Hallo, Ik heb een dochter van 9 weken, en geef haar borstvoeding. Dat gaat vanaf dag een eigenlijk heel erg goed. Maar de laatste paar dagen is ze na een minuut of 8 drinken ineens heel boos op mijn borst. Telkens loslaten en dan mopperen tegen de borst weer vast pakken een paar slokken drinken en dan weer op nieuw, totdat ze echt gaat huilen. Als ik na de voeding kolf zit er vaak nog gewoon wel voeding in. Wat is er aan de hand en wat kan ik doen?? Liese
Er kunnen verschillende redenen zijn. - Is je kindje gesteund: met de benen bungelen bijvoorbeeld vinden kindjes vervelend... - Heeft je kindje pijn? Spruw, oorpijn, verstopte neus, tandjes.... - is de smaak veranderd: mogelijk is je cyclus aan het rommelen? - Heb je onlangs verstopte melkkanaal of borstontsteking gehad? - is de melkstroom minder? Wat je kunt proberen is borstcompressie geven. Probeer het moment van loslaten voor te zijn. Soms zie je heel goed dat het er aan zit te komen: een paar keer achter elkaar aanzuigen (korte zuigrimte) rimpels in het voorhoofd, vragende blik naar boven, onrust in het lijfje: neem dan met de volle hand een deel van het borstweefsel tussen duim en wijsvingers en geef druk. Je houdt dit dan gewoon vast. Kijk of er weer een toeschietreflex komt en het weer tot slikken komt. Zolang als ze drinkt vasthouden: op het moment dat ze pauseert laat je los. Soms volgt nog een melkstroom. Je kunt de plaats van je hand wisselen. Evt. een syntocinon neusspray vragen aan je huisarts (recept): dit helpt ook melkstroom op gang en kan je net door deze periode heen helpen. wissel desnoods van kant of leg half slapend aan. Probeer ook eens een andere houding. Veel succes!