@damay77 nee, die heb ik nog niet weer geprobeerd. het redelijk te doen nu met het om de dag oefenen vd bekkenbodem. en hoe is het met jou?
Ts: ik heb zowel een voor als achterwandverzakking en een baarmoederverzakking. Mijn eerste is er met een vacuumpomp uitgesleurd en hierbij had ik een totaal ruptuur opgelopen. Ik had meteen na de bevalling een zwaar gevoel van onderen als ik rechtop stond of liep. Net alsnog er een zware steen tussen mn benen hing die er elk moment uit kon vallen. Rond menstruatie werd dit gevoel erger. Ook had ik wat urine verlies en rugpijn. Ik ben vrij laat begonnen met de bekkenfysio. Pas na 6 maanden. Hier kreeg ik oefeningen om zelf te doen en oefeningen die ik daar op de computer moest doen. Ik word dan aangesloten down town en zie op een beeldscherm wat er gebeurd als ik de bodem aanspan en loslaat. Echt een super hulpmiddel. Fysio heeft me toen aangeraden om pas na 2 jaar weer zwanger te worden. Boel moest eerst herstellen. Tijdens de 2e zwangerschap had ik er alleen in het begin last van. Toen baarmoeder groeide, was ik klachtenvrij omdat de vergrote baarmoeder nu in mn bekken lag ipv dat hij voor de uitgang hing. Ik ben wel eerder gestopt met werken omdat mn bekken en rug op gingen spelen. Bij de bevalling een sub totaal ruptuur opgelopen. Ik heb de eerste maanden niet gewerkt. Op advies van de fysio. Eerst herstellen. De eerste maanden na de bevalling heb je het meeste kans dat het nog wat bijtrekt. Nu is mn jongste 11 maanden en heb nog steeds fysio. Ik heb het gevoel alsof er elk moment wat uit kan vallen. Dit wisselt een beetje. Ik heb geen urine verlies. Dat is over. Wel voel ik nauwelijks dat ik moet pkassen. Ik moet op jn buik drukken om te voelen of ik moet plassen. Vaak denk ik dat ik niet nodig hoef maar dan komt er echt een waterval. Iets waar ik vroeger al veel buikpijn van gehad zou hebben. Ook is het gevoelig als ik met de fiets door een kuiltje rijd. Voelt alsof je met een veel te volle blaas, die al pijnlijk is , door een kuil gaat. Ik mag weinig tillen en het liefste wil de fysio dat ik stop in de zorg. Operatie wil ik niet. Alleen in het uiterste geval, als ik echt dagelijks pijn zou hebben. Heb op mn werk een aantal mensen gehad die geopereerd waren maar die hadden allemaal een lang herstel nodig en veel complicaties. Nee dsnk je. Ik heb ook nog veel last van mn rug. Dit hangt samen met mn verzakking. Alles hangt aan banden wat weer aan mn rug vast zit. Het hangt lager en trekt aan mn rugbanden.
O help! Dit herken ik! Na inze tweede zat er bij mij ook iets voor de uitgang. Beetje eigen schuld, dacht ik nog. Ik heb beide zeangerschappen er een beetje 'bij gedaan'. Ik ben een 'stoere' vrouw. Ben blijven sjouwen ed en heb nooit iets gelaten omwille van mijn zwangerschap. Eerste bevalling 4 uur. Tweede bevalling 2 uur. Nu weer zwanger, 14 weken, en merk dat de klachter terugkomen. Want zo'n half jaar na de bevalling of iets later was het toch weer redelijk weggetrokken. Ben zo bang dat deze derde zwangerschap de schade permanent zal blijven. Wat te doen? Onze kinderen zitten redelijk dicht op elkaar. Steeds 18 maanden ertussen.
@damay poeh jeetje, dat is ook niet niks. ik heb tot ruim een jaar na de bevalling vd tweede fysio gehad, ook met biofeedback (met n computer idd). bij mij was er na de eerste niks aan de hand, maar meteen na de tweede bevalling wist ik dat het foute boel was vanonder. gelukkig wel wat verbeterd qua verzakkingen, maar alle drie zitten ze er nog (hetzelfde als jij hebt). ik heb geen plas problemen, alleen als ik voor een grote boodschap moet kan t soms lastig zijn. verder qua klachten, tja, het gevoel alsof er iets niet goed zit en soms dus onprettig. binnenkort wil ik weer n keer nd fysio voor n check hoe t ervoor staat. ik heb liever dat ze toch in de gaten blijft houden of het verergert of niet, en ook of mn spierkracht constant blijft. ik had na de tweede nl een nonactieve bekkenbodem, wat dus waarchijnlijk tot mn verzakkingen heeft bijgedragen. het deed helemaal niks meer. nu gelukkig inmiddels wel weer na heel veel oefenen etc.
