Hoi allemaal! Misschien is deze vraag al eens gesteld hoor maar kon het zo gauw niet vinden... Morgen 12 wk zwanger en dan ga ik bloed laten prikken voor de standaard testjes van de zwangerschap. Kan iemand mij vertellen of hier ook standaard getest wordt op bloedarmoede? Ik word niet echt wijs uit de codes op het formulier en om er nou de vk voor te bellen vind ik ook zoiets... Reden dat ik het vraag is omdat ik me echt hondsmoe voel, slap, duizelig, het hele riedeltje zeg maar als je de symtomen van bloedarmoede opzoekt. Kan natuurlijk ook gewoon komen doordat ik zwanger ben en dus moe, maar toch... als het niet al bij de standaard check zit zou ik het graag laten testen, dus vandaar! Weet iemand het?
hb en ijzer zijn trouwens 2 dingen als je je echt zo naar voelt en je hb is goed, laat dan de ferritine even prikken. was bij mij ook te laag. de hb is goed.
Een te laag ferritine alleen kan nooit de oorzaak zijn van je niet lekker voelen. Pas als een laag ferritine zorgt voor een laag hb ga je dit merken. Dus denk dat het bij jou puur toeval was. Wel is er een verschil tussen een 'goed' en een 'goed' hb, in die zin dat als je voor je zwangerschap 9,5 hebt en nu 7,5, dan is je hb nog steeds goed (binnen refernetiewaarden), maar kun je daar lichamelijk wel last van hebben. Vandaar dat er vroeg in de zwangerschap wordt geprikt. Bloedarmoede met de zwangerschap als oorzaak komt op dit termijn eigenlijk nog niet voor, dus het is een goed uitgangspunt om van uit te gaan bij eventueel vervolgproblemen.