lees even mee...met ouders op leeftijd *en meerdere kinderen uit eerdere huwelijken waar verder geen contact meer mee is...zucht* hmmm..erfrecht..word zo erfplicht....lekker dan...
Hier heb ik wel wat aan ja, denk dat het uiteindelijk toch het beste is dat mijn ouders benificiair acceperen. Maar ik vraag me af wie er dan de boedel moet gaan inventariseren en wat er dan nog voor kosten bij komen. Er is echt bijna geen info over te vinden op internet echt lastig dit.
Ook hier enige ervaring met het erfrecht... Vorig jaar is mijn vader helaas overleden Ook hij had schuld, wij (alle kinderen) hebben toen ons erfrecht afgestaan aan mijn moeder, dit omdat de meeste schuld was opgebouwd tijdens hun huwelijk, doordat wij dit hadden gedaan kon een deel van de schuld worden kwijtgescholden en voor het overige deel draait mijn moeder op, klinkt lullig maar is wel zo fair aangezien zij dit samen hebben opgebouwd. Wat ik wel heb geleerd is dat van veel mensen hun uitvaart niet goed is geregeld (ook qua geldzaken) dus heb er ook van geleerd dat voor mijn lieve babytje wordt geboren wij (partner en ik ) alles super geregeld moeten hebben. Want alle kinderen hebben vorig jaar al hun spaargeld bij elkaar gelegd om de begravenis van ons pa te kunnen betalen en dat wil ik ons kindje echt niet laten meemaken...
Vind het eigenlijk te belachelijk voor woorden dat jullie moeten opdraaien voor schulden die een ander heeft gemaakt. Ik dacht dat bij overlijden de schulden kwamen te vervallen. Moet daar dan toch maar eens over na gaan denken. Mijn vader heeft ook schulden. Maar hij is pas 49 dus hij heeft nog de tijd om er iets aan te doen.
Wanneer u erfgenaam bent in een nalatenschap, dan heeft u drie manieren om daarop te reageren. U kunt de erfenis zuiver aanvaarden, verwerpen of beneficiair aanvaarden. Wij adviseren u te kiezen voor de laatste manier. Daarmee speelt u altijd op zeker' en valt u niet in de valkuil van de estate plannende erflater. In dit artikel de ins en outs van de drie vormen op een rij. Zuiver aanvaarden Wanneer u zuiver aanvaardt, dan treedt u van rechtswege in alle rechten en plichten van de erflater. Dit wil zeggen dat u ter grootte van uw erfdeel ook aansprakelijk bent voor de schulden van de nalatenschap. Het zuiver aanvaarden van een nalatenschap kan er toe leiden dat u uit eigen zak' geld moet betalen aan de schuldeisers van de erflater. Dit is het geval wanneer de erfenis inmiddels slechts uit schulden bestaat, bijvoorbeeld doordat de erflater aan estate planning heeft gedaan, door vermogensoverheveling tijdens leven. Gebruik deze manier dus alleen wanneer u zeker weet dat de baten de schulden zullen overtreffen, dus met andere woorden: als er geen tekort (negatief saldo) is te verwachten. Verwerpen Wanneer u er al van overtuigd bent dat de boedel waarin u erfgenaam bent, slechts uit schulden bestaat, kunt u de erfenis ook gewoon verwerpen. Uiteraard kunt u ook om andere redenen de nalatenschap verwerpen. In dat geval zullen anderen uw erfdeel erven; wie dat zijn hangt af van de wet of het testament en uw familiesamenstelling. Mocht uiteindelijk niemand de erfenis aanvaarden, dan vervalt de nalatenschap aan de Staat. Verwerping is overigens niet altijd mogelijk. Minderjarige kinderen of hun vertegenwoordiger kunnen een nalatenschap bijvoorbeeld niet verwerpen. Wanneer u de erfenis verwerpt, laat dit dan registreren via een verklaring bij de rechtbank. Wacht hier niet mee. De wet bepaalt namelijk dat een erfgenaam