@merah hier ook 18 maanden tussen nr 1 en 2. ik weet ook niet of dit te zwaar is geweest voor mn lijf. tja, wat te doen. misschien toch eens navragen bij een bekkenfysio?
Nee, wonderlijk genoeg (nog?) niet. Alles groeit natuurlijk omhoog, wellicht dat dat scheelt. Maar ik houd er dus ook veel rekening mee en oefen mezelf dagelijk suf, 3x per dag een 10-15 minuten zeg maar. Dus mijn spieren zijn ook beter in conditie denk ik. Ik heb nl ook bekkenklachten en die zijn eigenlijk ook minder sinds ik zwanger ben. Hoop dat het zo blijft, maar denk wel dagelijks, er moet een moment komen dat ik meer last krijg.. Ik beval trouwens ook erg snel. Las daar hier al meer over.
Hey meiden, nog bedankt voor jullie reacties. Als ik jullie hoor valt het bij mij allemaal nog wel mee. Het scheelt denk ik wel dat wij geen kinderwens meer hebben. Ben wel blij dat ik een afspraak gemaakt heb bij de huisarts, zodat ik evt erger kan voorkomen.
@nijntje11 ik had juist een lange eerste bevalling. En heb er hard voor moeten werken @deelight succes bij de huisarts!
Nou, mijn eerste bevalling ging supersnel, maar de baby kon niet om het laatste hoekje, dus toch 2 uur geperst bij nr. 1. Dat is ook niet bevorderlijk..
@nijntje11 nee, dat denk ik ook niet. Ik heb ruim anderhalf uur geperst bij de eerste. De tweede ging heel snel. Maar er zijn er echt wel meer van onze leeftijd die hiermee rondlopen, en t lijkt me sterk dat er bij niemand wat aan gedaan kan worden toch?
HA is nergens voor nodig. Je kan meteen naar een bekkenfysio. Een bekkenfysio heeft meer verstand van dan een HA en deze kan veel beter bepalen wat er aan dehand is. Volgens mijn HA viel het allemaal wel mee.... De bekkenfysio heeft inwendig gevoelt en checkte veel meer dingen dan dat de HA had gedaan.
Damay, ik was voornamelijk van plan me te laten doorverwijzen Ik dacht in eerste instantie naar een gynaecoloog, maar als ik jullie zo lees kan ik idd beter de bekkenfysio bellen...
Dat is niet zeker..qua blaas denken ze weer aan een operatie.Ik zou dan eerst een aantal onderzoeken moeten ondergaan en ik ben daar mentaal nog niet aan toe.Ik had extreem veel pijn na de operatie en heb maanden aan morfine gezeten,even genoeg gedoe aan mijn lijf gehad.Waarschijnlijk staat mijn blaas nu te strak waardoor hij continue overprikkeld is. Er bestaan ook medicijnen die dat onderdrukken zeg maar,maar de vraag is of dat werkt,en omdat een bijwerking obstipatie is,durven ze het niet aan. Ik mag niet hard persen namelijk. qua weefsel,als de boel weer verzakt moet ik waarschijnlijk een kunsttof mat,waar nu veel over in het nieuws is geweest,dat willen ze (en ik helemaal) liever niet,omdat er toch wel veel bijwerkingen zijn. de hoop is dat het zo lang houdt ,tot er andere opties zijn. Jippie: dat zou kunnen hoor! Heb met veel meiden mailcontact gehad
@allwoman tis alweer n tijdje terug. Kan me voorstellen dat je even niks aan je lijf wilt. Maar wat bedoel je met andere opties?
Hallo dames, ik heb denk ik ontdekt waardoor het vooramelijk kwam dat ik klachten had: heel veel hoesten. Dat is nu verminderd en de klachten zijn nu zo goed als over. Ik houd het in de gaten en mocht het terugkeren ga ik de bekkenfysio bellen.
Ja, door hoesten komt er veel druk op de onderkant te staan. Fijn dat je klachten veel minder zijn. Bekkenfysio kan trouwens nooit kwaad. Je bekkenbodem versterken is erg belangrijk na een bevalling, om ook bv klachten te voorkomen als je ouder wordt.
Goed verklaarbaar, bij hoesten span je de buikspieren aan, hierdoor ontstaat een druk naar benden en is een verzakking goed voelbaar. Hier een verzaking van de baarmoedermond en merk het vooral aan het einde van mijn cyclus of als ik op haken heb gelopen. Geen geen groot kind maar wel ruim een uur geperst.