Bevallings plan

Discussion in 'De bevalling' started by Stephie86, Jul 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stephie86

Stephie86 Fanatiek lid

Apr 17, 2012
    1,034
    0
    36
    Thuiszorg en zor
    Rotterdam
    Hallo meiden..

Wat zet je nou in een plan? Het is onze eerste.. Dus weet niet zo goed waar te beginnen..
    Heb gezocht op het onderwerp maar alles is al gesloten..
    We gaan in het ziekenhuis bevallen poliklinische..

Groetjes Stephie xxx bedankt alvast!

2. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

Feb 22, 2011
    4,230
    28
    48
    Female
    Noord-Brabant
    Als je het intypt bij google heb je websites vol over bevallingsplannen...

Bij mij is het belangrijkst wie er bij is. Wat ik wil qua pijnbestrijding en dat ik graag de placenta wil zien ( hebben ze bij mijn eerste niet laten zien, vandaar dat het er expliciet in staat)
    Verder kan je denken aan wat voor sfeer je wil (licht,muziek)
    Hoe je de weeeen op wil vangen (voor zover je dat weet bij een eerste, lastig te zeggen)
    Hoe je denkt over pijnbestrijding..
    Dat je de kleine meteen op je borst wil.
    Of je partner bij jou blijft of met de kleine mee gaat als er complicaties zijn.
    Of je veel of weinig uitleg wil tijdens de bevalling..
    Of je mee wil kijken met een spiegel..
    Of je zelf wil kijken wat het geslacht is..
    Of je meteen visite wil na de bevalling..
    Of je borstvoeding wil geven en meteen aan wil leggen..
    Of je foto's op of film wil..
    Medisch ingrijpen dus bijv. scheuren of knippen..

Dit is wat er in me opkomt.. er kunnen er vast nog veel aanvullen.

Succes!

3. Stephie86

Stephie86 Fanatiek lid

Apr 17, 2012
    1,034
    0
    36
    Thuiszorg en zor
    Rotterdam
    Hier kom ik al een eind mee! Dank je wel

4. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Er is op dit forum een topic over geboorteplan waar iemand haar plan heeft gedeeld. Ik heb vorige week zelf ook een plan gemaakt en die van haar als leidraad gebruikt.
    Er staat oa in
    - waar je wilt bevallen
    - wie je bij de bevalling wilt hebben
    - hoe jij het liefst je weeen opvangt
    - of je wensen hebt wat betreft de ruimte waar je bent, licht, muziek, geuren etc
    - welke houding je wilt bevallen
    - pijnbestrijding
    - medische ingrepen
    - hoe er gecommuniceerd moet worden met jou
    - of jij je baby direct op je borst wilt
    - of je borstvoeding wilt geven
    - wie de navelstreng doorknipt
    - wat je met de placenta wilt doen
    - hoe en wat qua verzorging na huid op huid contact
    - foto's/ filmen tijdens na de bevalling
    - bezoek van familie

Zo heb je al heel wat :)
    Succes

5. Stephie86

Stephie86 Fanatiek lid

Apr 17, 2012
    1,034
    0
    36
    Thuiszorg en zor
    Rotterdam
    Dank jullie wel!!

6. GwoonAn

GwoonAn Fanatiek lid

Oct 1, 2006
    3,040
    51
    48
    Female
    Verpleegkundige
    NH
  7. Celika

Celika Fanatiek lid

Jul 15, 2013
    1,893
    381
    83
    Female
    Dicht bij de zee
    Wij hadden ook via internet een geboorteplan gemaakt had via Google het 1 en ander gevonden.
    Moet wel erbij zeggen dat op het moment van de bevalling ik er niks mee heb gedaan :D

8. Mamajen

Mamajen Bekend lid

Nov 8, 2013
    634
    1
    0
    Ook goed om te bedenken is of je de navelstreng wil laten uitkloppen of niet.. Die zag ik niet in het lijstje staan

9. Karin76

Karin76 Actief lid

Aug 9, 2011
    246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik "zit" ook n beetje met dat geboorteplan. Typisch is dat als ik het meiden vraag die al zijn bevallen, dat die het bijna allemaal onzin vinden :( Is het iets wat verschilt per verloskundige dat ze er mee komen? Of is het iets nieuws? Vind het zo frappant.

