem bij het zetten en goede pijnstilling. Spookverhalen zijn er altijd, maar bij het overgrote merendeel gaat het gewoon goed. Verhalen van anderen zeggen niets, je eigen pijngrens ook niet. Ik heb een hoge pijngrens maar pijn van weeën daar kan ik gewoon niks mee.

Oceanna en Imona vinden dit leuk.
  11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij de oudste geen ruggeprik gehad, ik kon de weeën goed opvangen en vond het dus niet nodig - ook al was het wel pijnlijk ;) Bij de jongste werd ik ingeleid en na uren vol enorme weeen zonder echt rust tussendoor zat ik nog steeds op 3cm ontsluiting; toen dus wel om een ruggeprik gevraagd. Toen hij zat, bleek ik 20 minuten later volledige ontsluiting te hebben ;) Ik was binne30 minuten van 3 naar volledig gegaan.

Samila en Imona vinden dit leuk.
  12. LianneE

LianneE Niet meer actief

Eerste geen gehad tijdens bevalling (werd spoedks dus toen wel tijdens ks verdoving). Was spontane bevalling. 2e was ingeleid en kwam in een weeenstorm dus toen het me werd gevraagd op 4/5 cm ja gezegd. Hij zat niet goed dus had er niks aan. Weeenstorm stopte omdat het infuus even uit was. Toen was t goed te doen.

Misschien kan je een geboorteTENS aanschaffen? Verzekering vergoedt dit soms. En anders de optie openhouden? Liever niet, tenzij...
    overigens stopten bij mij de weeen niet en had ik geen bijwerkingen en mocht ik gelijk naar huis zowat.

Imona vindt dit leuk.
  13. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik ben zo'n beetje anti pijn bestrijding, wilde bij de eerste dan ook zonder pijnbestrijding doen en wat had ik een pijn zeg... ze hadden me ook uren aan het hoogste standje weeen opwekkers laten liggen terwijl ik al 10 cm had.
    Toen ik dus hoorde dat ik bij de tweede werd ingeleid en weeen opwekkers kreeg plus het feit dat ik al weken amper sliep door de jeuk besloot ik voor een ruggeprik te gaan. en wat een verademing zeg, mocht er een derde komen wil ik weer een ruggeprik.

Imona vindt dit leuk.
  14. klaver85

klaver85 Bekend lid

26 nov 2014
    757
    182
    43
    Bij de eerste geen pijnstilling gehad, maar dit was ook geen optie. Was echter goed te doen.

Dadelijk bij de tweede liever ook niet, maar sluit het niet bij voorbaat uit.

Imona vindt dit leuk.
  15. Zonne straal

Zonne straal Actief lid

3 jan 2014
    466
    95
    28
    Bij mijn 2 vorige bevalling geen pijn bestrijding gehad, omdat ik beide keren in 3,5 uur ben bevallen. Op het moment dat ik om pijnbestrijding begon te vragen. had ik 10 cm ontsluiting en persweeën, werden de vliezen geprikt en mocht ik persen. Klinkt misschien fijn, 'maar' 3,5 uur. Je gaat ineens van 0 naar 100. En daarna 3 dagen naweeën gehad! en kunnen ook behoorlijk pijnlijk zijn. Bevallen is gewoon geen pretje ;)

Je hebt niet alleen een ruggenrpik als je dit eng vind.Er is ook een 'pompje' die gaat dan via een infuus en kan je knijpen dan krijg je pijnbestrijding toegediend. (dit is de optie die ik zou willen als het nodig zou zijn)
    Misschien kan je informeren bij je ziekenhuis wat ze hebben. Volgens mij is er ook een 'tence'? Iets wat op je rug geplaatst kan worden en dan stroomstootjes geeft.

Imona vindt dit leuk.
  16. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Bij alledrie de bevallingen dat ik dacht: "&^%&^#$^ ik kan niet meer!" mocht ik binnen een half uur/uur gaan persen, dus ik heb het zonder pijnstilling gedaan.

Ik wilde het ook zonder pijnstilling doen, want die ruggenprik leek mij helemaal niks, maar als het echt niet was gegaan dan had ik alsnog pijnstilling gevraagd.

Imona vindt dit leuk.
  17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Die jeuk speelde hier ook mee idd, ik was gewoon óp na weken vrijwel geen slaap. Kon door weinig energie die weeen gewoon niet goed opvangen, daarnaast moest ik ook blijven liggen, opwekkers... heel anders dan bij mijn oudste (toen kon ik in bad weeen opvangen, dat gaf écht veel verlichting!)

Imona vindt dit leuk.
  18. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Vanaf het begin dat ik wist dat ik zwanger was heb ik gezegd mocht het nodig zijn dan wil ik een ruggenprik.

Ben op vrijdagnacht begonnen met rugweëen en op zondag ochtend kon ik de pijn niet meer hebben toen er beenweeën bij kwamen.

Het zetten van de ruggenprik vondt ik meevallen. Was heel blij dat ik geen pijn meer voelde en eindelijk heel even kon slapen.
    Een uur na het zetten zijn de weeënopwekkers aangezet en na 2 uur is mijn dochter geboren. Door de weeënopwekkers heb ik 6 cm in 2 uur tijd gedaan

Imona vindt dit leuk.
  19. Louloute

Louloute Niet meer actief

Absoluut met! :D
    Ga dit keer ook weer met ruggenprik bevallen. Heerlijk! Ik heb echt een droombevalling gehad. Kijk er heel erg positief op terug. :)
    Het zetten viel me wel tegen, best pijnlijk en raar. Maar is goed te doen.
    Ruggenprik heeft m'n bevalling juist versneld. :)
    M'n anesthesist heeft me verzekerd dan het geen effect heeft op de baby. Ons zoontje is ook geboren met apgar score van 10/10 :)

harlene2014, Oceanna en Imona vinden dit leuk.
  20. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ja zo ver ik weet hebben ze dat pompje bij ons ook. Daar zou ik dus ook als eerste voor gaan. De pest is alleen dat dat ook een morfine soort is.. waar ik dus jeuk van krijg... maar ze zeiden dat dat maar even in je bloed blijft dus dat er eigenlijk geen allergische reactie van kan komen.

Deel Deze Pagina