Hoi! Zijn er meiden die ervaringen hebben met een traject in UZ Brussel, Jette? Mijn man en ik hebben hier gisteren een intake gehad. Onze arts, Dr. Shari Mackens, was erg aardig en kwam heel kundig over. Wel ging het allemaal erg snel. Wij hebben wel een goed gevoel bij het behandelplan. Ik heb een lage amh en ik zou beginnen met 300 Menopur en later ook orgalutran. Ik moet dan in Nederland vanaf cyclusdag 2 bloedtesten en een echo laten doen om te bepalen wat de beste timing is voor de stimulatie en moet mijn fsh optimaal zijn voor de ivf, anders kan het zijn dat ze het een cyclus uitstellen. Zijn er ziekenhuizen in Nederland die ook zo te werk gaan of is dat echt het grote verschil in België? Wij hebben nog een intake staan bij Nij Geertgen, maar je hoort zoveel over de beste kansen in België.. De bloedtesten en de echo moeten wij dus in Nederland doen en voor 13:00 de uitslag hebben. Zijn er meiden die dit ook hebben moeten doen en hebben jullie tips? Wij wonen in omgeving Amsterdam. Verder vonden wij het ziekenhuis in Brussel erg verouderd en hadden wij een heel ander gevoel dan bij ons ziekenhuis in Nederland. Hier vinden wij de ziekenhuizen toch een stuk moderner.. Wat zijn jullie ervaringen met UZ Brussel? Met het ziekenhuis zelf, de behandelingen en het geregel van de uitvoering van bloedonderzoek, echo’s en aanvragen medicatie/stimulatie in Nederland? Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Alle tips zijn welkom
Hoihoi, Ik heb geen ervaring met Jette, maar ik heb wel een intake daar gepland staan. Ik zit nu in een ivf traject in Nederland en in het ziekenhuis waar ik loop gaat anders. Ik heb ook een laag AMH namelijk 0,20, hoe laag is jouw AMH? Maar hier wordt niet gekeken hoe mijn FSH is op het begin van een cyclus. Misschien ligt dit er ook wel aan hoe hoog je FSH was tijdens de onderzoeken, want heb jij een verhoogd FSH? Ook werd er geen echo gemaakt op het begin van de cyclus, nu heb ik deze wel ergens anders laten maken, maar goed in principe werd dit dus niet gedaan. Dus het kan zijn dat je inderdaad geen goede cyclus te pakken hebt. Ik ben na mijn eisprong begonnen met decapeptyl injecties en na mijn menstruatie ben ik begonnen met Gonal F 225ie, dit schijnt de hoogste dosis te zijn die Nederlandse ziekenhuizen geven, misschien dat het bij klinieken anders is?! Ik begreep overigens wel van iemand anders die ook een laag AMH heeft dat ze bij Nij Geertsen ook starten met decapeptyl injecties. Ik weet verder niet hoe hoog haar dosis van de fsh injectie is. Maar door het starten met de decapeptyl injecties zit je eigenlijk automatisch de volgende cyclus al vast aan de IVF in die ronde lijkt mij. Moest jij trouwens ook voor je intake alle onderzoeken al uitgevoerd hebben? En zoja waar heb jij deze onderzoeken uitgevoerd? Wij hebben namelijk een groot gedeelte al gedaan, maar een hoop dingen zijn nog niet gelukt, omdat de huisarts deze niet kon aanvragen. En heb je ook een idee waar je de echo’s en bloedtesten gaat laten doen? Dit zijn namelijk dingen waarvan ik denk, gaat dit allemaal wel lukken en geven ons een erg onzeker gevoel. En moet je de medicatie ook in Nederland regelen? Ik ben benieuwd of je voor Brussel gaat kiezen of toch voor Nij Geertgen.
