Hallo, Ik ben nu 38+4 weken zwanger den de kleine is nog niet ingedaald. De vk zei dat ik moet gaan liggen als de vliezen breken zodat ze nog kunnen voelen of er een handje/navelstreng bij het hoofdje zit. Wat ze NIET heeft verteld is de kans op het verzakken van de navelstreng. Dat lees ik nu net en dat lijkt me heel gevaarlijk want als de navelstreng wordt afgekneld door die verzakking (als de navelstreng eerst komt) dan lijkt het me snel gedaan met het kindje. Moet ik mij hier zorgen om maken, komt het vaak voor en wat kan ik (laten)doen?
Hoi Nephhys, dat is inderdaad met name het risico en die kans wil je zo klein mogelijk maken. Daarom moeten vrouwen gaan liggen als de vliezen breken en het hoofdje is nog niet ingedaald. Als de navelstreng mee naar buiten zakt bestaat inderdaad de kans op afknellen, maar dan moet de navelstreng precies voor het hoofdje (billen indien stuitligging) liggen. Dat is niet vaak. Maar om het risico te verminderen moeten vrouwen plat gaan liggen en ons bellen. Dan komen we meteen even checken. Je hoeft niet in de supermarkt te gaan liggen als je er toevallig bent, maar wel de vk bellen, naar huis en plat. Bij controle zijn de meeste hoofdjes ingedaald, een enkele keer niet en dan beslist de vk wat verder te doen. Er is in het land geen duidelijk beleid over wat te doen in deze situatie. Omdat het geen exacte wetenschap is. Want voor hetzelfde geld zit het hoofdje er toch al in ten tijde van het breken van de vliezen. Wij handelen dus naar beste inzicht. Het niet indalen van het hoofdje aan het eind van de zwangerschap komt heel vaak voor en we geven iedereen dezelfde instructies t.a.v. bellen en liggen. Het komt zelden voor dat een navelstreng uitzakt, juist omdat we iedereen laten liggen. Je kunt zelf de indaling niet bevorderen, het is meestal gewoon toeval dat het niet indaalt. Het blijft inderdaad een risico en een uitgezakte navelstreng vinden wij als vk ook echt een nare situatie, maar het is gelukkig wel een heel klein risico. Gewoon op tijd bellen en er niet wakker van gaan liggen. Mocht het nou toch blijven knagen, bel je vk om het er nog eens over te hebben en de uitleg te krijgen. Groetjes Brigitte
Bedankt! Is er minder kans op inzakken van de navelstreng als het kindje al wel voor 3/4 is ingedaald? Dat was nl zo.
Hoi, 3/4 ingedaald is geen algemeen bekende term, dus ik weet niet precies wat er mee wordt bedoeld. Het kan zijn dat ze zeggen dat het wel een klein beetje in het bekken zit, maar niet diep genoeg om niet te gaan liggen bij het breken van de vliezen. Dan is de kans dat het hoofdje snel in daalt bij het breken van de vliezen groot en dat is meestal gunstig tegen uitzakken van de navelstreng. Groetjes Brigitte
De vk zei voor 3/4 ingedaald dus ik nam dat aan. Iig fijn dat er minder risico is op uitzakking en meteen gaan liggen zal ik zeker doen! Bedankt!