Beste lactatiekundige, Half april verwachten wij ons 2e kindje. Ons eerste kindje is geboren in juli 2012. Ik wilde hem heel graag bv geven maar helaas ben ik na de kraamweek al gestopt. Het deed ontzettend zeer. En de pijn was verschillend tussen mijn borsten. Mijn rechterborst is een cupmaat kleiner dan mijn linkerborst (cup A en B). Nu had ik met voeden even pijn in mijn rechterborst maar als ie eenmaal goed zoog, dan ging het goed. Als ik hem aanlegde aan mijn linkerborst (waar ik telkens gigantisch tegenop zag) deed het zo zeer dat ik helemaal verkrampte van de pijn. Natuurlijk was er de pijn van het aanleggen, maar daarnaast had ik gewoon een verschrikkelijk inwendige pijn in mn borst (steken). Mijn zoontje is de eerste week dus flink afgevallen waardoor ik de keus kreeg, of bijvoeden met kv, of helemaal stoppen met bv. Omdat ik er zo onder leed en helemaal klaar was met bv, ben ik gestopt en over gegaan op kv. De dag nadat ik gestopt was, kreeg ik er ook nog een borstontsteking overheen. Beide borsten, maar vooral mijn linker borst (die zo'n pijn deed) was heel erg rood en deed heel zeer. Als ik dus nu nog terug denk aan bv denk ik al heel gauw..laat maar. Terwijl ik het zo mooi vindt, zo gezond en zo goedkoop. Nu we dus in verwachting zijn van ons 2e kindje denk ik vaak over de voeding na.. het ene moment denk ik, ik probeer het weer. Het andere moment denk ik weer terug aan die pijn en ben ik bang dat ik al verkramp bij het aanleggen op het begin. Wat zeggen jullie ervan? Herkennen jullie hier iets in? Heb je tips? Heel graag hoor ik dat! Alvast bedankt, Groetjes!
Hoi, Ik snap je twijfel, zoveel pijn en tegenslag, dat wil je niet nog een keer. Aan de andere kant je overtuiging dat het makkelijk, goed en goedkoop is. Gelukkig ben je er vroeg bij! Wat ik je zou willen aanraden is een afspraak maken met een lactatiekundige voor een pre-nataal consult. Hier kun je samen jullie verhaal doornemen, kijken waar het mis ging, wat de aandachtspunten zullen zijn straks, en kun je samen een plan maken, afgestemd op jullie wensen en behoeften. Wanneer je er van te voren over in gesprek gaat, kun je al bedenken en overleggen met je partner waar je grenzen liggen, wat je wel en niet wil proberen. Misschien kun je een volledig begeleidingspakket afnemen? Kijk even naar je verzekering: nu is de tijd om indien gewenst over te stappen. Zelf spreek ik regelmatig pré-consulten af of stel ik met ouders samen een persoonlijk borstvoedingsplan op. Dit geeft je houvast en vertrouwen: in je kunnen, in wat je wel en niet wil proberen (grenzen) en dat je goede, professionele begeleiding krijgt wanneer jij het nodig hebt. Waar woon je? (mag in persoonlijk bericht hoor) misschien kan ik je iemand aanbevelen. In je korte uitleg kan ik niet zien natuurlijk wat er gebeurde tijdens het voeden, waar het mis ging etc. Ik lees wel dat m.n. links erg pijnlijk was. ten eerste wil ik zeggen dat het nu heel anders kan gaan natuurlijk, verder zou ik je willen zeggen dat je ook prima op 1 borst je kindje kunt voeden! Wanneer 1 kant niet blijkt te gaan kun je daar op terug vallen. Dat is slechts 1 ding wat ik je vast kan meegeven. Er zijn zonder twijfel andere dingen die je nu al kunt bespreken en mogelijk ondervangen! Mijn advies: neem contact op met een lactatiekundige! Heel veel succes, geniet van je zwangerschap! En als ik je verder kan helpen hoor ik het graag! Groetjes! Heidi Akkers