Hoi Kiki, Dank je voor reactie! Jouw situatie klinkt mij erg bekend. Mijn AMH is 0,36 (ik ben net 31) en mijn fsh was ook hoog, 8,7/8,9. Maar volgens mij is dat nog niet extreem hoog. Ik heb 1 ivf poging gedaan waaruit 1 eicel is gekomen, 1 embryo maar helaas geen zwangerschap. Ik moest eerst een maand aan de pil en al snel beginnen met decapeptyl en ook Gonal F 225ie. Ook geen echo of fsh metingen.. Tijdens mijn telefonisch gesprek met Nij Geertgen gaven zij aan met hogere doseringen te werken dan 225ie. Maar ik weet niet of zij ook bloedonderzoeken en echo’s doen vanaf het begin van de cyclus om de beste timing te vinden.. Onze arts in Brussel zei dat ik geen decapeptyl zal krijgen omdat dit niet goed zou zijn (dit heb ik wel eens vaker gehoord). Waarom precies heb ik niet helemaal begrepen. Ook krijg ik geen Gonal F daar maar Menopur. Ik moest inderdaad ook die waslijst aan onderzoeken doen! Ik heb het geluk dat ik een hele makkelijke huisarts heb die het formulier kon aanmaken voor het bloedprikken. Ook maakte hij een doorverwijzing voor een vaginale echo. Misschien kan je het bij je huidige ziekenhuis vragen? Dat laatste, de echo’s en bloedtesten in Nederland laten doen maakt mij ook heel onzeker.. ik heb het ziekenhuis waar wij liepen in Nederland gemaild met de hele uitleg en of zij dit zouden willen doen. Ik hoop ontzettend dat ze meehelpen maar heb er een hard hoofd in.. Komend weekend verwacht ik al mijn menstruatie, dus we gaan sowieso de ivf 1 cyclus uitstellen. Dan gaan wij komende maand alles uitzoeken en hebben we nog het gesprek bij Nij Geertgen. Ergens hoop ik dat Nij Geertgen ook veel voor ons kan doen, zou zoveel geregel schelen. Alleen hoor ik toch echt veel dat in België de fertiliteit veel verder is en er veel meer kan, als dat echt zo is heb ik daar wel de kopzorgen voor over.. Maar we moeten ons ook niet teveel laten ontmoedigen door het geregel! Onze arts in Nederland zei al bij voorbaat dat het niet makkelijk zal zijn om naar België te gaan, maar toch doen zoveel vrouwen/stellen het dus het is zeker niet onmogelijk! Wanneer heb je je intake in Brussel? Ga je ook nog ergens anders kijken? En is dat ook omdat ze in Nederland niet veel meer kunnen doen?
Jij ook bedankt voor jouw reactie . Inderdaad dan heb je ook een laag amh helaas en je bent ook een stuk jonger, ik ben 36(in augustus 37). Volgens mij wordt je FSH nog wel binnen de range gezien. Die van mij was in april 2024 nog 5,6 in oktober 2024 7,4 en maart 2025 9,5. Echter is mijn oestradiol op cyclusdag 3 al verhoogd, dus dat betekent dat mijn FSH onderdrukt wordt en in werkelijkheid hoger is. Weet jij welke grens België hanteert om de IVF die ronde door te laten gaan? Hoe hoog de FSH die cyclus maximaal mag zijn? ah jij hebt al een ivf traject erop zitten met ongeveer hetzelfde recept. Wat ontzettend jammer en verdrietig dat het niet gelukt is. Mag ik vragen hoeveel follikels jij had bij de punctie? Of was dit er maar 1, omdat je aangeeft dat er 1 eicel was. Mijn ziekenhuis gaf overigens aan dat er in zo’n scenario bij ons geen punctie gaat plaatsvinden en dat het een escape IUI wordt. En weetje ook toevallig ondanks dat je geen uitgangsecho had hoeveel follikels er die maand beschikbaar waren? Ik zag deze cyclus bij mij op de uitgangsecho dat er 5 follikels klaarliggen, dus dit is het maximale haalbare, maar goed ik ben voorbereid op dat doorgaans de helft te stimuleren valt. Hoe reageer jij doorgaans op hormoonstimulatie? Ik heb er nog niet veel ervaring mee, behalve dat ik uitzonderlijk goed reageer op Letrozol met 3 rijpende eiblaasjes. Dat van die decapeptyl heb ik ook gelezen. En zou te maken hebben met dat vrouwen met een laag AMH doorgaans minder reageren op hormoonstimulatie, en dat wanneer je de cyclus platlegt met decapeptyl dat je mogelijk nog minder erop reageert. Ik heb maandag me echo dus ben erg benieuwd hoeveel van de 5 op de gonal gereageerd hebben. Ik vind het wel