Ik was eigenlijk op zoek naar een soort gelijk topic maar ik heb hem niet zo snel kunnen vinden, vandaar dat ik deze open. 4 maanden geleden ben ik bevallen van onze 2e zoon. Alles verliep prima, weinig last gehad na de bevalling. De laatste 2 weken voelt het wat vreemd van onder, ineens last van een brandend gevoel tijdens het vrijen, ook blijft dit branderige gevoel nog een paar uur hangen. Ineens vaginale scheetjes bij het opstaan, of tijdens het lopen. Heel vervelend. De laatste week heb ik het gevoel of er een klein scheurtje in de opening van mijn vagina zit, het steekt of prikt een beetje. Gister dan toch maar eens gekeken, op zoek naar een scheurtje, of iets aders dat het vage gevoel en de klachten kan veroorzaken. En ja hoor, een verzakking. Kan niet missen... Ik zal de details besparen, maar het lijkt me een overduidelijke verzakking van de baarmoeder. En nu?? Normaal zou ik meteen de dag erna bij de huisarts hebben gestaan, maar het is weekend, dus ik loop al de hele dag te googlen, ben in mijn hoofd maar met 1 ding bezig.. ik voel me zo ellendig... Vandaag natuurlijk nog weer gekeken, heb ik me niet vergist? kan het niet iets anders zijn? Zat dit er niet altijd al? maar nee ik weet het zeker, dit zat er een paar weken na de bevalling echt nog niet, en waarschijnlijk komen hier dan ook de klachten van de afgelopen weken vandaan. Behalve dat ik weet dat ik eerst mijn bezoek aan de huisarts moet afwachten ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen. Hoe en wat kan ik verwachten? Zou zoiets te herstellen zijn met enkel oefeningen? Iemand ervaring met een ring? Operatie? Ik ben zo bang dat de boel er straks letterlijk uit gaat hangen, dat ik ga bukken en de boel er uit schiet Of maak ik me druk om niks?? Ik heb natuurlijk veel te veel gegoogled, op zoek naar positieve verhalen.. alleen kom ik dus vooral de enge verhalen tegen.
Hoi, Dat googlen herken ik. Lees alleen maar negatieve dingen. maar goed, vergeet niet dat de mensen bj wie alles goed gaat etc niks op fora zetten. Ik ben nu ruim 8 maanden geleden bevallen en heb zowel een blaas, baarmoeder als achterwandverzakking. Ik loop al bijna 8 maanden bij de fysio en het is wel iets verbetert, maar voor mij nog niet voldoende. Ik zou morgen eens een bekkenfysio bellen, daar kun je zonder verwijzing heen. Misschien helpt dit bij jou voldoende. Ze zeggen dat je lichaam tot een jaar na de bevalling de tijd moet hebben om te herstellen. Ik kan dus in april pas de balans opmaken.
Het kan ook je blaas zijn, dan zie je ook een bol bij de opening... hiervoor zou ik trouwens niet de hap bellen hoor... Ik heb bij de 1e een keizesnee gehad. Bij de 2e een goede bevalling en toch voor en achterwand verzakt ( dus blaas en darmen). Maar 'het schijnt' dat toch wel veel mensen een verzakking hebben alleen hoor je er bijna niemand over. Bekkenfysio kan wel iets verbetering geven aan je klachten alleen een echte verzakking komt zo niet meer goed. Ik heb een hele aardige gyn die bereid was mij na 9 maanden al te opereren zonder dat ik bekkenfysio hoefde te proberen. Ik wilde er gewoon vanaf! Ben nu net 2 weken geleden geopereerd! Ps: voor een operatie moet je geen kinderwens meer hebben!
Hoi blueapple, Klopt. Iets is het wel verbetert en m'n klachten zijn verminderd. Maar ik blijf wel voelen dat t 'daaronder' niet goed zit. Heel irritant. Als ik je wat mag vragen...viel de operatie mee?
