Verwijzing naar overleden opa op geboortekaartje... wel of niet doen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Gerbera84, 23 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gerbera84

    Gerbera84 Nieuw lid

    27 nov 2021
    3
    0
    1
    Vrouw
    Mijn schoonvader is onlangs overleden. Nu twijfel ik om een subtiele verwijzing naar hem op het geboortekaartje van ons kind te zetten... ik zal te denken aan een ballonnetje in de vorm van een ster die weg waait of iets dergelijks. Ik weet namelijk dat mijn schoonmoeder zoiets heel erg zou waarderen.
    Maar ik twijfel of het sterretje niet opgevat kan worden als een overleden kindje of miskraam oid?
    Wat vinden jullie, wel of niet doen?
     
  2. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    948
    1.409
    93
    Ik zou het alleen doen als het iets is wat jij en je partner zelf echt willen. Niet voor je schoonmoeder.

    En ja ik denk wel dat men een sterretje zou kunnen opvatten als een overleden kindje of miskraam. Dat is namelijk wel hoe het vaker gebruikt wordt op geboortekaartjes.
     
  3. Secret Promise

    Secret Promise Fanatiek lid

    19 jul 2012
    2.319
    2.237
    113
    Vrouw
    Het is een mooi gebaar, maar heel eerlijk gezegd vind ik het overlijden van je schoonvader niet echt iets te maken hebben met de geboorte van jullie kindje. In mijn ogen hoort zoiets dus niet thuis op een geboortekaartje. Een overleden broertje of zusje vind ik overigens wel anders, die hoort immers bij jullie gezin (gelukkig is daar geen sprake van!).

    Maaaarrrr uiteindelijk gaat het erom wat jullie zelf willen. Niet wat ik, een ander of je schoonmoeder vind(t).:)

    Uiteraard nog gecondoleerd met het verlies.
     
    Ysabella, Suzi98, nosilla en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Persoonlijk? niet doen. Geboortekaartje is voor je kind. Mijn vader was mijn wereld en is overleden toen ik zwanger was van onze 3e. Maar ik wou absoluut niet dat er werd verwezen op de geboortekaart naar zijn overlijden: het is de aankondiging van mijn kind. Wij als gezin kondigen het aan: mijn vader stond er los van.
    Hij stond wel als hartje op de rouwkaart overigens.
     
    duitshollandsmeisje, nizzie86 en Elsss vinden dit leuk.
  5. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.553
    1.485
    113
    Ik vind het een mooi symbool. Ik zou het wel doen als schoonvader een grote betekenis heeft/had voor de kleinkinderen.

    Ik zou vooral doen waar jij je het prettigst bij voelt.
    Een subtiele referentie valt buitenstaanders waarschijnlijk niet eens op, maar kan voor jullie wel veel betekenen.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  6. Gerbera84

    Gerbera84 Nieuw lid

    27 nov 2021
    3
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties, ik weet dat het onze beslissing is, maar wilde even peilen of ik niet te bot hierin ben :)
    Want eerlijk gezegd vind ik zelf ook dat zoiets niet thuishoort op een geboortekaartje. Het is zo dat mijn schoonzus het opperde, en mijn vriend dit wel een mooie gedachte vond. Ik in eerste instantie ook wel, maar al snel toen ik erover nadacht, vond ik het toch niet zo passend op het geboortekaartje van ons kind. Opa betekende wel heel veel voor zijn kleinkinderen en zij voor hem, maar we eren/herdenken hem op andere manieren en dat hoeft niet een verwijzing op het kaartje te zijn, die anderen ook nog eens als iets anders zouden kunnen opvatten.
     
  7. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.564
    16.144
    113
    Vrouw
    Dat is te zien wat voor kaartje jullie hebben.
    Als er op een strak kaartje een ster of vogel staat zou ik dat wat gek vinden.

    Al kan een vogel of vlinder zittend op de rand van het kaartje ook wel mooi zijn.

    Staan er bloemen op en is daarvan 1tje een blaasbloem en zijn de wegvliegende deeltjes een verwijzing naar dan ligt dat anders.

    Allé het is moeilijk uit te leggen :D:o:
     
  8. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.564
    16.144
    113
    Vrouw
    Dit idd.
     
  9. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.911
    3.716
    113
    Vrouw
    Thuis
    #9 Berte, 23 apr 2024
    Laatst bewerkt: 23 apr 2024
    Een sterretje zou ik niet doen.

    Maar je kunt natuurlijk wel iets toevoegen wat iedereen die hem kende eventjes aan hem doet denken.

    Misschien had hij een favoriet gezegde welke passend is op een geboortekaartje. Of, als jullie religieus zijn, een favoriet vers welke passend is. Een stukje uit een songtekst van een favoriete zanger kan ook. Bijvoorbeeld: "Dromen zijn bedrog, maar als ik wakker word naast jou dan droom ik nog" als hij fan was van Borsato, die tekst kan prima op een geboortekaartje.

    En als je schoonvader een herkenbare hobby had, kun je daar ook wat mee. Plaatje van het ras van zijn favoriete viervoeter bijvoorbeeld.

    En verder natuurlijk alleen waar jullie je prettig bij voelen. Het moet een geboortekaartje zijn om een geboorte te vieren. Dat gaat altijd voor.
     