positief klinken om aan het begin van de cyclus dingen te onderzoeken, want de ene cyclus is de andere niet. En je wilt uiteraard een goede cyclus te pakken hebben. Wat fijn zeg dat jouw huisarts alles kon doen, die van mij is ook heel makkelijk, maar kon een hoop niet aanvragen. Die echo is wel al gemaakt, dat is dus de uitgangsecho geworden die ik extern heb laten doen en waardoor ik nu weet dat ik 5 follikels heb deze cyclus. Het huidige ziekenhuis is nog niet op de hoogte dat ik me ingeschreven heb bij klinieken in het buitenland, dus kan nog niet om die onderzoeken vragen. Ik heb dit alvast als plan b klaarliggen. Ik weet niet of ze nog een tweede ivf met me aan willen gaan in Nederland, dit zal ook een beetje afhankelijk zijn van de opbrengst. Wel willen ze ons hierna waarschijnlijk IUI bieden, hier hebben we het al over gehad. Maar ik wil denk ik sowieso naar België. Ook omdat ze daar meer onderzoeken doen naar miskramen. Ik ben namelijk 2 keer zwanger geweest en ik vermoed zelfs een derde keer. Maar ook hierin lopen ze erg achter in Nederland en doen ze weinig mee. Ik ben door alles wat ik gelezen heb wel overtuigd dat de fertiliteit in België en Duitsland beter is. Als je alleen al kijkt hoeveel meer onderzoeken ze doen. En ik heb zoveel erover gelezen dat het voor mij wel duidelijk is dat ik de grens overga. Hoewel ik natuurlijk echt hoop dat deze poging gaat lukken. Ik had eerst 19 juni mijn intake, maar ik kon die hormoononderzoeken dan niet doen, gezien ik dan nog midden in deze ivf zit. Dus die afspraak heb ik verplaatst naar 3 juli. Mocht er ondanks dat het niet verwacht wordt toch een cryo uit deze ivf poging voortkomen dan verplaats ik de intake weer. Maar jeetje wat spannend allemaal zeg voor jullie. Dat geregel is inderdaad heel lastig. Maar wat je zegt we moeten ons zeker niet laten ontmoedigen. Wat ik me overigens ook afvraag, wat als cyclusdag 2 in het weekend valt, dan zijn namelijk de lab in ziekenhuizen dicht toch. Pfff zoveel dilemma’s en vragen. Kun je dit overigens ook in Brussel laten doen, weet jij dat? Het zou voor mij een overweging zijn om een huisje oid daar in de buurt te huren, gezien wij ook daar zouden kunnen werken. Of bieden ze dit niet aan aan Nederlanders? Nou sorry voor mijn lange verhaal. En vele vragen. Het was natuurlijk een topic waarin jij vragen stelde, sorry dat ik er zo weinig kan beantwoorden en zoveel vraag. Ik hoop wel echt dat het snel allemaal duidelijk voor jullie wordt en dat je misschien zelfs wel bij Nij Geertgen het kan gaan doen. Wanneer heb je daar je intake?
Hier ook toevallig deze week de intake gehad daar, bij prof de vos. Omdat ik niet te stimuleren ben en na 4 IVF pogingen maar 1 eicel had. Ik zit nu in de wachtweken dus ik weet nog niet of ik uiteindelijk zwanger ben maar ik mocht toch al op intake gaan. We kunnen ook meteen starten als het niet gelukt is dus dat is wel heel fijn. Wat ik gehoord heb uit andere mensen hun ervaringen is dat het labo vooral heel erg goed is. En ze passen ook nieuwe technieken zoals IVM toe. Dat zou de techniek zijn die ze bij mij zouden gaan gebruiken. Mijn amh is 1.72 dus laag normaal voor mijn leeftijd. Ik ben 34. Maar ik reageer dus gewoon niet op de stimulatie voor IVF. Voor echo s en bloednames zou ik ook naar een ziekenhuis hier in de buurt mogen, dat is wel fijn want die weg ernaartoe is echt ver voor ons al (België niet ver van Maastricht), en voor jullie vanuit Amsterdam nog veel verder. Al geeft het me ook wel stress idd, zo van ga ik die resultaten dan op tijd kunnen doorgeven enz. Maar uiteindelijk doen heel veel mensen dat zo dus dat komt dan wel in orde vermoed ik. Die ouderwetsheid had ik het nog erger verwacht hahaha. Ik ben daar ooit in het ziekenhuis op sollicitatie geweest en toen dacht ik echt van oww, en dit is dan universitair, zo afgeleefd. Vond de wachtzaal van de fertiliteit nog redelijk ok. Maar hun labo is top dus dat is het belangrijkste. Ik ken in ieder geval een paar mensen die na een lan traject in Jette toch zwanger zijn geraakt, dus laten we proberen vasthouden aan de positieve verhalen en dat wij er ook een mogen worden. Dikke knuffel wat dit traject is heftig, eenzaam en hard. Als je ooit nood hebt aan een babbeltje, mijn pb staat altijd open
