Verwijzing huisarts naar belgie

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door suzannazuster, 28 mei 2025 om 20:40.

1. suzannazuster

21 mei 2025
    14
    0
    1
    Hallo,

Ik wil graag gehele fertiliteitstraject in belgie doen, omdat daar een vriendin woont die mij kan ondersteunen en in nederland heb ik geen steun. Ik probeer al 16 maanden zwanger te worden en ben 33 jaar. Mijn huisarts weigert keer op keer een verwijzing te schrijven naar belgie, als ze niet schrijft gaat zilverenkruis geen 1€ vergoeden terwijl ik wel recht heb op 95% van vergoeding.
    Mijn oude gynacoloog weigert ook een verwijzing naar belgie omdat ze zeggen dat je bij huisarts moet zijn.

verzekering weigert om bemiddeling omdat verzekering zegt je moet bij huisarts zijn. Reden van afwijzing van huisarts is omdat zij niks en helemaal niks met buitenland te maken hebben.
    Andere huisarts vinden die wel mij kunnen verwijzen, is heel moeilijk omdat je niet bij een nieuw huisarts als nieuwe klant kan komen alleen omdat je een verwijzing nodig hebt!

ik vind dit zo erg moeilijk. Het ging om een kort briefje met mijn gegevens en gegevens van ziekenhuis in Gent en handtekening van huisarts. Klaar.

Ik ben helemaal einde raad en het lijkt alsof nederlandse zorg mij dwingt om in nederland zorg afnemen terwijl ik gewoon depresief word na een behandeling alleen thuis komen en lege muren aankijken. Ik heb een steun nodig en dat heb ik in belgie.

weet iemand wat er mogelijkheden zijn om bijv bij andere instantie aan verwijzing te komen?
    Second opinion, is dat ook dan voldoende bijvoorbeeld en ziet verzekering dat als verwijzing?

wie heeft tips

2. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.395
    1.854
    113
    Vrouw
    Ik zou sws niet meer bij zo'n huisarts willen zitten, belachelijk. Je hebt gewoon recht op second opinion. Waarom wil je trouwens in Nederland niet de onderzoeken alvast laten doen? Behandeling kan dan altijd nog in België met je vriendin. Kun je in de tussentijd op zoek naar een nieuwe huisarts die wel van het shared decision making is..

3. suzannazuster

21 mei 2025
    14
    0
    1
    Dank.
    Ik wil daarom niet in Nederland verder gezocht worden omdat ik daarvoor weer een verwijzing nodig heb en dan weer maanden wachten op uitnodiging. In verleden ben ik wel ondergezocht door gynacoloog maar die wilt ook geen verwijzing naar buitenland, alleen binnenland. Snap je? Als ik al nu weet dat belgie mentaal ook goed is, aangezien ik ook geen contact meer met mij familie heb, is een steun van een vriendin echt nodig. Ook mijn vriend werkt in england en kan niet altijd mij ondersteunen.

Ik heb gelezen dat second opinion niet geweigerd mag worden. Kan je dan bijv wel second opinion aanvragen voor belgie en dat dan aan verzekering laten zien als verwijzing? En kan je eenmaal second opinion aan uz gent onder behandeling komen of willen ze ook echt een verwijzing? Of moet je naast second opinion aparte verwijzing aanvragen?

4. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.395
    1.854
    113
    Vrouw
    Ik kreeg van de huisarts gewoon een brief waarop stond dat ik vanwege herhaalde miskramen een second opinion in uz Gent wilde, mocht daaruit blijven dat bijv ivf nodig is dan wordt dat gewoon vergoed daar (afhankelijk vd voorwaarden en wel/geen contract met dit ziekenhuis. Minn zorgverzekering destijds had een contract met up Gent dus werd gewoon 100% vergoed). Volgens mij heb ik de bring aan uz Gent gegeven maar zou voir zekerheid ook even navragen bij je zorgverzekering.
    Maar echt stap over op een andere huisarts, daar ga je je leven nog plezier van hebben...

5. suzannazuster

21 mei 2025
    14
    0
    1
    Dank
    Iemand nog meer tips?

Deel Deze Pagina