die een erfenis eenmaal geaccepteerd heeft, deze daarna niet meer kan verwerpen. Beneficiair aanvaarden Om in alle gevallen op zeker te gaan, kunt u uw erfenis het best beneficiair aanvaarden. U voorkomt hiermee dat u uiteindelijk verarmt. U aanvaardt dan namelijk onder het voorrecht van een boedelbeschrijving.Aan een beneficiaire aanvaarding - die door alle erfgenamen samen dient te gebeuren - stelt de wet een aantal eisen. Zo dient u een verklaring bij de rechtbank te laten registreren (waarvoor de rechtbank u kosten in rekening brengt) en dient de nalatenschap beneficiair afgewikkeld te worden. Dat laatste betekent onder meer dat alle vermogensbestanddelen moeten worden geïnventariseerd. Eventuele schulden worden betaald uit de opbrengst van de erfenis. De schulden vervallen als de opbrengst van de erfenis niet groot genoeg is. Mocht er nog geld overblijven nadat de schulden zijn betaald, dan gaat dat geld alsnog naar de erfgenamen.Zolang u nog niet zeker weet of u de erfenis wilt aanvaarden, doet u er goed aan zeer voorzichtig met de nalatenschap om te springen en u niet als erfgenaam te gedragen. Dus: geen spullen meenemen (zelfs geen foto's), niet in de auto van de overledene rijden, niet deelnemen aan besprekingen over de erfenis met de andere erfgenamen. Misschien heb je hier wat aan, hou wel in gedachten dat als je het verwerpt het bij de volgende erfgenamen in lijn komt en verwerpen kostte hier een paar jaar terug 90 euro en iedere volgende erfgenaam moet dan ook die 90 euro weer betalen als ze het niet willen. Je kunt het vaak goed via een notaris regelen hoe en wat.
Het bovenstaande verhaal is me geheel duidelijk dat is ook zo'n beetje de enige info die overal op internet staat. Maar hoe de verdere procedure eruit ziet is nergens te vinden. Dat als je benificiair accepteerd er een boedel inventarisatie gemaakt moet worden is me dan weer wel duidelijk maar wie moet dat gaan doen en dan daarna wat gebeurd er dan met de boedel etc. Grrrr erg lastig en ingewikkeld.
Je zoekt een notaris en die dient een verzoek in bij de rechtbank, die wijzen dan een instantie aan, vaak een schuldhulpbemiddelingsbureau, en die doet de inventaris en regelt alles verder, spullen die nog verkocht kunnen worden worden door hun verkocht en daarvan en evt geld worden schulden betaald en als er dan nog iets over is krijgt de familie dat blijven er schulden over is het einde verhaal. Hou wel in de gaten dat jullie dus niet zelf het huis binnen gaan en/of spullen mee nemen al is het maar een foto op het moment dat je iets mee neemt uit de nalatenschap betekend dat dat je het accepteerd. Dat is dus de procedure met beneficair aanvaarden. Heb je hier nog wat aan?
In het geval van een ver familielid van mijn vader heeft volgens mij de notaris de erfenis afgehandeld. De notaris kosten gingen geloof ik wel van de erfenis af. Was een heel karwei waarbij de notaris heel wat neuzen in dezelfde richting moest krijgen. Zo'n afhandeling kan wel even duren, zelfs enkele jaren . Mijn vader moest beslissen of hij zijn 1 honderdste deel ofzo wilde of niet, net als zijn broers, zussen, nichten, neven, achternichten, etc. Volgens mij is er benificiair geaccepteerd, maar natuurlijk werd er onderling gelachen hoeveel ieder kreeg, 1 euro?, 2? . Uiteindelijk bleek er toch wel wat te verdelen (na verkoop huis en landbouwgrond). Soms kun je het gewoon niet inschatten. Maar als er niets te verdelen of verkopen is, gaat het vast sneller. Succes met je keuze.