Ik heb jullie reacties gelezen maar zoek nog een moment om even goed te reageren op alles! Na onze intake in Brussel woensdag hebben we er een lang weekend België van gemaakt dus veel onderweg Ik reageer morgen
Geen probleem je vragen! We zijn hier toch om elkaar te helpen en het idee dat ik niet de enige ben in deze situatie geeft al steun Een beetje met elkaar sparren en ideeën uitwisselen doet ook al veel! Ik vertel het verkeerd, ik heb uiteraard wel echo’s gehad bij de ivf voor de follikel metingen! Ik had een stuk of 7/9 follikels klaar liggen, daarvan groeide er 1 goed door en 1 andere kwam erachteraan. Ik had uiteindelijk 2 follikels (waarvan de tweede wel een twijfel was). Daaruit kwam 1 goede eicel en daaruit een goede embryo. Ik reageer dus niet goed op de stimulatie.. Mijn ziekenhuis liet de ivf wel doorgaan, de arts zei met mijn lage amh word het moeilijk veel meer te laten groeien en met deze poging kregen we toch veel informatie. Ik heb vorig jaar januari ook een miskraam gehad bij 7,5 week ik heb zelf het gevoel dat bij ons de bevruchting wel wil lukken maar het bij het delen snel mis gaat. Wat verdrietig ook van jouw miskramen in België ben heb ik woensdag bij de intake wel meteen bloed geprikt voor een genetische test en een chromosoom test die te maken kunnen hebben met de lage AMH en eventueel mislukte bevruchtingen/miskramen! Dat vind ik heel interessant en spannend, dit had ik in Nederland nog nooit gehoord.. Een is een karyotype test, dat is de chromosoom test. Als je dat googled lees je dat hiermee de chromosomen worden bekeken en of daar een oorzaak in zit voor herhaalde miskramen en mislukte bevruchtingen. De andere is het Fragiele X syndroom, wat te maken kan hebben met de lage AMH. Ik denk dat ze dit bij jou dan ook zouden onderzoeken! In Brussel is dit onderzoek een standaard zei de arts. Over de echo’s en bloedprikken, dat kan je in Brussel ook gewoon doen! Ze geven de optie voor Nederland zodat je niet vaak op en neer hoeft.. Ik overweeg ook om deels in België te verblijven als het in Nederland echt heel lastig wordt. Wij gaan dat komende maand goed uitzoeken. Wij hebben 28 juni intake bij Nij Geertgen. Maar nu zegt mijn voorgevoel wel om in België verder te gaan. De 2 ivf poging die ik nog heb tegen (deelse) vergoeding wil ik optimaal gebruiken. Hoeveel ivf pogingen heb jij nu gehad?
Hoi Artie! Wat een verhaal ook en wat gek dat je niet reageert op de stimulatie.. is daar een reden voor? Of kan een andere type stimulatie werken? Spannend de wachtweken! Heb je al besloten dat als je niet zwanger bent je naar Brussel wilt gaan? Het is inderdaad een heftig, eenzaam traject wij hebben veel lieve vrienden en familie, ik heb een goed huwelijk en wij halen alles uit ons leven. Maar er is niks dat een onvervulde kinderwens kan verzachten
Ze weten niet heel zeker waarom maar ik zou oa een heel zeldzaam type pcos hebben. En ze gaan in mijn huidige ziekenhuis nog verder kijken. Ze gingen nu ergens samen zitten met enkele disciplines. Maar ze hebben me zelf doorgestuurd naar jette omdat ze eigenlijk nog nooit zagen wat ze bij mij zagen. En ik ging al naar uz leuven waar ze moeilijkere gevallen zien haha, dus gelukkig komt dar echt niet veel voor. Nuja niet leuk om dat ene raar geval te zijn wel Ik heb verschillende soorten gehad maar reageerde op geen enkele. Enkel op femara met 1 eicel maar ook daar twijfel of het niet gewoon mijn natuurlijke cyclus eicel is. Ik ga sowieso naar Jette idd, dat is het enige centrum in België wat ivm doet. Icsi zou telkens maar met 1 eicel zijn, en de hoop is er met de ivm techniek meer te hebben. Ze geven geen garantie natuurlijk. Fijn dat je in ieder geval wel een fijne omgeving hebt. Dat doet al veel maar echt snappen doet niemand het tenzij ze er zelf doorgaan. Alles wat het met je hoofd doet, alles wat je voelt door de hormonen enz, die eeuwige onzekerheid of het überhaupt wel ooit zal lukken. Vooral dat laatste vind ik. Mensen die er nooit door gegaan zijn lijken allemaal te denken dat ivf altijd werkt ofzo, dat je dan sowieso met een baby eindigd. Was het maar zo een feestje hé