10. Karin76

Karin76 Actief lid

Aug 9, 2011
    246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Uitkloppen????

11. Mamajen

Mamajen Bekend lid

Nov 8, 2013
    634
    1
    0
    Ja..
    Als een kindje wordt geboren klopt de navelstreng vaak nog een minuut of 10. In die tijd krijgt je kindje nog extra zuurstof via de navelstreng. Daarna valt de navelstreng stil en heeft het definitief geen functie meer.
    Voor mij de reden om in mijn bevallingsplan neer te zetten dat ik graag wil dat de gyn de navelstreng laat uitkloppen voor het wordt doorgeknipt, als dat medisch gezien kan op dat moment.

12. Mamajen

Mamajen Bekend lid

Nov 8, 2013
    634
    1
    0
    Eerste x had ik ook geen plan. Helaas zijn er toen ook een aantal dingen gebeurd wat ik jammer vond achteraf. M'n gyn vroeg deze x er zelfs heel expliciet naar. Dus deze x maak ik m wel..

13. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    De ene vk vraagt je dit te maken zodat zij weten wat jij belangrijk vindt. de andere doet dat inderdaad niet. De mijn heeft er ook (nog) niet om gevraagd maar ik doe het dan vooral voor mezelf.
    Ik ben nog wel een control freak en heb graag dingen zelf in de hand maar met een bevalling kan dat niet. Daarbij kun je je er niet op voorbereiden behalve dus door alles wat je wilt en niet wilt op papier te zetten. Ik vind het zelf dus fijn. Ook al doe ik er niks mee of besluit ik tijdens de bevalling iets anders, ik heb nu het gevoel dat ik de touwtjes in handen heb.

14. Ikapika

Ikapika VIP lid

Oct 21, 2012
    5,073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Ik had ook een plan opgesteld, maar daar bleken veel dingen in te staan die ze al standaard deden zoals de navelstreng laten uitkloppen. Ik ben ingeleid en uiteindelijk hebben ze niet eens naar het plan gekeken. Zo stond er dat ik niet teveel mensen bij mijn bed wilde, maar tijdens het persen had ik er 5 staan ;) Het is vooral handig om zelf een beetje grip op de zaak te krijgen, maar of het werkelijk nuttig is vraag ik me af. Tijdens de bevalling is er steeds gevraagd wat ik wilde zover dat mogelijk was. Dat is misschien ook beter. Als je nog nooit bent bevallen heb je geen idee wat je te wachten staat en op het moment zelf wil je het misschien toch ook heel anders. Mijn bevalling verliep niet volgens het boekje en allerlei zaken die ik had bedacht van te voren liepen zo anders. Kijk uit dat je het voorjezelf niet te uitgebreid doet, want het kan ook een teleurstelling worden als het anders gaat.

15. Ona

Ona Fanatiek lid

May 8, 2011
    1,469
    1
    36
    Nog een tip maar dat is meer voor tijdens de bevalling: zorg dat ze zich ook aan het bevallingsplan houden. Bij mij is weinig uitgekomen. Nu is het sowieso moeilijk te plannen allemaal maar als je verloskundige vraagt of je echt niet thuis wilt bevallen terwijl er in je bevallingsplan 'expliciet' staat dat je in het ziekenhuis wilt bevallen dan moet zij zich daar aan houden (uiteindelijk wel in het ziekenhuis bevallen hoor). Ook heb ik geen pijnstilling gehad. Dit stond ook in mijn bevallingsplan. Achteraf gezien ben ik hier blij om want het was best te doen zonder. Op 1 moment heb ik er naar gevraagd maar toen was ik er al bijna. ;) Lang verhaal kort, een bevallingsplan is 1 maar het naleven is iets wat ze ook echt moeten doen ook voor je eigen gemoedsrust. Misschien dit punt nog eens doorspreken want je hebt er erg eigenwijze verloskundigen tussen zitten.

16. Stephie86

Stephie86 Fanatiek lid

Apr 17, 2012
    1,034
    0
    36
    Thuiszorg en zor
    Rotterdam
    Heb het ook gevraagd aan de verloskundige en ze zei ook dat ze al veel doen..