Het is mij wel meegevallen!. Ik had van mijn keizersnede meer pijn. Vooral een voorwandoperatie is niet zo pijnlijk. De achterwand geeft meer last zei de gyn en dat klopt ook wel. Ik heb ongeveer 1.5 week 'pijn' gehad maar de pijn kwam met name omdat de boel gezwollen is en als je dan gaat staan zakt die zwelling zo naar beneden, zitten is niet echt fijn... qua pijnstilling krijg je 48 uur morfine en paracetamol maar omdat ik niet tegen de morfine kon (heel erg misselijk) is die er al na 1.5 dag afgehaald. Daarna krijg je diclofenac en paracetamol maar ook tegen de diclofenac kon ik niet ik heb het dus bijna alleen op paracetamol gedaan en dat ging goed. Natuurlijk wel last maar goed te doen. Na 1.5 week geen medicatie meer nodig. Ik ben echt superblij met de operatie. Die 1.5 week was echt goed te doen hoor zou het er zo weer voor over hebben!!
En heb je dan nog beperkingen meegekregen qua tillen en dergelijke? Aangezien je jongste 9 maanden is neem ik aan dat je die nog veel moet tillen. Heb er zelf ook nog een v twee en die moet ik ook nog af en toe tillen.
@kloontje laat eerst zsm nakijken om wat voor verzakking t precies gaat. Als t idd een baarmoederverzakking is kan een ring ook goed helpen als fysio niet afdoende is.
Yep... hier 10 maanden na de bevalling een verzakking (waarschijnlijk door 3 weken flink verkouden/hoesten, dat is een grote belasting) Inmiddels ben ik ongeveer 4 maanden bij de fysio en het wordt wel beter, maar is nog niet weg zeg maar. Bekkenfysio bezoeken, zij kan bekijken wat er verzakt is en hoe erg. Bij mij is het de blaas en het is een kleine verzakking, dus medisch gezien hoef ik geen ring. Ik heb er op bepaalde tijden (lees voor de menstruatie en na veel lopen/tillen) wel dagen last van. Maar fysio heeft ook zijn tijd nodig, je gaat je spieren trainen, net als met fitness zeg maar. Ik hoop dat het goed komt. Opereren zou ik nog niet willen, want ik wil nog graag een derde als het ons gegund is. Ik moest over een drempel heen, maar ben nu wel blij dat ik er naar heb laten kijken en er aan werk.
In principe zei mijn gyn: je mag alles doen zolang het goed voelt. In de foldertjes staat wel dat je de eerste paar weken beter niet kan stofzuigen etc. De eerste 2 weken heb ik mijn kindjes niet getild. Nu doe ik het wel ( heb ook geen keus) maar ik probeer het wel te beperken en alleen kort dus bv in en uit de stoel/bed. Ik heb ook geen pijn bij het tillen.
Ok. En er is dus niks gezegd over bv een max aantal kilo? @nijntje ik ken dat. Voor m'n menstruatie heb ik er meer last van en idd als ik lang loop.
Nee. Kijk zwaar tillen is natuurlijk nooit goed. Maar in principe mag ik net zoveel als voor de operatie maar het is maar net wat je lichaam toe laat zo vlak na de operatie...
ok, dat wist ik niet. ik dacht dat je 6 weken plat moest. Maar fijn om te horen dat het is meegevallen. Ik heb nog een paar maandjes bedenktijd . waar ben jij geweest hiervoor?
Ik had na de tweede ook een flinke baarmoeder verzakking. Dat is mbv fysio best goed hersteld. Nu na de derde is het terug dus ik ben direct begonnen met mijn oefeningen. Goed bekkenbodemspieren trainen en wat ik een goede tip vond: als je echt iets moet tillen doe het dan terwijl je uitademt/uitblaast. Als je inademt komt er druk op je buik en zet je kracht op je bekkenbodem en als je uitblaast haal je de druk eraf. Dat geldt voor alles waar druk op je buik komt (oa fietsen, duwen, trekken, tillen, autorijden); dat kun je beter vermijden maar als je er niet onder uit kunt dan kun je proberen de druk eraf te halen.