@Kmoon Lief, dankjewel! Oja, dat verschilt ook nog per ziekenhuis. Ik heb maandag namelijk pas mijn eerste echo, dat is dan al cyclusdag 10(stimulatiedag 9). Jeetje wat heftig moet dat geweest zijn, dat je maar 1 a 2 groeiende follikels zag. Bij de gedachte dat ik dat maandag ga zien begin ik al te huilen. Ik weet eigenlijk niet eens wat ik zelf dan zou willen, een escape IUI of toch de punctie. Met de gedachte dat ik op Letrozol meer eiblaasjes laat rijpen, heb ik het idee dat de decapeptyl dan toch een boosdoener is. Maarja anderzijds je weet niet hoe het gaat lopen, die eicelvooraad wordt sowieso steeds minder en minder en straks is er niks meer. Dat er nog zo weinig tijd is daar heb ik erg veel last van en ben ik continu mee bezig in mijn hoofd, hoe ervaar jij dat? Wat verdrietig dat jij ook een miskraam hebt gehad. Wat je zegt over het delen, dat is ook mijn gedachte. Wel goed dat Brussel meer onderzoeken doet, ben benieuwd wat daar uit gaat komen bij jou. Krijg je al snel de uitslag? Ben wel benieuwd inderdaad, ga er eens naar googelen. Krijg jij Brussel niet volledig vergoed? Als het goed is krijg ik hetgeen vergoed tot het Nederlandse tarief, maar volgens mij is Brussel duurder hè? Heb me hier nog niet goed in verdiept. Maar er zijn natuurlijk ook zorgverzekeringen die maar 75 procent vergoeden van het Nederlandse tarief. Hopelijk heb je in ieder geval wel een zorgverzekeraar die 100 procent van het Nederlandse tarief vergoed. En natuurlijk alle onderzoeken die niet in Nederland uitgevoerd worden moeten we zelf betalen. Maar goed dat weet ik. Ik zit nog een beetje met dat mijn zorgverzekeraar de onderzoeken niet wilt vergoeden zolang ik nog in dit IVF traject zit. Dus ik kan pas de onderzoeken doen in Brussel nadat dit volledig is afgerond en heb 3 juli al de afspraak, dus maar even zien of dat goed samenvalt. Anders moet ik de afspraak weer verplaatsen. Dit is overigens mijn eerste IVF poging. Ik heb 5 rondes OI gedaan in een ander ziekenhuis. Het nieuwe ziekenhuis twijfelde tussen IUI en IVF, ook omdat ik met wat hulp(stimulatie) dus wel zwanger kan raken. Maar ze zeiden, we willen toch direct IVF doen, want nu kan het nog en we willen niet dat we over een aantal maanden moeten zeggen, hadden we toen maar IVF gedaan toen het nog kon. En jij heb jij nog andere behandelingen gedaan voor de IVF? Zo kloppend wat je zegt, er is niets wat het leed van een onvervulde kinderwens kan verzachten en ik word ook steeds banger dat dit waarheid gaat worden. @artie jeetje wat een verhaal inderdaad. Heel heftig dat het gewoon telkens niet lukt om meer dan 1 eiblaasje te laten rijpen. Zeker niet leuk om het bijzondere ‘geval’ te zijn. Hoop heel erg voor je dat je nu gewoon zwanger bent en je niet naar Jette hoeft. Maar mocht het toch nodig zijn, in ieder geval fijn dat ze wat anders kunnen proberen. Maar hopelijk echt niet nodig, hoeveel dagen na de terugplaatsing zit jij nu? En wat jij zegt, ook dat is zo waar, mensen in mijn omgeving zijn ook super lief en meelevend, maar niemand snapt het inderdaad echt. En ik had het voorheen ook niet begrepen, wat je zegt, je moet het echt zelf ervaren.
Ik heb de 22e mei de terugplaatsing gehad van een driedaags embryotje. Ik voel vanalles maar mijn ( te vroege en blijkbaar ook vervallen test met geen ochtendurine) test was negatief dus het is echt nog spannend. Voor jullie allemaal ook superveel succes en hopelijk hebben we allemaal snel een succesverhaal ♡