Ze zei dat vooral dames het doen bij een 2e als iets niet lekker verlopen is..
    dus ik maak hem ook niet. Mijn vriend weet heel goed wat ik/wij willen..

17. Annekeruiter85

Annekeruiter85 Fanatiek lid

Aug 10, 2012
    1,165
    92
    48
    Denk ook vast na, wat je wilt als het uiteindelijk een keizersnede wordt. Ik had ook een geboorteplan geschreven, alleen deze was gericht op een natuurlijke bevalling. (uiteraard ging daar vanuit bij een 1e). Uiteindelijk is het bij mij een keizersnede geworden en achteraf gezien zou ik willen dat een aantal dingen anders zijn gelopen. Ik heb mijn dochter pas na 2 uur echt kunnen vasthouden en ben bijv. niet bij het meten en wegen geweest. Het huid op huid contact is gelukkig wel toegepast bij mijn man, dus dochter heeft heerlijk tegen papa aangelegen, misschien kun je dat er ook inzetten, mocht dat bij jou niet lukken. Dingen die ik echt heel jammer vind en de volgende keer dus in mijn bevallingsplan zet. Ik wil graag (mocht een 2e ook een keizersnede worden) een natuurlijke keizersnede en dit zal ik ook uitgebreid bespreken dan (mits geen complicaties bij mij of kindje)
    Succes in ieder geval!

18. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik vind het ook wat onzinnig, omdat je tijdens de bevalling uiteindelijk misschien wel iets heel anders wilt dan in je plan staat. Bijv. van te voren denk je dat je absoluut geen pijnstilling wilt en als het moment daar is, lig je erom te smeken. Of andersom......

Ik heb er de laatste keer wel een gemaakt, op verzoek van de vk. Ze gaf mij ook een soort modelletje dat ik alleen maar hoefde in te vullen. Ik vond het op zich wel aardig om te doen, je wordt gedwongen om er zelf van te voren ook even wat beter over na te denken.

19. indy22

indy22 Fanatiek lid

Oct 20, 2012
    1,829
    25
    38
    Het is gewoon fijn om vooraf over dingen na te denken. Het kan altijd anders lopen (sterker nog, het loopt hoogstwaarschijnlijk anders).. Maar er is bij mij wel met een aantal punten gehoor aan gegeven..

Ik heb aangegeven dat ik door een nare seksuele geschiedenis liever een vrouwelijke dan een mannelijke arts wilde. Er waren toen ik ging bevallen een mannelijke en een vrouwelijke gyn aanwezig en de vrouwelijke gyn heeft toen mijn bevalling gedaan.
    Om diezelfde reden hebben ze alleen bij aanvang gecheckt hoeveel ontsluiting ik had en heeft er daarna niemand meer een inwendig onderzoek gedaan.

Ze hebben mijn kindje ongewassen op mn buik gelegd ipv hem eerst schoon te wrijven en ze hebben de navelstreng uit laten kloppen.

Voor een volgende keer zet ik erop dat ik absoluut eerst verdoofd wil worden voor ze gaan hechten:)

Ook ga ik er weer op zetten dat ik het liefst in bad maar anders in elk geval zittend wil bevallen. Vorige keer was in bad niet mogelijk omdat ik aan allerlei infusen en metertjes lag maar met een beetje moeite mocht ik toch tot de persweeen zitten. Voor een volgende keer weet ik dat ik ook het persen zittend wil doen want als ik ging liggen werd alles meteen veel pijnlijker.

Ook kan je bijvoorbeeld denken aan of je een spiegeltje wilt om je kindje geboren te zien worden. Ik had erin gezet dat ik mn kindje graag geboren wilde zien worden, dus op het moment supreme riep de gyn: overeind, dan kan je kijken!
    (was vergeten om te zeggen dat ik zware bekkeninstabiliteit had dus dat van liggen naar zitten niet te doen was, enige manier om het te zien was een spiegel maar die was natuurlijk niet in de buurt.. dus heb mn baby pas gezien toen die op mn buik werd gelegd.. Voor volgende keer neem ik dus een spiegeltje mee;))

Share This Page