Nee 6 weken plat hoeft echt niet hoor. Gewoon even rustig aan herstellen en naar je lichaam luisteren. Ik ben er echt blij mee het is me heel erg meegevallen! Maar ik wilde het zelf ook echt graag. Ik ben gewoon hier in het ziekenhuis geopereerd waar ik ook bevallen ben en de keizersnede heb gehad, als je precies wil weten waar pb maar
@blueapple wil do @jara yep, hier ook flink oefenen. Maar autorijden etc kun je niet echt vermijden. @kloontje weet je al meer?
Van de eerste heb ik een voor en achterwand verzakking ver gehouden. Voelde ik vooral na veel loprn, eind van de dag, rond menstruatie, bij springen dn rennen. Hier kreeg ik bekkenfysio voor. Oefeningen om bekkenbodem sterk te maken maar ook om er meer controle over te hebben. Kreeg veel tips over hoe ik moest tillen, opstaan, niezen enz. Fysio had me gewaarschuwd dat het ws bij een 2e erger zou worden. Inderdaad. Ik heb nu een voor en achterwandverzakking en verzakking van mn baarmoeder. Vooral de druk alsof er wat uit valt is zwaar irritant. Ik heb nu om de 2 weken bekkenfysio. Word hierbij aan de computer aangesloten om zo de oefeningen te registreren Zo kan ik zien wat ik doe en of ik het goed doe. Fysio en gyn vertelde dat het minimaal een jaar duurt voordat alles weer wat steviger is. Maar hoe dan ook, een verzakking gaat nooit meer weg. Bevalling is nu 5 maanden geleden en ik werk nog niet volledig. Dat mocht niet. Eerste maand moest ik in de ziektewet blijven. Ik werk in de zorg dus zwaar werk wat niet goed is bij een verzakking. Nu langzaam mn werk opbouwen. Geen zware mensen. Paar maanden terug heb ik een ring gekregen. Dit werkt niet bij mij. De boel is te slap dus de ring viel er uit. 4 maanden was nog te vroeg voor een ring. Ws zal hij nooit goed passen. Ik mag hem over een paar maanden nog een keer proberen. Opereren wil ik alleen in het uiterste geval. Bij pijn of als ik niet zou kunnen werken. Wij hebben al diverse vrouwen verzorgd die geopereerd waren aan een verzakking en die ik heb er alleen ellende van gezien. Veel pijn, 6 weken amper wat mogen doen, niet bukken, complicaties enz. Je hoeft hier niet voor naar de HA. Meteen een afspraak maken met een bekkenfysio. Die kan meteen zien wat er precies verzakt is en in welke mate.
Hoihoi de avond nadat ik dit topic heb geopend kwam ik er achter dat ik op het einde van mijn pilstrip zat en dus ongesteld moest worden. Nou eerst maar eens kijken hoe dat zal vergaan qua tampon gebruik. De afgelopen week heb ik het ook uit mijn hoofd gezet en ben ik expres niet hier gaan lezen. Wel ben ik die avond na nog flink wat googlen een stukje rustiger geworden, na wat echte fotos te hebben gezien van een flinke baarmoederverzakking denk ik dat het bij mij dan toch niet zo ernstig zal zijn. Daarnaast was ik allang blij dat ik zelfs nog een tampon kon gebruiken, de ene keer ging het beter dan de andere dat dan wel. Na nog wat zelf inspectie denk ik dan toch dat mijn voor en achterwand zijn zakt en misschien niet mijn baarmoeder, en deze zo goed als samen komen voor de vagina? kan dat? Je moet je er dus echt even tussendoor wringen zeg maar. Na mijn tweede bevalling is er ook heel wat geknipt, gescheurd en gehecht.. dus ik vind het er zowieso allemaal wat vreemd uit zien daar beneden. Ik ben in ieder geval een stuk rustiger, de boel zakt er nog niet uit zeg maar.. het voelt deze week ook een stuk beter daar beneden, eigenlijk geen last gehad. Alleen het feit dat ik nu weet dat het daar eeehm.. ''dicht'' zit, zit me niet lekker.
@renate dan komt bij persen je voor, achterwand en/of baarmoeder naar beneden @kloontje zie je dan ook weefsel bij de uitgang?