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Wat ik zelf dacht even heel bot? Bij t leven doe ik geen grootouders verwijzing op een geboortekaartje, dus na de dood ook niet. Mijn vader zijn dna zit ook in mijn kinderen, zijn liefde voor hun geef ik door, zijn verhalen vertel ik.

    Ik heb zijn naam ook niet doorgegeven. Tot ontsteltenis van mijn moeder. Maar de oudste is bij het leven al vernoemd. Ik vond t gek om mijn vader 2x te vernoemen puur omdat hij is overleden :oops: de 2e naam van mijn 3e zoon heeft wel een diepere betekenis, nav overlijden van mijn vader.

    En mijn vader was een bescheiden man. Hij zou het echt niet nodig hebben gevonden dat ik naar hem zou verwijzen op het geboortekaartje.
     
  11. 1986CHANTAL

    1986CHANTAL Fanatiek lid

    12 mei 2014
    1.765
    760
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Gecondoleerd wat naar!

    Ik zou persoonlijk niet kiezen om iets op het kaartje te zetten.

    Wat ik persoonlijk wel heel mooi vindt is vernoemen. Bijvoorbeeld de 2e of 3e naam naar opa of soortgelijke naam.
     
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.873
    10.799
    113
    Ik bedacht mij ook dat ik een tweede naam vernoemen mooier zou vinden.

    Ik heb namens mijn overleden zoontjes wel een gedichtje op de achterkant van de geboortekaartjes van mijn andere zoontjes laten plaatsen, maar dat vind ik toch wel anders.
     
  13. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.553
    1.485
    113
    In dat geval zou ik het niet doen. Jullie kind, jullie kaartje, dus ik vind dat je dat helemaal zelf mag beslissen.

    En anders gewoon iets random aanwijzen op het kaartje en tegen je schoonfamilie zeggen dat dat verwijst naar opa :p
     
  14. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.444
    113
    Ik zou geen vlinder of sterretje doen, maar als je iets subtiels kan verzinnen dat naar opa verwijst én passend is op een kaartje, zou ik dat misschien overwegen. Bv als je een kaartje hebt met een konijntje in het gras, en opa hield van klaprozen, dan een klaproosje bij het konijntje ofzo.
    Maar ook alleen doen als dat voor jullie goed voelt, want hierboven zei iemand ook al dat je bij leven de grootouders ook niet (symbolisch) op de kaart zet, dus waarom na overlijden wel?
     
    Sado, citroenrasp en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  15. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.042
    12.476
    113
    Vrouw
    Nee ik zou het niet doen.
    Net als @Dubbelgeluk hebben we wel
    Iets/verwijs na/van overleden broer(tje) gedaan. Maar dat vind ik anders
     
  16. Sles

    Sles Actief lid

    13 jun 2022
    253
    198
    43
    Vrouw
    Mijn vader overleed ook tijdens mijn zwangerschap van de jongste. Ik heb op het kaartje de tekst ‘het regent zonnestralen’ gezet. Ik denk dat je deze tekst sowieso op een geboortekaartje kunt zetten, dus het maakt het niet te ‘zwaar’ zeg maar.
     
  17. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.564
    16.144
    113
    Vrouw
    Een naam van een overledene toevoegen vind ik dan weer veel zwaarder dan een klein toevoegsel waar alleen een beperkt aantal mensen echt de boodschap achter weten.
     
  18. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.054
    14.321
    113
    Sterretje, vlinder of regenboog zou ik niet doen maar als je toevallig paardenbloem pluis vindt is wel meer een referentie naar een volwassen overledene zonder gelijk "te zwaar" te zijn.

    En past een vernoeming mooi als tweede naam is dat altijd nog een idee. Maar G had al 2 namen en R kreeg de verbastering vernoeming naar mn vader.
     
  19. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.945
    4.001
    113
    Vrouw
    Als het in het kaartje past, kan het prima. Maar alleen als jullie je er prettig bij voelen. Misschien in de kleur, een voorwerp, bloem of een dier waar opa veel mee had. Als opa gek zou zijn geweest van konijnen, kan je daar waarschijnlijk best wat leuks mee doen zonder dat het zwaar wordt.

    Maar het is wel echt iets wat je moet willen. Geboortekaartje is wel iets wat je leven lang bij je blijft. Wij hebben hier een lijst met daarin de geboortekaartjes van mij en mijn man, onze trouwkaart en de geboortekaartjes van onze dochters. Hangt in het trapgat. Maar zou het best lastig vinden er steeds langs te lopen en met het verlies van mijn vader geconfronteerd te worden.

    Onze dochter is de helft van een tweeling, maar het hartje van haar zusje is met 10 weken gestopt. Voor op het geboortekaartje van jongste dochter staan wij als gezin getekend, om haar wiegje. Aan de binnenkant staan 3 fladderende vlinders. Eentje in de kleuren van baby/wiegje, eentje in de kleuren van de kleren van onze oudste dochter, eentje in de kleuren van de trui van mijn man en mij. Is een hele kleine versiering aan de binnenkant. Voor ons heel veel waard. Maar denk dat verder niemand het er uitgehaald heeft dat het symbool staat voor onze 3 dochters.
     
  20. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    22.108
    15.436
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou het niet doen, verwijzen naar een overleden broertje/ zusje vind ik dan ook iets heel anders, hij/zij horen bij het gezin.
     

Deel Deze Pagina